Strona 1 z 1

Offset amortyzatora a prowadzenie roweru

: 26.08.2013 08:50:13
autor: MUSZEL
Hej.
Tak sie ostatnio zastanawiam... zauważyłem że niektóre amortyzatory mają 0-wy offset (nie licząc osi), tzn. że środki sterówki i lag leżą w jednej linii (głównie RSy, Boxxer, Totem, Lyrik), a niektóre, jak mój Monster mają na samej sterówce offset z 5cm, generalnie Marzocchy mają duży offset, a np. Foxy tak pośrednio.
Czym to idzie? Dlaczego jeden producent robi tak, inny tak, z czym to się wiąże potem podczas jazdy? Domyślam się, że ma to wpływ na skrętność roweru ;)

: 26.08.2013 09:56:07
autor: miki_ck
Boxxer na pewno nie ma zerowego offsetu na półkach. Przynajmniej z 10mm tam jest.
http://www.pinkbike.com/photo/7360594/

Monster jest w ogóle "inny" ;P Ale generalnie różnice w całkowitym offsecie amorów nie są duże. Dla boxxera/foxa40/888 to bodajże 42/45/46mm (Monster chyba koło 70mm).
Większy offset przekłada się na powiększenie łuku po jakim skręca przednie koło - czyli spokojniejsze prowadzenie.

Czyli przykładowo przedłużając o 1cm ramę i montując amora z offsetem mniejszym o 1cm otrzymujemy "taką samą" geometrię (bazę kół chociażby) a rower i tak będzie się inaczej prowadził :wink:

: 26.08.2013 10:16:10
autor: MUSZEL
może i faktycznie z tym Boxxem jest jak piszesz ;) tylko czemu różne amory nawet tej samej firmy mają inne offsety, nie mówiąc już o różnych firmach?
Krótszy offset pewnie jest zwrotniejszy i bardziej nerwowy, a dłuższy łagodniejszy ale toporniejszy? Jak tak to wiem czemu Monster tak fajnie skręca :P a może offset ma też powiązanie z przewidzianym zastosowaniem amortyzatora?
Wiem, że głupie pytania, ale tak mnie jakoś naszło :p

: 26.08.2013 10:30:05
autor: FRmaniak
A Monsterem fajnie ci się skręca bo jak jedziesz tym klockiem to w zakrętach pewnie nie raz sie zastanawiasz kto tu kogo prowadzi :D

A co do tematu to czy naprawdę jest to aż tak odczuwalna różnica?
No i chyba wiem czemu 1-półki mają większy offset, z zerowym prawdopodobnie nie przeszłyby pod ramą.

Re:

: 26.08.2013 10:43:41
autor: diskordia
FRmaniak pisze:No i chyba wiem czemu 1-półki mają większy offset, z zerowym prawdopodobnie nie przeszłyby pod ramą.
a jakie ma to niby znaczenie? czy jest offset czy nie? to i tak jest w tej samej odległości od środka sterówki. i nie ma to żadnego wpływu na to czy amor się mieści pod ramą.
co do 2półki to zasadnicze znaczenie ma rozstaw goleni. każdy amor z szeroko rozstawionymi lagami,może mieć nieco mniejszy ów offset.
monster to wybryk i nie ma go co porównywać do obecnych kontrukcji

: 26.08.2013 11:20:07
autor: mysticar

Re:

: 26.08.2013 15:06:24
autor: MUSZEL
ciekawy artykuł, poczytam
FRmaniak pisze:A Monsterem fajnie ci się skręca bo jak jedziesz tym klockiem to w zakrętach pewnie nie raz sie zastanawiasz kto tu kogo prowadzi :D
bez przesady, daje się prowadzić i manewrować jak każdym innym amorem ;)
FRmaniak pisze:A co do tematu to czy naprawdę jest to aż tak odczuwalna różnica?
No i chyba wiem czemu 1-półki mają większy offset, z zerowym prawdopodobnie nie przeszłyby pod ramą.
a rzecz w tym że na Totem i Lyrik i inne niektóre amory mają 0wy offset na łączeniu lagi-sterówka, a taki Marzoch o tym samym zastosowaniu już zupełnie inaczej ;)
diskordia pisze:co do 2półki to zasadnicze znaczenie ma rozstaw goleni. każdy amor z szeroko rozstawionymi lagami,może mieć nieco mniejszy ów offset.
monster to wybryk i nie ma go co porównywać do obecnych kontrukcji
co do Monstera troche racji masz. A dlaczego 2półki mogą mieć mniejszy?

Re: Re:

: 26.08.2013 15:20:35
autor: miki_ck
MUSZEL pisze:a rzecz w tym że na Totem i Lyrik mają 0wy offset na łączeniu lagi-sterówka ;)
No prawie:
http://cdn.sram.com/cdn/farfuture/TkstR ... _totem.pdf ;)
Ale generalnie, większość amorów ma dość zbliżone wymiary przy tej samej grubości lag, skoku, przeznaczeniu itp.

Chociaż producenci rowerów czasem kombinują z geometrią zamawiając niestandardowe części u dostawców. O ile dobrze kojarzę Gary Fisher promuje od pewnego czasu rowery z amorami o zwiększonym offsecie (geometria Genesis 2).

Przy okazji trafiłem na ciekawy film o G2 http://www.youtube.com/watch?v=PwR0T5a4uuM :lol:

: 26.08.2013 15:43:50
autor: MUSZEL
wiele ciekawych rzeczy można się dowiedzieć ;) a tak nawiasem, świetny filmik, zwłaszcza początek :D

: 26.08.2013 16:55:07
autor: off_road
Offset się liczy od środka sterówki do środka ośki, nie wiem Muszel czemu patrzysz tylko na offset między sterówką a półkami :)

Re:

: 26.08.2013 17:31:04
autor: MUSZEL
off_road pisze:Offset się liczy od środka sterówki do środka ośki, nie wiem Muszel czemu patrzysz tylko na offset między sterówką a półkami :)
bo przeważnie oś wysunięta jest o stałą odległość przy danej średnicy lag, a na koronie/półce są spore różnice, zwłaszcza między firmami :) temat poruszyłem z ciekawości, i co nieco nowego się dowiedziałem, także dzięki :)
P.S. masz wiadomość, i widzę że czytałeś ;)

: 26.08.2013 23:35:52
autor: drMadej
Sprawa jest dość prosta , w widelcach 2półkowych musi być większy offset żeby zwiększyć promień skrętu , który ograniczają lagi pomiędzy dolną a górną półką.W starych widelcach typu monster , który został zaprojektowany m.in. do jazdy po tzw ns'ach , musiał być dość duży promień skrętu , bo jak ktoś oglądał stare filmy to pewnie kojarzy że mieli tam dość ciasne zakręty na małej prędkości. Dodatkowo im grubsze lagi w takiej 2półce tym większy powinien być off set.