Przebudowa Giant Reign 2 2012

bzyk87
Posty: 18
Rejestracja: 13.01.2015 17:09:48
Lokalizacja: Opolskie
Kontakt:

Przebudowa Giant Reign 2 2012

Post autor: bzyk87 »

Witam wszystkich forumowiczów :)

Na wstępie chciałbym uprzedzić że dopiero uczę się i zgłębiam wiedzę w tym temacie.

Jestem posiadaczem Gianta Reign 2 2012 z bazowym wyposażeniem :

Rama: M Reign AluxX SL, system zawieszenia Maestro, skok 6.0"
Widelec: FOX 32 Float RL Evolution, skok 150mm, rura sterowa 1"1/8~1"1/2, z osią ø15mm (system 15QR)
Tylny amortyzator FOX Float RP2 Boostvalve XV
KOMPONENTY
Kierownica GIANT Connect, 31.8x670mm
Wspornik kierownicy GIANT Connect, 31.8; 70/90mm
Wspornik siodła GIANT Connect, 30.9x375
Siodło FI'ZI:K Gobi XM, pręty magnezowe
Pedały Dartmoor
NAPĘD
Manetki SRAM X5, 3x9
Przerzutka przednia SHIMANO SLX
Przerzutka tylna SRAM X7
Hamulce AVID Elixir 1, tarcze 180mm/160mm
Dźwignie hamulca AVID Elixir 1
Kaseta / Wolnobieg SHIMANO HG50, 11-34, 9 biegów
Łańcuch SHIMANO HG53
Mechanizm korbowy SHIMANO M542, 44/32/22
Środek Suportu SHIMANO Press Fit
KOŁA
Obręcze DT Swiss 465D
Piasty przód: GIANT Tracker oś ø15mm, tył: SHIMANO M475 Disc
Szprychy Nierdzewne, stalowe, czarne

Do wymiany z powodu zużycia mam: kasetę, łańcuch, zębatka 44 w korbie jest raczej do wymiany i luzujące
się ciągle śruby kominowe...

Więc pomyślałem o zmianie napędu z kasety 9 na 10 11/36 lub 12/36 i korby na dwa blaty 22/36. Tak jak jest w Reign X1 czy X0.
Co za tym idzie zmiana przerzutki tylnej np. na sram x9 i przedniej np. sram x7 / manetki sram x5 - 2x10.
Z powodu okrojonego budżetu części typu: przerzutki, manetki czy korbę będę szukał używane.
(chyba że ktoś poleci mi inne rozwiązanie)

- Jaką polecacie korbę wytrzymałą ale do "ustrzelenia" za dobrą kasę i z możliwością dołożenia napinacza łańcucha ?
- Jakiej szukać przerzutki ? ze średnim czy krótkim wózkiem ?
- Jak wtedy dobrać łańcuch ?

Tylny amortyzator wymaga serwisu więc również pomyślałem o zmianie na inny. Ogolnie z tego co wiem amortyzatowy Foxa są drogie w serwisowaniu więc pomyślałem o zmianie na inne, dobre, ale tańsze i łatwiejsze w dostępności części jak i serwisie.

- Może ktoś mi doradzi co wsadzić ? Może na przód coś z Rock Shox ?
- Czy tylne zawieszenie pozwoli mi na włożenie czegoś z większym skokiem niż RP2 ?

Oczywiście mostek również jest do wymiany na krótszy.

Rower chcę przygotować na wypady w Rychlebskie hory i Kouty.
Rowerem poruszać się będę również po płaskim terenie, typu okoliczne lasy i pola ;)

Z góry dziękuję za pomoc :)

Obrazek
frango
Posty: 2162
Rejestracja: 21.04.2004 00:16:45
Lokalizacja: w-wa
Kontakt:

Post autor: frango »

Właśnie sprzedałem taki rower. Jeździła na nim moja żona. Oboje pojeździliśmy na nim właśnie w Rychlebach.
Jeśli masz trochę pary w nogach, to zrobiłbym napęd 1x10.
Kaseta 11-36 HG50 z zębatką 30z N-W. Jeśli nie masz dużo pary w nogach, to możesz dokupić sobie zestaw a2z AD-42t z dodatkową zębatką 16z. Ze wspomnianej kasety usuwasz zębatki 15 i 17, montujesz 16z i 42z. Ja tak chcę zrobić w Reignie 2 2015.
Zaoszczędzisz na wadze i trochę kasy :)
Spider Suspension robi te dampery za ok. 180pln. Wiesz, to rower, który w detalu kosztował 8500, więc ma części, których serwis czasami kosztuje kilka PLN. Jak włożysz porządnego RSa, to jego serwis nie będzie kosztować 50pln ;>
Jeśli nie jesteś wzrostu siedzącego psa, jak ja ;) to sugeruję zmianę kierownicy na szerszą. Ja jeżdżę na 750. Żona ma Reignie 730, co uważam za minimum.
Jeśli chodzi o przód, to wymiana na coś "modnego" pociągnie za sobą znaczne wydatki. Bo nowe Pike'i tanie nie są ;)
Teoretycznie, można włożyć z tyło amortyzator o skoku 0,25" większym, ale to trochę rzeźna w gównie ;) Chyba gra nie warta świeczki, bo dołożysz chyba 10mm skoku?
Polecam zainwestować w sztycę teleskopową/regulowana :)
Akurat mam jedną na sprzedaż ;)
http://allegro.pl/wspornik-sztyca-regul ... 50257.html
pozdro

frango
bzyk87
Posty: 18
Rejestracja: 13.01.2015 17:09:48
Lokalizacja: Opolskie
Kontakt:

Post autor: bzyk87 »

Dzięki za odpowiedź :)
Rozumiem że wszystko kosztuje ;) ale z tego co zdążyłem się dowiedzieć to FOXy są amorami zawodniczymi i powinno się je częściej serwisować.
Szukam jakiejś alternatywy aby nie wysyłać amora na serwis po kilku wypadach.

Ciekawa opcja z tym napędem 1 x 11. Nie miałem jeszcze okazji jechać na takim napędzie, rozumiem że nie stracę na szybkości ? Nie ogarniam tego ;)
Zębatka w korbie 34 ?

Jaką przerzutkę najlepiej zastosować, bo Sram XX1 zabija ceną ?
Póki co dzięki za sztyce, muszę najpierw usprawnić napęd ;)

Pozdrawiam
Vinrael
Posty: 686
Rejestracja: 21.04.2013 15:14:51
Lokalizacja: Lublin
Kontakt:

Post autor: Vinrael »

Akurat może i mi się coś w oczach mieni, ale frango mówił o 1x10 a nie 1x11 ;) Oraz zębatce na korbę 30t, ale to moim zdaniem trochę przesada.

Przerzutkę proponuję X9 Type 2, ewentualnie jeśli budżet nie pozwoli to X7 Type 2 - byle by ze sprzęgiełkiem, albo ewentualnie Zee.
Zębatka narrow-wide może być nawet Dartmoor Trail 36t, jak na NW jest całkiem tania.
Kaseta 11-36 obowiązkowo na jednym blacie jeśli chcesz mieć rower uniwersalny.
Korby nawet nie są takie złe, tylko wywalić zębatki ;)
Jeśli chodzi o amortyzatory - tylny narazie przeserwisować, przedni jeśli masz budżet wymienić na - polecam bo mam i jestem zachwycony - Rock Shoxa Lyrik RC2DH na powietrzu, ewentualnie jakiś Fox 36 float - tylko tu znowu częstotliwość serwisu.
No i frango dobrze powiedział - szersza kierownica daje dużo. Do tego krótszy mostek jak sam zauważyłeś.
Kolejna rzecz - jeśli będziesz zmieniał damper (tylny amortyzator) kupuj o takiej samej długości montażowej - reign ponić źle znosi dłuższe niż standardowo dampery, i geometria idzie się ciut wietrzyć.
bzyk87
Posty: 18
Rejestracja: 13.01.2015 17:09:48
Lokalizacja: Opolskie
Kontakt:

Post autor: bzyk87 »

Przepraszam, pomyliłem się, chodziło mi o 1x10 ;)
A czy czasem taki napęd nie zużywa się szybciej ?

Rower też dużo będzie jeździł po płaskim terenie więc zależy mi na jego uniwersalności, co za tym idzie - szybkości, jeśli zrobiłbym na 2x10 nie będzie szybszy ?

Jaka będzie różnica w jeździe jeśli porównamy zaproponowane przez Was rozwiązanie, np. z opcją - kaseta 10b 11-36 i przód 24/38 ?
Vinrael
Posty: 686
Rejestracja: 21.04.2013 15:14:51
Lokalizacja: Lublin
Kontakt:

Post autor: Vinrael »

Mniejsza zębatka da Ci tylko możliwość łatwiejszego podjeżdżania, i to tyle. Do jazdy po płaskim w sumie nie potrzebna.
Najszybciej jest na największej zębatce z przodu i najmniejszej z tyłu, więc załóżmy że mamy dwie sytuacje. Jedna to zębatka 36t z przodu i 11t z tyłu, druga opcja 38t z przodu i 11t z tyłu.

36tx11t
ratio wychodzi 0,30(5)
38tx11t
ratio wychodzi (zaokrąglając) 0,289
Różnica na poziomie procenta.
(Tak, wiem że do tego dochodzi dźwignia koła ale i tak różnicy nie będzie zbyt dużej...)
Napęd 10x2 ma wtedy sens kiedy chcesz katować naprawdę strome podjazdy, i przydało by Ci się ratio najlepiej około 2...
Przy jeździe bez stromych podjazdów lepiej brać 1x10 - masz pewniejszy napęd, nie musisz mieć dodatkowej manetki, przerzutki, linki etc. no i masz dużo większy wybór napinaczy.
frango
Posty: 2162
Rejestracja: 21.04.2004 00:16:45
Lokalizacja: w-wa
Kontakt:

Post autor: frango »

Amortyzatory zawodnicze, to te, na których jeżdżą zawodnicy. Mit amortyzatorów typu Marzocchi 2000, do których nie trzeba było w ogóle zaglądać, już dawno minął.
Teraz trzeba serwisować amortyzatory, żeby dobrze działy. Niezależnie czy jest to RS, Fox czy Marz.
Jeśli czujesz potrzebę jazdy po płaskim z prędkościami rzędu 35-40kmh, to włóż zębatkę 36 do napędu 1x10 ;> Wg. mnie, ie ma to większego sensu. Zakładając mniejszą zębatkę zyskujesz na niskiej wadze, prześwitowy między podłożem i możliwością wspinania się na strome zbocza.
Jeśli chodzi o różnicę w zestrojeniu przełożeń w napędzie 2x10 i 1x10, to zwyczajnie musisz to sobie podzielić :) w napędzie 2x10 część biegów może się dublować, a nie których w ogóle nie będzie używać ze względu na przekosy łańcucha, jak i brak wygody podczas przerzucania.
pozdro

frango
bzyk87
Posty: 18
Rejestracja: 13.01.2015 17:09:48
Lokalizacja: Opolskie
Kontakt:

Post autor: bzyk87 »

Przekonaliście mnie Panowie :)
Biorę napęd 1x10. Macie rację, i tak nie wykorzystuję wszystkich biegów.
Przednią zębatkę wezmę 36T bo lubię dokręcić z górki :D
Jak będzie lipa to zmienię na inną, przetestuje.

Mam pytanie odnośnie przerzutki :
Raczej zdecyduję się na X9 Type 2, jak ma to fajnie chodzić to niech będzie lepsza :)
- Jaki wybrać wózek ? krótki czy średni ? Jakie to ma znaczenie prócz zmniejszenia ryzyka zgarnięcia korzenia czy kamienia ? ;)
- Jaką kupić kasetę w dobrej cenie 10s 11-36 ? I czy wejdzie mi na moją piastę skoro teraz mam 9s? - piasta SHIMANO M475 Disc.
Fajnie jak będzie miała możliwość rozbiórki, może kiedyś wsadzę zębatkę 40T lub 42T o której wspominał frango.
- Jakiś łańcuch też by się przydał, chyba że skrócę i wykorzystam mój półroczny.
- Jaki proponujecie napinacz i rockring ?
Nie mam w ramie otworów montażowych więc wchodzi w grę adapter pod suport, z tym że suport mam wciskany, i teraz pytanie o stabilność takiego napinacza, nie będzie się przesuwał ?
bzyk87
Posty: 18
Rejestracja: 13.01.2015 17:09:48
Lokalizacja: Opolskie
Kontakt:

Post autor: bzyk87 »

A co do serwisowania amortyzatorów to właśnie robię rozeznanie aby właśnie wybrać takie co nie zjedzą mnie finansowo bo właśnie mam zamiar serwisować, no i oczywiście chodzi mi też o dostępność części w ludzkich cenach. Było by super gdyby części był bez problemowo dostępne i mógłbym nauczyć się serwisować samemu ;)

Jeśli myślę o jakimś lekkim lataniu w Koutach to mój amor i damper Fox RP2 to wytrzyma, czy lepiej pomyśleć o czymś na sprężynie, np. Marzocchi Roco R 190 ?
sithas
Posty: 42
Rejestracja: 26.05.2014 15:58:21
Kontakt:

Post autor: sithas »

Z tym serwisem Fox'a to trochę powtarzanie mitów... Tak jak napisał frango - każdy trzeba serwisować. Pytanie tylko co rozumiesz przez serwisowanie. Ja mam na jednym rowerze (enduro) dwa Foxy i prosty, domowy serwis robię w 1h, co kilkanaście - kilkadziesiąt godzin jazdy, zależnie od warunków.
Prosty serwis to wymiana oleju, czyszczenie uszczelek i ewentualna ich wymiana. Jak o to dbasz, to tłumików nie musisz serwisować (rozkręcać samemu czy wysyłać do serwisu) co kilka wypadów. Tam są zamknięte kartridże (czy tam pół zamknięte) i jak masz czysty olej to serwisujesz je tak samo jak każdy inny. A o ile dobrze pamiętam, to w wymienionym już Pike'u interwały serwisowe są podobne jak w Fox'ie :)
Jeżeli więc czujesz się dobrze na tej zawieszce to myślę, że szkoda kasy na nowe uginacze :)
bzyk87
Posty: 18
Rejestracja: 13.01.2015 17:09:48
Lokalizacja: Opolskie
Kontakt:

Post autor: bzyk87 »

Dobrze się czuję na tych amorkach, tylko czy wytrzymają latanie np. w Koutach. Do takich większych zadań nie jest lepszy damper na sprężynie ?
A gdzie kupujesz uszczelki jeśli można wiedzieć ? Widziałem na YT że prosta sprawa rozebrać przedni widelec ;)

Mam nadzieje że ta rama wytrzyma zjazdy ;)
Vinrael
Posty: 686
Rejestracja: 21.04.2013 15:14:51
Lokalizacja: Lublin
Kontakt:

Post autor: Vinrael »

Reign jest całkiem fajną ramką, na początek na pewno nie jest zły ;)
Jeśli chodzi o damper - na powietrznym też się da, uwierz. Damper na sprężynie jest oczywiście bardziej czuły - bo nie ma uszczelki na komorze powietrznej, na dodatek jeszcze można założyć łożyskowanie sprężyny co już w ogóle poprawia pracę - ale jeśli chodzi bardziej o latanie niż zwiedzanie rockgardenów to nie ma co zmieniać, no chyba że na jakiś CCDB. Tylko wtedy lepiej już do innej ramy ;) I też bym brał powietrze, a nie sprężynę.

Co do amortyzatorów ciąg dalszy... Mają rację, każdy widelec do odpowiedniej pracy wymaga dość częstego serwisu. A nawet jak widelec jest świeżo po serwisie potrafi puścić uszczelka w Boxxerze, i to w najmniej chcianym miejscu ;)
Tylko Foxy (mówię o Foxach FITz bladderem) są jednak trochę bardziej upierdliwe w serwisie i uszczelki jednak są droższe. Oryginalne uszczelki (kurzowe + olejowe) do Liryka solo air - 149 złotych. Uszczelki SKF kurzowe do Foxa - 249,-...
frango
Posty: 2162
Rejestracja: 21.04.2004 00:16:45
Lokalizacja: w-wa
Kontakt:

Post autor: frango »

Nie pomieszaj za bardzo elementów napędu. Jeśli chcesz mieć przerzutkę srama to może lepiej kasetę i łańcuch też.
Ze środkowej półki jestem akurat fanem Shimano. Zee lub SLX Shadow+ robi robotę. Sram coś podobnego do Zee będzie mieć dopiero na 2016.
Kaseta o której pisałem, HG50-10 to tania kaseta, którą trzeba rozmontować, bo jest na nity. Generalnie, te zestawy do modyfikacji kasety z wielką zębatką są robione z myślą o kasetach na pająkach, typu XT, czy droższe Sramy. Wg. to tylko kwestia tego, że HG50-10 trzeba "rozciąć". Ja zdecydowałem się to zrobić, bo rower żony przerabiam za własną kasę, więc chcę zminimalizować wydatki.
Piasta Shimano pod 9s przyjmie kasetę 10 i 11 biegów (XTR).
Długość łańcucha najlepiej sprawdzić organoleptycznie, czyli zamontować napęd, wyjąć damper, ścisnąć zawieszenie w 100% i zobaczyć czy wystarcza łańcucha na biegu 1-1.
Jeśli chodzi o napinacz, to takie cuś fajnie działa, tylko zupełnie nie chroni zębatki
http://rowerowy.com/sklep/czesci/napina ... onicon-eco
pozdro

frango
sithas
Posty: 42
Rejestracja: 26.05.2014 15:58:21
Kontakt:

Post autor: sithas »

Odpowiem jeszcze w kwestii amorów - uszczelki kupisz w większości sklepów internetowych czy to w PL (np TWR -> http://twr.iai-shop.com/pol_m_Amortyzat ... e-272.html) czy w innym kraju (np. bike-discount.de -> http://www.bike-discount.de/en/shop/for ... /brand-fox - shipping tylko 6€). Cena w kompletu w okolicach 180pln. Ale za nim zamówisz uszczelki to sprawdź czy faktycznie potrzebujesz je wymieniać. Jak dbasz i smarujesz to bardzo długo trzymają :) Sam serwis jest prosty. Widelec możesz zrobić nawet bez wyjmowania z ramy, ale wtedy trzeba odwrócić rower, żeby skręcić. Tak na prawdę sprowadza się do odkręcenia dolnych goleni. Na wymianę oleju wystarczy. Damper musisz wyjąć i odkręcić puchę. Z filmikami i manualem spokojnie da się ogarnąć.
I co masz na myśli pytając o "większe zadania"? Ja na endurówce zjeżdżałem w parkach i skakałem nawet metrowe dropy czy ze 4m gapów i nic się działo. Ale zdecydowanie przyjemniej robi się to na zjazdówce. Inna geometria, skok i większa stabilność. Tak więc jeżeli pytasz czy zgruzujesz ramę w Koutach, to wszystko zależy od tego, jak będziesz jeździł :) Jak wszystko dolecisz (oczywiście mówię o rozsądnych przeszkodach ;) ) i obierzesz dobrą linie po kamieniach, to nic jej nie będzie - jest to rower górski. Ale jak strzelisz niedoloty i odwalisz jakiś inny numer (3 metry dropa na płaskie), to wtedy możesz się martwić :)
O napędzie już wszystko Ci koledzy opowiedzieli
bzyk87
Posty: 18
Rejestracja: 13.01.2015 17:09:48
Lokalizacja: Opolskie
Kontakt:

Post autor: bzyk87 »

Przerzutka ZEE RD-M640SS FR jest tańsza od X9 Type 2. Nie mogę znaleźć za bardzo porównania w sieci. Ogólnie chciałbym aby aby chodziła szybko i w miarę bez problemowo.
Rozumiem że do jednego blatu bierze się krótki wózek, ale jeśli kiedyś chciałbym założyć 2 blaty to mi już ona tego nie obsłuży tak ?
A co jeśli ktoś założy do 1x10 przerzutkę ze średnim wózkiem ?

A co do napinacza znalazłem taki adapter:
http://www.clutchmtb.com/
http://forums.mtbr.com/giant/clutch-mtb ... 14626.html
http://www.burgtec.co.uk/news/csixx-iscg-adaptor/

Może jeszcze kogoś zainteresuje ;)

Gdybym znał wymiary otworów i ich rozmieszczenie być może mógłbym takie coś dorobić.
Vinrael
Posty: 686
Rejestracja: 21.04.2013 15:14:51
Lokalizacja: Lublin
Kontakt:

Post autor: Vinrael »

Jeśli chcesz brać kasetę 11-36 to lepiej średni wózek żeby nie było problemów z pojemnością przerzutki.
Zee też jest bardzo fajną przerzutką, tylko zwracaj czasami uwagę na sprzęgiełko ;)
bzyk87
Posty: 18
Rejestracja: 13.01.2015 17:09:48
Lokalizacja: Opolskie
Kontakt:

Post autor: bzyk87 »

Dziękuję za informację, bardzo mi pomogły :D

Jeszcze zadam głupie pytanie odnośnie mostka, jaki proponujecie z doświadczenia ? 30, 40, 50 mm z kątem, bez kąta, mam 176 cm wzrostu i nie mam długich rąk, teraz siedzę lekko zgarbiony w tej konfiguracji. Oczywiście mostek do kiedy od 750 mm.

A jaki olej mogę użyć do amora ? musi być oryginalny Foxa ?
frango
Posty: 2162
Rejestracja: 21.04.2004 00:16:45
Lokalizacja: w-wa
Kontakt:

Post autor: frango »

Teraz masz mostek 90mm, prawda?
Nie przesadzaj ze skracaniem go. Rower ma dość przestarzałą geometrię, czyli nie ma długiej TT. Zmieniając kierownicę na szerszą, bardziej rozłożysz ręce, a co za tym idzie, bardziej pochylisz tułów, ale nie oznacza to, że powinieneś założyć mostek 3x krótszy.
Najlepiej, gdyby udało Ci się pożyczyć od kogoś na chwilę np. 40 i 60mm. Tego typu mostki są chyba tylko w wersji 8*.

Nie musi, ale nie powiem jaki, bo nie znam się na tym ;)

A tak w ogóle, jeśli miałbyś pojeździć na tym rowerze trochę dłużej, i wpadłaby Ci do głowy zmiana widelca, to mógłbyś pokusić się w włożenie takiego ze skokiem 160mm i prostą rurą sterową 1-1/8" przy użyciu sterów kątowych. Stery z Glory 2011-2012 może nie są najlepszym rozwiązaniem, ale za to najtańszym :) a zmniejszą Ci kąt HA o 1,5* a to sporo. Zmiana odczuwalna im plus :)
pozdro

frango
bzyk87
Posty: 18
Rejestracja: 13.01.2015 17:09:48
Lokalizacja: Opolskie
Kontakt:

Post autor: bzyk87 »

Teraz mam mostek 70 mm i wydaje mi się trochę za długi. Jeśli Rower zostanie na dłużej to w przyszłości na pewno zmienię widelec :)
ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość