Strona 1 z 1

[Damper] Shimy do Manitou swinger 6 Way

: 22.09.2014 16:25:50
autor: ryjkos
Jak w temacie.
Chcę pozbyć się SPV z swojego dampera. Ma ktoś nadmiar lub wie może gdzie takie można niedrogo zdobyć?

średnica wewnętrzna to 8mm średnice zewnętrzne to od 25mm do 10mm by mnie interesowały. grubości 0,15mm- 0,25mm.

Plan zakłada użycie 6-8 blaszek w celu wyeliminowania SPV a zachowania kompresji i tłumienia powrotu.

Chyba że ma ktoś tłok do 5th Elementa lub Manitou bez SPV na zbyciu?

Damper ma długość montażowa 222mm skok 75mm

kontakt na PW lub mail ryjkos@gmail.com

: 22.09.2014 17:49:17
autor: Puncu
Ciężko Ci będzie zdobyć shimy. Odezwij się do mnie na PW. Zobaczę co mi jeszcze zostało.

Btw. 222 ma 70mm skoku ;)

: 22.09.2014 17:50:17
autor: MUSZEL
Edit: nieważne, Puncu mnie wyprzedził w każdej kwestii ;)

: 22.09.2014 18:19:13
autor: ryjkos
Racja mój błąd :) oczywiście że 70mm skoku.

: 22.09.2014 19:27:23
autor: ryjkos
Może ktoś już przerabiał ten temat ???

Rama to Spec BIG HIT 2006 FSR

: 23.09.2014 07:33:40
autor: MUSZEL
kiedyś kiedyś otrzymałbyś więcej odpowiedzi, bo przeróbka taka była popularniejsza. Gadaj do Punca ;)

: 23.09.2014 08:34:23
autor: off_road
Hmm a skąd kolega wie jaki układ jest pod jego damper prawidłowy?

: 23.09.2014 09:00:43
autor: MUSZEL
o... kolega Piotr jeszcze wchodzi na forum :D w takim razie doradź Piotrze, robiłeś tun (co prawda DHXa) pod BH 06 ;)

: 23.09.2014 22:00:25
autor: off_road
Wchodzę wchodzę ;)

To, że się nie specjalnie ostatnio udzielam nie znaczy, że mnie nie ma ;)

: 24.09.2014 10:49:27
autor: UfuS78
Dzisiaj pomierzę Shimy które mam w domu i się odezwę. :)

: 05.10.2014 22:21:54
autor: ryjkos
udało się pomierzyć ?

: 11.10.2014 22:30:18
autor: ryjkos
W jutro pierwsze Testy Manitou po demontażu SPV. Jak się uda to około 11 skocze do Lasu wolskiego na wiadomą lokalizację (Łopata) i się okaże czy warto z tym dłubać.

Dla zainteresowanych mam fotki jak to zostało zrobione. Pierwsze wrażenie na sucho to mniejsze tłumienie kompresji niż z SPV, regulacje Hi speed i Lo speed wygląda ze działają ale w dużo mniejszym stopniu jak z SPV ( może jak dojdę do końcowego zestawu i ułożenia podkładek tłumienia to się to poprawi) tłumienie powrotu ( rebound) działa jak przed demontażem SPV.

Całość jest z ta samą sprężyną i takim samym ciśnieniem w pig-backu jak do tej pory jeździłem.


Krótki raport po testach:

Pierwsze wrażenie to duże ożywienie dampera i zawieszenia na małe i średnie nierówności, zjawisko pompowania przy podjazdach pod górę lub na płaskim.

Końcowa konfiguracja po powrocie z testów to:
od strony tłoka patrząc podkładki o średnicach
4 x 25,5mm
1x 18,5mm
2x 23,5mm
2x 21,5mm
3x18,5mm

[Wszystkie te "shimy" wycięte z blaszki aluminiowej (pochodzenia z puszki po browarze x2) wycięte na CNC]

1x 18mm grubośc 1,45 ( zwykła podkładka m8)
1x środkowa cześć platformy SPV

to wszystko jest skręcone i pracuje w oleju 5w.
Sprężyna 500lbs
Ciśnienie 60psi
pokrętło Hi Speed Compresion wkręcone na 3/4
pokrętło Lo Speed Compresion w pozycji otwartej

Konkluzja końcowa:

Bardzo poprawia się kultura pracy dampera w zastosowaniu FR /DH, pogarsza się nieznacznie w zastosowaniu transferowym i na dojazdy
Ten sam rower jak by troszkę lżejszy przy wybiciach i płynniej wybiera drobne nierówności. Taka konfiguracja wskazana dla wagi do 85 Kg.

Dla lżejszych jeźdźców inny układ i ilość shimów załatwi mniejsze tłumienie.

Dla zainteresowanych dokumentacja foto z konstrukcji.

Pozdrawiam i uznaje temat za zakończony :)
8)

: 14.10.2014 23:41:09
autor: Jaca
"[Wszystkie te "shimy" wycięte z blaszki aluminiowej (pochodzenia z puszki po browarze x2) wycięte na CNC]"

Lepiej będzie, jak przestaniesz na tym jeździć, aż znajdziesz normalne shimy. To szybko się rozleci przy okazji robiąc bardzo nieciekawe rzeczy w tłumiku.

: 15.10.2014 00:05:40
autor: Puncu
Skoro masz dostęp do CNC to nie puszki po piwie tylko wydaj kilka złotych na blachę nierdzewną i zrób to porządnie.

Akurat masz pod ręką sklep - http://www.hart-metale.pl/

: 16.10.2014 17:15:47
autor: Jaca
KURWA PANOWIE!! (sorry, ale nie umiem inaczej)

Shimy mogą i mają być jedynie ze stali sprężynowej (za stroną racingsuspensionproducts.com - "Material is Sandvik 20c except were noted, 1095 blue temper and Cres 400 series"). Jak faktycznie nie masz skąd wziąć gotowych shimów, to poszukaj taśmy ze stali sprężynowej o grubości 0.1, albo 0.15mm. Nierdzewka też się średnio nadaje - jest plastyczna i wbrew pozorom - dość słaba.

Są w Polsce jacyś ludzie gdzieś na fejsbuku, którzy coś się bawią w zawieszenia - spider suspension o ile pamiętam. Uderz do nich, nie powinni robić problemu z odsprzedaniem kilku sztuk, bo sami pewnie kupowali całe zestawy z kilkoma tysiącami sztuk za setki dolarów.

Drobna uwaga - shimy są szlifowane z tolerancjami rzędu kilku mikronów, sama płaskość powierzchni to max 0,02mm. Kupuj precyzyjną blachę, a nie byle jaką, będzie droga, ale z arkusza zrobisz sobie valving na całą stronę w amortyzatorze.

: 16.10.2014 19:02:04
autor: MUSZEL
żadna firma typu SS itp nie odsprzeda, próbowałem. Pozostaje tylko szukać uszkodzonych Meteli i Foxów (tak robiłem)

: 17.10.2014 17:17:20
autor: GgG
Jaca dobrze pisze, szimy mają być sprężyste i twarde, puszka po piwie w damperze starczy pewnie na tyle, na ile starcza jedno piwo :)

Miałem więcej 5th elemtów niż ram, miałem je z oryginalnym zaworem platformy jak i z shimami, na shimach działa to jak fox, ugina się jak szalone i tyle. Zostałem przy oryginale i nie żałuję, może też się przekonasz z czasem.

Poszukaj w starych damperach (łącznie z kind shockiem i innym szitem), ewentualnie tłumikach amortyzatorów, może akurat podpasują wymiary.

: 04.11.2014 05:44:04
autor: crossfader18
Przepraszam niektórych co wysyłali mi wiadomości w tym temacie na PW, lecz miałem problemy z dostępnością konta n dh-zone. J zawsze byłem i będe zwolennikiem dobrego zaworowania, każdy ma swoje za i przeciw, jednak platforma ma za zadanie usztywniać zawiechę przy szybkich energicznych uskokach, osobiście polecam do slope'u , enduro, może nawet dirtu :). W zjazdówce rower musi kontrolować użytkownik a nie odwrotne. Sorrka za odgrzanie tematu.

: 05.11.2014 21:06:59
autor: ryjkos
Prace są w trakcie. Przeróbka na shimy z Foxa. Do dzisiaj blaszko-puszki jeszcze działają i mają się dobrze ale docelowo chcę wykorzystać ogólnie dostępne shimy z foxa.
Być może będę musiał wykonać nowy tłoczek z Aluminium ale to akurat nie problem. Zdam relację po zakończeniu operacji.