Strona 1 z 1

Wymiana tulejek - Marzocchi Roco

: 19.03.2013 11:43:23
autor: kuklis
Witam, mam pewien luz w zawieszeniu więc trzeba wymienić tulejki.. więc odkręcam i z ciekawości mierzę średnicę wewnętrzną tulejki i sworznia. Poblem taki, że dolny zestaw ma wymiary:
tulejka 8,10
sworzeń 7,97
a górny:
tulejka 6,05
sworzeń 5,80
I tutaj jest pytanie - dolny zestaw nie ma wyczuwalnego luzu, natomiast góra tak. Ale czy wymiar sworznia 5,80 jest prawidłowy?

: 19.03.2013 13:18:54
autor: off_road
Luz pomiędzy śrubą a tulejką zawsze ma być i często jest spory.

Albo dokręcasz mocniej albo masz do zmiany tuleje ślizgowe ;)

: 19.03.2013 15:26:50
autor: FRmaniak
Jak się wyjmuje tuleje ślizgowe?
Jakieś specjalna narzędzie czy poprostu jakoś wyjąć/wybić?

: 19.03.2013 15:53:58
autor: off_road
Proshox robi takie narzędzie ;) Do bezstresowego wyciągania i montazu. Zawsze mozna to zrobić domowymi sposobami :)

: 19.03.2013 16:50:09
autor: Schokowafel
Luzy nie robią się miedzy śrubą a tuleją tylko miedzy tuleja a panewką. Po skręceniu przeciez unieruchamiasz tuleje w ramie. Jeśli tulejka obraca sie w palcach to wtedy mozna stwierdzic ze ma dość. Jeśli tuleja nie jest wytarta wystarczy wymienic panewke jednak jeśli teflon sie wytarł i powstało tarcei metal-metal to do wymiany cały komplet.

: 20.03.2013 00:04:53
autor: kuklis
Schokowafel gdzie na górze są panewki? Mam jedynie 2 tulejki i śrubę łączącą. Problem w tym że jak podnoszę rower za siodełko w górę i w dół to jest stukanie i jest bardzo wyczuwalny luz (mimo tego że w oczku dampera jest 12,7 i tulejka w tym miejscu też ma 12,7 więc tam luzu nie ma)

Re: Wymiana tulejek - Marzocchi Roco

: 20.03.2013 10:16:28
autor: kuklis
Zrobiłem zdjęcie miejsca gdzie mam luz - damper jest osadzony na śrubie która jest sworzniem utrzymującym tuleje dampera. Napisaliście żeby dokręcić mocniej - nic to nie da, ponieważ linki zawieszenia nie mają gniazda na tulejki więc całość spoczywa na tej śrubie i siłą rzeczy ruszając rowerem góra/dół będę miał bicie między tą tuleją a śrubą. Co innego jakby linki miały gniazdo - wtedy śruba by tylko trzymała całość do kupy.

: 20.03.2013 12:07:34
autor: Mervis
To Jest Link Od glory ?
Luz zawsze jest między śrubą a sworzniem, czy tymi tulejkami dystansowymi co ty masz, w bh miałem naprawdę spory luz wybite oczka montażowe na śrubę i po założeniu nowych tuleji ślizgowych i sworznia (proshox) luz zniknął, moim znaniem na 100 % zużyta tuleja ślizgowa i tulejki dystansowe które się obracają na tulejce ślizgowej, pasowanie powinno być ciasne nie ? ty masz 12.7 ale może być luz bo pomiar jest za mało dokładny A po drogie moim zdaniem, gdy jest luz, na śrubie to i tak śruba oprze się na górnej części Tuleji, przy ugięciu i przy powrocie będzie się opierała na górnej części tuleji, a skręcamy poto by się nie opuściła ew na dól i nie stukała, tak mi się przynajmniej wydaje, przynajmniej jak robię tak że najpierw poluzowywyje śruby skręcające damper, uginam lekko zawieszenie i dopiero wtedy skręcam
Jeśli bez problemu możesz wyciągnąć te tuleje po bokach i obracać nimi w oczku to do wymiany :)

: 20.03.2013 19:43:14
autor: MUSZEL
Mervis pisze:Luz zawsze jest między śrubą a sworzniem, czy tymi tulejkami dystansowymi co ty masz, w bh miałem naprawdę spory luz wybite oczka montażowe na śrubę i po założeniu nowych tuleji ślizgowych i sworznia (proshox) luz zniknął, moim znaniem na 100 % zużyta tuleja ślizgowa i tulejki dystansowe które się obracają na tulejce ślizgowej, pasowanie powinno być ciasne nie ? ty masz 12.7 ale może być luz bo pomiar jest za mało dokładny A po drogie moim zdaniem, gdy jest luz, na śrubie to i tak śruba oprze się na górnej części Tuleji, przy ugięciu i przy powrocie będzie się opierała na górnej części tuleji, a skręcamy poto by się nie opuściła ew na dól i nie stukała, tak mi się przynajmniej wydaje, przynajmniej jak robię tak że najpierw poluzowywyje śruby skręcające damper, uginam lekko zawieszenie i dopiero wtedy skręcamJeśli bez problemu możesz wyciągnąć te tuleje po bokach i obracać nimi w oczku to do wymiany
nic dodać nic ująć ;)

: 21.03.2013 11:32:57
autor: =Pietr3k=
kuklis - przerabiałem dokładnie to samo zagadnienie w tym temacie:
http://www.dh-zone.com/forum/viewtopic.php?f=16&t=83145

W tym uchu ze śrubą 5,80mm masz rozwiązanie typu "B" z moich rysunków.
Jeżeli fioletowe tuleje bardzo ciężko Ci się obracają w zielonej tulei ślizgowej, to tuleje te są okej.
Śruba u mnie też miała dokładnie 5,80mm, a 6,05mm oznacza, że tulejki nie wybiły się zbytnio (6,00mm powinno być od nowości).
Ja zastosowałem u siebie śrubę 6,05mm od Nusiu przy tulejkach fioletowych wyeksploatowanych na 6,10mm.

Damper porusza Ci się góra-dół, ponieważ zbyt słabo skręciłeś śrubę, lub ona sama Ci się odkręca i damper skacze o 6,05-5,80mm.

Niby moje rozwiązanie kasuje luz do 0,05mm i jest zbyt sztywno (damper może się ułamać na tłoku lub na uchu), ale mocne ściśnięcie śruby daje przecież ten sam efekt. Co więcej, rozwiązanie typu "A" z założenia zostawia w uchu dampera (fiolet-zielony) luz wielkości 0-0,01mm i tam śrubę skręca się bardzo mocno. Tulejki alu z typu "B" przy bocznych ruchach dampera mogłyby się trochę rozbić w tej przestrzeni 6,05-5,80mm, ale skoro w rozwiązaniu "A" takiej możliwości nie ma w ogóle (zawsze tuleja sztywna stalowa), to moim zdaniem możesz zastosować śrubę 6,00mm.
Jest do tego oczywiste zastrzeżenie, że rama powinna być relatywnie sztywna bocznie i posiadać linki pośredniczące między tylnym trójkątem a mocowaniem dampera. U Ciebie są raczej do tego warunki :)

Re: Wymiana tulejek - Marzocchi Roco

: 22.03.2013 12:33:46
autor: kuklis
Spróbuję zrobić tak - na śrubę owinąłem mosiężną blaszkę 0,1 mm i teraz śruba nie ma luzu w tulejce. Z drugiej strony tulejki fioletowe lekko obracają się i lekko wychodzą z tulejki zielonej (z rysunku =Pietr3k=) Rozumiem że mają ciężko wchodzić? Pewnie to będzie problem.

: 23.03.2013 16:41:19
autor: =Pietr3k=
W takiej sytuacji tuleje aluminiowe powinieneś wymienić. Sprawdź także, czy tujeja (zielona z rys.) ma wyrobiony wewnątrz teflon - zwykle wyciera się on bardziej z jednej strony - gdy damper obraca się w niewielkim stopniu w trakcie pracy w tym uchu.

Mosiężna wkładka, gdyby tylko zaczęła się obracać, może się podwinąć i przemieścić nierównomiernie na śrubie. Robiłem kiedyś coś takiego, ale jednak odradzam, tym bardziej z racji niewielkiej inwestycji jaką jest dotoczona nowa śruba u tokarza.

: 23.03.2013 16:54:41
autor: SeraaX
tulejka nie powinna się obracać na śrubie, tylko w oczku dampera, w ten sposób to śruba robi Ci za tulejkę, czyli jest źle
Także tulejki dystansowe masz do wymiany, najlepiej na 3 częściowe i od razu z tulejką ślizgową.