Wielkość tarczy

TheOwning12
Posty: 6
Rejestracja: 20.03.2016 00:34:23
Kontakt:

Wielkość tarczy

Post autor: TheOwning12 »

Czy wielkość tarczy ma znaczenie jeśli chodzi o dzwonienie w czasie jazdy po równej nawierzchni? Można to ewentualnie zniwelować?
Specialized Big Hit III + RockShox Boxxer R2C2
Puncu
Posty: 2263
Rejestracja: 03.11.2010 13:59:47
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Wielkość tarczy

Post autor: Puncu »

Nie.

Wysłane z Commodore 64
Big Hit + 888 RC 2004r.
Big Hit + 66 RC 2005r.
Fondriest Status-X 1996r.
TheOwning12
Posty: 6
Rejestracja: 20.03.2016 00:34:23
Kontakt:

Post autor: TheOwning12 »

Możesz rozwinąć wypowiedź?
Specialized Big Hit III + RockShox Boxxer R2C2
Puncu
Posty: 2263
Rejestracja: 03.11.2010 13:59:47
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Wielkość tarczy

Post autor: Puncu »

Rozmiar tarczy nie ma znaczenia. Jeżeli tarcza jest krzywa czy to 160mm czy 225mm to będzie dzwonić. Jeżeli byłaby idealnie prosta to byłby spokój.

W zależności jak bardzo tarcza ociera o klocki można wyregulować zacisk tak by nie ocierał lub wyprostować tarcze.

Wysłane z Commodore 64
Big Hit + 888 RC 2004r.
Big Hit + 66 RC 2005r.
Fondriest Status-X 1996r.
TheOwning12
Posty: 6
Rejestracja: 20.03.2016 00:34:23
Kontakt:

Post autor: TheOwning12 »

ok dzięki
Specialized Big Hit III + RockShox Boxxer R2C2
MUSZEL
Posty: 4424
Rejestracja: 21.08.2007 10:44:23
Lokalizacja: Rawa Mazowiecka / Łódź
Kontakt:

Post autor: MUSZEL »

Oczywiście, że rozmiar tarczy ma znaczenie ;)

Po 1 mniejsza tarcza trudniej się gnie, zarówno od czynników zewnętrznych, jak i od czynników własnych, pt. moment bezwładności. Po prostu moment obracającej się mniejszej tarczy jest znacznie mniejszy (moment zależy od promienia w kwadracie i masy), więc i przy nagłych skrętach kołem, gdzie tarcza "chce zostać na poprzednim torze" mniej się gnie.

Dodatkowo żadna tarcza nie jest idealnie prosta. Ta większa ma większą tendencję do powiększania odkształcenia w funkcji prędkości obrotowej koła, co również wynika z momentu bezwładności.

Te czynniki sprawiają, że większa tarcza bardziej dzwoni.

Po 2 mniejsza tarcza ma inną częstotliwość drgań. Tu akurat nie chce mi się przypominać fizyki, ale zapewne są jakieś zakres częstotliwości drgań własnych, gdzie amplitudy drgań się nakładają i powstają większe drgania. Możliwe, że dla mniejszych tarcz jest to mniej odczuwalne (na pewno ze względu na masę drgającą, nie wiem jak ze względu częstotliwości).

(Przykład ze studiów, nie trzeba czytać)
(Przykładowo, jak projektuje sie wrzeciono tokarki, wszystko może fajnie pięknie wychodzić, tj. na obliczenia sztywności super, rowki, podcięcia, gwinty, wpusty, wszystko zajebiście, a może się okazać, że wrzeciono w zakresie obrotowym pracy wpada w rezonans i zaczyna niszczyć wrzeciennik... i bach, myślisz co zrobić (skrócić, wydłużyć, zmienić średnicę itp) by w danej prędkości obrotowej uniknąć nakładania się amplitud częstotliwości drgań własnych).
Zalas
Posty: 1594
Rejestracja: 22.01.2015 22:25:00
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re:

Post autor: Zalas »

MUSZEL pisze:Oczywiście, że rozmiar tarczy ma znaczenie ;)

Po 1 mniejsza tarcza trudniej się gnie, zarówno od czynników zewnętrznych, jak i od czynników własnych, pt. moment bezwładności. Po prostu moment obracającej się mniejszej tarczy jest znacznie mniejszy (moment zależy od promienia w kwadracie i masy), więc i przy nagłych skrętach kołem, gdzie tarcza "chce zostać na poprzednim torze" mniej się gnie.

Dodatkowo żadna tarcza nie jest idealnie prosta. Ta większa ma większą tendencję do powiększania odkształcenia w funkcji prędkości obrotowej koła, co również wynika z momentu bezwładności.

Te czynniki sprawiają, że większa tarcza bardziej dzwoni.

Po 2 mniejsza tarcza ma inną częstotliwość drgań. Tu akurat nie chce mi się przypominać fizyki, ale zapewne są jakieś zakres częstotliwości drgań własnych, gdzie amplitudy drgań się nakładają i powstają większe drgania. Możliwe, że dla mniejszych tarcz jest to mniej odczuwalne (na pewno ze względu na masę drgającą, nie wiem jak ze względu częstotliwości).

(Przykład ze studiów, nie trzeba czytać)
(Przykładowo, jak projektuje sie wrzeciono tokarki, wszystko może fajnie pięknie wychodzić, tj. na obliczenia sztywności super, rowki, podcięcia, gwinty, wpusty, wszystko zajebiście, a może się okazać, że wrzeciono w zakresie obrotowym pracy wpada w rezonans i zaczyna niszczyć wrzeciennik... i bach, myślisz co zrobić (skrócić, wydłużyć, zmienić średnicę itp) by w danej prędkości obrotowej uniknąć nakładania się amplitud częstotliwości drgań własnych).
No to sie trzymie kupy ale jest jedno ale. Kolega pytał konkretnie o dzwonienie przy jeździe po prostym / płaskim. No i w sumie rozmiar tu nie ma znaczenia a ty wyjaśniłeś że większą po prostu łatwiej skrzywić lub wygiąć :P
P.S. doświadczyłem tego o czym piszesz czyli: Miałem tarczę 180 z przodu to jak jeździłem no nic mi nie dzwoniło tylko na wertepach a po przesiadce na 203 jak jadę szybko (np napędzam się na dropa) i nagle zacznę skręcać to dzwoni jak jasna cholera :P zastanawia mnie tylko fakt czemu bardziej w lewo niż w prawo xD
Specialized Big Hit III 07r + 888 RC 2005r 170mm
Vinrael
Posty: 686
Rejestracja: 21.04.2013 15:14:51
Lokalizacja: Lublin
Kontakt:

Post autor: Vinrael »

@Zalas - to co napisał Muszel odnosi się też do jazdy po idealnie prostej nawierzchni idealnie prosto :) Każda tarcza jest przynajmniej minimalnie nieidealna co powoduje przy większych prędkościach obrotowych że siła odśrodkowa jeszcze bardziej ją odkształca. Większa średnica = większa siła odśrodkowa na końcu tarczy = większe odkształcenia.
Plus, tak jak już powiedział dochodzi kwestia rezonansu, ale tutaj jakkolwiek wiem kiedy i dlaczego rezonans zachodzi tak nie będę tutaj się wypowiadał - jeszcze jest to przede mną na studiach :)
MUSZEL
Posty: 4424
Rejestracja: 21.08.2007 10:44:23
Lokalizacja: Rawa Mazowiecka / Łódź
Kontakt:

Post autor: MUSZEL »

Zalas, to tyczyło się przede wszystkim jazdy po idealnie płaskim plus skręcanie koła ;) jakby to dodać drgania zewnętrzne to już w ogóle wszystkie czynniki się nasilają (lub w skrajnych przypadkach niwelują) :P
Zalas
Posty: 1594
Rejestracja: 22.01.2015 22:25:00
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re:

Post autor: Zalas »

MUSZEL pisze:Zalas, to tyczyło się przede wszystkim jazdy po idealnie płaskim plus skręcanie koła ;)
A czy ja napisałem gdzieś że jak skręcam na korzeniach np?
Specialized Big Hit III 07r + 888 RC 2005r 170mm
MUSZEL
Posty: 4424
Rejestracja: 21.08.2007 10:44:23
Lokalizacja: Rawa Mazowiecka / Łódź
Kontakt:

Re: Re:

Post autor: MUSZEL »

Zalas pisze:
MUSZEL pisze:Zalas, to tyczyło się przede wszystkim jazdy po idealnie płaskim plus skręcanie koła ;)
A czy ja napisałem gdzieś że jak skręcam na korzeniach np?
nie, ale zasugerowałeś, że nie piszę o przypadku jazdy po płaskim.
Zalas
Posty: 1594
Rejestracja: 22.01.2015 22:25:00
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Re:

Post autor: Zalas »

MUSZEL pisze:
Zalas pisze:
MUSZEL pisze:Zalas, to tyczyło się przede wszystkim jazdy po idealnie płaskim plus skręcanie koła ;)
A czy ja napisałem gdzieś że jak skręcam na korzeniach np?
nie, ale zasugerowałeś, że nie piszę o przypadku jazdy po płaskim.
Kurde stary albo jestem ślepy albo niewidomy xD poka mnie to :P
Bo ja cały czas siedzę w temacie "płaskiego" bo o tym temat :P

Edit: Dobra znalazłem xD
Specialized Big Hit III 07r + 888 RC 2005r 170mm
TheOwning12
Posty: 6
Rejestracja: 20.03.2016 00:34:23
Kontakt:

Post autor: TheOwning12 »

tak w sumie jestem prawie pewien że rezonans tarczy jest wywoływany zwyczajnie przez bieżnik opony(na nierównym/miękkszym lepiej tłumi) ale mogę się mylić :P
Specialized Big Hit III + RockShox Boxxer R2C2
ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość