Skok dampera a skok ramy...

Michał_krk
Posty: 104
Rejestracja: 14.04.2006 12:47:18
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Skok dampera a skok ramy...

Post autor: Michał_krk »

Witam...

mam problem mianowicie nie wiem jak obczaic skok ramy..... Mam damper dlugosci 200 i skok dampera ok 56 mm ale skok ramy to 135 mm...


od czego to zalezy i jak sie to liczy...

jezeli wyjatkowo zblaznilem sie tym pytaniem to sorry ale mam fula od niedawna i jeszcze sie specjalnie nie orientuje....

z gory dzieki...
ACextreme
Posty: 1381
Rejestracja: 24.02.2006 05:55:22
Lokalizacja: Pszczyna
Kontakt:

Post autor: ACextreme »

napisz jaki full a napisze ci jaki skok- proste chyba ze to jakas ufo-rama
http://www.endura.pl
szczavol
Posty: 34
Rejestracja: 30.12.2004 22:11:51
Lokalizacja: Śrem
Kontakt:

Re: Skok dampera a skok ramy...

Post autor: szczavol »

Jeśli chcesz poznać dokładny skok twojej ramki robisz to tak:
- odwracasz rower do góry nogami czyt. kładziesz na kierze i siodełku.
- mierzysz odległość pomiędzy tulejami dumpera (eye to eye)
- skok dumpera znasz, jeśli nie też możesz zmierzyć
- zdejmujesz dumper
- ustawiasz odległość między mocowaniami dumpera na taką samą jak w przypadku gdy tłumik jest założony (moze to być trudne)
- mierysz w tej pozycji odległość ośki tylnego koła od podłogi (kąt prosty)
- ustawiasz odległość między mocowaniami dumpera następująco: długość pierwotna minus skok tłumika
- ponownie mierzysz odległość ośki tylnego koła od podłogi
Różnica w tych 2 wymiarach (odległość ośki od podłogi) to skok ramy.

W przypadku ram o bardziej skomplikowanej konstrukcji zawieszenia moze to być trudne. Do ustawienia ramy w określonym położeniu można wykorzystać kawałki drewna odpowiadające długośiom mocowania dumpera.
Jaca
Posty: 2526
Rejestracja: 19.04.2004 08:16:22
Lokalizacja: Tychy
Kontakt:

Post autor: Jaca »

skok ramy zależy od przełożenia ramy i zastosowanego dampera. przełożenie to stosunek ugięcia ramy do ugięcia dampera. nie jest ono stałe, jednak jego wartość można zaokrąglić. przełożenie ramy możesz policzyć dzieląc skok ramy przez skok dampera.

Jeżeli chcesz zmierzyć skok ramy nieprofesjonalnie (w zaokrągleniu), to ściągnij z dampera sprężynę, roziągnij zawiechę i zmierz odległość koła od siodła (przy ugięciu kąt poruszania się koła w stosunku do otoczenia się zmienia, więc tak będzie najbardziej miarodajnie). potem wciśnij zawiechę tak, żeby "dobić" damper i znów zmierz odległość. reszty się chyba domyslasz :]

Jeżeli chcesz zmierzyć skok z dużą dokładnością, to znajdx sobie program linkage, rozpracujesz sobie go, to poznasz swoją ramę jak własną kieszeń :]

powodzenia
Michał_krk
Posty: 104
Rejestracja: 14.04.2006 12:47:18
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Post autor: Michał_krk »

dzieki za odpowiedzi..... ramke mam speca big hita 05' a damper planuje kupic metela r..... tylko ze wlasnie nie wiem jaka dlugosc.... skok widelca kupilem 170 a skok ramy mialem do tej pory (przy widelcu 150mm) 135... czy przy wsadzeniu wiekszego dampera moze sie jakos zasadniczo zmienic geometria ramy??
Kruk
Posty: 1290
Rejestracja: 19.04.2004 13:39:12
Lokalizacja: Zamość
Kontakt:

Post autor: Kruk »

No przy wsadzeniu dłuższego dampera o 1cm to dupa, tylnie koło jest wyżej o jakieś 2,5cm u Ciebie... i to zmienia geometrie.
Wiesz co mnie boli? Że rower się pierdoli!
szczavol
Posty: 34
Rejestracja: 30.12.2004 22:11:51
Lokalizacja: Śrem
Kontakt:

Post autor: szczavol »

Kruk pisze:No przy wsadzeniu dłuższego dampera o 1cm to dupa, tylnie koło jest wyżej o jakieś 2,5cm u Ciebie... i to zmienia geometrie.
myślę że 1cm dużej różnicy nie zrobi, podniesie Ci się trocę suport i zwiększy kąt główki ramy. Rozwiązaniem jest również zmiana koła z tyłu na 24"]
Kruk
Posty: 1290
Rejestracja: 19.04.2004 13:39:12
Lokalizacja: Zamość
Kontakt:

Post autor: Kruk »

szczavolno te 2,5 cm nie zrobi wielkiej różnicy, ale jak chce se skok zwiększyć itp. to przy damperze 230 poczuje różnice.
Wiesz co mnie boli? Że rower się pierdoli!
Michał_krk
Posty: 104
Rejestracja: 14.04.2006 12:47:18
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Post autor: Michał_krk »

no to co mam zrobic?? zostawic taka dlugosc dampera jak jest czy sie bawic z kolem 24' czy jakies inne rozwiazenie??

no i w takim razie przy skoku sprzodu 170 to gdyby wymienial damper to na jaka dlugosc??
gajek
Posty: 213
Rejestracja: 29.10.2005 15:00:25
Lokalizacja: Katowice
Kontakt:

Post autor: gajek »

a zna sie ktos na ustawienach w dangerous mike fr 2.0? konkretnie jak zrobic zeby byl miekki i mial duzo skoku?
[url]http://www.frwc.yoyo.pl[/url]
[url]http://gajek.pinkbike.com[/url]
Kat
Posty: 299
Rejestracja: 16.10.2004 08:29:53
Lokalizacja: Zabrze
Kontakt:

Post autor: Kat »

Zeby byl miekki to proponuje damper z odpowiednia sprezyna ;).
Max dlugosc dampera w tej ramie to chyba 230mm.
Przy tak duzym skoku uciazliwe jest to uderzanie siodla o opone. Dla lepszej geometrii i wiekszego skoku mozna jeszcze kolo na tyl 24" wrzucic.
Pozdrawiam
gajek
Posty: 213
Rejestracja: 29.10.2005 15:00:25
Lokalizacja: Katowice
Kontakt:

Post autor: gajek »

chodzilo mi w które dziuirki wsadzic damper... im niżej na wahaczu tym miekszy, ale widac ze rama robi sie niższa bo na szynie nie da sie przesunac wczesniej dampera, jak jest na srodokowej dziurce to jest twardy ale wykorzystuje cala wysokosc zawieszenia...
[url]http://www.frwc.yoyo.pl[/url]
[url]http://gajek.pinkbike.com[/url]
panicz9
Posty: 249
Rejestracja: 10.05.2005 22:30:12
Lokalizacja: Regulice City Ofkors
Kontakt:

Post autor: panicz9 »

Przyłączam sie do pytania które zadał Gajek tylko ze mi chodzi dm fr3;) Do których otworów najlepiej zamontowac damper w dm fr3?
http://panicz9.pinkbike.com/album/Freeridedirt/
Kruk
Posty: 1290
Rejestracja: 19.04.2004 13:39:12
Lokalizacja: Zamość
Kontakt:

Post autor: Kruk »

Linkage poszukajcie se tego i potem chyba powinniście wiedzieć, co zrobić, albo najprościej zobaczyć, jak jest na każdej dziurce, zemirzyć skok wachacza, im mniejszy skok wachacza tym zawieszenie jest twardsze bo przełożenie się zmniejsza.
Wiesz co mnie boli? Że rower się pierdoli!
ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Amazon [Bot] i 1 gość