Strona 1 z 4

Krótszy damper w celu obniżenia suportu i zmiany kąta główki

: 19.12.2012 19:37:17
autor: Adrian960805
Co powiecie na taką operacje?? Mam od niedawna rower na ramie UMF Duncan 2, która ma dosyć słabe kąty i wysoko suport, tj 37cm. Rower ten ma mi posłużyć do Downhillu, a z tego co wiem jest to raczej ramka do FR. Myślałem też na tulejkami offsetowymi, ale mógłbym je zamontować tylko na 1 oczku i po tym wpadłem na pomysł, żeby obecne roco rc wc 241mm wymienić na coś o długości montażowej 222mm. Po takim zabiegu suport poszedłby na ok 34,5-35cm co by mnie satysfakcjonowało, kąt głowki zapewne też polepszył by się w dużym stopniu. Tylko nie wiem czy ramka po takiej operacji będzie miała inny charakter pracy?? A także czy nie urwie mi główki na jakimś dropie?? Robił już ktoś taki zabieg w swoim bike-u? Ewentualnie rozważam też tuleje offsetowe na 1 oczko i dodatkowo skrócenie dampera o dajmy na to 5-8mm poprzez dołożenie podkładek na tłoczysko, co o tym myślicie?

: 19.12.2012 21:45:08
autor: KaKTuSSS
Kolego opcja edytuj! Nie pisz posta za postem.

: 19.12.2012 21:48:11
autor: Jarell20
Po pierwsze edytuj posty :)

Teraz na temat: skrócenie dampera ani nie zmieni charakterystyki zawieszenia ani tez nie spowoduje urwania główki po dropie.Moim zdaniem jest to odczuwalna zmiana dla ciebie ale niewielka dla roweru

Był na forum podobny temat o stosowaniu krótszego dampera poszperaj sobie

: 19.12.2012 22:18:05
autor: Ajz
mnie bardziej interesuje czy realna jest szansa uszkodzenia dampera, jesli jest znacznie krotszy od dedykowanego

: 19.12.2012 22:26:19
autor: lollex
e no bez jaj panowie, krotszy damper napewno troche namiesza, co prawda katy beda lepsze, geo bardziej zjazdowe, ale jakis wplyw, moze nawet malo znaczacy, ale jakis musi miec ten zabieg, najlepiej pozycz sobie od kogos na chwilowa przekladke, zobacz, pobujaj, ocen. Sprawdz czy nic nie bedzie stukac ani dobijac przy domknieciu zawieszenia. A czy ten damer sie popsuje, a dlaczego ma sie popsuc? Przeniesie sie troche srodek ciezkosci, moze to skutkowac doborem nieco twardszej sprezyny, lub trzeba troche rozmiekczyc przod. Moim zdaniem gra warta swieczki.

: 19.12.2012 22:58:09
autor: Adrian960805
ok dzięki, mam w domu 222mm amor i po założeniu stwierdzam że przy zamknieciu zawiechy brakuje mu tych paru mm, bo stuka rama, ale chyba mozna podlozyc cos na tłok od strony tłumienia, tam gdzie jest odbojnik tak?? A co powiecie na wersje ze skracaniem amorka 241?

: 19.12.2012 23:46:50
autor: Spaced
Jarell20 pisze:Teraz na temat: skrócenie dampera ani nie zmieni charakterystyki zawieszenia ani tez nie spowoduje urwania główki po dropie.Moim zdaniem jest to odczuwalna zmiana dla ciebie ale niewielka dla roweru
Nie wiem czemu się wypowiadasz skoro masz mówić nie prawdę. Skrócenie dampera zmieni prace zawieszenia. Od projektu ramy zależy jak bardzo ale w niektórych ramach BARDZO. Sugeruje czy katalog astro na bazie, którego bazuje umf lub umf lub podobna firma są w linkage i w opcjach zmienić damper na krótszy i zobaczyć co się stanie. Są szanse, że nie będzie źle ale nie ma co obstawiać na pewniaka.

: 20.12.2012 00:09:05
autor: KubaLa
Jak dla mnie to krótszy damper nie zmieni nic, prócz ilości skoku. Zakładając, że identyczne dampery. Nie bardzo widzę różnicę w włożeniu krótszego dampera a ugięciu starego o 2 cm. Po prostu przesuniemy się trochę dalej na krzywej progresji ramy. Jedyne co musisz uważać, to żeby przy zamknięciu dampera (dobiciu) rury ramy gdzieś nie waliły o siebie.
Adrian960805 pisze:ale chyba mozna podlozyc cos na tłok od strony tłumienia, tam gdzie jest odbojnik tak??
Nie dość, ze pomniejszyłeś skok krótszym damperem, to jeszcze bardziej chcesz pomniejszyć odbojnikiem? Uważaj, żeby Ci z tego zaraz rama do AM nie wyszła ;)
Jak obniżymy skok w amorze z przodu to zmienia się jego praca?

: 20.12.2012 00:13:19
autor: Adrian960805
Po założeniu dampera 222 wydaje się jakby łatwiej było go dobić,
A czy wypowie się ktoś na temat skracania dampera 241? o te 5mm??
Wtedy dzięki offsetom zyskałbym kolejne 3mm co dałoby 8mm, co by już na pewno w znacznym stopniu poprawiło kąt głowki i obniżyło suport pewnie jakieś 1,5cm

: 20.12.2012 01:30:08
autor: Spaced
KubaLaPL pisze:Jak dla mnie to krótszy damper nie zmieni nic, prócz ilości skoku. Zakładając, że identyczne dampery. Nie bardzo widzę różnicę w włożeniu krótszego dampera a ugięciu starego o 2 cm. Po prostu przesuniemy się trochę dalej na krzywej progresji ramy
Ahahaha. Stary jak ty przez szkołe przechodzisz to ja nie wiem. Krótszy damper to inaczej będzie się obracać link pośredniczący. Przecież damper tu też działa jak ramie, krótsze ramie na systemie dzwigni i to samo przełożenie ?
W wielu ramach dzieje się mało. Przykładowo w przesiadce z 222 na 200 na A-line z 2005 roku jedynie krzywa się wystramia plus na końcu nagle staje się degresywną.

Ale np. jak u mnie w legendzie dasz 222m to z ramy z progresywnym dla czułosci początkiem i mininalnie degresywnym ostatnim 20mm skoku dla progresywnego dampera robi się nagle rama z prawie zerową progresją na starcie i 120mm OSTRO degresywnego skoku.


Adrian960805 pisze:Po założeniu dampera 222 wydaje się jakby łatwiej było go dobić,
A czy wypowie się ktoś na temat skracania dampera 241? o te 5mm??
Wtedy dzięki offsetom zyskałbym kolejne 3mm co dałoby 8mm, co by już na pewno w znacznym stopniu poprawiło kąt głowki i obniżyło suport pewnie jakieś 1,5cm
Szczerze przejedź się. Bez katów. Zobacz jak się rower zachowuje. Sa ramy gdzie zmiana jest minimalna (big hit 04 np. pozwala na skracanie dampera sporo) ale są też takie jak moje, gdzie zabijesz prace. Bez sprawdzenia nie będziesz wiedzieć.

: 20.12.2012 08:44:24
autor: KubaLa
Spaced pisze:Przecież damper tu też działa jak ramie,
Przecież ściśnięty damper 241 o 19 mm ma taką samą długość jak damper 222 na początku swojego skoku. Więc nie bardzo widzę różnicę długości ramienia.fakt, różnica może być na tych ostatnich mm gdzie dłuższy damper już nie może się schować, a krótszy jeszcze trochę tak.
Chociaż tu różnica może być faktycznie spora, nie myślałem, że między 241 a 222 jest tak duża różnica długości a tak mała różnica skoku.

: 20.12.2012 09:17:40
autor: lollex
Spaced, w woli scislosci, w aline 2005 w serii byl damper 241, pewnie zamieniles na 222 bo z 200 to bys nie pojezdzil. Moze pomysl o opcji, damper 222 plus tuleje offset ale w druga strone, tak aby nic ci w ramie nie stukalo. Lub damper 230mm bez tulei ale damperow o takiej dlugosci tyle co nic.
Apropo, nie chce robic offtopu ale mam male pytanie. Jak to jest z ramami o duzym przelozeniu. Przykladowo, gdzie mam u siebie 225mm z dampera o tloku 70mm, srednie przelozenie jest wysokie, i w sumie w lesie skoku nie brak, ale podczas lansiarskiego bujania na parkingu nie czuc tego skoku. Jakies cuda sie tam dzieja w tej ramie ze z takiej dlugosci tloka az tyle skoku?

: 20.12.2012 09:25:26
autor: Spaced
lollex pisze:Spaced, w woli scislosci, w aline 2005 w serii byl damper 241, pewnie zamieniles na 222 bo z 200 to bys nie pojezdzil.
Stary a-line. Taki w linkage jaki wyciągnałem.
KubaLaPL pisze:Przecież ściśnięty damper 241 o 19 mm ma taką samą długość jak damper 222 na początku swojego skoku
Tylko jak ściśniesz damper o 19mm popychacz jest pod innym kątem niż popychacz przy 0 skoku na 222mm. Odpal linkage i pozmieniaj długości dampera zanim zaczniesz wymyślać. Właśnie przez to pod róznym kątem w różnych fazach skoku bedzie popychacz charakterystyka się może bardzo zmienić. Wróce do domu to wrzuce ci screeny.

: 20.12.2012 13:10:54
autor: pietryna
Spaced pisze:Wróce do domu to wrzuce ci screeny.
Wrzuć bo ja też coś tego nie widzę...

: 20.12.2012 13:21:21
autor: Spaced
pietryna pisze:Wrzuć bo ja też coś tego nie widzę...
Linkage nie masz? W demo mozna to przeciez zobaczyć. Sciaga sie szybko 10mb.

: 20.12.2012 16:02:20
autor: KubaLa
Spaced pisze:Tylko jak ściśniesz damper o 19mm popychacz jest pod innym kątem niż popychacz przy 0 skoku na 222mm.
Czekam na screeny, bardzo mnie to ciekawi, jak przy takiej samej długości dampera (222 i 241-19) położenie tego popychacza może się zmienić.

: 20.12.2012 16:11:51
autor: Spaced
Ludzie w domu będe o 22-23. Na prawde to samemu boli sprawdzić?

1. Ściagasz Demo
http://www.bikechecker.com/demo.php

2. Przez program sciągasz model legenda mk2

3. Zmieniasz długość dampera na 222.

4. Dziwisz się.

Re: Krótszy damper w celu obniżenia suportu i zmiany kąta gł

: 20.12.2012 16:34:28
autor: KubaLa
Spaced pisze:4. Dziwisz się.
Zdziwiłem się, bo miałem rację.
Uginasz Legenda MK2 na damperze 241 o 19 mm (shock compression) i potem wstawiam damper 222 i nie odrywając wzroku od roweru wciskam enter. NIC w ramie się nie zmienia. (wartości ugięcia się zerują)
Proszę zrzuty:
Obrazek
Obrazek

: 20.12.2012 17:29:02
autor: Spaced
Patrzenie na właściwy wykres pomaga. >>> Leverage Curve.