Strona 1 z 1
Damper,pytanie.
: 16.10.2012 11:50:47
autor: Gee Atherton
Witam czy inaczej chodzi damper w ramie jeżeli jest zbiorniczkiem do góry.
Niż na dole gdy by był czyli np. kona operator ma zbiorniczek na górze a np te nowe norco mają da dole czy to coś zmienia czy tylko kosmetyka i jak komu wygodnie.
Czy w operatorze taka możliwość by wypaliła czy nie zahaczy zbiorniczek o ramę może macie jakieś foto jak to by wygladało w konie operator.dziękuje za odp.
: 16.10.2012 12:34:30
autor: KubaLa
To jest bez znaczenia. A tak wszystko jest zalane w 100%, bez dostępu powietrza więc nie ma prawa zachowywać się inaczej...
Używaj człowieku znaków interpunkcyjnych, bo tego się nie da czytać...
: 16.10.2012 13:37:11
autor: Korean_Boy
wydaje mi sie ze jak damper jest zbiorniczkiem w dół to lepiej wchodzi sie w zakręty - niższy środek ciężkości i w ogóle lepszy "feel" zawieszenia
hehe
: 17.10.2012 10:24:45
autor: off_road
W dół jak w dół. Bliżej przedniego trójkąta zeby był zbiornik, zmniejszasz wtedy masę nieresorowaną.
Poza tym totalny brak różnic i jedynie jak komu pasuje i jak ramie pasuje coby niczym nie wadził podczas pracy

: 17.10.2012 12:49:02
autor: ari4
off_road pisze:W dół jak w dół. Bliżej przedniego trójkąta zeby był zbiornik, zmniejszasz wtedy masę nieresorowaną.
O ile on zmniejszy tę masę nieresorowaną? Te kilka gram nikt nie wyczuje. Pamiętaj jeszcze, że przełożenie ramy powoduje, że damper pracuje na 2-3 calach (skok dampera), więc na pewno nie będzie to tak odczuwalne. Imo to jest niepotrzebny i bezsensowny zabieg.
Pytanie tylko, czy damper wejdzie, bo niektóre ramy na to nie pozwalają.
: 17.10.2012 14:03:30
autor: KubaLa
: 17.10.2012 14:54:51
autor: ari4
To sorry

. Ciężko stwierdzić ironię w słowie pisanym :P .
: 17.10.2012 14:56:36
autor: off_road
ari4 pisze:
O ile on zmniejszy tę masę nieresorowaną?
W przypadku DHX 5.0 241mm o ponad 300g

Decydujesz czy chcesz miec to po stronie:
resorowanej

nie resorowanej
Zakładając, że rama pozwala na "wybór" montażu.
ari4 pisze:Pytanie tylko, czy damper wejdzie, bo niektóre ramy na to nie pozwalają.
Dokładnie no chyba, że ktoś chce rowalić damper/ramę.
Kubala miałem na myśli cały korpus dampera na którym jest zbiornik, albo od strony wahacza albo od strony przedniego trójkąta

: 17.10.2012 15:01:50
autor: KubaLa
Myślę, że gdyby to miało jakiekolwiek znaczenie to projektowano by ramy z damperem ustawionym 'poprawnie'

: 17.10.2012 15:04:28
autor: off_road
Kubala zrób prosty test.
Złap coś co wazy ok 150g w ręke i poruszaj tym w przód i w tył.
Teraz złap coś co waży ponad 300g i też poruszaj przód tył.
Którym w określonym czasie więcej razy poruszysz przód tył zakładając wychylenie o tą samą odległość?
KubaLaPL pisze:Myślę, że gdyby to miało jakiekolwiek znaczenie to projektowano by ramy z damperem ustawionym 'poprawnie'

Może dla tego, że najpierw dobiera się geometrię ramy, później punkty obrotu na na sam koniec ubiera się całość w rurki?
Zwykle na samym końcu pada decyzja jaki damper wpakuje się do danej ramy gdy ta już jest gotowa

pomijamy AIR vs. Coil
: 17.10.2012 15:04:56
autor: ari4
off_road pisze:Dokładnie no chyba, że ktoś chce rowalić damper/ramę.
Nie tylko. Mam BH 2004 i tam jak włożę damper do góry nogami, to zbiornik nie przeszkadza, tylko ucho dampera będzie opierać się o ramę.
off_road pisze:W przypadku DHX 5.0 241mm o ponad 300g

Prawie tyle waży cały damper bez sprężyny. Chyba trochę przesadziłeś

.
Przeczytaj mój post wcześniej. Odczułbyś to, gdyby przełożenie wahacza wynosiłoby np. 1:1. Damper ugina się kilka cali, a koło 8, więc zjawisko masy nieresorowanej jest kilkukrotnie mniejsze

.
Edit:
off_road pisze:Złap coś co wazy ok 150g w ręke i poruszaj tym w przód i w tył.
Teraz złap coś co waży ponad 300g i też poruszaj przód tył.
Teraz porównaj siłę swojej ręki do siły sprężyny w damperze. Przy takiej sile to jest prawie niewyczuwalne (nie mówię, że nie).
Szybciej nie pojedziesz

.
: 17.10.2012 15:09:14
autor: off_road
ari4 pisze:
Prawie tyle waży cały damper bez sprężyny. Chyba trochę przesadziłeś

.
Pewny jesteś, że przesadziłem?
Odejmujesz masę tloczyska, ucha dampera, podkładki i pistona;)

: 17.10.2012 15:13:17
autor: ari4
off_road pisze:Pewny jesteś, że przesadziłem?
Odejmujesz masę tloczyska, ucha dampera, podkładki, pistona i oleju

Faktycznie. Tu masz rację. Mój błąd

.
Tylko teraz dam Ci dwa identyczne rowery z odwrotnie zamontowanymi damperami. Zawiążesz sobie oczy i po jeździe testowej powiesz mi, w którym rowerze jak jest zamontowany damper.
Jak odgadniesz, to stawiam Ci flaszkę

.
Bardziej odczujesz zmianę ciśnienia w oponach o 0.1 bara niż sposób zamontowania dampera

.
: 17.10.2012 15:16:59
autor: off_road
Mając mniejszą mase nieresorowaną masz pare plusów:
Mniejsza bezwładność zawiechy
Szybszą reakcję dampera
No to mam flache jak tylko się zobaczymy
Na tym tez polega fenomen USD jeśli chodzi o pracę

Między innymi dla tego odchudza się koła :P
: 17.10.2012 15:22:21
autor: ari4
Jeszcze raz przeczytaj moje posty wcześniej na temat przełożenia wahacza.
Jaki skok ma damper a jaki ma tylny wahacz.
Jak dołożysz te 300g do koła, to odczujesz różnicę, ale przy damperze odczucie to będzie kilkukrotnie mniejsze.
Amory USD nie mają przełożenia - 1:1 mniejszej masy w amorze, to mniejsza masa nieresorowana. W amorach USD zdaje mi się, że masa nieresorowana jest dużo mniejsza niż te 300 g

.
: 17.10.2012 15:28:26
autor: KubaLa
Oczywistym jest, że tym 150g ale powinniśmy rozpatrzeć przyrost procentowy. Bo tutaj masz znacznie większą różnicę niż w ramie. Tylny wahacz z przerzutką, kołem, kasetą, hamulcem ile waży? Ze 3 kg?
Załóżmy, że 3. Czyli różnica to jest jakieś 10%. Razy współczynnik o którym mówi ari:
7,4 cm / 20,32 (8") = 0,36.
Czyli jeśli obliczenia są dobre to zmiana położenia dampera jest równoznaczna z dociążeniem końca ramienia 3,6%...Czyli przy wcześniejszym założeniu 3 kg to jest 3108 g.
Ale wątpię w słuszność tych obliczeń

: 17.10.2012 15:59:53
autor: Jarell20
Czy budowa zjazdówki to kierunek który mozna studiowac

. BO osobiscie nic nie czaje z tych całych mas ktore tu opisujecie

: 17.10.2012 18:53:31
autor: MUSZEL
ari4 pisze:W amorach USD zdaje mi się, że masa nieresorowana jest dużo mniejsza niż te 300 g .
pamiętając mojego Shivera nie wydaje mi sie...
