Na wstępie zaznaczam, że nie jestem guru i sam zadaję tu podobne pytania. Jednak dzisiaj się powymądrzam z nadzieją, że bardziej doświadczeni koledzy mnie poprawią
Jedyną ramą z Twojej listy na której jeździłem jest Hornet. Ma on bardzo płaski kąt główki (w okolicach 66 stopni), przez co jest dostosowany do terenu o dużym nachyleniu. Jeżdżąc na nim po płaskim czuję większą trudność podnoszenia przedniego koła i składania się do zakrętów niż przy ramach o bardziej stromym kącie główki. Poza tym wymaga on wysokiego amortyzatora (140-160), żeby nie szurać korbami o ziemię, a w nowszych wersjach wymaga też droższego, zupełnie niepotrzebnego we wspomnianych zastosowaniach koła na oś 12mm. Dlatego Horneta nie polecam.
Pozostałe ramy z listy mają bardziej stromy kąt główki i pozwalają na włożenie bardziej zwinnego amora ~120. Są to jednak ramy dirt/street o kącie główki w okolicach 69 stopni. Warto pomyśleć, czy zwykła rama XC nie wystarczy; taka rama charakteryzuje się przede wszystkim jeszcze bardziej stromą główką, ~71 stopni, dzięki czemu rower jest bardziej zwinny i można włożyć jeszcze niższy amor ~100. Przy krótkim mostku, szerokiej kierownicy, kołach 26'' i z dobrze zabezpieczonym przed spadaniem łańcucha napędem (np. narrow-wide i przerzutka na krótkim wózku) da się jeździć umiarkowanie agresywnie a przy tym wygodnie. Ramy XC są zwykle lżejsze niż dirt/street.
Ramy dirt/street pozwolą na bardziej agresywną jazdę, choć będą niewygodne przy dłuższych wycieczkach. Wszystko zależy od tego, ile czasu chcesz spędzać w siodle. Złożyłem sobie ostatnio rower "na miasto i do lasu" na ramie dirtowej Scott Voltage YZ.02 i po połowie sezonu wymieniłem w nim ramę na leżącą w piwnicy Meridę Mattz TFS-100D i był to strzał w dziesiątkę. Jedyne miejsce, w którym żałuję, że mam ramę XC to pumptrack, a wszędzie indziej jest lepiej.
Dobrym kompromisem mógłby się okazać kompletny rower NS Clash 2, który nowy zmieściłby się w budżecie:
http://rowerowy.com/sklep/rowery/dirt-s ... -clash2-15 . Nie podoba mi się jednak w nim amortyzator i hamulce. Rama jest również dostępna w kolorze czarnym:
http://rowerowy.com/sklep/czesci/ramy/d ... lash-frame
Disclaimer: oczywiście ważne są także inne parametry ramy niż kąt główki, ale po dobraniu odpowiedniego rozmiaru to ten parametr jest dla mnie najbardziej odczuwalny. Warto jeszcze zwrócić uwagę np. na to, żeby tylny trójkąt był krótki.