Shimowanie Foxa DHXa RC4

prej
Posty: 7
Rejestracja: 25.10.2013 09:34:21
Kontakt:

Shimowanie Foxa DHXa RC4

Post autor: prej »

Siema.
Mam pytanie dla ludzi bardziej ogarnietych niz ja i siedzacych w tym temacie.
Posiadam dhxa rc4 coil w ramie demo 2011 przy cisnieniu 135psi i nadal zawieszenie jest dla mnie zbyt progresywne.
Teraz chcialbym poprzez shimy zmniejszyc kompresje od okolo polowy skoku. I tutaj moje pytania: ktore shimy to shimy od szybkiej kompresji na zalaczonym zdjeciu?
W jakiej kolejnosci przeplywa olej po shimach kompresji podczas ugiecia, zaczyna od najmiejszych, czy to te najmniejsze dzialaj pod koniec skoku?
Przy utwardzaniu zamieniac shima na grubszego, z wiekszą srednicą czy oba wymiary na to wplywaja?
Zrobic zrobie to bez problemu sam gdyz od zawsze samemu robie sobie sewis dampra jak i amortyzatora wiec proszę nie doradzajcie zebym tego lepiej nie ruszal :lol: , po prostu nie znam filozofii dzialania shimow.
Pozdrawiam i na "zaś" dziekuje ze wszelkie porady :)
Załączniki
img0292ij.jpg
Szakall
Posty: 502
Rejestracja: 09.06.2007 15:51:36
Lokalizacja: Świebodzin
Kontakt:

Post autor: Szakall »

shimami mozesz zmienic raczej tlumienie, a nie kompresje (jesli sie myle to mnie poprawcie). sprobuj przy zalewaniu cofnac ifp do samego konca ( zeby objetosc komory byla jak najwieksza) i napompuj ok 100 psi
http://www.pinkbike.com/u/szakal/album/
MUSZEL
Posty: 4424
Rejestracja: 21.08.2007 10:44:23
Lokalizacja: Rawa Mazowiecka / Łódź
Kontakt:

Re:

Post autor: MUSZEL »

Szakall pisze:shimami mozesz zmienic raczej tlumienie, a nie kompresje (jesli sie myle to mnie poprawcie). sprobuj przy zalewaniu cofnac ifp do samego konca ( zeby objetosc komory byla jak najwieksza) i napompuj ok 100 psi
przecież chodzi mu o regulację tłumienia... kompresji. Shimy odpowiedzialne za kompresje to te od strony tłoka, te od strony śruby są od powrotu. Można tymi pierwszymi regulować lsc i hsc. Główny zawór kompresji znajduje się pod pokrętłem, ale to tymi shimami regulujesz ile i jak olej jest tam "pchany ". Spróbuj wyjąć jednego z większych shimów i cofnąć ifp jak poprzednik mówi ;)
prej
Posty: 7
Rejestracja: 25.10.2013 09:34:21
Kontakt:

Post autor: prej »

Ifp cofnąlem juz z 38mm do 39mm, jak widac za malo.Minimalne cisnienie w rc4 to 125 psi wiec ponizej zapewne sie zapowietrzy.Okej ale w jakiej kolejnosci dzialają shimy kompresji podczas ugiecia?Od strony tloka do zaworu czy na odwrót? Bo nie mam pojecia ktory z shimow dziala pod koniec skoku, ten najmniejszy czy najwiekszy?
GgG
moderator
Posty: 5213
Rejestracja: 27.12.2008 22:45:46
Lokalizacja: Lublin
Kontakt:

Post autor: GgG »

Popatrz na damper i wyobraź sobie na jakiej zasadzie działa, co którędy przepływa w którym momencie. Co do ułożenia shimów to proponowałbym samemu testować, bo takiej jasnej i profesjonalnej odpowiedzi na forum bym za bardzo nie oczekiwał - ludzie którzy tym się zajmują biorą za swoją wiedzę nie małą kasę.

Poszukaj informacji w internecie, ja bym tam wrzucił jakiś cross over i powinno być tak jak chcesz.

U siebie mam tak zrobione zaworowanie:
Załączniki
1
1
Saint_pl
Posty: 37
Rejestracja: 29.07.2006 14:15:09
Lokalizacja: jelenia góra
Kontakt:

Post autor: Saint_pl »

Shimy nie działają na takiej zasadzie jak Ty chyba myślisz, że np. od połowy skoku pracuje ten shim. Shimy w zależności od konfiguracji tworzą element, który pracuje całościowo. Zasada jest bardzo podobna do pracy resorów w starych samochodach które były ułożone w piramidke i w zależności od obciążenia resor uginał się troszke lub mocno.

Tak jak było pisane wcześnie shimy kompresji to są te od strony shaft'a( przed którym jest ta gruba końcowa podkładka ewidentnie odróżnia się od reszty shimów) a więc w czasie kompresji olej przepływając przez otwory w pistonie ( Pistone - ten elemnt z otworami i niebieską opaską na obwodzie) stara się odgiąć shimy, im większe uderzenie tym szybszy przepływ oleju i shimy są mocniej odginane.

Shimy są ułożone stopniowo od największej średnicy do najmniejszej(najczęśniej spotykane rozwiązanie). Wraz ze wzrostem siły uderzenia olej przepływa szybciej shimy są odginane mocniej, ale im bardziej chcemy je odgiąć tym więc shimów zaczyna stawiać opór.

Obrazek

Na rysunku poniżej widać jak w zależności od siły pracują shimy
Obrazek

Teraz shim jako element ma swoją sztywność, im sztywność większa ( shim jest grubszy ) to olej ma trudniej aby go odgiąć i przepływać co oznacza, że siła tłumienia będzie większa.
Sztywność ma jeden shim, ale piramidka ułożona z shimów rownież ma jakąś sztywność. Trudniej wygiąć całą grubą książke, niż jedną kartke.
Im mniej shimów olej łatwiej je odegnie tłumienie mniejsze.
Im więcej shimów lub tyle samo tylko grubsze też trudniej je odgiąć a więc tłumienie większe.

Na tym rysunku widać natomiast jak zmienia się ciśnienie oleju w zależności od konfiguracji shimów. (Układ shimów po prawej jest sztywniejszy, mniej się odegnie, przepływ mniejszy, większy opór stawiany przed olejem--> większe ciśnienie oleju --> większe tłumienie
Obrazek
Obrazek
Stosuje się też ułożenie shimów z crossoverem ( jest to przekładka między shimami ) dzięki temu do pewnej wartości uderzenia będą pracowały shimy przed podkładką i tłumienie będzie mniejsze.
Gdy siła będzie duża shimy przed podkładką tak się odegną że wygną też shimy za podkładką i wtedy tłumienie będzie większe.
Gdy chcemy mieć większą czułość na mniejszych nierównościach jest to dobre rozwiązanie

Obrazek

W twoim wypadku można by któryś z shimów (tylko nie te najmniejsze ja przesunałbym któryś środkowy ) dać bezpośrednio pod tą grubą podkłądke a poźniej już reszte shimów normalnie wtedy progresja powinna zmaleć.
Musisz zrozumieć na jakiej zasadzie to działa wtedy, wiesz jaki będzie efekt konkretnej modyfikacji
Puncu
Posty: 2263
Rejestracja: 03.11.2010 13:59:47
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Post autor: Puncu »

Wreszcie ktoś to sensownie wytłumaczył :D Może masz jeszcze rade dla innych skąd wziąć takie shimy?
Big Hit + 888 RC 2004r.
Big Hit + 66 RC 2005r.
Fondriest Status-X 1996r.
Saint_pl
Posty: 37
Rejestracja: 29.07.2006 14:15:09
Lokalizacja: jelenia góra
Kontakt:

Post autor: Saint_pl »

Kiedyś z kumplem szukaliśmy shimów, gotowych nie znaleźliśmy przynajmniej w polsce więc postanowiliśmy, że ktoś nam je zrobi :D napisaliśmy do kilku firm które zajmują się takimi precyzyjnymi robotami czyli wycinają z blach laserem w ofercie mieli właśnie takie cienkie blachy np. 0,1mm lub 0,2mm. Napisaliśmy konkretne wymiary, grubości jednak nie było tego dużo raptem kilkanaście shimów w sumie i ci co nam odpisali to nam odmówili tłumacząc to tym, że w nawale pracy nie są w stanie zająć się takim małym zleceniem.
To chyba jedna z tych firm :
http://www.elpinpcb.com.pl/oferta.html
"Na blachach stalowych o grubości 0.1, 0.12, 0,13, 0.15 oraz 0,2mm laserem , o wymiarach max. 600mm x 600mm" więc możliwość zrobienia mają :)
Puncu
Posty: 2263
Rejestracja: 03.11.2010 13:59:47
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Post autor: Puncu »

W takim razie trzeba znaleźć więcej chętnych i złożyć większe zamówienie :D
Big Hit + 888 RC 2004r.
Big Hit + 66 RC 2005r.
Fondriest Status-X 1996r.
MUSZEL
Posty: 4424
Rejestracja: 21.08.2007 10:44:23
Lokalizacja: Rawa Mazowiecka / Łódź
Kontakt:

Re:

Post autor: MUSZEL »

Puncu pisze:Wreszcie ktoś to sensownie wytłumaczył :D
przecież to logiczne :p
Puncu
Posty: 2263
Rejestracja: 03.11.2010 13:59:47
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Re:

Post autor: Puncu »

MUSZEL pisze:
Puncu pisze:Wreszcie ktoś to sensownie wytłumaczył :D
przecież to logiczne :p
Jak już wiesz o co chodzi to wszystko jest proste.
Big Hit + 888 RC 2004r.
Big Hit + 66 RC 2005r.
Fondriest Status-X 1996r.
ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość