Geometria rowerów DH
Geometria rowerów DH
Co - i dlaczego - w geometrii rowerów zjazdowych czyni je tak wspaniałymi maszynami do ekstremalnych zjazdów i zarazem tak fatalnymi klocami do podjeżdżania?
Proszę o wyczerpujące wypowiedzi, schematy geometrii, filmiki, przykłady rowerów i helmet- cam'y.
Pozdrawiam i z góry dziękuję,
ksa
Proszę o wyczerpujące wypowiedzi, schematy geometrii, filmiki, przykłady rowerów i helmet- cam'y.
Pozdrawiam i z góry dziękuję,
ksa
Kąt główki. Podczas zjazdu z górki widelec jest bardziej pionowo podczas gry zwykły mtb miałby już go skierowanego do wewnątrz. zapobiega to wywrotce przez kierę, ułatwia zachowanie środka ciezkości między kołami.
Co do podjazdów. Zawieszenie - wsysa sporą ilość mocy poprzez bujanie się. Kiedy deptasz pedał część energii idzie na ruch góra-dół. Do tego trzeba do kontrować, ergo nie pedałujesz równomiernie tylko w zrywach. Każdy am/xc Ci powie, ze na zrywach to nie podjedziesz nigdzie. Do tego przydatne są jeszcze spd, która uąłtwiaja równy ciąg przez całość obrotu.
Do zwykłej jazdy zalicza się jeszcze wysokość roweru. Aby wykorzystać siłę mięśni powinno się mieć odpowiednio ustawione siodełko. Najlepiej z możliwością przeprostu nogi. Na zjazdówce jest to nieosiągalne jesli chcemy zachować zjazdówkę a nie rower po bułki.
Co do podjazdów. Zawieszenie - wsysa sporą ilość mocy poprzez bujanie się. Kiedy deptasz pedał część energii idzie na ruch góra-dół. Do tego trzeba do kontrować, ergo nie pedałujesz równomiernie tylko w zrywach. Każdy am/xc Ci powie, ze na zrywach to nie podjedziesz nigdzie. Do tego przydatne są jeszcze spd, która uąłtwiaja równy ciąg przez całość obrotu.
Do zwykłej jazdy zalicza się jeszcze wysokość roweru. Aby wykorzystać siłę mięśni powinno się mieć odpowiednio ustawione siodełko. Najlepiej z możliwością przeprostu nogi. Na zjazdówce jest to nieosiągalne jesli chcemy zachować zjazdówkę a nie rower po bułki.
-
- Posty: 370
- Rejestracja: 16.08.2009 15:12:11
- Lokalizacja: Libiąż
- Kontakt:
-
- Posty: 370
- Rejestracja: 16.08.2009 15:12:11
- Lokalizacja: Libiąż
- Kontakt:
Przykładów niestety nie podam bo to info pobrane podczas rozmowy ze znajomym co śmiga XC i AM. Mówił o sposobach efektywnego pedałowania pod górkę i po szosie. Chodzi o to, ze jak masz prostą nogę to ścięgna, które idą od strony wewnętrznej, są tak napięte, iż ściągają stopę ku dołowi i ciągnąc/pchając pedał w tył robiąc część pracy za mięśnie. Tym samym silniejsze mięśnie - te na tyłku oraz czworogłowe naprostowując nogę i wykonując ten ruch wykonują pracę za łydkę, która powinna ten ruch wykonać sama. Ergo łydy mniej się męczą i można dłużej pedałować. Tyle zrozumiałem z tej jego wypowiedzi. O ile dobrze zrozumiałem.
-
- Posty: 370
- Rejestracja: 16.08.2009 15:12:11
- Lokalizacja: Libiąż
- Kontakt:
-
- moderator
- Posty: 2111
- Rejestracja: 19.04.2004 14:55:53
- Lokalizacja: Sosnowiec/Warszawa
- Kontakt:
Re:
Moze i sa rozne szkoly, ale ja od ludzi siedzacych mocno w branzy i trenerow slyszalem, ze niedpouszczalne jest pelne prostowanie nogi przy pedalowaniu, a co dopiero przeprost.pawcisq pisze:Przykładów niestety nie podam bo to info pobrane podczas rozmowy ze znajomym co śmiga XC i AM. Mówił o sposobach efektywnego pedałowania pod górkę i po szosie. Chodzi o to, ze jak masz prostą nogę to ścięgna, które idą od strony wewnętrznej, są tak napięte, iż ściągają stopę ku dołowi i ciągnąc/pchając pedał w tył robiąc część pracy za mięśnie. Tym samym silniejsze mięśnie - te na tyłku oraz czworogłowe naprostowując nogę i wykonując ten ruch wykonują pracę za łydkę, która powinna ten ruch wykonać sama. Ergo łydy mniej się męczą i można dłużej pedałować. Tyle zrozumiałem z tej jego wypowiedzi. O ile dobrze zrozumiałem.
W najnizszej pozycji nogi, dla efektywnego i zdrowego krecenia, kat miedzy biodrem, kolanem, a kostka powinien wynosic +-30 stopni. To dotyczy XC/szosy. W DH oczywiscie nie ma zastosowania

Co do tego "co czyni rowery do DH dobrymi w DH, a zlymi w podjazdach", to... wszystko.
Od geometrii (katow i dlugosci rur), przez komponenty (opony, kierownice, hamulce, korby, pedaly itd.), po zawieszenie. Jak chcesz, moge sie rozpisac na ten temat.
To tak samo, jak samochodem F1 nie pojezdzisz w drifcie, a motocyklem do MX nie wygrasz na asfaltowym torze. To, ze cos ma tyle samo kol i taka sama nazwe, nie oznacza, ze nadaje sie do wszystkiego

-
- moderator
- Posty: 2111
- Rejestracja: 19.04.2004 14:55:53
- Lokalizacja: Sosnowiec/Warszawa
- Kontakt:
Re:
Troche niejasno to napisalempawcisq pisze:Moim zdaniem może nie aż takie niuanse jak hamulce utrudniają podjazd ale koła, geo, przełożenie itp ma spory wpływ na podjazd.

Chodzilo mi o to, ze rowery do DH roznia sie wieloma/wiekszoscia komponentow od rowerow XC, a tymbardziej od szosy.
W DH czesci z reguly sa ciezsze (stad przyklad hamulcow, korb czy pedalow), wiec rowery same w sobie tez sa ciezsze - a to juz nie pomaga w podjazdach.
Krotkie korby (malo kto uzywa w DH korb dluzszych niz 170mm) tez negatywnie wplywaja na pedalowanie/podjezdzanie.
-
- Posty: 156
- Rejestracja: 08.01.2013 00:02:08
- Lokalizacja: Kraków
- Kontakt:
Re:
a odczuwasz żeby Ci przeszkadzała (wadzenie o ziemie itp)? Jak nie przeszkadza to nie ma sensu, bo na dłuższej korbie lepiej sie rozpędzamarcin0011 pisze:z innej beczki-mam 190, jest sens się pchać w korbę 175mm?

A pedałowałeś na zakręcie kiedykolwiek? Ja jeżdżąc po mieście dla relaxu musiałem się troche przestawić i przy niemalże żadnym przechyle nie korbić, bo rowerek potrafił podskoczyć na korbach 175 i leg eatersach
http://www.pinkbike.com/photo/9231318/ <--- Mój Bike
Re:
całą książkę można by napisać :PPuncu pisze:Skoro jesteśmy przy temacie geometrii. Jak się ją liczy, jakie kąty są odpowiednie, które są odpowiedniejsze pod daną dyscyplinę? Coś na ten temat można?
też tak miałem, i to przy bb ~36cm i korbach 175 i Procreatorach...NorekO pisze:A pedałowałeś na zakręcie kiedykolwiek? Ja jeżdżąc po mieście dla relaxu musiałem się troche przestawić i przy niemalże żadnym przechyle nie korbić, bo rowerek potrafił podskoczyć na korbach 175 i leg eatersach
Re: Re:
Ja mam czas, nauki nigdy za wiele. A chętnie się dowiem co i jak. W końcu temat jest właśnie o tym. Może jakieś materiały dodatkowe?MUSZEL pisze:całą książkę można by napisać :PPuncu pisze:Skoro jesteśmy przy temacie geometrii. Jak się ją liczy, jakie kąty są odpowiednie, które są odpowiedniejsze pod daną dyscyplinę? Coś na ten temat można?
Big Hit + 888 RC 2004r.
Big Hit + 66 RC 2005r.
Fondriest Status-X 1996r.
Big Hit + 66 RC 2005r.
Fondriest Status-X 1996r.
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 2 gości