Drobne pytania rowerowe
Podepnę się tu z moim pytankiem. Otóż czy rower: Dartmoor Quinnie 2012 to dobry sprzęt? Posłuży mi przynajmniej przez kilka latek? Mam 176cm i 70kg. Dodam, że kiedyś jeździłem, ale sie połamałem, rower zresztą też i nie było mnie stać na nowy. Teraz uzbierałem kasiorki i czas kontynuować przygodę z rowerami. Link do maszyny: http://www.mbike.pl/dartmoor-quinnie-cz ... 6448).aspx
Przepraszam ale niestety znowu pytanie laika. Jak się ma skok ramy do długości montażowej dampera? Im większy skok tym większy rozmiar dampera (eye to eye)? Jakie są ramy z największym skokiem? Szukałem jakiegoś zestawienia "skoków" ram ale niestety nie znalazłem ( znalazłem za to zestawienie długości montażowej dampera - praktycznie wszystkich producentów - gdyby kogoś interesowało to http://www.enduroforkseals.com/id276.html )
Puncu ale gdybyś miał to wytłumaczyć...debilowi; ) jak się ma rozmiar dampera do skoku ramy. I jak to jest że na jednej ramie można zamontować damper np 241mm albo 267mm - tego nie kumam ale nie ukrywam że dopiero teraz powoli wkminiam się w temat szeroko pojętego tematu - Downhill/Freeride. Tak na zdrowy rozum to łapię to na tej zasadzie, że im większy rozmiar dampera tym sztywniejszy tył?? a skok ramy? Tak wiele pytań, tak mało odpowiedzi; )
Tak debilowi?
Weź deskę. Odmierz równe pół teraz złap w lewej połowie połowy. Tera wyobraź sobie że z lewej strony deski jest damper a z prawej koło. zacznij ruszać deską w górę i w dół tak żeby miejsce w którym trzymasz było cały czas w jednym punkcie. I popatrz że desa z lewej strony robi mniej więcej drogę 1cm a z prawej strony będzie to np 10cm :P
A długość montażowa jest zależna od tego co sobie producent zażyczy.
Różne długości dampera mają również różny skok tłoka.
Czyli np damper 216x63. 216 to długość montażowa a 63 to skok tłoka.
A tera uwaga. Przykład na moim rowerku.
Moje zawieszenie przy damperze 216x63 ma 170mm skoku
Ale na tym samym ustawieniu z damperem 210x57 mam tylko 153mm skoku.
Czaisz?
Weź deskę. Odmierz równe pół teraz złap w lewej połowie połowy. Tera wyobraź sobie że z lewej strony deski jest damper a z prawej koło. zacznij ruszać deską w górę i w dół tak żeby miejsce w którym trzymasz było cały czas w jednym punkcie. I popatrz że desa z lewej strony robi mniej więcej drogę 1cm a z prawej strony będzie to np 10cm :P
A długość montażowa jest zależna od tego co sobie producent zażyczy.
Różne długości dampera mają również różny skok tłoka.
Czyli np damper 216x63. 216 to długość montażowa a 63 to skok tłoka.
A tera uwaga. Przykład na moim rowerku.
Moje zawieszenie przy damperze 216x63 ma 170mm skoku
Ale na tym samym ustawieniu z damperem 210x57 mam tylko 153mm skoku.
Czaisz?
Specialized Big Hit III 07r + 888 RC 2005r 170mm
W wypadku jednozawiasu bez linków pośredniczących jest to typowa dźwignia - mechanizm prosty. Także dłuższe ramię dźwigni, a właściwie jego punkt końcowy (oś koła) pokonuje ileś tam razy większą drogę niż punkt końcowy krótszego ramienia dźwigni - czyli tego, do którego jest zamontowany damper. To ile razy większą drogę pokona daje nam wartość zwaną przełożeniem.
Teraz załóżmy że rama ma mieć powiedzmy 160mm skoku (daję przykład oparty na ramie Dartmoor Wish bo jest mi łatwiej z faktu posiadania ramy), i producent stwierdził że ma być damper 216x63mm.
216mm to długość montażowa eye-to-eye.
63mm to skok samego dampera - czyli o ile skompresuje się sam tylny amortyzator wyjęty z ramy.
Czyli na logikę, jeśli mamy mieć 160mm skoku tylnego koła otrzymane z 63mm skoku dampera to oznacza że rama musi mieć przełożenie 160mm/63mm. (znak / traktujmy jako podzielić). Skracamy jednostki, dzielimy - wychodzi circa 2,54. To jest przełożenie ramy.
Teraz - o ile jest taka możliwość konstrukcyjna i da się zmieścić dłuższy damper (akurat w tej ramie nie ma ale była podana jako przykład) na przykład 222x70mm wtedy mnożymy długość skoku dampera przez przełożenie i otrzymujemy skok jaki da się osiągnąć na tym damperze. Czyli 70mm x 2,54 = 177,8 mm
Oczywiście zmieni się charakterystyka pracy dampera, progresja skoku oraz geometria roweru, ale fizycznie skok będzie faktycznie większy.
Zazwyczaj dla większego skoku ramy producenci przeznaczają większe długości dampera. Dlaczego?
Otóż ramy z dużą ilością skoku - załóżmy typowy rower DH - ma mieć jak najbardziej liniową pracę. Dłuższe dampery pozwalają na osiągnięcie większej liniowości (wytłumaczenie tego na odległość jest bardzo uciążliwe więc pominę - musisz mi uwierzyć ;p).
Na dodatek - damper podczas pracy się nagrzewa, co nie jest pożądane jako że olej traci właściwości tłumiące wraz ze wzrostem temperatury. Większy damper zazwyczaj ma większą ilość oleju w sobie - co daje nam większą pojemność cieplną i większą powierzchnię oddającą ciepło do atmosfery, czyli damper nie dość że wolniej się nagrzewa (więcej oleju do ocieplenia) to jeszcze szybciej ciepła się pozbywa (większa powierzchnia).
Teraz załóżmy że rama ma mieć powiedzmy 160mm skoku (daję przykład oparty na ramie Dartmoor Wish bo jest mi łatwiej z faktu posiadania ramy), i producent stwierdził że ma być damper 216x63mm.
216mm to długość montażowa eye-to-eye.
63mm to skok samego dampera - czyli o ile skompresuje się sam tylny amortyzator wyjęty z ramy.
Czyli na logikę, jeśli mamy mieć 160mm skoku tylnego koła otrzymane z 63mm skoku dampera to oznacza że rama musi mieć przełożenie 160mm/63mm. (znak / traktujmy jako podzielić). Skracamy jednostki, dzielimy - wychodzi circa 2,54. To jest przełożenie ramy.
Teraz - o ile jest taka możliwość konstrukcyjna i da się zmieścić dłuższy damper (akurat w tej ramie nie ma ale była podana jako przykład) na przykład 222x70mm wtedy mnożymy długość skoku dampera przez przełożenie i otrzymujemy skok jaki da się osiągnąć na tym damperze. Czyli 70mm x 2,54 = 177,8 mm
Oczywiście zmieni się charakterystyka pracy dampera, progresja skoku oraz geometria roweru, ale fizycznie skok będzie faktycznie większy.
Zazwyczaj dla większego skoku ramy producenci przeznaczają większe długości dampera. Dlaczego?
Otóż ramy z dużą ilością skoku - załóżmy typowy rower DH - ma mieć jak najbardziej liniową pracę. Dłuższe dampery pozwalają na osiągnięcie większej liniowości (wytłumaczenie tego na odległość jest bardzo uciążliwe więc pominę - musisz mi uwierzyć ;p).
Na dodatek - damper podczas pracy się nagrzewa, co nie jest pożądane jako że olej traci właściwości tłumiące wraz ze wzrostem temperatury. Większy damper zazwyczaj ma większą ilość oleju w sobie - co daje nam większą pojemność cieplną i większą powierzchnię oddającą ciepło do atmosfery, czyli damper nie dość że wolniej się nagrzewa (więcej oleju do ocieplenia) to jeszcze szybciej ciepła się pozbywa (większa powierzchnia).
Re:
Zalas pisze:Odmierz równe pół
Nie to zebym sie czepial, ale jest cos takiego jak nierowne pol ? xD
Re: Re:
neejm pisze:Zalas pisze:Odmierz równe pół
Nie to zebym sie czepial, ale jest cos takiego jak nierowne pol ? xD
Wiesz co wolałem poinformować bo nie którzy lubią sobie wziąć "większą połowę" zamiast "większej części".
Specialized Big Hit III 07r + 888 RC 2005r 170mm
Re: Drobne pytania rowerowe
Gdzie dostanę hak do ns surge 08?
Wysłane z mojego HTC Desire 620 przy użyciu Tapatalka
Wysłane z mojego HTC Desire 620 przy użyciu Tapatalka
Jestem z małopolski.
Wychodze na pole.
Wychodze na pole.
Re: Drobne pytania rowerowe
Dzięki. A znacie może jakiś sklep z hakami? Aktualnie nie mam kompa i muszę wszystko z tel szukać i na nic nie mogę trafić.
Wysłane z mojego HTC Desire 620 przy użyciu Tapatalka
Wysłane z mojego HTC Desire 620 przy użyciu Tapatalka
Jestem z małopolski.
Wychodze na pole.
Wychodze na pole.
Czy możecie polecić zaplatacza kół we Wrocławiu lub w Bielsku-Białej?
Koło klasy średniej, Octane One Orbital Pro na Dartmoor Raider. Cena jest dla mnie dość ważna. Ostatnio zapłaciłem 60 zł za szprychy i nyple + 50 zł za robociznę. Chciałbym taniej (albo chciałbym się dowiedzieć, dlaczego nie warto taniej).
Koło klasy średniej, Octane One Orbital Pro na Dartmoor Raider. Cena jest dla mnie dość ważna. Ostatnio zapłaciłem 60 zł za szprychy i nyple + 50 zł za robociznę. Chciałbym taniej (albo chciałbym się dowiedzieć, dlaczego nie warto taniej).
-
- Posty: 18
- Rejestracja: 24.09.2015 13:45:23
- Kontakt:
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 3 gości