Strona 1 z 1

Jak dbac o amortyzator?

: 29.06.2016 21:30:41
autor: Kuboson
Witam :D
Jestem nowy na tym forum jak i w tym sporcie.
A moje pytanie brzmi co jaki czas serwisowac boxxera z 2011 roku, co ile wymieniac olej i jaki olej najlepiej lac, jedyne co znalazłem to to ze powinno sie wymieniac go co 50 godzin jazdy ale kazdego dnia jezdze po miescie po 4 godziny i nie wiem czy moge jednak wstrzymac sie z wymiana na troche wiecej czy powinienem wymieniac go tak jak wynika z informacji o rock shoxa. Dziękuje za kazdą odpowiedz. :D

: 30.06.2016 14:24:57
autor: Zalas
50 godzin jazdy amora w terenie, tam gdzie amor pracuje... Bo inaczej to jak mycie okien gdy są czyste....

: 30.06.2016 22:43:56
autor: Kuboson
A jak sie sprawa ma z damperem? Posiadam rock shox vivid 5.1

: 03.07.2016 14:24:26
autor: Rak$
Jeśli chodzi o amor, to zależy jak go wykorzystujesz...
W mieście jeżeli nie śmigasz po schodach i tym podobne to tłumik nie ma gdzie przytrzeć po ladze. Zreszą, boxxer to śmiechowaty jak dla mnie wideł i prosty :p
Raz serwis zależy od uszczelek, jaki jest ich stan i zachowanie, dwa, TEREN:
I tu już są rozbieżności, czy lecisz w katy, czy jeździsz trochę dropów.
W jeździe w terenie polecam jakiś olej 2,5-5W i zapier***asz. Gęstość mała, olej szybciej mknie przez obwody, regulacją dostosowujesz sobie inne ustawienia.
A na dropy polecam, jakiś gęsty 10-15W, jest gęsty przez co przemierza wolniej obwody, do skakania jak znalazł. Czas serwisu? Zależy od pracy, stopnia pylenia/błota :)
Jaki olej? Hehe, jaki chcesz, każdy ma inną lepkość mimo tych samych parametrów. Ja osobiście doginam na oleju Öhlins'a, i w wiedlcu i w damperze ^^
Damper tak samo, zależy jakie ma wykorzystanie, ale jeśli chodzi o vivida, to polecę rzadszy olej, np. 2.5W - Ö. W vividziakach ja miałem ten problem że na gęstszych olejach grzały się niesamowicie ;)

: 03.07.2016 19:46:39
autor: Vinrael
Rak$ - kto Ci tak naopowiadał? ;p To nie stary marzok na durszlaku gdzie jedynym sposobem zmiany tłumienia było zalanie go innym olejem (o innej lepkości).
Po to producent tych widelców mówi żeby wlewać do tłumika w Boxxerze 5wt żeby Janusze Tuningu nie kombinowali ze zmianą olejów. Chcesz mniejszą kompresję? Zmniejsz pokrętłem zamiast przelewać olej.
Tutaj niestety mechanika płynów i hydrodynamika jest w miarę na tyle skomplikowana że zmiana oleju na taki o innej lepkości zmieni nie tylko charakterystykę tłumienia ale też będzie miało wpływ na kawitację, smarowanie etc.

Skończył Ci się zakres regulacji kompresji/powrotu/cokolwiek? Daj amortyzator do przezaworowania komuś kto się na tym zna.

I nie, nie jest tak że każdy olej ma inną lepkość mimo tych samych parametrów - po prostu najwidoczniej patrzysz tylko na lepkość (viscosity) podaną na pudełku, nie zagłębiasz się w to jak zmienia się lepkość pod wpływem temperatury. Dlatego jeden producent poda na pudełku 5w ale przy 20 stopniach, drugi poda 5wt ale przy 100 stopniach - jeden i drugi będzie miał rację, ale te oleje będą się zachowywały skrajnie inaczej.

Jeśli chodzi o dbanie o amortyzator podstawą jest przynajmniej dbanie o olej smarujący w dolnych goleniach (tutaj RS zaleca 15w, nie musisz się wybitnie na tym oleju skupiać ponieważ nie pełni on tu roli tłumienia) plus smar na uszczelkach (nie, łt-43 nie może być.) oraz regularne sprawdzanie stanu uszczelek kurzowych, olejowych oraz ślizgów.

: 07.07.2016 23:23:59
autor: Kuboson
A czy moglby mi ktos powiedziec gdzie takie kupic. I jakie najlepszd oraz gdzie oleje i to wszystko ogarnac :D

: 08.07.2016 08:47:27
autor: MUSZEL
Leń ;) Wpisz w google, allegro, itp. Sklep rowerowy.com też jest niezły.