Strona 1 z 1

Fox rp23 czy vanila R

: 22.12.2014 15:17:18
autor: Suggestion
Witajcie, czeka mnie wymiana dampera i się zastanawiam bo chciałem założyć coś typu fox rp23, lecz widzę że wszystkie rowery full dh mają coś ala vanila R, co mi dało do myślenia dlaczego są nawet w nowych rowerach montowane dampery tego typu czy rp23 nie wytrzymują przeciążeń czy po prostu koszty exsploatacji czy jaki inny powód? Skok mam 190, poziomy pod niewielkim kątem. Jeżdżę w mocnym terenie duże ciężkie skoki prędkość błoto. Moja waga to 72kg. z tym że rośnie cały czas bo chodzę na siłownię. ale wątpię aby wyszła po za 85kg :) Z góry dziękuję za pomoc :)

: 22.12.2014 17:54:59
autor: Vinrael
Rowery stricte do DH mają amortyzatory sprężynowe ponieważ są bardziej czułe - amortyzatory powietrzne mają dodatkową uszczelkę która wymaga dodatkowej siły aby poruszyć tłoczysko. Na dodatek amortyzatory sprężynowe mają charakterystykę liniową (mówię o samej sprężynie) podczas gdy powietrze ma charakterystykę progresywną - w DH oczekuje się charakterystyki liniowej z ewentualnym bottom outem.
Chyba że chodzi o zewnętrzną komorę IFP - tak zwany piggyback. Tu nic nie jest zasadą bo są zarówno amortyzatory powietrzne jak i sprężynowe mają i nie mają IFP.
Powietrze ma taką zaletę, że gdy zmienia się waga jeźdzca nie trzeba zmieniać sprężyny a tylko zmienić ciśnienie w komorze powietrznej. No i amortyzator jest lżejszy ;)
Na początek podaj najlepiej ramę. Wybór amortyzatora to nie tylko 'widzimisię'. Trzeba dobrać tune tłumika, długość montażową, przełożenie ramy do amortyzatora etc.

Re: Fox rp23 czy vanila R

: 22.12.2014 21:22:54
autor: Suggestion
Szczerze mówiąc to nie znam dokładnej nazwy rowera wiem że to jest Italbike limitowana edycja jakaś a spowodowane jest to tym że ten rower otrzymałem a że bardzo wygodnie mi się na nim jeździ świetnie się sprawuje w terenie mimo małego skok dampera postanowiłem wymienić w nim cześci a ramę zostawić i doszło do tego że oryginalny został tylko damper mostek i kierownica które wymienię teraz :P Tutaj jest zdjęcie roweru.http://zapodaj.net/10baf66262303.jpg.html długość montażowa to 185mm :)

: 22.12.2014 23:26:46
autor: Vinrael
Nie wiem, od czego zacząć...
Chyba od tego, że nie wiem co o tym wszystkim sądzić.
Rozumiem, że wygodnie Ci się jeździ... Ale miałeś porównanie do jakiejś innej ramy?
To wydaje się względnie proste - wymienić amortyzator, widelec, koła... I w gruncie rzeczy masz rację. Tylko trzeba mieć bazę pod budowę, albo wiedzę jak to rozsądnie zrobić ;)

Patrząc na to zdjęcie, support masz jakieś 5cm nad osią kół, co daje bardzo wysoko
zamieszczony środek ciężkości. To wynik wsadzenia widelca o za dużym skoku - ma to w sumie dużo zalet - na przykład wypłaszczenie kąta główki i zwiększenie stabilności roweru.
Masz zamiar wstawić inny damper - rozumiem. Tylko skok ramy dalej będzie nieproporcjonalnie mały do widelca. Wstawisz dłuższy damper - o ile się w ogóle da - oczywiście wtedy trochę się zwiększy skok ramy, ale kąt główki stanie się bardziej stromy i suport powędruje jeszcze(!) wyżej do góry.

Pamiętaj także że takie znaczne zmiany w geometrii znacznie obciążają ramę. Rower który był przystosowany pod widelec 120mm skoku źle przyjmie nagle dwupółkę 200mm. Na przykład może urwać Ci się główka jak w Norco sprzed guarantee recallu.\

Ogólnie rzecz biorąc niezbyt widzę sensu pakować do tej ramy innego dampera. Tym bardziej że dobre dampery z dł. montażową 185mm to rzadko spotykany ewenement - wiem, bo szukałem dobrego dampera do mojego starego roweru, w opcji były tylko RP23 albo inne powietrzniaki z platformą/blokadą skoku (a nie widziało mi się to).

Na pierwszy rzut moim skromnym zdaniem powinna pójść rama - ale rozumiem że to nie takie proste w większości wypadków - proces decyzyjny, zbieranie funduszy... Poszukaj w okolicy ludzi na jakichś lepszych rowerkach abyś mógł nabrać opinii co poszukujesz. Zastanów się i wybierz pod siebie coś z bardziej przyszłościową geometrią etc.

Jeśli fundusze nie dają rady i chcesz jeszcze trochę się pobawić tym rowerem... Mostek. Błagam, mostek. Ile on ma długości, z 13 mil morskich? Tanim kosztem można kupić dobry, krótki mostek - rower stanie się bardziej sterowny i... bardziej bezpieczny. Jakiekolwiek loty mogą się źle skończyć z tym mostkiem...

Druga rzecz - może błahostka - pedały. Sam nie zwracałem na to uwagi dopóki nie zmieniłem swoich (praktycznie takie same jakie teraz masz Ty) na HT AN01SS. Buty są jakby przyklejone do pedałów, jazda zmienia się diametralnie na lepsze.

Kolejna sprawa - przeczuwam (i widzę) że masz pojedynczą zębatkę (nie narrow-wide) bez napinacza i przerzutkę bez sprzęgiełka. Często spada łańcuch? ;) Dzięki nawet najprostrzemu napinaczowi będziesz miał dużo bardziej pewny napęd a kosztuje względnie mało. Albo upgrade zębatki na narrow-wide i przerzutki na jakąś ze sprzęgięłkiem.

Wbrew pozorom dobrze Cię rozumiem - kiedyś chciałem przerobić Rockridera 6.3 na coś do agresywnej jazdy. Ale to w gruncie rzeczy nie ma sensu - będzie Frankensteinem. Masz już całkiem fajny widelec, nawet ogarnięte hamulce (pomijając jak puściłeś przewód tylnego hamulca...) więc nie zaczynasz od początku.

: 22.12.2014 23:59:05
autor: boogiel
Tak jak pisze kolega, nie ma sensu inwestować w tą ramę. Zbieraj i kup coś co ma dobrą geometrię a poczujesz diametralną różnicę ;)

: 23.12.2014 16:54:23
autor: Suggestion
Mój przyjaciel z którym śmigam ma Duncan'a cane corso z którego jest bardzo zadowolony i rzeczywiście jest miękki wygodny, jeździ się na nim super. Właśnie mam mostek do wymiany jak już napisałem wcześniej, pedała są wymienione, to jest starsze zdjęcie, napinacz przerzutka jest już również zrobiona :) Przewód owszem wiem, jest za długi też muszę kupić odpowiedni lecz na razie mi to nie przeszkadzało a kupiłem je na aukcji allegro sporo taniej dlatego taki jest :) Czyli trzeba patrzyć za nową ramą :( Dzięki panowie wielkie za pomoc, pewnie poszukam jakiegoś fajnego gianta lub specjalizeda :P

: 23.12.2014 18:20:42
autor: Vinrael
Okej, z czystej ciekawości dogrzebałem się trochę więcej o tej ramie.
To nie żaden 'Italbike' a rower IB ITB Limited.
Sprzedawany był w Tesco za 1599 i 1699 w zależności od wersji (1699 dałem za Rockridera 6.3, podobna sytuacja ;P).
Oryginalnie zamontowany tam damper to Kindshock KS290, który jakkolwiek się ugina ale to chyba wszystko w zakresie 'amortyzacji'.
Widelec seryjny to SR Suntour XCT ze skokiem 63mm. Wsadzanie zamiast tego wysokiego Marzoka ze skokiem 200mm to prośba o szybką dezintegrację ramy. Bardzo szybką.
Ogólnie kolejny markeciak z Tesco, który jednak miał tak wysoką cenę bo wyglądał bardzo 'profesjonalnie' - dla osoby która na temat rowerów wie tyle co ja na temat tańca, czyli praktycznie nic - no i miała czarny matowy lakier, który jak wiemy jest 'szypszy', no może oprócz czerwonego który jest 'szypsiejszy'.
Jeśli Ci życie miłe zmieniaj ramę bo dni integralności główki z resztą ramy... miałem mówić że są policzone, ale nie są. Tak naprawdę może je*nąć w każdej chwili. Rama to katalogowy markeciak do jazdy po bułki - smutna prawda...

I nie napalaj się na żaden rower. Nie musi być Specialized czy Giant, bo kierowanie się popularnością marki to nie do końca dobry pomysł. Nie mówię że to złe rowery, ale mogą Ci po prostu nie przypasować. Lepiej najpierw w miarę możliwości przejedź się każdym przez który uda Ci się przełożyć nogę (tylko bez żadnych kradzieży, mhm?) Jest wiele ram mniej znanych firm które są dobre, nie kosztują dużo i może akurat Ci przypasują ;)

: 26.12.2014 14:28:41
autor: Suggestion
Rozumiem ten rower ja otrzymałem jak już pisałem wcześniej i zacząłem się bawić z dh od zeszłego roku lecz wciąga mnie to coraz bardziej i chcę jeździć coraz lepiej szybciej mieć lepszy rower strój po prostu uzależniłem się :P była okazja na DunCana ale okazało się że jest już na nim rdza tak że odpadł :) Kumpel ma do sprzedania Kone ale słyszałem od już paru ludzi że pęka na główce po większych skokach więc sobie ją odpuściłem :) A nie jestem akurat na tą firmę jak by się coś trafiło to będę szczęśliwy ale na inne też patrzę :)