Przegląd ramy Giant AC
Przegląd ramy Giant AC
Jestem posiadaczem ramy Giant AC (zdjęcia: http://imgur.com/a/m81mR). Rama jest w dobrym stanie, brak luzów, pasuje mi wielkością, więc chcę dalej na niej jeździć. Przydałby się jednak jej przegląd.
Za manualem Gianta AC (https://www.giant-bicycles.com/_upload_ ... Manual.pdf) mam w tej ramie łożyska:
- 2 łożyska na wahaczu (łożysko nr 9 w manualu)
- 2 łożyska łączące link z przednim trójkątem (łożysko nr 6 w manualu)
- 2 łożyska łączące dolny element konstrukcyjny wahacza z przednim trójkątem (łożysko nr 8 w manualu)
- 2 ślizgi łączące link z wahaczem
Znalazłem tutaj numer łożyska nr 9: http://www.dh-zone.com/forum/viewtopic.php?p=512163
Mam pytania:
1) Robić przegląd samemu, czy raczej udać się z ramą do specjalisty?
2) Rozkręcać i smarować ślizgi, czy nie ruszać skoro ich nie wymieniam?
3) Jak nazywają się łożyska nr 6 i 8? Gdzie je dostanę?
4) Nie mam klucza dynamometrycznego, czy potrzebuję go do złożenia ramy?
Za manualem Gianta AC (https://www.giant-bicycles.com/_upload_ ... Manual.pdf) mam w tej ramie łożyska:
- 2 łożyska na wahaczu (łożysko nr 9 w manualu)
- 2 łożyska łączące link z przednim trójkątem (łożysko nr 6 w manualu)
- 2 łożyska łączące dolny element konstrukcyjny wahacza z przednim trójkątem (łożysko nr 8 w manualu)
- 2 ślizgi łączące link z wahaczem
Znalazłem tutaj numer łożyska nr 9: http://www.dh-zone.com/forum/viewtopic.php?p=512163
Mam pytania:
1) Robić przegląd samemu, czy raczej udać się z ramą do specjalisty?
2) Rozkręcać i smarować ślizgi, czy nie ruszać skoro ich nie wymieniam?
3) Jak nazywają się łożyska nr 6 i 8? Gdzie je dostanę?
4) Nie mam klucza dynamometrycznego, czy potrzebuję go do złożenia ramy?
Re:
Dzięki. Robię to też po to, żeby się nauczyć, ale wolałem zapytać. To pierwszy przegląd tego Gianta od dłuższego czasu, ale jak mówisz, że podstawy wystarczą to spróbuję.mati56721 pisze:Jesli masz podstawowa wiedze i umietnosci to sam. Tak wyczyść i nasmaruj ślizgi.Jak wyjmniesz lożyska to je zmierz i i poszukaj numeru łożyska po wymiarach lub zanieść do sklepu z łożyskami to ci dobiora. Nie jest konieczny jesli bedziesz robił wszystko z czuciem.
Do wymiany łożysk trzeba praskę żeby we wycisnąć i wcisnąć nowe. Można sobie samemu coś takiego zmajstrować, trzeba śrubę z gniazdem na imbus 8 średniej długości, nakrętkę na nią, dwie większe podkładki i, co najtrudniej dobrać, tuleje dopasowane wymiarem do łożysk.
Za taka tuleję robić może np. kawałek uciętej kierownicy lub sztycy
Na gumowych osłonkach łożysk zazwyczaj są oznaczenia, i wg. nich szukaj zamienników.
No i łożyska można też reanimować, niekoniecznie wymieniać. Podważasz gumową osłonkę łożyska, ściągasz ją, bierzesz starą szczoteczkę do zębów i maczając ja w benzynie ekstrakcyjnej szorujesz łożysko w środku żeby pozbyć się starego brudnego smaru, wycierasz szmatką do sucha, czekasz chwilę żeby przeschło, ładujesz nowy smar, nakładasz z powrotem osłonkę, gotowe. Pomaga kiedy łożyska wydają niepożądane dźwięki/nie kręcą się płynnie, ale jak mają luzy to już koniecznie wymiana.
Za taka tuleję robić może np. kawałek uciętej kierownicy lub sztycy

Na gumowych osłonkach łożysk zazwyczaj są oznaczenia, i wg. nich szukaj zamienników.
No i łożyska można też reanimować, niekoniecznie wymieniać. Podważasz gumową osłonkę łożyska, ściągasz ją, bierzesz starą szczoteczkę do zębów i maczając ja w benzynie ekstrakcyjnej szorujesz łożysko w środku żeby pozbyć się starego brudnego smaru, wycierasz szmatką do sucha, czekasz chwilę żeby przeschło, ładujesz nowy smar, nakładasz z powrotem osłonkę, gotowe. Pomaga kiedy łożyska wydają niepożądane dźwięki/nie kręcą się płynnie, ale jak mają luzy to już koniecznie wymiana.
Nie znalazłem pozostałych łożysk. Mam tylko 2x łożysko wahacza. Zanim zacznę serwis mam pytanie, czy dobrze się do tego zabieram:
A) Serwis łożysk przy wahaczu
1. odkręcić śruby łożyska wahacza, przy kole z obu stron
2. wycisnąć łożyska praską zrobioną ze śruby, podkładki i klucza nasadowego
3. wyczyścić gniazdo łożyska rozpuszczalnikiem
4. wstawić nowe łożyska
B) Serwis ślizgów (między linkiem a wahaczem)
1. wykręcić ślizgi
2. wyczyścić ślizgi i gniazdo rozpuszczalnikiem
3. nasmarować ślizgi smarem
Planuję nie wyjmować oryginalnych łożysk (~7-8 letnich?) w przednim trójkącie.
Jakim smarem nasmarować ślizgi?
A) Serwis łożysk przy wahaczu
1. odkręcić śruby łożyska wahacza, przy kole z obu stron
2. wycisnąć łożyska praską zrobioną ze śruby, podkładki i klucza nasadowego
3. wyczyścić gniazdo łożyska rozpuszczalnikiem
4. wstawić nowe łożyska
B) Serwis ślizgów (między linkiem a wahaczem)
1. wykręcić ślizgi
2. wyczyścić ślizgi i gniazdo rozpuszczalnikiem
3. nasmarować ślizgi smarem
Planuję nie wyjmować oryginalnych łożysk (~7-8 letnich?) w przednim trójkącie.
Jakim smarem nasmarować ślizgi?
Ramy ze ślizgami nie maiłem, więc w tej kwestii się nie wypowiem. Co do wymiany maszynówek, po wyciśnięciu starych i przemyciu gniazda nasmaruj je (gniazda) smarem (może być zwykły ŁT), zapobiegnie to zapieczeniu łożyska. Nowe łożyska przed montażem wsadź na godzinkę do zamrażalnika, wprasuj za pomocą starych.
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 2 gości