Strona 1 z 2
Wysokość pływaka Roco TST R 241mm
: 17.02.2014 09:38:19
autor: WojtekM
Witam, na jakiej wysokości mam ustawić pływak w Marzocchi ROCO TST R w wersji 241mm?
: 17.02.2014 11:50:34
autor: xKaNiOnx
np. zmierzyć przed rozkręceniem i ustawić tak samo jak było.
: 17.02.2014 23:33:45
autor: WojtekM
Już niestety za późno :/
: 18.02.2014 13:43:24
autor: tybur
Zakres od 36 do 39 mnie od górnej krawędzi zbionika ifp
: 18.02.2014 19:16:49
autor: Ronnin
Według instrukcji jaką posiadam pisze że 35-40 mm w zależności jak progresywną pracę chcemy uzyskać.
Tu jest instrukcja niby do WC ale pisze ze do TST też pasuje.
http://forums.mtbr.com/shocks-suspensio ... 74470.html
: 18.02.2014 23:13:28
autor: WojtekM
Chciałbym właśnie uzyskać bardziej progresywną pracę, czyli rozumiem że mam ustawić te około 35mm?
: 19.02.2014 06:36:26
autor: happy_cycling
Na bardziej progresywną pracę ustawiasz IFP płyciej. Nie musisz się stricte trzymać instrukcji; nic się nie stanie jak dasz np. na 32mm
Re:
: 19.02.2014 08:26:05
autor: MUSZEL
happy_cycling pisze:Na bardziej progresywną pracę ustawiasz IFP płyciej. Nie musisz się stricte trzymać instrukcji; nic się nie stanie jak dasz np. na 32mm
ależ oczywiście że się stać może - może zablokować skok dampera bo ifp w pewnym momencie może uderzać o nakrętke. Jak nie testowałeś takiej głębokości w swoim damperze takim samym to nie polecaj
: 19.02.2014 17:59:10
autor: happy_cycling
MUSZEL skąd wiesz, że nie testowałem tego w swoim damperze?
Testowałem różne głębokości w różnych damperach. W TST także. Nic nie zablokuje żadnego skoku. Nawet jakby IFP dotknęło nakrętki to i tak shimy z kompresji przepuszczą olej na tłoczysku i wykorzystasz cały skok..
Re:
: 19.02.2014 18:08:28
autor: MUSZEL
happy_cycling pisze:MUSZEL skąd wiesz, że nie testowałem tego w swoim damperze?
Testowałem różne głębokości w różnych damperach. W TST także. Nic nie zablokuje żadnego skoku. Nawet jakby IFP dotknęło nakrętki to i tak shimy z kompresji przepuszczą olej na tłoczysku i wykorzystasz cały skok..
a no to przepraszam, zwracam honor. Napisałem tylko co gdyby. Ale w drugiej części wypowiedzi poleciałeś po bandzie. Tłok ma swoją objętość a olej jest nieściśliwy, i jak ifp zaprze się o korek to ani mm nie drgnie już tłok. Kiedyś niechcący tak zalaliśmy kumpla damper.
: 19.02.2014 20:29:49
autor: happy_cycling
Tak, tłok ma swoja powierzchnię, a olej nie ściśnie się. Tylko, że olej przepływa przez tłok na shimach... IFP nie ma nic do tego. Temat wyczerpany.
Re:
: 19.02.2014 20:54:26
autor: marudny
happy_cycling pisze:Tak, tłok ma swoja powierzchnię, a olej nie ściśnie się. Tylko, że olej przepływa przez tłok na shimach... IFP nie ma nic do tego. Temat wyczerpany.
Nie żartuj...
Tłok (shaft) wciskany w damper wypiera olej "zagarniając" dla siebie przestrzeń wewnątrz korpusu dampera. Wyparta ilość będzie równa objętości jaką zajmie tłok - objętość walca. Ten olej musi się gdzieś podziać... - fizykę chcesz oszukać?
W najlepszym wypadku jak napisał
MUSZEL nastąpi "blokada hydrauliczna". Ale może być znacznie gorzej... To już będzie zależne od użytej siły

: 19.02.2014 21:06:08
autor: happy_cycling
No chopaki, co wy opowiadacie... To nie jest siłownik hydrauliczny tylko tłumik. Idąc waszym tokiem rozumowania, to zbiornik 'wyrównawczy' gdzie jest IFP musiałby mieć długość zakresu pracy tłoka... Poza tym, zadam pytanie: skąd bierze się olej za tłokiem jak ściśniesz tłumik?
Są tłumiki BEZ zbiornika i IFP?
Re:
: 19.02.2014 22:28:45
autor: marudny
happy_cycling pisze:No chopaki, co wy opowiadacie... To nie jest siłownik hydrauliczny tylko tłumik. Idąc waszym tokiem rozumowania, to zbiornik 'wyrównawczy' gdzie jest IFP musiałby mieć długość zakresu pracy tłoka... Poza tym, zadam pytanie: skąd bierze się olej za tłokiem jak ściśniesz tłumik?
Są tłumiki BEZ zbiornika i IFP?
Ogarnij podstawy fizyki. Nie wiem jak teraz, ale dwadzieścia lat temu uczyli tego w podstawówce... Prawo Archimedesa - kojarzysz?
Zbiornik wyrównawczy musi pomieścić nadmiar oleju wyparty w wyniku zanurzenia walca jakim jest tłok (shaft). W tym wypadku, czyli w układzie zamkniętym, musi się też znaleźć komora w której panuje odpowiednie ciśnienie - ta znowu oddzielona przegrodą zmienia swoją objętość proporcjonalnie do objętości zanurzonego walca.
Nie ma tu znaczenia czy zbiornik będzie zewnętrzny, czy zintegrowany z głównym cylindrem.
: 20.02.2014 13:03:47
autor: Saint_pl
Marudny nie mam pojęcia w jaki sposób chcesz w damperze stosować prawo wyporu.
Tak jak pisze happy_cycling to nie jest siłownik hydrauliczny, że tłok który wejdzie 5cm do komory głównej przepchnie olej o objętości walca o średnicy komory i długości 5cm. W takim wypadku objętość komory IFP musiałaby być równa objętości komory głównej w zakresie w jakim pracuje tłok( czyli np. 63mm ) a tak nie jest.
W czasie kompresji olej ma dwie możliwe drogi. Pierwsza kanałem do komory IFP, druga przez otwory w tłoku na drugą strone. W zależności od np. konfiguracjio shimów olej będzie miał łatwiej w którąś strone, ale nigdy nie jest tak że cały przepłynie do IFP.
Proponuje ogarnąć różnice między siłownik hydrauliczny a tłumik.
Re:
: 20.02.2014 14:07:32
autor: MUSZEL
Saint_pl pisze:Marudny nie mam pojęcia w jaki sposób chcesz w damperze stosować prawo wyporu.
Tak jak pisze happy_cycling to nie jest siłownik hydrauliczny, że tłok który wejdzie 5cm do komory głównej przepchnie olej o objętości walca o średnicy komory i długości 5cm. W takim wypadku objętość komory IFP musiałaby być równa objętości komory głównej w zakresie w jakim pracuje tłok( czyli np. 63mm ) a tak nie jest.
W czasie kompresji olej ma dwie możliwe drogi. Pierwsza kanałem do komory IFP, druga przez otwory w tłoku na drugą strone. W zależności od np. konfiguracjio shimów olej będzie miał łatwiej w którąś strone, ale nigdy nie jest tak że cały przepłynie do IFP.
Proponuje ogarnąć różnice między siłownik hydrauliczny a tłumik.
ja pierdziele... ludzie...
Wyobraźcie sobie zalany damper bez zbiornika wyrównawczego z powietrzem. Da się wbić tłok? NIE! Bo tłok ma swoją objętość i nie wejdzie do obudowy dampera pełnej oleju. Tłok wchodząc w obudowę dampera (pomijając pracę shimów) wypycha olej o objętości równej objętości własnej. Po to jest ifp. A dlaczego nie porusza się ono o tyle co tłok? Bo zbiornik wyrównawczy (czyli i ifp) ma inną powierzchnię przekroju niż powierzchnia przekroju tłoka (czytaj znacznie większą).
Re:
: 20.02.2014 14:53:33
autor: marudny
happy_cycling, Saint_pl
Jestem pełen zwątpienia....
Każda próba zalania dampera już powinna Wam dać do myślenia... Tak jak "piston" wraz z "shimami" wyprze olej o objętości równej własnej, tak tłok (shaft) zrobi dokładnie to samo podczas "ugięcia" dampera......
Mieliście kiedyś przyjemność kąpać się w wannie? Nie obaj, mam na myśli osobno, każdy w swojej.....
Nie bez powodu nie lejemy wody po samą krawędź...
Tak jak najbardziej, damper to w pewnym sensie siłownik hydrauliczny. Pięknie Wam to "narysował"
MUSZEL
: 20.02.2014 19:08:28
autor: Saint_pl
Opierając się na rysunku, który zamieścił Muszel i przyjmując że ten większy tłok na rysunku to piston a ten mały to IFP to według Was gdy pison wchodzi do komory czyli ten duży tłok na rysunku przesuwa się w dół to za pistonem powstaje pusta przestrzeń a cały olej przed pistonem jest przepychany do IFP. Tak według Was działa damper ?
Mówie o przypadku gdy damper jest w całości złożony i pracuje, a nie gdy go składamy, nalejemy do głównej komory oleju i po włożeniu tłoka trochę się go wyleje.
Re:
: 20.02.2014 19:26:14
autor: MUSZEL
Saint_pl pisze:Opierając się na rysunku, który zamieścił Muszel i przyjmując że ten większy tłok na rysunku to piston a ten mały to IFP to według Was gdy pison wchodzi do komory czyli ten duży tłok na rysunku przesuwa się w dół to za pistonem powstaje pusta przestrzeń a cały olej przed pistonem jest przepychany do IFP. Tak według Was działa damper ?
Mówie o przypadku gdy damper jest w całości złożony i pracuje, a nie gdy go składamy, nalejemy do głównej komory oleju i po włożeniu tłoka trochę się go wyleje.
nie, ale ten rysunek sporo obrazuje i tłumaczy dlaczego ifp nie przesuwa się o tyle samo co tłok. Eh, już nie wiem jak tłumaczyć