Strona 1 z 2

Jak rozpoznać czy dana rama ma 1,2 itp. zawiasy ???

: 26.09.2012 10:21:17
autor: Crizal
Gryzie mnie to pytanie - czy ktoś zna odpowiedź ?

: 26.09.2012 10:33:32
autor: Spaced
2 zawiasu to jeszcze nie widzialem.

1 zawias - punkt obrotu jest stały, oś tylnego koła porusza się po wycinku okręgu

Wirtualny punkt obrotu ( w tym 4 zawias) - punkt obrotu jest zmienny, oś tylnego koła porusza się po łuku nie będącym wycinkiem okręgu.

: 26.09.2012 10:47:27
autor: Crizal
Nie wiem czy istnieje 2 zawias (więc się pytam ;D )
Dzięki za odpowiedź

: 26.09.2012 10:49:36
autor: Crizal
Czyli session 77 to jednozawiasowiec a nomad 2 to 4 zawiechy ?

: 26.09.2012 11:01:51
autor: Spaced
Crizal pisze:Czyli session 77 to jednozawiasowiec a nomad 2 to 4 zawiechy ?
Tak. Session to 1 zawias. Oś jest bezpośrednio połączona do ramy. Nie ma po drodze niczego co mogłoby zmienić łuk po jakim idzie.

Nomad to wirtual/4 zawias.

: 26.09.2012 14:28:32
autor: Romo
Spaced,a czy oś tylnego koła w wirtualu musi poruszać sie po łuku? ;)

: 26.09.2012 15:28:43
autor: Sandwitch
Na upartego można by to bardzo zniwelować, pytanie poco :)

: 26.09.2012 15:33:21
autor: Spaced
Romo pisze:Spaced,a czy oś tylnego koła w wirtualu musi poruszać sie po łuku?
A pytanie jak inaczej? Jedyna alternatywa to pole ale słyszałem o 2 rowerach z polem osi. 1 to jakis stary 2 damperowy projekt, chyba c-dale (nie kazdy 2 damperowy ma pole), a drugi to jeden z tych rowerów z obracajacym się punktem obrotu cos jak yeti ale inny. Było proto w stanach, mocno toporne. Trudno to dobrze zrobic i po co?

Duzo bardziej jara mnie cały czas wsteczna rama albo chociaż czas nigdy nie skracająca się jak yeti nowe bo wtedy mozna mocno na pałe atakować kamole. Nie na polske bo u nas wyboje to wisła i czarna.

: 26.09.2012 22:09:32
autor: radzik1259
mozesz rozwinac temat ze wsteczna rama? przyznam, ze jestem zaciekawiony

: 26.09.2012 23:37:17
autor: Sandwitch
radzik1259 zawieszenie w którym przez cały skok tylne koło oddala się od supportu (przykład Balfa BB7). Większość ram najpierw się oddala a potem z powrotem przybliża.
http://www.wooyek.pl/a/balfa-linkage.gif

i Glory dla porównania
http://images.ridemonkey.com/index.php? ... 1343835707

: 26.09.2012 23:44:37
autor: Spaced
Wsteczne ramy maja jednak wiele problemów bo nawet z rolka masz jeszcze problem wydłuzajacego sie wahacza przez co masz bardzo agresywnie zmieniajaca sie geometrie i trudno dobrze ją zaprojektowac. No i przez to rower wielu firmom mniej żwawy wychodzi.

: 27.09.2012 20:00:15
autor: magdzik19930
a nowy Scott Gambler 2013 to do czego się zalicza ? bo jego już trudniej zrozumieć .

: 27.09.2012 20:04:16
autor: nhp890
jednozawias

: 27.09.2012 20:29:43
autor: frango
Jeśli dobrze pamiętam i rozumiem, problem jednozawiasów w "rowerówce" wynika z rowerzysty :D
Abstrahując od skomplikowanych zawieszeń BMW czy Bimota, znakomita większość motocykli to jednozawiasy, ewentualnie z elementami pośrednimi.

: 27.09.2012 22:00:55
autor: ravfr
Podjedź sobie "na młynku" jednocepem w postaci choćby Bullita , po czym powtórz to doświadczenia ze Specem , Norco czy Ghostem. Podobne porównanie proponuję przy jeździe na zblokowanym tyle po dużych nierównościach.

: 27.09.2012 22:43:47
autor: Spaced
Nic trudnego. Nie liczy się ile elementów popycha damper (nawet jesli w gamblerze popycha ich tyle samo co w innych rowerach tylko inaczej umieszczone sa) tylko czy masz oś na sztywno połączoną z ramą.

: 03.10.2012 22:50:53
autor: Jaca
Spaced, mógłbyś przybliżyć temat "pola osi"? pierwszy raz się z tym stykam, a google zdziwione niczym gumowa lala.

Odnośnie "łuku" w czterozawiasach (i "wirtualach"), jest to bardziej krzywa o zmiennym promieniu. Pamiętam także jak Santa chwaliła się przy pierwszej V10, że ich oś porusza się po krzywej w kształcie "S", co nawet udało mi się osiągnąć w linkage'u, ale nie z ich ramą... Ale to tylko takie czepialstwo dla samego czepialstwa :]

: 03.10.2012 23:40:57
autor: KubaLa
'Wsteczny' jest również Mongoose :)

: 04.10.2012 00:14:18
autor: Spaced
Jaca pisze:Odnośnie "łuku" w czterozawiasach (i "wirtualach"), jest to bardziej krzywa o zmiennym promieniu. Pamiętam także jak Santa chwaliła się przy pierwszej V10, że ich oś porusza się po krzywej w kształcie "S", co nawet udało mi się osiągnąć w linkage'u, ale nie z ich ramą... Ale to tylko takie czepialstwo dla samego czepialstwa :]
To co pisała santa to bzdura i nie ma sensu. Oś porusza sie po s jakby nie było ramy i linki wisiały w powietrzu ;)

A pole po prostu polega na tym, ze oś nie porusza się po łuku tylko po pewnym polu po prostu. Jest jeden projekt gdzie oś wraca po innej drodze niż sie ugina ale teoretycznie ciekawym rozwiazaniem byłoby zawieszenie, które inaczej zachowuje się przy różnego typu uderzeniach ale to pewnie skonczyłoby się nadmierną komplikacją, wagą, awaryjnoscią, a cholera wie jakimi zaletami. Pamietam o tym rozmowy jakis czas temu ale teraz nie moge sobie przypomnieć jak to w życie miało byc wprowadzone.