Strona 1 z 2

Nowy system ogumienia Schwalbe/Syntace - rewolucja?

: 12.02.2014 21:15:58
autor: frango
Widzę, że tu jakaś turbo zimowa zamuła...
Na RM w ciągu kilku dni powstało kilka stron w temacie o tym nowym wynalazku... ale do rzeczy...

W skrócie chodzi o to, że opona ma mieć jakiegoś rodzaju membranę w środku. Przestrzeń bliżej felgi miałby swój własny wentyl i pompowana byłaby wysokim ciśnieniem. Dzięki temu opona bardzo dobrze trzymałaby się na feldze. Dodatkowo, felga chroniona byłaby przed uszkodzeniami.
Przestrzeń bliżej bieżnika (zewnętrzna) mogłaby być pompowana nawet, zaledwie 1 atmosferą. Co daje świetną przyczepność, rolling resistance (nie wiem jak to jest po polsku), i ma jeszcze tam jakieś zalety ;)
Syntace przygotował do tego systemu swoje obręcze z serii MX.
Całość, podobno, ma działać również w innym obręczami z ID co najmniej 25mm.
Jeśli dobrze zrozumiałem, taka opona miałaby być cięższa od opony UST o ok. 200g.
Szczegóły nie są jeszcze znane.
http://enduro-mtb.com/en/schwalbe-intro ... pressures/
http://www.pinkbike.com/news/Schwalbe-D ... -ride.html
http://www.bikerumor.com/2014/02/08/sch ... afe-sound/
Testy są chyba już dość zaawansowane, bo niejaki Nico Lau, jakieś ę i ą endurowiec śmigał na tych oponach ostatnio na zawodach, gdzie objechał chyba całą czołówkę.
Poza tym, zaproszono niemieckich dziennikarzy rowerowych na testy do Malagi, gdzie kolesie mogli nieźle przykatować opony i obręcze.
Tłumaczenie google z niemieckiego
http://translate.google.pl/translate?sl ... -malaga%2F
Ktoś na RM wspomniał, że system może działać trochę na zasadzie patentu znanego z motocykli crossowych, gdzie opona utrzymywana jest w feldze za pomocą "dętki" pompowanej do ok. 100 PSI. Opona tak mocno zakleszcza się w feldze, że podobno można śmigać bez powietrza :)

Generalnie, wg. mnie, jeśli system Schwalbe/Syntace wejdzie do produkcji i sprawdzi się, to może to być jeden z najciekawszych rowerowych wynalazków ostatnich lat.

: 12.02.2014 21:35:04
autor: komarek
Ja mam pytanie, bo nie do końca ogarniam... Niby wszystko fajnie i okej, super przyczepność dzięki możliwości jazdy na bardzo małym ciśnieniu 1 bar, opona wciąż się trzyma obręczy, ale jak ma się sytuacja do łapania wgniotów na obręczy z powodu mniejszego ciśnienia?

Re:

: 12.02.2014 21:54:19
autor: MUSZEL
komarek pisze:Ja mam pytanie, bo nie do końca ogarniam... Niby wszystko fajnie i okej, super przyczepność dzięki możliwości jazdy na bardzo małym ciśnieniu 1 bar, opona wciąż się trzyma obręczy, ale jak ma się sytuacja do łapania wgniotów na obręczy z powodu mniejszego ciśnienia?
a co to obchodzi producentów opon :p

: 12.02.2014 22:09:48
autor: operator.ciagnika
Z tego co ja zrozumiałem, to przez tą drugą komorę w której będzie wysokie ciśnienie, obręcz nie będzie łapać wgniotów, przynajmniej nie tak jak na normalnej dętce bądź UST na tak niskim ciśnieniu, ciekawy patent nie powiem, ale 2 sprawy.

1. ciekawi mnie bardzo, jak takie oponki wyjdą wagowo

2. na zdj, w obręczy syntace są 2 wentyle, czyli że każda obręcz na której by miały być te opony z napompowanymi obiema komorami miały by mieć 2 wentyle? jak wiadome przynajmniej narazie wszystkie maja po 1 xD chyba że jacyś inni producenci wprowadzą takie rozwiązanie, to wtedy miało by to sens.

ciekawi mnei jak sie to rozwinie, bo jak by nie były bardzo ciężkie to było by to naprwdę ciekawe

: 12.02.2014 23:44:39
autor: frango
Z tego co się gdzieś tam doczytałem to taka opona miałaby być cięższa o ok. 200g niż opona UST.
Zrobienie dodatkowej dziury na wentyl w jakiejkolwiek obręczy to chyba pikuś ;) Ale na temat kompatybilności opony nowego systemu z innymi obręczami niż Syntace jest niewiele informacji.

: 13.02.2014 00:11:37
autor: brooce
Przecież piszą że snake-bite'y i wgnioty w obręczy przejdą do historii oraz że będą kompatybilne ze wszystkimi obręczami z dwoma otworami ;) Pewnie kwestia wywiercenia tego drugiego i tyle, chyba nie osłabi to obręczy.

Pomysł wydaje mi się przegenialny w swojej prostocie, choć ciekaw jestem czy opona nie zacznie pływać przy tak niskim ciśnieniu.

: 13.02.2014 02:48:44
autor: operator.ciagnika
hymmm :D no to teraz tylko czekać jak to się rozwinie :D

jeżeli bd kompatybilne z wszystkimi obręczami które mają 2 wentyle w odpowiednich miejscach, to naprawdę fajny pomysł.

chciałbym tylko zobaczyć zdjętą taką oponę, najlepiej w przekroju bo jestem ciekaw, jak wygląda ten podział komór.. no i jak sie to łata xD zwłaszcza tą drugą komorę w której jest większe ciśnienie. Co prawda pewnie ciężko ale będzie się dało to przebić. Chyba że tutaj też jest jakiś cudowny sposób zapobiegający temu.

: 13.02.2014 08:11:42
autor: KaKTuSSS
Wizualnie porażka. Nie wierzę też że taki producent jak schwalbe nie może opatentować rozwiązania na pojedynczym wentylu obsługującym dwie dętki.

: 13.02.2014 09:40:01
autor: Auditore
Aż tak Ci przeszkadzają dwa wentyle?

A widziałeś gdzieś pojedynczy wentyl pompujący osobno dwie różne komory do ciśnienia jakie chcemy i w jednej i w drugiej?

: 13.02.2014 10:26:53
autor: frango
No więc, wiem tyle co przeczytałem w tym tłumaczonym z niemieckiego raporcie po testach w Maladze.
Niemcowi udało się złapać snake'a i wgnieść obręcz w dwóch miejscach, ale to podczas jazdy przy ciśnieniu 1 BAR. I wygląda na to, że trochę starał się to zrobić ;>
Poza tym, pisze, że przy tam niskim ciśnieniu oczywiście odczuwalne jest pływanie opony, ale to jest ekstremalnie niskie ciśnienie. Nominalne jest ok. 1,3 BAR.
Myślę, że każdy chciałby zobaczyć, jak jest to zrobione :D Ale pewnie jeszcze jest embargo na tę informację.
Co do łatania... to faktycznie zastanawiające. Bo przecież, nie zawsze przebicie opony powodujące uchodzenie powietrza jest tak poważne, że opona jest do wyrzucenia.
Gdzieś tam w tekście pojawia się chyba info, o tym, że z przebitą oponą nadal da się jechać i to chyba nawet w terenie! :O Tylko sporo wolniej.

Re:

: 13.02.2014 10:34:39
autor: frango
KaKTuSSS pisze:Wizualnie porażka. Nie wierzę też że taki producent jak schwalbe nie może opatentować rozwiązania na pojedynczym wentylu obsługującym dwie dętki.
To chyba jest najmniej istotny element całego systemu. Może zgrabniej byłoby, gdyby wentyle byłyby po przeciwnych stronach felgi, ale wtedy znaleźliby się tacy, co powiedzieliby, że system jest do bani, bo trzeba obracać koło, żeby je napompować :D :twisted:

: 13.02.2014 11:15:40
autor: Faerie

Re: Re:

: 13.02.2014 11:37:01
autor: Auditore
frango pisze:
KaKTuSSS pisze:Wizualnie porażka. Nie wierzę też że taki producent jak schwalbe nie może opatentować rozwiązania na pojedynczym wentylu obsługującym dwie dętki.
To chyba jest najmniej istotny element całego systemu. Może zgrabniej byłoby, gdyby wentyle byłyby po przeciwnych stronach felgi, ale wtedy znaleźliby się tacy, co powiedzieliby, że system jest do bani, bo trzeba obracać koło, żeby je napompować :D :twisted:
Obrazek

Tutaj są wentyle po przeciwnych stronach obręczy.

: 13.02.2014 11:43:56
autor: KaKTuSSS
Może najmniej istotny ale jednak niedopracowany :) Może to za wcześnie jeszcze i dopiero to zrobią, ale ... czepiam się ;) Co do samej istoty zagadnienia nie mam zastrzeżeń.

Re: Re:

: 13.02.2014 12:58:58
autor: frango
Auditore pisze:
Tutaj są wentyle po przeciwnych stronach obręczy.
Smith sam nie pompuje kół, to się nie liczy :D

Jeśli to faktycznie będzie kompatybilne z różnymi obręczami i z różnymi oponami, to za-je-biś-cie! :D
Ale, w tej sytuacji, jaki pożytek ma z tego Schwalbe i Syntace :?:

: 13.02.2014 14:13:41
autor: operator.ciagnika
no właśnie dobrę pytanie, nie mieli by w tym zbytniego interesu jeżeli by wystarczyło tylko wywiercić drugą dziurę w obręczy. Hyyymm wygląda to ciekawie, ale zastanawia mnei na co ta czerwona warstwa czy co to jest, i ta metalowa blaszka przy wentylu..

frango właśnie to mnie zastanawia bo często się tak zdarza, że przebicie jest minimalne i nei trzeba od razu wyrzucać opony, a jak mniemam takie oponki tanie nie będą więc coś musieli wymyślić.

Ciekawi mnie jeszcze czy ta komora z dużym ciśnieniem jest jakoś wyjmowalna czy to jest tak w całości.

: 13.02.2014 14:35:47
autor: frango
Mówisz o tym?

p.vitalmtb.com/photos/stories/2014/02/08/full_Nuetech_Flyer_1_596192.jpg

To nie jest patent Schwalbe, tylko istniejące rozwiązanie motocrossowe. Które to, prawdopodobnie, było inspiracją do stworzenia wersji rowerowej.

Jeśli chodzi o samą czerwoną warstwę, to pewnie jakieś turbo wzmocnienie ze specjalną stopą, jak w samej oponie.

Z tego co rozumiem z Vital, to ma być specjalna dętka, skoro można będzie ją używać z innymi oponami. Podejrzewam, że nie może być tak rozciągliwa jak gumowa dętka, bo nie dałoby rady napompować jej do wysokiego ciśnienia. W motocyklach jest to podobno 100PSI :O

: 13.02.2014 14:45:31
autor: Auditore
Operator, ta czerwona warstwa i metalowa blaszka są w motocyklowej wersji tego rozwiązania, na której prawdopodobnie jest wzorowana nowość od Schwalbe. Niekoniecznie tak samo będzie to wyglądać u Schwalbe, może być jakaś wariacja na ten temat.

Edit: Frango, jeśli to prawda, że wewnątrz będzie specjalna dętka, to podejrzewam, że będzie ona w oplocie na wzór opon - żeby nie rozciągała się za bardzo.

: 13.02.2014 15:17:46
autor: operator.ciagnika
jeżeli by tam była jakaś taka dętka wąska wyciągalna w środku, to już widzę patenty na home made tego.. typu opona ust, i w środku jakaś wąska owinięta taśmą izolacyjną dętka xD ciekawe jak będzie wyglądała wersja finalna i kiedy to wejdzie do sprzedaży..