[DAMPER] Fox DHX 5.0 - syczenie
[DAMPER] Fox DHX 5.0 - syczenie
witam
Znalazłem parę ogolnych tematow na forum ale nic konkretnego z nich nie wynika, tak wiec:
- Damper fox dhx 5.0
- rama glory dh (stara)
damper jak i rama kupione od goscia, ktory w ogole nie jezdzil, od zakupu 1 dzien jazdy w gorach i troche wiecej po lokalnych miejscowkach, tak wiec zero katowania przez poprzednika.
No i teraz problem: damper syczy przy powrocie, po prostu hałasuje wydając głupi dźwięk przeplywajacego oleju.
Co wazne: bez wzgledu na wszystkie ustawienia, zawsze syczy. Powietrze jest, bez wzgledu na cisnienie rowniez syczy tak samo.
Podobno to "zapowietrzenie". Co to w praktyce oznacza? Jakim cudem do oleju dostalo sie powietrze? Czym to moze zaowocowac? Jezdzilem tak juz kilka dni ostro w gorach, damper pracuje bardzo dobrze, 100% szczelny itd. Charakterystyka pracy identyczna jak dhx 5.0 w glorze od kolegi, jedyna roznica to to ze mój wydaje dzwieki.
Co z tym zrobic? Zwyczajnie irytuje mnie ten dzwiek...
Znalazłem parę ogolnych tematow na forum ale nic konkretnego z nich nie wynika, tak wiec:
- Damper fox dhx 5.0
- rama glory dh (stara)
damper jak i rama kupione od goscia, ktory w ogole nie jezdzil, od zakupu 1 dzien jazdy w gorach i troche wiecej po lokalnych miejscowkach, tak wiec zero katowania przez poprzednika.
No i teraz problem: damper syczy przy powrocie, po prostu hałasuje wydając głupi dźwięk przeplywajacego oleju.
Co wazne: bez wzgledu na wszystkie ustawienia, zawsze syczy. Powietrze jest, bez wzgledu na cisnienie rowniez syczy tak samo.
Podobno to "zapowietrzenie". Co to w praktyce oznacza? Jakim cudem do oleju dostalo sie powietrze? Czym to moze zaowocowac? Jezdzilem tak juz kilka dni ostro w gorach, damper pracuje bardzo dobrze, 100% szczelny itd. Charakterystyka pracy identyczna jak dhx 5.0 w glorze od kolegi, jedyna roznica to to ze mój wydaje dzwieki.
Co z tym zrobic? Zwyczajnie irytuje mnie ten dzwiek...
ustaw powrót na maxa i wciśnij mocno zawieche, zobacz czy amor na całym skoku wraca tak samo (test zrób przed jazdą przed zmiksowaniem się oleju z ewentualnym powietrzem). W Twoim przypadku zrób to z rowerem odwróconym do góry kołami, by damper był jak najbardziej pionowo i by zbiorniczek wyrównawczy był na dole a ewentualne powietrze zebrało się pod samą uszczelką, czyli na końcu skoku tłoka. Jeżeli wszystkie regulacje działają sprawnie, zwłaszcza powrót, to może być jak pisze poprzednik, po prostu inny olej 

-
- Posty: 445
- Rejestracja: 01.09.2011 20:47:11
- Lokalizacja: Kraków
- Kontakt:
-
- Posty: 436
- Rejestracja: 06.05.2012 10:58:14
- Lokalizacja: Kętrzyn/Warszawa
- Kontakt:
-
- Posty: 445
- Rejestracja: 01.09.2011 20:47:11
- Lokalizacja: Kraków
- Kontakt:
Re:
5 ogólnie pracuje głośno, wbrew opinii "speców", że jest zapowietrzony lub zawiera drobinki bąbelków. Jak powiedziałeś 
, wiec nic sie nie martw i śmigajMoherek993 pisze: ten typ tak ma

dzieki za odpowiedzi, na pewno zrobie wspomniany test. U mnie jest standardowy olej, bo tak jak pisalem amortyzator byl bardzo malo uzywany od nowosci i nie byl nigdy otwierany.
Caly czas jednak interesuje mnie kwestia - w jaki sposob w ogole mozliwe jest zapowietrzenie sie dampera? Chyba tylko jesli ma sie jakies wycieki i nieszczelne uszczelki? Kiedys nawet slyszalem taki mit, ze nie wolno zawieszenia do gory nogami naciskac, bo sie zapowietrzy, to juz chyba w ogole jakas abstrakcja.
Wydaje mi sie, ze skoro amortyzator jest prawie nowy to po prostu nie mial w jaki sposob sie zapowietrzyc. No chyba ze ktos jezdzil bez powietrza w wyrównawczym? Ale chyba nawet w takim wypadku nie mialo by skad dostac sie powietrze...
Caly czas jednak interesuje mnie kwestia - w jaki sposob w ogole mozliwe jest zapowietrzenie sie dampera? Chyba tylko jesli ma sie jakies wycieki i nieszczelne uszczelki? Kiedys nawet slyszalem taki mit, ze nie wolno zawieszenia do gory nogami naciskac, bo sie zapowietrzy, to juz chyba w ogole jakas abstrakcja.
Wydaje mi sie, ze skoro amortyzator jest prawie nowy to po prostu nie mial w jaki sposob sie zapowietrzyc. No chyba ze ktos jezdzil bez powietrza w wyrównawczym? Ale chyba nawet w takim wypadku nie mialo by skad dostac sie powietrze...
Uszczelnienia wytrzymują duże ciśnienie, ale podciśnienie już niekoniecznie.... Gdy ciśnienie w IFP jest niewystarczające, to powietrze zostaje zassane do wnętrza przez uszczelki w fazie szybkiego rozprężania amora.
Tak brzmi zapowietrzony damper (efekt kilku ugięć na zbyt małym ciśnieniu) => http://www.youtube.com/watch?v=tLCTKneK ... e=youtu.be
Tak brzmi zapowietrzony damper (efekt kilku ugięć na zbyt małym ciśnieniu) => http://www.youtube.com/watch?v=tLCTKneK ... e=youtu.be
taki sam zestaw, pomijając to, że na pewno jest powietrze, nie mam pojęcia co się w środku dzieje bo nigdy nie zglądałem. Działa nieźle, brzmi trochę inaczej niż u marudnego i w sumie brzmi tak odkąd ten zestaw mam.
http://www.youtube.com/watch?v=NU1Strj0Los
http://www.youtube.com/watch?v=NU1Strj0Los
Re: Re:
crossfader18 pisze:5 ogólnie pracuje głośno, wbrew opinii "speców", że jest zapowietrzony lub zawiera drobinki bąbelków. Jak powiedziałeś, wiec nic sie nie martw i śmigajMoherek993 pisze: ten typ tak ma
To nie może być jednoznacznie prawdą, bo sam widziałem już 3 takie dampery, a na jednym śmigam cały czas i w ogóle go nie słychać. Nawet przy szybkim najechaniu na przeszkodę słychać tylko głuche uderzenie opony i nic więcej. Zbiorniczek mam ustawiony w ramie do góry.
Re:
reemo pisze:taki sam zestaw, pomijając to, że na pewno jest powietrze, nie mam pojęcia co się w środku dzieje bo nigdy nie zglądałem. Działa nieźle, brzmi trochę inaczej niż u marudnego i w sumie brzmi tak odkąd ten zestaw mam.
http://www.youtube.com/watch?v=NU1Strj0Los
u mnie brzmi to praktycznie tak samo.
Jeśli chodzi o płynność powrotu, to przy maksymalnie skręconym powrocie damper wraca bardzo powoli ale płynnie przez całą swoją drogę powrotu. Nie słychać też wtedy syczenia, pewnie z racji faktu że olej płynie bardzo powoli.
reemo, długo już tak jeździsz?
marudny jesteś 100% pewien że to od uginania bez powietrza w wyrównawczym? Jest ktoś w stanie wytłumaczyć jakim cudem dostaje się wtedy powietrze do oleju?
No i pytanie do speców, czy oprócz dźwięku takie "zapowietrzenie" czymś owocuje? Czy w jakiś sposób może uszkodzić damper? Jedyne co mi przychodzi do głowy to to, że po prostu będzie miał trochę szybszy powrót i przy dobiciu będzie bardziej miękki, bo nie tylko powietrze z wyrownawczego sie kompresuje ale dodatkowo te zmieszane z olejem.
-
- Posty: 445
- Rejestracja: 01.09.2011 20:47:11
- Lokalizacja: Kraków
- Kontakt:
Tak, damper zapowietrza się od kilku ugięć bez ciśnienia. Wypraktykowałem to, nie teoretyzuje 
Gdy ciśnienie jest zbyt niskie niż zalecane, to może się to zdarzyć. Uszczelnienie tłoczyska jest dociskane przez ciśnienie oleju. Oring nawet zmienia swój kształt...
Gdy ciśnienie jest bardzo niskie, to przy szybkim powrocie tłoka wytwarza się podciśnienie (olej musi pociągnąć przegrodę w IFP, gęstość oleju itd...). Powoduje to zassanie powietrza do wnętrza.
Teoria teorią... Weź w dłoń strzykawkę - najlepiej z gumowym tłokiem. Zapodaj do niej ciecz dowolną... Zatkaj paluchem i duś. Potem to samo w drugą stronę.... Uszczelnienie będzie działać bardzo dobrze tylko w jedną stronę
Bez odpowiedniego ciśnienia może też zachodzić zjawisko kawitacji. To może powodować dźwięki - np. gwizdy... Ale czy to to, i akurat w tym...
Jak nie siorbnie po postoju tłokiem do góry, to nie jest zapowietrzony, a na pewno nie w istotnym stopniu i można go używać.
Na pewno nie można używać dampera, który od znacznej ilośći powietrza traci tłumienie w skoku. Coś się może nawet urwać...

Gdy ciśnienie jest zbyt niskie niż zalecane, to może się to zdarzyć. Uszczelnienie tłoczyska jest dociskane przez ciśnienie oleju. Oring nawet zmienia swój kształt...
Gdy ciśnienie jest bardzo niskie, to przy szybkim powrocie tłoka wytwarza się podciśnienie (olej musi pociągnąć przegrodę w IFP, gęstość oleju itd...). Powoduje to zassanie powietrza do wnętrza.
Teoria teorią... Weź w dłoń strzykawkę - najlepiej z gumowym tłokiem. Zapodaj do niej ciecz dowolną... Zatkaj paluchem i duś. Potem to samo w drugą stronę.... Uszczelnienie będzie działać bardzo dobrze tylko w jedną stronę

Bez odpowiedniego ciśnienia może też zachodzić zjawisko kawitacji. To może powodować dźwięki - np. gwizdy... Ale czy to to, i akurat w tym...

Jak nie siorbnie po postoju tłokiem do góry, to nie jest zapowietrzony, a na pewno nie w istotnym stopniu i można go używać.
Na pewno nie można używać dampera, który od znacznej ilośći powietrza traci tłumienie w skoku. Coś się może nawet urwać...

jeżdzę od majówki tegorocznej, co przekłada się na 6 jednodniowych wyjazdów do kamieńska i dwa kilku-dniowe do szczyrku+ustronia+wisły. Plus lokalne około-stołeczne, delikatniejsze użytkowanie 
Generalnie zbliża się ten dzień kiedy zawitam u bram cultbikes więc podzielę się w niedalekiej przyszłości fachową ekspertyzą w sprawie tak kwiczącego dampera.

Generalnie zbliża się ten dzień kiedy zawitam u bram cultbikes więc podzielę się w niedalekiej przyszłości fachową ekspertyzą w sprawie tak kwiczącego dampera.
-
- Posty: 436
- Rejestracja: 06.05.2012 10:58:14
- Lokalizacja: Kętrzyn/Warszawa
- Kontakt:
raz reklamowalem damper w culcie i przez 2 tygodnie probowali mi wmowic ze totalne porzyganie sie prawie nowego dampera to wina montażu i zażyczyli sobie cos kolo 300zl za naprawę.
dlugo musialem udowadniac ze frajerem nie jestem i kitu mi nie wcisną. ostatecznie sie udalo i naprawili za free. Kumple mieli podobne akcje. Trzymac sie z daleka...
dlugo musialem udowadniac ze frajerem nie jestem i kitu mi nie wcisną. ostatecznie sie udalo i naprawili za free. Kumple mieli podobne akcje. Trzymac sie z daleka...
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość