Strona 1 z 1
Zaplatanie koła na obreczy z odwrotnym nawierceniem
: 28.01.2015 15:03:38
autor: bbbiker
Cześć ! Zaplotłem już sam kilka standardowych kół, ale ostatnio, gdy wziąłem się za koła do Rometa Sport, natrafiłem na obręcz, która ma otwory wywiercone odwrotnie (tzn tam, gdzie normalnie jest dziura przesunięta w lewo, w tej obręczy jest w prawo). Jeżeli zaplotę koło tak, by wszystkie szprychy były dobrze napięte, tworzy się krzyż nad wentylem (i na odwrót).
Ktoś kiedyś spotkał się z czymś podobnym ? Pewnie trzeba jakoś inaczej zacząć zaplatanie, ale zupełnie nie mam pomysłu, jak...
: 28.01.2015 18:58:09
autor: MUSZEL
ja ostatnio spotkałem się z tym przy obręczach WTB Frequency i25. Po prostu jako szprychę kluczową uznajesz nie szprychę kierującą się do pierwszego otworu od otworu na wentyl a drugą (drugi otwór). Popatrz na zdjęcia w powiększeniu, mi to pomogło:
http://www.pinkbike.com/photo/11668512/?s6
http://www.pinkbike.com/photo/11621060/?s6
A składałem koło wg:
http://sheldonbrown.com/wheelbuild.html
czyli w tym przypadku "key spoke" to druga dziurka od prawej, nie pierwsza.
: 28.01.2015 19:46:09
autor: bbbiker
Ok, a jak robię drugą wiązkę to szprychę wkładam w otwór po lewej czy po prawej tej pierwszej wiązki ? Bo jak otwory po lewej stronie piasty wypadają pomiędzy otworami po prawej to 1 szprychę drugiej wiązki wkładam tak, że wypada po lewej stronie 1 szprychy 1 wiązki (patrząc od napędowej). Pytam, bo nie mogę tego jednoznacznie wywnioskować z powyższego poradnika :/
: 28.01.2015 22:23:47
autor: MUSZEL
kojarzę, że drugą "wiązkę", czyli drugą stronę szprych z łbem do zewnątrz, do otworu po lewej, czyli tuż przy wentylu. Na pewno wyszło mi tak, że wentyl mam między krzyżami
http://www.pinkbike.com/photo/11752628/?s6
: 30.01.2015 21:52:28
autor: bbbiker
Chodzi mi głównie o umiejscowienie tej szprychy w kołnierzu piasty

Ma wchodzić do otworu, który jest przesunięty na lewo względem otworu z prawej strony piasty ?
: 30.01.2015 23:08:13
autor: MUSZEL
o ile dobrze zrozumiałem zapytanie - to tak

bo najpierw zakładasz "drugą" szprychę (względem otworu na wentyl, patrząc od strony napędu - jak w poradniku), a potem "pierwszą" po stronie tarcz - więc analogicznie w piaście też musisz "iść" w lewo z tą szprychą
: 31.01.2015 19:41:28
autor: bbbiker
wszystko fajnie, tylko szprychy 1 i 4 (szprychy od napędowej z łbem na zewnątrz i z przeciwnapędowej z łbem do środka) wiązki są zdecydowanie luźniejsze niż te z 2 i 3. Może jednak trzeba było te szprychy z drugiej wiązki po prawej włożyć...
: 31.01.2015 20:02:28
autor: MUSZEL
niemożliwe. Wszystko jest tak samo napięte. Musisz robić coś nie tak
: 01.02.2015 17:08:11
autor: Jaca
miałem ten sam problem przy moich pierwszych kołach. Poluzuj koło i obróć piastę względem obręczy tak, by wystające szprychy się naciągnęły.
: 02.02.2015 18:49:51
autor: bbbiker
Nie dam rady tego obrócić, kiedy mam już włożone wszystkie szprychy. Wydaje mi się, że to kwestia umiejscowienia 2 wiązki w kołnierzu piasty. bo luźne są te szprychy. Myślę, że gdybym włożył je do otworu bardziej na prawo, to ta strona koła byłaby naciągnięta...
: 02.02.2015 20:12:52
autor: Jaca
kwestia poluzowania... chyba, że faktycznie nie zaplotłeś tak, jak powinieneś, ale wtedy błąd wyłazi w pewnym momencie jeszcze na etapie zaplatania.