Strona 1 z 2
Spaw
: 22.06.2014 19:42:50
autor: misiekmisiu
Witam wszystkich.
Ostatnimi dniami dowiedziałem się od mojego dziadka który z zawodu jest sparaczem spawa już pare ładych lat praktycznie wszystko i powiedział mi że jeśli rama lub inna część niekonieczne z roweru pęknie na spawie to można spokojnie to zaspawać i będzie można dalej z tej części korzystać bez raczej żadnych problemów je gdy część pęknie nie na spawie ale np w połowie rurki to trzeba cąły komponent wymienić nie wiem jak jest z tym dokładnie ale jeśli dziadek mi tak powiedział to raczej powinno tak być na szczęście nigdy nic w rowerze mi nie pękło

więc postanowiłem o to tu zapytać czy aby to jest prawda czy dziadek sie nie pomylił

.
Ps.Sorki za błędy śpieszyłem się !
Ps 2.Nie wiem czy w odpowiedznim dziale jest

: 22.06.2014 20:49:45
autor: MUSZEL
jak Twój dziadek tak mówi, to (nie ubliżając doświadczeniu praktycznemu, które z pewnością jest duże) ma marną wiedzę na temat konsekwencji spawania na materiał i spawany zespół elementów

: 22.06.2014 21:20:41
autor: enigma
Patrząc na to z innej strony: faktem jest że spawanie osłabia materiał, ale skutki tego może odczuć 1/10 ram, czyli niekoniecznie nasza. Wszystko zależy od warunków używania.
: 22.06.2014 21:26:35
autor: Sokół
Zaraz bogumil tu wleci i zrobi rozpierdol
: 22.06.2014 21:29:14
autor: nhp890
Bo durale i w ogóle
: 22.06.2014 22:01:32
autor: KubaLa
Bogumił za 3... 2... 1...
Re: Spaw
: 22.06.2014 22:13:05
autor: Korn_8
misiekmisiu pisze:Witam wszystkich.
powiedział mi że jeśli rama lub inna część niekonieczne z roweru pęknie na spawie to można spokojnie to zaspawać i będzie można dalej z tej części korzystać
Spaw? Na spoinie lub połączeniu spawanym. Spaw może być na dyskotece.
Jeżeli jakaś część pęknie na spoinie, to świadczy o niskiej jakości spoiny. Są różne metody badania spoin, aby do tego nie doszło, dzisiaj nie wykluczyliśmy do końca błędów Pana Mietka który sobie spawa kilkanaście lat. Więc oddając przykładowo suwnicę, do użytku klienta, bada się jakość spoin.
Osłabiany jest materiał wokół spoiny, gdzie duża temperatura zmienia właściwości metalu.
: 22.06.2014 23:24:01
autor: Sokół
Jeśli pęka spoina to znaczy że była ciulowa
W większości przypadków pęknięcia pojawiają się obok spoin, w strefach, w których pod wpływem ciepła wydzielanego podczas procesu spawania dochodzi do osłabienia materiału
Re:
: 22.06.2014 23:26:17
autor: MUSZEL
enigma pisze:Patrząc na to z innej strony: faktem jest że spawanie osłabia materiał, ale skutki tego może odczuć 1/10 ram, czyli niekoniecznie nasza. Wszystko zależy od warunków używania.
nie tylko osłabia materiał w strefie wpływu ciepła przez zmiany strukturalne ale i wprowadza naprezenia, których trzeba się pozbyć. No i w przypadku ram aluminiowych, spawanie likwiduje umocnienie w wyniku końcowej obróbki cieplnej ramy. Także...
pisze z telefonu, Boguś by więcej wytłumaczył, ale więcej nie trzeba :P
: 23.06.2014 10:27:20
autor: xprot
dziadek taki kochany a slownika to nie chce ci dziecko kupic

Re:
: 23.06.2014 10:39:22
autor: nhp890
xprot pisze:dziadek taki kochany a slownika to nie chce ci dziecko kupic

Kiedyś jak Ci zwróciłem uwagę to powiedziałeś żebym spier*alał :p
: 23.06.2014 11:02:21
autor: xprot
bo roznica miedzy pojedynczym bledem ortograficznym, a nieuzywaniem w ogole interpunkcji, skladni i ortografii jest dosc znaczna. gosc mogl jeszcze spacje pominac, lepiej by sie czytalo.
: 23.06.2014 15:46:03
autor: diskordia
słabo trochę - interpunkcja, składnia i ortografia - a polskie znaki ..uj strzelił.
: 23.06.2014 22:34:04
autor: Bogumil
Jutro mogę to wytłumaczyć ale teraz uczę się na dwa egzaminy :P
: 24.06.2014 05:15:58
autor: KubaLa
Mimo wszystko - przypominam o trzymaniu się wątku.
Re:
: 24.06.2014 10:37:53
autor: Spaced
enigma pisze:Patrząc na to z innej strony: faktem jest że spawanie osłabia materiał, ale skutki tego może odczuć 1/10 ram, czyli niekoniecznie nasza. Wszystko zależy od warunków używania.
10% szansa wygrzebywania sobie rury z płuca to raczej duża szansa.
: 24.06.2014 16:53:01
autor: Bogumil
Spawając ramę najpewniej nie uzyskasz wytrzymałości wyższej lub zbliżonej do wytrzymałości miejsc poprawnie pospawanych.
Ramy rowerowe są przesycane i starzone po spawaniu.
Przesycanie likwiduje umocnienie odkształceniowe, częściowo ujednorodnia skład spoiny z materiałem rodzimym, oraz jak nazwa wskazuje więzi pierwiastki drugiej fazy w osnowie.
Starzenie wydziela z osnowy bardzo drobne fazy międzymetaliczne blokujące ruch błędów ułożenia.
Wysoka temperatura podczas procesu spawania z pewnością doprowadzi do koagulacji tych drobnych faz i likwidacji umocnienia.
Nie oznacza to co prawda że nie da się wytworzyć spoiny o dostatecznej lub nawet wyższej wytrzymałości od materiału rodzimego.
Nawet sądzę że problem ze strefą wpływu ciepła da się rozwiązać ale będę pisał z tego prace inżynierską więc sekretów nie ujawniam :P
Jeżeli chodzi pęknięcia to mogą one powstać z różnych przyczyn ale najczęściej jest to niedbalstwo i niechlujstwo.
Wielu spawaczy nie zachowuje chirurgicznej czystości i nie odtłuszcza ani nie osusza stopów aluminium przed spawaniem.
Przez to podczas krzepnięcia spoiny przesuwające fronty krystalizacji mogą przesuwać zanieczyszczenia do środka spoiny, a następnie na skutek skurczu mogą powstać tam mikropęknięcia które dadzą o sobie znać po paru miesiącach koagulując i łącząc się w jedno duże pęknięcie.
Zanieczyszczenia mogą również być porozmieszczane na strefie wtopienia.
Duża wilgotność również może spowodować złą jakość spoiny ponieważ atomy wodoru są bardzo malutkie i dyfundują przez materiał dążąc do utworzenia cząsteczki H2, dzięki temu po kilku godzinach dyfundujące atomy wodoru mogą utworzyć wiele bąbli wypełnionych wieloma cząsteczkami H2 które będą zalążkiem mikropęknięć.
Spoina wtedy jest porowata.
Po za tym mylne jest najczęściej spotykane w Polsce podejście że najlepiej się dobrze przetopić i porządnie przegrzać podczas spawania + wspawanie wstawki.
W rzeczywistości jest dokładnie na odwrót.
Wspawanie wstawi spowoduje zwiększenie przekroju w jednym miejscu ale przesunie miejsce osłabienia na jej koniec i tam rama pęknie zmęczeniowo (chociaż da się to też zrobić poprawnie).
Oczywiście trzeba się dobrze przetopić żeby odpowiednio przyspawać łączenie elementy ale należy to zrobić tak aby wprowadzić jak najmniej energii do spoiny.
Ma to następujące zalety:
1 Spoina krzepnie dużo szybciej przez co uzyskuje się znacznie większą drobnoziarnistość.
2 Szybkie chłodzenie powoduje przesycenie spoiny dzięki czemu dojdzie do starzenia naturalnego.
3 Wytworzymy bardzo małą strefę wpływu ciepła.
Jeżeli chodzi o to co powiedział dziadek to mógł mieć racje ale tylko co do niektórych konstrukcji.
Bardzo dużych konstrukcji nie da się obrobić cieplnie ale półwyroby jak kształtowniki itd mogą być po obróbce cieplnej a następnie plastycznej przez co są w wysokim stanie umocnienia.
Dlatego w miejscach dalej umieszczonych od spoiny daje się cieńszy profil ponieważ materiał tam jest bardzo wytrzymały, a w miejscach gdzie są spawy przekrój jest znacznie grubszy po to aby w zrekrystalizowanym materiale biegło dużo mniejsze naprężenie.
W takim przypadku prawienie dziadka ma sens, poprawki na niektórych spawach na nic nie wpłyną.
Mam nadzieje że to co napisałem jest zrozumiałe.
: 24.06.2014 20:56:48
autor: Sandwitch
Bogumił, rozumiem że Dobrzańskiego masz w małym palcu

?
Re:
: 24.06.2014 22:10:01
autor: MUSZEL
Sandwitch pisze:Bogumił, rozumiem że Dobrzańskiego masz w małym palcu

?
on czyta Dobrzańskiego z nudów :p też się powinienem wziąć za te lekturę, ale nie chce mi się...