Strona 1 z 2
[Tylne zawieszenie] Progresywne-Liniowe, Przełożenie ramy
: 24.02.2013 16:16:10
autor: FRmaniak
Realizuje pewien projekt związany z modyfikacją mocowania dampera.
Żeby nie popełnić błędu chciałem się dowiedzieć jak najwięcej na ten temat.
Chodzi o dorobienie takiego adaptera który pozwoli mi na zastosowanie dłuższego dampera, przez co zwiększy się skok ramy i poprawią się kąty.
Chciałbym się dowiedzieć jakie to jest zawieszenie liniowe oraz progresywne.
Które z nich będzie odpowiedniejsze pod Freeride (dosyć gładkie trasy, mało korzeni i spore hopy)
Jak obliczyć przełożenie ramy? Skok tylnego koła podzielić przez skok dampera?
Rama to jedno-zawias (więc domyślam się że pracuje liniowo,chyba...)
I jeszcze jaki damper do tego by pasował, napewno długość montażowa 222mm.
Tylko chodzi właśnie o to jaki, są różne charakterystyki pracy damperów.
Celuje w jakąś używkę do max 300zł.
Tylko co by pasowało do tego zawieszenia.
Mam pare propozycji ale nie wiem czy by tu pasowały:
Fox vanilla RC
5th Element PROGRESSIVE SUSPENSION
Jakieś Roco może
Manitou Metel/Swinger
Ew. jakieś powietrze od x-fusion
: 24.02.2013 18:28:22
autor: FRmaniak
Nikt nie wie?
: 24.02.2013 18:43:01
autor: Spaced
FRmaniak pisze:Chciałbym się dowiedzieć jakie to jest zawieszenie liniowe oraz progresywne.
Progresywne.
FRmaniak pisze:Jak obliczyć przełożenie ramy? Skok tylnego koła podzielić przez skok dampera?
To średnie przełożenie, samą krzywą to obliczasz tak jak liczyło się dzwignie w liceum albo ew. kup linkage za 75zł
A co do samego adaptera to upewnij sie ze wszystko ci sie zmiesci w ramie.
: 24.02.2013 18:49:21
autor: FRmaniak
Zmieści, zrobiłem taki adapter ze sklejki, zamontowałem.
Zrobiłem taki "symulator dampera" (Kawałek sklejki w którym wyła wycięta rynienka która symulowała ugięcie dampera) wszystko się mieściło prawie na styk.
Spaced pisze:FRmaniak napisał(a):
"Chciałbym się dowiedzieć jakie to jest zawieszenie liniowe oraz progresywne.
"
Progresywne.
Chodziło mi o to czym się różni liniowe od progresywnego
: 24.02.2013 18:52:28
autor: Spaced
Progresywne - im dalej w skok tym wiecej siły trzeba dać per mm skoku by się zawieszenie ruszyło.
Liniowe - ilosc siły potrzebna by ugiąc zawieszenie per mm jest stała.
To jest zwykle przełożenie na dzwigni, fizyke na pewno miałeś to koncept nie powinien być mega trudny

: 24.02.2013 18:55:02
autor: raider1997
Progresywne czyli twarde. A liniowe. sam nie wiem jak to fachowo wytłumaczyć, ale wiem że to oznacza że wtedy zawiecha chodzi całym skokiem bardziej. A damper to może DHX 3,4?
: 24.02.2013 18:58:24
autor: FRmaniak
Czyli jedno zawias typu sign fr pracuje liniowo. Tak?
Chyba do Freeride'u wolałbym Progresywne zawieszenie.
Więc jaki damper ma taką charakterystykę jaką chciałbym uzyskać?
: 24.02.2013 19:19:13
autor: quake
raider1997 pisze:Progresywne czyli twarde. A liniowe. sam nie wiem jak to fachowo wytłumaczyć, ale wiem że to oznacza że wtedy zawiecha chodzi całym skokiem bardziej. A damper to może DHX 3,4?
Czyli progresywne nie moze byc miekkie?
Wszyscy kiedys sie musza nauczyc, ale prosilbym o nie wprowadzanie ludzi w blad.
W miare przystepnie oba typy opisal Spaced.
: 24.02.2013 19:23:43
autor: FRmaniak
Czyli żeby uzyskać progresywną pracę zawieszenia potrzebuje dać damper który pracuje progresywnie?
Czyli jakie to będą dampery?
Czy da się ustawić każdy damper tak żeby był progresywny ?
: 24.02.2013 20:22:32
autor: wasall
Wydaje mi sie że to będzie zależeć od ustawienia shimów w damperze.
: 24.02.2013 20:32:23
autor: lollex
Napisz do schokowafel'a on robi dobre mody dampera, w przystepnych cenach, pod "swoja dupe", wiec wydaje mi się że może ci przetuningować układ shimow tak aby damper był bardziej progresywny, a nie bedzie ci w signie podsiodłówka ramy ocerać o opone? widziałem juz signa na patentach, z damperem 222, i było to popularne zjawisko.
: 24.02.2013 20:35:00
autor: FRmaniak
Wszystko mam tak ustawione że jest na styk.
Mam koło 24" z tyłu więc mam trochę większy zapas miejsca.
: 25.02.2013 10:31:23
autor: rafal.zwdh
można też ustawić progresje/liniowość pracy jeżeli masz w damperze powietrznym regulacje objętości platformy. wtedy im bardziej ugięty amor tym więcej siły trzeba żeby ugiął się jeszcze bardziej.
Np Manitou Split RPA
Ja mam Split RP 222mm bez reg obj platformy i chciał bym się zamienić z kimś za damper 230mm
: 25.02.2013 11:18:50
autor: Spaced
FRmaniak pisze:Czyli jedno zawias typu sign fr pracuje liniowo. Tak?
Jednozawiasowośc systemu nie ma nic wspolnego z jego charakterystyką. Miejsce umieszczenia punktu obrotu, jego ruch (lub brak w tym przypadku) nie wpływa w żadnym stopniu na przełożenie. Wpływa na ruch osi koła.
wasall pisze:Wydaje mi sie że to będzie zależeć od ustawienia shimów w damperze.
Shimy w damperze odpowiadają za ustawienia speed sensitive, progresywność zależy od pozycji.
Ale jak widze jak sie do tego zabierasz to lepiej się do tego nie zabieraj. Ktoś na forum cos w signie podobnego zrobił, skopiuj i nie narzekaj.
: 25.02.2013 12:05:28
autor: MUSZEL
FRmaniak pisze:Czyli jedno zawias typu sign fr pracuje liniowo. Tak?
Sign wręcz degresywnie (przynajmniej ktoś tak kiedyś udowodnił). Tak czy tak miałem Signa i progresywny to on na pewno nie był, moje BH jest progresywne
: 25.02.2013 12:13:07
autor: Spaced
MUSZEL pisze:a wręcz degresywnie
???
: 25.02.2013 12:26:43
autor: MUSZEL
Spaced pisze:???
cytat mi się nie wkleił, sorki
: 25.02.2013 12:31:37
autor: Spaced
MUSZEL pisze:Sign wręcz degresywnie (przynajmniej ktoś tak kiedyś udowodnił). Tak czy tak miałem Signa i progresywny to on na pewno nie był, moje BH jest progresywne
Jest ale jest ktos na forum kto robił adapter i pchnął tylne oczko dampera w góre żeby to zmienić.
: 25.02.2013 13:57:59
autor: lollex
http://www.pinkbike.com/photo/4929180/
casperosensei on pb, autorze tematu, być może u niego uzyskasz pomoc.