Jaka sztyca do ramy Cr-Mo?

snajper-psg1
Posty: 26
Rejestracja: 14.01.2013 20:02:34
Kontakt:

Jaka sztyca do ramy Cr-Mo?

Post autor: snajper-psg1 »

Hejka, póki co walczę z wycięciem starej sztycy z ramki ale jak już po tysiącach wulgaryzmów mi się uda trzeba kupić nową, co w miarę taniego do NS Core i FR polecacie?

I najważniejsze - dawać stalową czy dalej alu ale jakoś ją zabezpieczyć/wyciągać co jakiś czas? Bo widząc obecną mam obawy jakoby lekkie posmarowanie pomogło.

W sumie i tak będzie chodziła - dojazd na miejscówkę siodełko w gorę, hopy - na dół.
MUSZEL
Posty: 4424
Rejestracja: 21.08.2007 10:44:23
Lokalizacja: Rawa Mazowiecka / Łódź
Kontakt:

Post autor: MUSZEL »

miałem Bitcha z tej samej stali i miałem sztyce alu. Ruszałem ją raz na 2-3 miesiące i żadnych oznak zapieczenia. Ale raz - sztyca, a bardziej środek ramy, były nasmarowane (po wyciągnięciu trzeba było lekko przetrzeć sztyce); dwa - nie jeździłem w deszcze itp
Ron2013
Posty: 257
Rejestracja: 14.01.2013 13:33:50
Lokalizacja: W-wa
Kontakt:

Post autor: Ron2013 »

Panowie, aluminium po aluminium się zaciera tak jak stal po stali, zatem alu po stali się nie zaciera. Zatem sztyca zatrzeć się nie mogła ale jeśli była z kiepskiego stopu aluminium i skorodowała, to przy alu pojawiają się wykwity czy purchle na powierzchni, która tym sposobem zwiększa średnicę sztycy i masz kłopot z wyciągnięciem. Kup aluminową ale zwróci uwagę na to, czy jest porządnie oksydowana czy tylko lakierowana - na tę drugą szkoda kasy! Czasem warto zmierzyć faktyczny wymiar rury podsiodłowej, bo azjatycka produkcja za dokładna nie jest i dopiero po pomiarze szukać sztycy pod ten fizycznie znany wymiar!
MUSZEL
Posty: 4424
Rejestracja: 21.08.2007 10:44:23
Lokalizacja: Rawa Mazowiecka / Łódź
Kontakt:

Post autor: MUSZEL »

Ron2013 pisze:Panowie, aluminium po aluminium się zaciera tak jak stal po stali, zatem alu po stali się nie zaciera. Zatem sztyca zatrzeć się nie mogła ale jeśli była z kiepskiego stopu aluminium i skorodowała, to przy alu pojawiają się wykwity czy purchle na powierzchni, która tym sposobem zwiększa średnicę sztycy i masz kłopot z wyciągnięciem. Kup aluminową ale zwróci uwagę na to, czy jest porządnie oksydowana czy tylko lakierowana - na tę drugą szkoda kasy! Czasem warto zmierzyć faktyczny wymiar rury podsiodłowej, bo azjatycka produkcja za dokładna nie jest i dopiero po pomiarze szukać sztycy pod ten fizycznie znany wymiar!
co Ty tworzysz człowieku to ja nie wiem. Co to znaczy "zacierać sie"? Zatrzeć to może Ci sie łożysko. Gołe alu pokrywa sie powierzchniowo tlenkiem, ot cała korozja. Chyba że sztyca byłaby cały czas poddana dużej wilgoci (woda-elektrolit), wtedy mogą powstać wżery - są one niewiele grubsze od warstwy tlenku i w praktyce jest to tylko aspekt estetyczny. Poza tym - idąc w skrajność - sztycy by ubyło a nie by "urosła" od tego rodzaju korozji,a Ty tu piszesz o jakichś purchlach - co to w ogóle jest? Może wystąpiłoby coś takiego, ale na powierzchni lakierniczej, pod którą występuje korozja. Następna rzecz - problem z wyjęciem alu sztycy ze stalowej ramy spowodowane jest potocznie nazywanym "zapieczeniem się", co spowodowane jest dyfuzją atomów z większego stężenia do mniejszego - dlatego elementy z różnych stopów będące w bliskim kontakcie ze sobą "łączą się" - efekt jest pobudzany termicznie (szybkość dyfuzji wzrasta z temperaturą). Następna rzecz - oksydowana...? Oksyduje się stale, alu sie anoduje. Poza tym większość teraz sztyc jest anodowana, co praktycznie wyklucza wcześniej wspominane zjawiska korozji. Lakierowane sztyce robi sie chyba tylko białe. Poza tym sobie zobacz najpierw jak wyglądają procesy produkcji w takiej Azji, to Ci szczena opadnie.
Ron2013
Posty: 257
Rejestracja: 14.01.2013 13:33:50
Lokalizacja: W-wa
Kontakt:

Post autor: Ron2013 »

Kolego MUSZEL zanim zaczniesz coś hajtować, to najpierw poczytaj i uzupełnij wiedzę. Bo hajotowanie masz we krwi a nic nie wnosisz, zacieranie się metali to zjawisko łączenia pod obciążeniam, podobne zgrzewaniu i napisze jeszcze raz aluminium po aluminium tak ale nie alu po stali, bo to różne właściwości fizyczne metali - wiesz jest taki przedmiot jak metaloznawstwo?. A druga sprawa to czemu aluminium pokrywa się według Ciebie tylko tlenkami a nie azotynami i siarczanami? A i nie pisz o dyfuzji atomów bo bredzisz jak potłuczony - zacieranie to zjawisko na poziomie fizycznym a nie atomowym!. Sztyce azjaci lakierują na wiele kolorów i w różny sposób, od malowania epoksydami po malowanie proszkowe w sumie to i tak tańsza metoda niż anodowanie. W sumie powłoka galwaniczna zabezpiecza sztyce przed korozją i zwiększa odporność na ścieranie powierzchniowe i reozkalibrowanie. A mówiąc praktycznymi przykładami, to tylko sztyce malowane albo zrobione z gołego metalu stwarzały po pewnym czasie problemz wyjmownaiem
KubaLa
moderator
Posty: 3729
Rejestracja: 10.03.2010 15:51:17
Lokalizacja: ŁDZ/Gdynia
Kontakt:

Re:

Post autor: KubaLa »

Ron2013 pisze:Kolego MUSZEL zanim zaczniesz coś hajtować, to najpierw poczytaj i uzupełnij wiedzę.
No MUSZEL, hajtnij się w końcu a nie :lol: :lol: :lol:
Rom mój mistrzu, poszukam Ci posady na polibudzie. Nadworny komik :lol: :lol: :lol:
Dlaczego głównie tlenkami? Porównaj ile w powietrzu jest tlenu a ile anionów azotanowych i siarczanowych to się dowiesz... Chyba, ze to wykracza poza wiedzę z podstawówki.
Z gówna bata nie ukręcisz.
diskordia
Posty: 1847
Rejestracja: 06.05.2004 08:42:33
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re:

Post autor: diskordia »

Ron2013 pisze:Czasem warto zmierzyć faktyczny wymiar rury podsiodłowej, bo azjatycka produkcja za dokładna nie jest i dopiero po pomiarze szukać sztycy pod ten fizycznie znany wymiar!

bardzo interesująca teoria. czy mierząc otwór wylotowy który może nie trzymać wymiaru,od razu zakładamy że tak jest na całej długości podsiodłowki?? a w przypadku gdy trzyma wymiar ,jaka jest pewność że na całej długości???
co za pitolenie.
Ron2013
Posty: 257
Rejestracja: 14.01.2013 13:33:50
Lokalizacja: W-wa
Kontakt:

Post autor: Ron2013 »

Diskordia - możesz zostać filozofem jak Ci to odpowiada ale wiele widziałem ram, gdzie rura miała być przykładowo na podsiodłówkę 30,9 a była przez pierwsze 200 mm jakieś 31mm a później jakieś 30,8 - azjatów to wali a my jako użytkownicy mamy problem a nie każdy ma w pracy czy w domu średnicówki i takie tam pomiarowe urządzenia. A Diskoria i to nie jest teoria, tylko praktyka - zdarzają się takie egzemplarze w dość znanych firmach - niestety!
KubaLaPL nie dziękuję, już tam byłem i koledzy mają zero wiedzy praktycznej i nienadążają za rozwojem techniki a przy tm kiepawo płacą!!!
snajper-psg1
Posty: 26
Rejestracja: 14.01.2013 20:02:34
Kontakt:

Post autor: snajper-psg1 »

Widzę że fajną dyskusję rozwijacie. Mnie tylko interesuje jakie ludziki z forum sztyce pchają do ramek "cromo", po prostu. Plus aluminium jest taki że nawet jak się zapiecze to jest do usunięcia, kosztuje kupę czasu i nerwów ale jednak sztyca miększa od ramy to idzie wyciąć.
diskordia
Posty: 1847
Rejestracja: 06.05.2004 08:42:33
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: diskordia »

może zacznij sam projektować? znasz się na wszystkim, i nawet obsługą suwmiarki się chwaliłeś w jakim temacie. aż szkoda żeby taki znawca techniki,materialoznawstwa,tras rowerowych itp marnował swoje talenty na jakimś dupiatym forum na którym nikt go nie lubi.
szkoda tylko że ciebie nikt nie zna, a już na pewno nie od tej strony którą próbujesz tu lansować.
Tadziuu
Posty: 677
Rejestracja: 12.05.2009 18:39:25
Lokalizacja: Szczytno
Kontakt:

Re:

Post autor: Tadziuu »

Ron2013 pisze:Panowie, aluminium po aluminium się zaciera tak jak stal po stali, zatem alu po stali się nie zaciera. Zatem sztyca zatrzeć się nie mogła ale jeśli była z kiepskiego stopu aluminium i skorodowała, to przy alu pojawiają się wykwity czy purchle na powierzchni, która tym sposobem zwiększa średnicę sztycy i masz kłopot z wyciągnięciem. Kup aluminową ale zwróci uwagę na to, czy jest porządnie oksydowana czy tylko lakierowana - na tę drugą szkoda kasy! Czasem warto zmierzyć faktyczny wymiar rury podsiodłowej, bo azjatycka produkcja za dokładna nie jest i dopiero po pomiarze szukać sztycy pod ten fizycznie znany wymiar!

Kolego Ron2013, polecam przeczytać jakąś dobrą książkę o materiałoznawstwie. Widać chłopie, że studiujesz, ale wiedzy niestety ci brak. Najlepiej będzie jak pokarzesz to, co napisałeś prowadzącemu zajęcia lub jakiemuś doktorowi od materiałoznawstwa/metaloznawstwa.

Na pewno złapie się za głowę.
http://tadziu-.pinkbike.com/album/2k12-Riding/
MUSZEL
Posty: 4424
Rejestracja: 21.08.2007 10:44:23
Lokalizacja: Rawa Mazowiecka / Łódź
Kontakt:

Re: Re:

Post autor: MUSZEL »

Tadziuu^ pisze:
Ron2013 pisze:Panowie, aluminium po aluminium się zaciera tak jak stal po stali, zatem alu po stali się nie zaciera. Zatem sztyca zatrzeć się nie mogła ale jeśli była z kiepskiego stopu aluminium i skorodowała, to przy alu pojawiają się wykwity czy purchle na powierzchni, która tym sposobem zwiększa średnicę sztycy i masz kłopot z wyciągnięciem. Kup aluminową ale zwróci uwagę na to, czy jest porządnie oksydowana czy tylko lakierowana - na tę drugą szkoda kasy! Czasem warto zmierzyć faktyczny wymiar rury podsiodłowej, bo azjatycka produkcja za dokładna nie jest i dopiero po pomiarze szukać sztycy pod ten fizycznie znany wymiar!

Kolego Ron2013, polecam przeczytać jakąś dobrą książkę o materiałoznawstwie. Widać chłopie, że studiujesz, ale wiedzy niestety ci brak. Najlepiej będzie jak pokarzesz to, co napisałeś prowadzącemu zajęcia lub jakiemuś doktorowi od materiałoznawstwa/metaloznawstwa.

Na pewno złapie się za głowę.
dokładnie. Brak słów.

Co do tematu - napisałem w pierwszym poście :) zwykła sztyca alu firmy BBB anodowana + smar ;)
xprot
Posty: 619
Rejestracja: 16.01.2005 19:36:07
Kontakt:

Post autor: xprot »

oj mistrzowie mistrzowie :D śmiesznie sie was czyta :)

zjawisko, o ktrym mozna mowic przy ''zapiekaniu'' sztycy nosi nazwe frettingu :)

link do instrukcji PDF z PG laborki z tribologi o frettingu- macie niezle opisane.
https://www.google.pl/url?sa=t&rct=j&q= ... ms&cad=rja

spiesze podpowiedziec nadgorliwcom: obciazasz sztyce dupa, a ruch to drgania, ktore powstaja na polaczeniu luznym sztyca- rura.
Tadziuu
Posty: 677
Rejestracja: 12.05.2009 18:39:25
Lokalizacja: Szczytno
Kontakt:

Post autor: Tadziuu »

No dobra stary, ale na alu nie powstają purchle jak koroduje...
I nie będę wspominał o oksydowaniu aluminium...


Tu nie chodzi o sam proces zapiekania czy też "frettingu" tylko o to jakie bzdety piszę nasz kolego Ron :)
http://tadziu-.pinkbike.com/album/2k12-Riding/
ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Amazon [Bot] i 3 gości