Strona 1 z 1

Przegląd ramy Giant AC

: 27.12.2015 15:19:30
autor: cayennext
Jestem posiadaczem ramy Giant AC (zdjęcia: http://imgur.com/a/m81mR). Rama jest w dobrym stanie, brak luzów, pasuje mi wielkością, więc chcę dalej na niej jeździć. Przydałby się jednak jej przegląd.

Za manualem Gianta AC (https://www.giant-bicycles.com/_upload_ ... Manual.pdf) mam w tej ramie łożyska:
- 2 łożyska na wahaczu (łożysko nr 9 w manualu)
- 2 łożyska łączące link z przednim trójkątem (łożysko nr 6 w manualu)
- 2 łożyska łączące dolny element konstrukcyjny wahacza z przednim trójkątem (łożysko nr 8 w manualu)
- 2 ślizgi łączące link z wahaczem

Znalazłem tutaj numer łożyska nr 9: http://www.dh-zone.com/forum/viewtopic.php?p=512163

Mam pytania:
1) Robić przegląd samemu, czy raczej udać się z ramą do specjalisty?
2) Rozkręcać i smarować ślizgi, czy nie ruszać skoro ich nie wymieniam?
3) Jak nazywają się łożyska nr 6 i 8? Gdzie je dostanę?
4) Nie mam klucza dynamometrycznego, czy potrzebuję go do złożenia ramy?

: 27.12.2015 15:27:00
autor: mati56721
Jesli masz podstawowa wiedze i umietnosci to sam. Tak wyczyść i nasmaruj ślizgi.Jak wyjmniesz lożyska to je zmierz i i poszukaj numeru łożyska po wymiarach lub zanieść do sklepu z łożyskami to ci dobiora. Nie jest konieczny jesli bedziesz robił wszystko z czuciem.

Re:

: 27.12.2015 18:45:28
autor: cayennext
mati56721 pisze:Jesli masz podstawowa wiedze i umietnosci to sam. Tak wyczyść i nasmaruj ślizgi.Jak wyjmniesz lożyska to je zmierz i i poszukaj numeru łożyska po wymiarach lub zanieść do sklepu z łożyskami to ci dobiora. Nie jest konieczny jesli bedziesz robił wszystko z czuciem.
Dzięki. Robię to też po to, żeby się nauczyć, ale wolałem zapytać. To pierwszy przegląd tego Gianta od dłuższego czasu, ale jak mówisz, że podstawy wystarczą to spróbuję.

: 01.01.2016 13:20:23
autor: sznib
Do wymiany łożysk trzeba praskę żeby we wycisnąć i wcisnąć nowe. Można sobie samemu coś takiego zmajstrować, trzeba śrubę z gniazdem na imbus 8 średniej długości, nakrętkę na nią, dwie większe podkładki i, co najtrudniej dobrać, tuleje dopasowane wymiarem do łożysk.
Za taka tuleję robić może np. kawałek uciętej kierownicy lub sztycy :)
Na gumowych osłonkach łożysk zazwyczaj są oznaczenia, i wg. nich szukaj zamienników.
No i łożyska można też reanimować, niekoniecznie wymieniać. Podważasz gumową osłonkę łożyska, ściągasz ją, bierzesz starą szczoteczkę do zębów i maczając ja w benzynie ekstrakcyjnej szorujesz łożysko w środku żeby pozbyć się starego brudnego smaru, wycierasz szmatką do sucha, czekasz chwilę żeby przeschło, ładujesz nowy smar, nakładasz z powrotem osłonkę, gotowe. Pomaga kiedy łożyska wydają niepożądane dźwięki/nie kręcą się płynnie, ale jak mają luzy to już koniecznie wymiana.

: 01.01.2016 16:32:43
autor: cayennext
Dziękuję za dokładny opis!

Łożyska kręcą się płynnie, nic nie słychać, luzów brak. Przy przeglądzie wymienię łożyska z racji ich wieku, prewencyjnie. Łożyska przy kole już mam kupione, jak znajdę pozostałe w sklepie to też wymienię, a jak nie to wyczyszczę -- jak pisałeś.

: 08.02.2016 20:29:34
autor: cayennext
Nie znalazłem pozostałych łożysk. Mam tylko 2x łożysko wahacza. Zanim zacznę serwis mam pytanie, czy dobrze się do tego zabieram:

A) Serwis łożysk przy wahaczu

1. odkręcić śruby łożyska wahacza, przy kole z obu stron
2. wycisnąć łożyska praską zrobioną ze śruby, podkładki i klucza nasadowego
3. wyczyścić gniazdo łożyska rozpuszczalnikiem
4. wstawić nowe łożyska

B) Serwis ślizgów (między linkiem a wahaczem)

1. wykręcić ślizgi
2. wyczyścić ślizgi i gniazdo rozpuszczalnikiem
3. nasmarować ślizgi smarem

Planuję nie wyjmować oryginalnych łożysk (~7-8 letnich?) w przednim trójkącie.

Jakim smarem nasmarować ślizgi?

: 09.02.2016 20:52:40
autor: adamsraka
Ciężko korzystać z tego forum. Pisałem o smarach ale chyba nie rpzeszło. Teraz widze tylko mnóstwo błędów na stronie.

: 10.02.2016 22:24:34
autor: cayennext
Napisz proszę jeszcze raz :)

: 11.02.2016 15:50:23
autor: sznib
Ramy ze ślizgami nie maiłem, więc w tej kwestii się nie wypowiem. Co do wymiany maszynówek, po wyciśnięciu starych i przemyciu gniazda nasmaruj je (gniazda) smarem (może być zwykły ŁT), zapobiegnie to zapieczeniu łożyska. Nowe łożyska przed montażem wsadź na godzinkę do zamrażalnika, wprasuj za pomocą starych.