Wielkość tarczy
: 08.04.2016 09:26:49
Czy wielkość tarczy ma znaczenie jeśli chodzi o dzwonienie w czasie jazdy po równej nawierzchni? Można to ewentualnie zniwelować?
No to sie trzymie kupy ale jest jedno ale. Kolega pytał konkretnie o dzwonienie przy jeździe po prostym / płaskim. No i w sumie rozmiar tu nie ma znaczenia a ty wyjaśniłeś że większą po prostu łatwiej skrzywić lub wygiąć :PMUSZEL pisze:Oczywiście, że rozmiar tarczy ma znaczenie
Po 1 mniejsza tarcza trudniej się gnie, zarówno od czynników zewnętrznych, jak i od czynników własnych, pt. moment bezwładności. Po prostu moment obracającej się mniejszej tarczy jest znacznie mniejszy (moment zależy od promienia w kwadracie i masy), więc i przy nagłych skrętach kołem, gdzie tarcza "chce zostać na poprzednim torze" mniej się gnie.
Dodatkowo żadna tarcza nie jest idealnie prosta. Ta większa ma większą tendencję do powiększania odkształcenia w funkcji prędkości obrotowej koła, co również wynika z momentu bezwładności.
Te czynniki sprawiają, że większa tarcza bardziej dzwoni.
Po 2 mniejsza tarcza ma inną częstotliwość drgań. Tu akurat nie chce mi się przypominać fizyki, ale zapewne są jakieś zakres częstotliwości drgań własnych, gdzie amplitudy drgań się nakładają i powstają większe drgania. Możliwe, że dla mniejszych tarcz jest to mniej odczuwalne (na pewno ze względu na masę drgającą, nie wiem jak ze względu częstotliwości).
(Przykład ze studiów, nie trzeba czytać)
(Przykładowo, jak projektuje sie wrzeciono tokarki, wszystko może fajnie pięknie wychodzić, tj. na obliczenia sztywności super, rowki, podcięcia, gwinty, wpusty, wszystko zajebiście, a może się okazać, że wrzeciono w zakresie obrotowym pracy wpada w rezonans i zaczyna niszczyć wrzeciennik... i bach, myślisz co zrobić (skrócić, wydłużyć, zmienić średnicę itp) by w danej prędkości obrotowej uniknąć nakładania się amplitud częstotliwości drgań własnych).
A czy ja napisałem gdzieś że jak skręcam na korzeniach np?MUSZEL pisze:Zalas, to tyczyło się przede wszystkim jazdy po idealnie płaskim plus skręcanie koła![]()
nie, ale zasugerowałeś, że nie piszę o przypadku jazdy po płaskim.Zalas pisze:A czy ja napisałem gdzieś że jak skręcam na korzeniach np?MUSZEL pisze:Zalas, to tyczyło się przede wszystkim jazdy po idealnie płaskim plus skręcanie koła![]()
Kurde stary albo jestem ślepy albo niewidomy xD poka mnie to :PMUSZEL pisze:nie, ale zasugerowałeś, że nie piszę o przypadku jazdy po płaskim.Zalas pisze:A czy ja napisałem gdzieś że jak skręcam na korzeniach np?MUSZEL pisze:Zalas, to tyczyło się przede wszystkim jazdy po idealnie płaskim plus skręcanie koła![]()