[suport] Sram X5, lekkie luzy i uwalona śruba/ściągacz
-
- Posty: 4
- Rejestracja: 19.05.2016 19:28:19
- Kontakt:
[suport] Sram X5, lekkie luzy i uwalona śruba/ściągacz
Witam ekipę!
Znudzony padającymi suportami wewnętrznymi przeszedłem na SRAM X5 i korbę z trzema blatami, jako zamiennik tego co miałem wcześniej.
Przy montażu elegancko wyrównałem krawędzie mufy pozbywając się zacieków lakieru i nierówności, tak żeby obie miski z łożyskami siedziały w miarę równolegle do siebie. Mufa ma 68mm, dałem więc dwie podkładki.
Skręciłem wszystko i udałem się na pierwszą jazdę - spokojnie, bez katowania. Pojawił się luz, który wybrałem. Potem luz pojawił się ponownie.
Dowiedziałem się, że należy to cudo dokręcić na chama, kupiłem więc klej do gwintów i po oczyszczeniu okolic z syfu, zdjąłem korbę, zapodałem kroplę kleju na gwint osi i skręciłem najmocniej jak potrafiłem.
Pojeżdziłem dwie godzinki. Śruba w lewej korbie nie odkręcała się (zrobiłem znaczniki białym markerem...) ale luz znowu się pojawił. Nie był znaczny, ale wyczuwalny. Postanowiłem spróbować czy da się to dokręcić jeszcze mocniej i dało się - zrobiłem kolejne pół obrotu na gwincie, luz się zmniejszył... a potem coś głośno zazgrzytało i luz na korbie zrobił się całkiem spory.
Wykręciłem więc śrubę z samościągaczem (korba została na osi), wyjąłem jeszcze ze środka jakąś podkładkę i to na tyle. Korba siedzi na miejscu, nie będę jej ściągał i poszukam innej śruby.
Zakładam że wymiana śruby na taką samą nic nie da, bo znowu coś walnie. Mam korbę z roku 2014 - jeśli takie info coś zmienia.
Kilka pytań do wyjadaczy:
1. Gdzie szukać mocniejszych zamienników takiej śruby do korby X5, żeby nie było atrakcji jak powyżej? Szukać opcji ze ściągaczem czy bez, co lepsze?
2. Korba jest spoko, sztywna, nie mam pytań, suport budzi jednak moje zastrzeżenia ze względu na ten luz. Kontynuować przygodę z suportem SRAM X5, czy może podmienić go na coś innego? Słyszałem że mniej znane firmy robią zamienniki tego wkładu, do któych pasują standardowe łożyska maszynowe a nie jakieś niewymiarowe wynalazki.
3. Czy od strony zębatek powinienem widzieć kilka mm ośki po dociągnięciu śruby? Tak było dotąd i luz wciąż był lekko wyczuwalny (zanim poszła mi śruba, podkładka czy co tam).
4. Czy przy normalnej eksploatacji na takich korbach jest jakiś dopuszczalny luz, czy też korba powinna ściskać łożyska tak mocno żeby żaden luz nie był wyczuwalny?
5. A może odpuścić sobie skręcanie tego na fabrycznych miskach, walkę z luzami i od razu wymienić na jakąś alternatywę? Znalazłem coś takiego, jak poniżej. Czy taki zamiennik ma więcej sensu od oryginału? Może idzie kupić coś lepszego niż zamiennik z linka? Ta marka do mnie nie przemawia, ale kto wie, może się postarali...?
http://allegro.pl/show_item.php?item=6121396750
Znudzony padającymi suportami wewnętrznymi przeszedłem na SRAM X5 i korbę z trzema blatami, jako zamiennik tego co miałem wcześniej.
Przy montażu elegancko wyrównałem krawędzie mufy pozbywając się zacieków lakieru i nierówności, tak żeby obie miski z łożyskami siedziały w miarę równolegle do siebie. Mufa ma 68mm, dałem więc dwie podkładki.
Skręciłem wszystko i udałem się na pierwszą jazdę - spokojnie, bez katowania. Pojawił się luz, który wybrałem. Potem luz pojawił się ponownie.
Dowiedziałem się, że należy to cudo dokręcić na chama, kupiłem więc klej do gwintów i po oczyszczeniu okolic z syfu, zdjąłem korbę, zapodałem kroplę kleju na gwint osi i skręciłem najmocniej jak potrafiłem.
Pojeżdziłem dwie godzinki. Śruba w lewej korbie nie odkręcała się (zrobiłem znaczniki białym markerem...) ale luz znowu się pojawił. Nie był znaczny, ale wyczuwalny. Postanowiłem spróbować czy da się to dokręcić jeszcze mocniej i dało się - zrobiłem kolejne pół obrotu na gwincie, luz się zmniejszył... a potem coś głośno zazgrzytało i luz na korbie zrobił się całkiem spory.
Wykręciłem więc śrubę z samościągaczem (korba została na osi), wyjąłem jeszcze ze środka jakąś podkładkę i to na tyle. Korba siedzi na miejscu, nie będę jej ściągał i poszukam innej śruby.
Zakładam że wymiana śruby na taką samą nic nie da, bo znowu coś walnie. Mam korbę z roku 2014 - jeśli takie info coś zmienia.
Kilka pytań do wyjadaczy:
1. Gdzie szukać mocniejszych zamienników takiej śruby do korby X5, żeby nie było atrakcji jak powyżej? Szukać opcji ze ściągaczem czy bez, co lepsze?
2. Korba jest spoko, sztywna, nie mam pytań, suport budzi jednak moje zastrzeżenia ze względu na ten luz. Kontynuować przygodę z suportem SRAM X5, czy może podmienić go na coś innego? Słyszałem że mniej znane firmy robią zamienniki tego wkładu, do któych pasują standardowe łożyska maszynowe a nie jakieś niewymiarowe wynalazki.
3. Czy od strony zębatek powinienem widzieć kilka mm ośki po dociągnięciu śruby? Tak było dotąd i luz wciąż był lekko wyczuwalny (zanim poszła mi śruba, podkładka czy co tam).
4. Czy przy normalnej eksploatacji na takich korbach jest jakiś dopuszczalny luz, czy też korba powinna ściskać łożyska tak mocno żeby żaden luz nie był wyczuwalny?
5. A może odpuścić sobie skręcanie tego na fabrycznych miskach, walkę z luzami i od razu wymienić na jakąś alternatywę? Znalazłem coś takiego, jak poniżej. Czy taki zamiennik ma więcej sensu od oryginału? Może idzie kupić coś lepszego niż zamiennik z linka? Ta marka do mnie nie przemawia, ale kto wie, może się postarali...?
http://allegro.pl/show_item.php?item=6121396750
Ile masz podkładek pod miskami? Powinineś mieć 3, dwie od strony napędu i jedną po drugiej strony. Z postu wynika że dodałeś dwie. Ale do czego dodałeś? Do zera? do jednej?
1. Raczej szukałbym problemu, nic na siłe.
2. Póki ma suport i działa to nie zmieniaj. Jak padnie to można się zastanawiać nad innym.
3. Nie, korby nie powinny mieć luzu (brak podkładki 2,5mm na mufie).
4. Korby powinny być ściśnięte z odpowiednim momentem. Nie za mocno, nie za słabo. Np. system Hollowtech II od Shimano wkręca się niemalże palcami.
5. Akurat ten suport Accent BB-EX jest bardzo fajnie wykonany. Ale na razie powalcz z tym co masz.
1. Raczej szukałbym problemu, nic na siłe.
2. Póki ma suport i działa to nie zmieniaj. Jak padnie to można się zastanawiać nad innym.
3. Nie, korby nie powinny mieć luzu (brak podkładki 2,5mm na mufie).
4. Korby powinny być ściśnięte z odpowiednim momentem. Nie za mocno, nie za słabo. Np. system Hollowtech II od Shimano wkręca się niemalże palcami.
5. Akurat ten suport Accent BB-EX jest bardzo fajnie wykonany. Ale na razie powalcz z tym co masz.
Big Hit + 888 RC 2004r.
Big Hit + 66 RC 2005r.
Fondriest Status-X 1996r.
Big Hit + 66 RC 2005r.
Fondriest Status-X 1996r.
-
- Posty: 4
- Rejestracja: 19.05.2016 19:28:19
- Kontakt:
Puncu:
Dzięki za info. Podkładki były dwie i dwie są też na instrukcji montażu. Trzeciej podkładki nie było... Dałem po jednej na stronę, tak jak było w owej instrukcji...
Z tym momentem to wiem, próbowałem nawet skompletować jakiś klucz dynamometryczny ale ciężko z kompatybilnością na tak "mały" imbus. Klucze zwykle są na 1/2", końcówka imbus 8mm jest na 1/4", przejściówki nie widziałem.
Dwóch niezależnych serwisantów (w tym jeden kumpel od lat) powiedziało mi, że to się dosyć mocno skręca... jeden wręcz użył określenia, żeby cisnąć do tego stopnia, że aż klucz się wygina... Ma to sens?
Tak czy inaczej, pozostaje mi problem braku sprawnej śruby. Pójdę jutro do dwóch sklepów i zobaczę co mają na stanie.
Dzięki za info. Podkładki były dwie i dwie są też na instrukcji montażu. Trzeciej podkładki nie było... Dałem po jednej na stronę, tak jak było w owej instrukcji...
Z tym momentem to wiem, próbowałem nawet skompletować jakiś klucz dynamometryczny ale ciężko z kompatybilnością na tak "mały" imbus. Klucze zwykle są na 1/2", końcówka imbus 8mm jest na 1/4", przejściówki nie widziałem.
Dwóch niezależnych serwisantów (w tym jeden kumpel od lat) powiedziało mi, że to się dosyć mocno skręca... jeden wręcz użył określenia, żeby cisnąć do tego stopnia, że aż klucz się wygina... Ma to sens?
Tak czy inaczej, pozostaje mi problem braku sprawnej śruby. Pójdę jutro do dwóch sklepów i zobaczę co mają na stanie.
Na razie zostaw śrubę w spokoju. Korby i support należy dokręcić mocno ale bez przesady bo jak łeb śrubie ukręcisz to będzie płacz i zgrzyt. Na razie daj jak Puncu gada dwie podkładki od strony napędu i jedną z lewej strony to eliminuje większość tego typu problemów Problem z śrubą mógł występować bo jak nie miałeś jednej podkładki to korba miała troszkę więcej miejsca do poruszania się więc śruba nie zawsze mogła ją ściskać dobrze i przez to się luzować. Ogarnij podkładki, sprawdź jak nie pomoże dopiero kombinuj ze śrubą 

Specialized Big Hit III 07r + 888 RC 2005r 170mm
-
- Posty: 4
- Rejestracja: 19.05.2016 19:28:19
- Kontakt:
-
- Posty: 4
- Rejestracja: 19.05.2016 19:28:19
- Kontakt:
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 3 gości