Budowa funbike'a
Budowa funbike'a
Mam rower Giant Yukon FX 2 rocznik 2009 rozmiar L (http://www.giant-bicycles.com/_generate ... 2_2000.jpg).
Damper, który jest w nim teraz ma około 16,5-17 cm długości montażowej i 100 mm skoku. Chcę zmienić go na damper sprężynowy o większym skoku, ale nie wiem, jak długi mógłby on być. Czy ktoś może mi pomóc? O jakiej maksymalnej długości montażowej damper mogę włożyć do tej ramy? Czy ten rower chodziłby dobrze z damperem o długości montażowej np. 19 cm?
Oprócz tego wymienię przedni amortyzator na jakiś o skoku 130-140 mm. Jak zmieni się geometria roweru w zależności od długości dampera?
Będzie to służyło trochę do All mountain, trochę do zwyczajnej turystyki górskiej, trochę jako taki funbike.
Damper, który jest w nim teraz ma około 16,5-17 cm długości montażowej i 100 mm skoku. Chcę zmienić go na damper sprężynowy o większym skoku, ale nie wiem, jak długi mógłby on być. Czy ktoś może mi pomóc? O jakiej maksymalnej długości montażowej damper mogę włożyć do tej ramy? Czy ten rower chodziłby dobrze z damperem o długości montażowej np. 19 cm?
Oprócz tego wymienię przedni amortyzator na jakiś o skoku 130-140 mm. Jak zmieni się geometria roweru w zależności od długości dampera?
Będzie to służyło trochę do All mountain, trochę do zwyczajnej turystyki górskiej, trochę jako taki funbike.
Wsadzanie dłuższego dampera jest w 99% ram głupim pomysłem.
Blog: www.uzurpator.com.pl | Zębatki: www.trybo.pl
-
- Posty: 414
- Rejestracja: 09.08.2011 16:54:50
- Lokalizacja: Kwidzyn
- Kontakt:
Myślałem o tym, o czym napisał raider1997. Damper w tym rowerze ma długość montażową 16,5-17 cm. Uznałem, że jeśli zmienię go na damper 1-2 cm dłuższy, to suport podniesie się tak niezacznie, że amor o skoku 130-140 mm (zamiast fabrycznego 100 mm) zniweluje ten efekt i kąt główki nie będzie bardziej pionowy, niż jest teraz. Wydaje mi się, że to będzie tak, że cały rower (w tym suport) będzie trochę wyżej, a dłuższy amor przedni wyrówna efekt spionizowania główki spowodowany przez dłuższy damper i po prostu rower będzie trochę lepiej zawieszony, będzie trochę wyżej, a główka pozostanie mniej-więcej pod tym samym kątem. I wszystko będzie cacy. Wiem, że to nie jest najlepszy pomysł. Wiem, że to jest rama do XC, a nie AM. Wiem, że to, co chcę zrobić to krótkotrwałe półśrodki. Na razie jednak nie mogę sobie pozwolić na porządny sprzęt. Chcę teraz kupić jakiś amor przedni oraz tylni z niższej półki i pojeździć trochę po górach końcem jesieni, zimą i wiosną (tak, zimą też, i będę miał ku temu wiele okazji). Natomiast na początku przyszłego sezonu rowerowego, zaoszczędziwszy trochę kasy, chcę kupić coś porządnego.
Więc: czy ta rama z damperem długim na 18-19 cm i widłem o skoku 130-140 mm da radę? Wiem, że to nie będzie zbyt wytrzymałe, ale nie będę tego setu katował ani mocno, ani długo. Chodzi tylko o to, żeby to działało normalnie i żeby podziałało przez jakieś pół roku niezbyt hardcore'owej jazdy, taki funbike.
Co o tym sądzicie, da radę?
Więc: czy ta rama z damperem długim na 18-19 cm i widłem o skoku 130-140 mm da radę? Wiem, że to nie będzie zbyt wytrzymałe, ale nie będę tego setu katował ani mocno, ani długo. Chodzi tylko o to, żeby to działało normalnie i żeby podziałało przez jakieś pół roku niezbyt hardcore'owej jazdy, taki funbike.
Co o tym sądzicie, da radę?
Re:
Chcesz dać damper dłuższy o 2cm przy damperze 16cm. To 1/8 długości dampera wiecej. To będzie ZNACZNA zmiana. Do tego dasz wyższy amor i JESZCZE ci sie support podniesie w efekcie czego pakiet bedziesz miec gdzies na wysokosci uszu. Nawet jak to nie spieprzy pracy zawieszenia to po takich zmianach rower jezdzic będzie jak gówno (no chyba, że lubisz gówno, znam przypadki ludzi co lubili swoje rowery po takich zmianach).ksa pisze:Myślałem o tym, o czym napisał raider1997. Damper w tym rowerze ma długość montażową 16,5-17 cm. Uznałem, że jeśli zmienię go na damper 1-2 cm dłuższy, to suport podniesie się tak niezacznie, że amor o skoku 130-140 mm (zamiast fabrycznego 100 mm) zniweluje ten efekt i kąt główki nie będzie bardziej pionowy, niż jest teraz. Wydaje mi się, że to będzie tak, że cały rower (w tym suport) będzie trochę wyżej, a dłuższy amor przedni wyrówna efekt spionizowania główki spowodowany przez dłuższy damper i po prostu rower będzie trochę lepiej zawieszony, będzie trochę wyżej, a główka pozostanie mniej-więcej pod tym samym kątem. I wszystko będzie cacy. Wiem, że to nie jest najlepszy pomysł. Wiem, że to jest rama do XC, a nie AM. Wiem, że to, co chcę zrobić to krótkotrwałe półśrodki. Na razie jednak nie mogę sobie pozwolić na porządny sprzęt. Chcę teraz kupić jakiś amor przedni oraz tylni z niższej półki i pojeździć trochę po górach końcem jesieni, zimą i wiosną (tak, zimą też, i będę miał ku temu wiele okazji). Natomiast na początku przyszłego sezonu rowerowego, zaoszczędziwszy trochę kasy, chcę kupić coś porządnego.
Więc: czy ta rama z damperem długim na 18-19 cm i widłem o skoku 130-140 mm da radę? Wiem, że to nie będzie zbyt wytrzymałe, ale nie będę tego setu katował ani mocno, ani długo. Chodzi tylko o to, żeby to działało normalnie i żeby podziałało przez jakieś pół roku niezbyt hardcore'owej jazdy, taki funbike.
Co o tym sądzicie, da radę?
Ale jak to rower do zabawy to wcale nie potrzeba Ci skoku. Idziesz totalnie w złą strone. Daj tylko większy amor na przód + dołóż tulejki lub stery offsetowe wypłaszczające główke i obnizające support. Dzieki czemu rower bedzie stabilniejszy i lepiej się prowadzić na zjazdach. Do tego dasz troche mniej sagu żeby tył nie dobijał i rower nagle nada się do agresywniejszej jazdy (bez skoków dużych). Dodatkowo możesz dać szerszą kiere i krótszy mostek i wyjdzie ci sensowny rower do zabawy. To nie skok czyni rower, a przede wszystkim kąty.
Przede wszystkim chciałem podziękować za to, że w końcu pojawiła się jakaś odezwa.
@Spaced:
"[...] Daj tylko większy amor na przód + dołóż tulejki lub stery offsetowe wypłaszczające główke i obnizające support. Dzieki czemu rower bedzie stabilniejszy i lepiej się prowadzić na zjazdach. [...]"
Czy możesz wyjaśnić? Jakie tulejki, gdzie? Przyznam, że nie wiem, o co chodzi. Nazwa sterów "offset'owe" sugeruje, że są to jakieś stery spoza zestawu, dodatkowe, coś zmieniające. W jaki sposób one działają, w jaki sposób wypłaszczają główkę i podnoszą support? Wytłumacz mi, proszę, co to jest, jak działa i jak mam to zrobić.
"[...] Do tego dasz troche mniej sagu żeby tył nie dobijał i rower nagle nada się do agresywniejszej jazdy (bez skoków dużych). Dodatkowo możesz dać szerszą kiere i krótszy mostek i wyjdzie ci sensowny rower do zabawy. [...]"
Co to sag? Jak działa? W tym przypadku pytania i prośbę mam takie, jak powyżej. Rozważałem szerszą kierę i krótszy mostek i chyba tak zrobię. Czy możesz mi poradzić jakieś TANIE krótki mostek i kierownicę 700-760 mm (najlepiej kierownica z dużym gięciem w górę i do tyłu, tak mi wygodniej)?
Wyjaśnij mi, proszę, te pojęcia, których nie zrozumiałem. Co to jest, jak działa, jak wpływa na jazdę, "z czym to się je" itd. Z góry dzięki.
@Spaced:
"[...] Daj tylko większy amor na przód + dołóż tulejki lub stery offsetowe wypłaszczające główke i obnizające support. Dzieki czemu rower bedzie stabilniejszy i lepiej się prowadzić na zjazdach. [...]"
Czy możesz wyjaśnić? Jakie tulejki, gdzie? Przyznam, że nie wiem, o co chodzi. Nazwa sterów "offset'owe" sugeruje, że są to jakieś stery spoza zestawu, dodatkowe, coś zmieniające. W jaki sposób one działają, w jaki sposób wypłaszczają główkę i podnoszą support? Wytłumacz mi, proszę, co to jest, jak działa i jak mam to zrobić.
"[...] Do tego dasz troche mniej sagu żeby tył nie dobijał i rower nagle nada się do agresywniejszej jazdy (bez skoków dużych). Dodatkowo możesz dać szerszą kiere i krótszy mostek i wyjdzie ci sensowny rower do zabawy. [...]"
Co to sag? Jak działa? W tym przypadku pytania i prośbę mam takie, jak powyżej. Rozważałem szerszą kierę i krótszy mostek i chyba tak zrobię. Czy możesz mi poradzić jakieś TANIE krótki mostek i kierownicę 700-760 mm (najlepiej kierownica z dużym gięciem w górę i do tyłu, tak mi wygodniej)?
Wyjaśnij mi, proszę, te pojęcia, których nie zrozumiałem. Co to jest, jak działa, jak wpływa na jazdę, "z czym to się je" itd. Z góry dzięki.
-
- Posty: 452
- Rejestracja: 11.04.2008 21:36:34
- Lokalizacja: Katowice
- Kontakt:
Stery off-setowe modyfikują kont pochylenia amora (wywpłaszczają go najczęściej) - jako że obraz jest wart 1000 słów - spójrz tutaj - tak wyglądają stery tego typu http://www.canecreek.com/products/headsets/angleset.
Jeśli chodzi zaś o off-setowe tulejki dampera - dzięki offsetowo nawierconym otworom na śruby mocujące damper są one w stanie zmniejszyć rozmiar E-T-E dampera a więc w praktyce zmniejszyć jego długość - http://www.burgtec.co.uk/products/offse ... -hardware/ - tutaj znów zdjęcie poglądowe.
SAG to wartość o jaką zawieszenie przysiada pod jeźdźcem w statycznym teście.
Jeśli chodzi zaś o off-setowe tulejki dampera - dzięki offsetowo nawierconym otworom na śruby mocujące damper są one w stanie zmniejszyć rozmiar E-T-E dampera a więc w praktyce zmniejszyć jego długość - http://www.burgtec.co.uk/products/offse ... -hardware/ - tutaj znów zdjęcie poglądowe.
SAG to wartość o jaką zawieszenie przysiada pod jeźdźcem w statycznym teście.
Re:
Od siebie chciałem do tego dodać, że tulejki owszem zmniejszają długość ale za to nie zmieniają skoku dampera.Soulforged pisze: a więc w praktyce zmniejszyć jego długość
Big Hit + 888 RC 2004r.
Big Hit + 66 RC 2005r.
Fondriest Status-X 1996r.
Big Hit + 66 RC 2005r.
Fondriest Status-X 1996r.
Skoro w tym wątku wykroczyliśmy poza kwestię wyboru dampera, postanowiłem zmienić temat z "Damper o długości montażowej 18-19 cm" na "Budowa funbike'a" i zadać parę dodatkowych pytań. W kilku poprzednich postach już napisałem, jak wygląda sytuacja i jaki rower chcę zrobić.
Gdybym zdecydował się zmienić damper na jakiś o długości montażowej 18-18,5 cm, to jakby wyglądała sprawa z tymi tulejami offset'owymi zmniejszającymi jego długość montażową? Ile takie tulejki kosztują, jakich dokładnie mam szukać i czy dałbym radę samemu je założyć, np. z pomocą Waszych wskazówek?
Gdybym zdecydował się zmienić damper na jakiś o długości montażowej 18-18,5 cm, to jakby wyglądała sprawa z tymi tulejami offset'owymi zmniejszającymi jego długość montażową? Ile takie tulejki kosztują, jakich dokładnie mam szukać i czy dałbym radę samemu je założyć, np. z pomocą Waszych wskazówek?
Re:
Tulejki montażowe możesz zamówić u firmy Porshox, dorabiają tulejki na zamówienie wg danych podanych od klienta lub wg katalogowych. Koszt tulejek montażowych na jedno "oczko" to ok 50zł. Do tulejek montażowych musisz dokupić tulejki ślizgowe, polecam polimerowe. Koszt takich tulejek to ok 9-10zł za sztukę. Ja kupowałem standardowe więc podałem ceny orientacyjne. Offsetowe mogą wyjść drożej.ksa pisze:
Gdybym zdecydował się zmienić damper na jakiś o długości montażowej 18-18,5 cm, to jakby wyglądała sprawa z tymi tulejami offset'owymi zmniejszającymi jego długość montażową? Ile takie tulejki kosztują, jakich dokładnie mam szukać i czy dałbym radę samemu je założyć, np. z pomocą Waszych wskazówek?
Big Hit + 888 RC 2004r.
Big Hit + 66 RC 2005r.
Fondriest Status-X 1996r.
Big Hit + 66 RC 2005r.
Fondriest Status-X 1996r.
@Puncu, czym są tulejki ślizgowe?
@timon92:
1. Tulejki offset'owe z obu stron zredukują o 6 mm, tak że jedna tulejka z jednej strony zredukuje o 3 mm i druga z drugiej strony o 3 mm czy jedna zredukuje o 6 mm, czyli w sumie o 1,2 cm?
2. Ten damper jest chu*owy, nie ma żadnych regulacji i fatalnie pracuje. Jak ustawię go, żeby dobrze chodził na zjeździe po korzeniach, to dobija przy najmniejszym jumpie, a jak utwardzę go tak, że nadaje się do średnich hop i dropów to na zjeździe po korzeniach czuję się, jakbym jechał na HT.
3. Kokpit to mostek i kiera, tak? Czy coś jeszcze?
@GgG, tak, jeśli kupiłbym ramę za ok. 600 zł.
Proszę o jeszcze jakieś info w sprawie tych tulejek.
@timon92:
1. Tulejki offset'owe z obu stron zredukują o 6 mm, tak że jedna tulejka z jednej strony zredukuje o 3 mm i druga z drugiej strony o 3 mm czy jedna zredukuje o 6 mm, czyli w sumie o 1,2 cm?
2. Ten damper jest chu*owy, nie ma żadnych regulacji i fatalnie pracuje. Jak ustawię go, żeby dobrze chodził na zjeździe po korzeniach, to dobija przy najmniejszym jumpie, a jak utwardzę go tak, że nadaje się do średnich hop i dropów to na zjeździe po korzeniach czuję się, jakbym jechał na HT.
3. Kokpit to mostek i kiera, tak? Czy coś jeszcze?
@GgG, tak, jeśli kupiłbym ramę za ok. 600 zł.
Proszę o jeszcze jakieś info w sprawie tych tulejek.
Zapytam też o pozostałe części:
Co myślicie o amorze SUNTOUR EPICON LOD, 140 mm? Nowy za 660 zł warto? Wiem, że to nienajlepszy wybór, ale, jak już wcześniej pisałem, potrzebuję części do niezbyt długiego i intensywnego użytku.
Polećcie mi jakąś zębatkę przednią 34-38 zębów do 40 złotych. Chcę kupić nową, żeby nie okazała się powyginana ani zużyta.
Polećcie mi jakieś dobre chwyty, oczywiście na obejmy z obu stron, do 30 złotych, nowe.
Co myślicie o amorze SUNTOUR EPICON LOD, 140 mm? Nowy za 660 zł warto? Wiem, że to nienajlepszy wybór, ale, jak już wcześniej pisałem, potrzebuję części do niezbyt długiego i intensywnego użytku.
Polećcie mi jakąś zębatkę przednią 34-38 zębów do 40 złotych. Chcę kupić nową, żeby nie okazała się powyginana ani zużyta.
Polećcie mi jakieś dobre chwyty, oczywiście na obejmy z obu stron, do 30 złotych, nowe.
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Amazon [Bot] i 2 gości