Wielkość tarczy
-
- Posty: 6
- Rejestracja: 20.03.2016 00:34:23
- Kontakt:
Wielkość tarczy
Czy wielkość tarczy ma znaczenie jeśli chodzi o dzwonienie w czasie jazdy po równej nawierzchni? Można to ewentualnie zniwelować?
Specialized Big Hit III + RockShox Boxxer R2C2
Re: Wielkość tarczy
Nie.
Wysłane z Commodore 64
Wysłane z Commodore 64
Big Hit + 888 RC 2004r.
Big Hit + 66 RC 2005r.
Fondriest Status-X 1996r.
Big Hit + 66 RC 2005r.
Fondriest Status-X 1996r.
-
- Posty: 6
- Rejestracja: 20.03.2016 00:34:23
- Kontakt:
Re: Wielkość tarczy
Rozmiar tarczy nie ma znaczenia. Jeżeli tarcza jest krzywa czy to 160mm czy 225mm to będzie dzwonić. Jeżeli byłaby idealnie prosta to byłby spokój.
W zależności jak bardzo tarcza ociera o klocki można wyregulować zacisk tak by nie ocierał lub wyprostować tarcze.
Wysłane z Commodore 64
W zależności jak bardzo tarcza ociera o klocki można wyregulować zacisk tak by nie ocierał lub wyprostować tarcze.
Wysłane z Commodore 64
Big Hit + 888 RC 2004r.
Big Hit + 66 RC 2005r.
Fondriest Status-X 1996r.
Big Hit + 66 RC 2005r.
Fondriest Status-X 1996r.
-
- Posty: 6
- Rejestracja: 20.03.2016 00:34:23
- Kontakt:
Oczywiście, że rozmiar tarczy ma znaczenie 
Po 1 mniejsza tarcza trudniej się gnie, zarówno od czynników zewnętrznych, jak i od czynników własnych, pt. moment bezwładności. Po prostu moment obracającej się mniejszej tarczy jest znacznie mniejszy (moment zależy od promienia w kwadracie i masy), więc i przy nagłych skrętach kołem, gdzie tarcza "chce zostać na poprzednim torze" mniej się gnie.
Dodatkowo żadna tarcza nie jest idealnie prosta. Ta większa ma większą tendencję do powiększania odkształcenia w funkcji prędkości obrotowej koła, co również wynika z momentu bezwładności.
Te czynniki sprawiają, że większa tarcza bardziej dzwoni.
Po 2 mniejsza tarcza ma inną częstotliwość drgań. Tu akurat nie chce mi się przypominać fizyki, ale zapewne są jakieś zakres częstotliwości drgań własnych, gdzie amplitudy drgań się nakładają i powstają większe drgania. Możliwe, że dla mniejszych tarcz jest to mniej odczuwalne (na pewno ze względu na masę drgającą, nie wiem jak ze względu częstotliwości).
(Przykład ze studiów, nie trzeba czytać)
(Przykładowo, jak projektuje sie wrzeciono tokarki, wszystko może fajnie pięknie wychodzić, tj. na obliczenia sztywności super, rowki, podcięcia, gwinty, wpusty, wszystko zajebiście, a może się okazać, że wrzeciono w zakresie obrotowym pracy wpada w rezonans i zaczyna niszczyć wrzeciennik... i bach, myślisz co zrobić (skrócić, wydłużyć, zmienić średnicę itp) by w danej prędkości obrotowej uniknąć nakładania się amplitud częstotliwości drgań własnych).

Po 1 mniejsza tarcza trudniej się gnie, zarówno od czynników zewnętrznych, jak i od czynników własnych, pt. moment bezwładności. Po prostu moment obracającej się mniejszej tarczy jest znacznie mniejszy (moment zależy od promienia w kwadracie i masy), więc i przy nagłych skrętach kołem, gdzie tarcza "chce zostać na poprzednim torze" mniej się gnie.
Dodatkowo żadna tarcza nie jest idealnie prosta. Ta większa ma większą tendencję do powiększania odkształcenia w funkcji prędkości obrotowej koła, co również wynika z momentu bezwładności.
Te czynniki sprawiają, że większa tarcza bardziej dzwoni.
Po 2 mniejsza tarcza ma inną częstotliwość drgań. Tu akurat nie chce mi się przypominać fizyki, ale zapewne są jakieś zakres częstotliwości drgań własnych, gdzie amplitudy drgań się nakładają i powstają większe drgania. Możliwe, że dla mniejszych tarcz jest to mniej odczuwalne (na pewno ze względu na masę drgającą, nie wiem jak ze względu częstotliwości).
(Przykład ze studiów, nie trzeba czytać)
(Przykładowo, jak projektuje sie wrzeciono tokarki, wszystko może fajnie pięknie wychodzić, tj. na obliczenia sztywności super, rowki, podcięcia, gwinty, wpusty, wszystko zajebiście, a może się okazać, że wrzeciono w zakresie obrotowym pracy wpada w rezonans i zaczyna niszczyć wrzeciennik... i bach, myślisz co zrobić (skrócić, wydłużyć, zmienić średnicę itp) by w danej prędkości obrotowej uniknąć nakładania się amplitud częstotliwości drgań własnych).
Re:
No to sie trzymie kupy ale jest jedno ale. Kolega pytał konkretnie o dzwonienie przy jeździe po prostym / płaskim. No i w sumie rozmiar tu nie ma znaczenia a ty wyjaśniłeś że większą po prostu łatwiej skrzywić lub wygiąć :PMUSZEL pisze:Oczywiście, że rozmiar tarczy ma znaczenie
Po 1 mniejsza tarcza trudniej się gnie, zarówno od czynników zewnętrznych, jak i od czynników własnych, pt. moment bezwładności. Po prostu moment obracającej się mniejszej tarczy jest znacznie mniejszy (moment zależy od promienia w kwadracie i masy), więc i przy nagłych skrętach kołem, gdzie tarcza "chce zostać na poprzednim torze" mniej się gnie.
Dodatkowo żadna tarcza nie jest idealnie prosta. Ta większa ma większą tendencję do powiększania odkształcenia w funkcji prędkości obrotowej koła, co również wynika z momentu bezwładności.
Te czynniki sprawiają, że większa tarcza bardziej dzwoni.
Po 2 mniejsza tarcza ma inną częstotliwość drgań. Tu akurat nie chce mi się przypominać fizyki, ale zapewne są jakieś zakres częstotliwości drgań własnych, gdzie amplitudy drgań się nakładają i powstają większe drgania. Możliwe, że dla mniejszych tarcz jest to mniej odczuwalne (na pewno ze względu na masę drgającą, nie wiem jak ze względu częstotliwości).
(Przykład ze studiów, nie trzeba czytać)
(Przykładowo, jak projektuje sie wrzeciono tokarki, wszystko może fajnie pięknie wychodzić, tj. na obliczenia sztywności super, rowki, podcięcia, gwinty, wpusty, wszystko zajebiście, a może się okazać, że wrzeciono w zakresie obrotowym pracy wpada w rezonans i zaczyna niszczyć wrzeciennik... i bach, myślisz co zrobić (skrócić, wydłużyć, zmienić średnicę itp) by w danej prędkości obrotowej uniknąć nakładania się amplitud częstotliwości drgań własnych).
P.S. doświadczyłem tego o czym piszesz czyli: Miałem tarczę 180 z przodu to jak jeździłem no nic mi nie dzwoniło tylko na wertepach a po przesiadce na 203 jak jadę szybko (np napędzam się na dropa) i nagle zacznę skręcać to dzwoni jak jasna cholera :P zastanawia mnie tylko fakt czemu bardziej w lewo niż w prawo xD
Specialized Big Hit III 07r + 888 RC 2005r 170mm
@Zalas - to co napisał Muszel odnosi się też do jazdy po idealnie prostej nawierzchni idealnie prosto
Każda tarcza jest przynajmniej minimalnie nieidealna co powoduje przy większych prędkościach obrotowych że siła odśrodkowa jeszcze bardziej ją odkształca. Większa średnica = większa siła odśrodkowa na końcu tarczy = większe odkształcenia.
Plus, tak jak już powiedział dochodzi kwestia rezonansu, ale tutaj jakkolwiek wiem kiedy i dlaczego rezonans zachodzi tak nie będę tutaj się wypowiadał - jeszcze jest to przede mną na studiach

Plus, tak jak już powiedział dochodzi kwestia rezonansu, ale tutaj jakkolwiek wiem kiedy i dlaczego rezonans zachodzi tak nie będę tutaj się wypowiadał - jeszcze jest to przede mną na studiach

Re:
A czy ja napisałem gdzieś że jak skręcam na korzeniach np?MUSZEL pisze:Zalas, to tyczyło się przede wszystkim jazdy po idealnie płaskim plus skręcanie koła![]()
Specialized Big Hit III 07r + 888 RC 2005r 170mm
Re: Re:
nie, ale zasugerowałeś, że nie piszę o przypadku jazdy po płaskim.Zalas pisze:A czy ja napisałem gdzieś że jak skręcam na korzeniach np?MUSZEL pisze:Zalas, to tyczyło się przede wszystkim jazdy po idealnie płaskim plus skręcanie koła![]()
Re: Re:
Kurde stary albo jestem ślepy albo niewidomy xD poka mnie to :PMUSZEL pisze:nie, ale zasugerowałeś, że nie piszę o przypadku jazdy po płaskim.Zalas pisze:A czy ja napisałem gdzieś że jak skręcam na korzeniach np?MUSZEL pisze:Zalas, to tyczyło się przede wszystkim jazdy po idealnie płaskim plus skręcanie koła![]()
Bo ja cały czas siedzę w temacie "płaskiego" bo o tym temat :P
Edit: Dobra znalazłem xD
Specialized Big Hit III 07r + 888 RC 2005r 170mm
-
- Posty: 6
- Rejestracja: 20.03.2016 00:34:23
- Kontakt:
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość