Lekka obrecz 26

uzurpator
Posty: 576
Rejestracja: 17.07.2008 07:56:29
Kontakt:

Post autor: uzurpator »

Acidusss:

Zaproponuj zatem model fizyczny.

1. Nie muszę, znam wzór na ciało zjeżdzające z równi pochyłem z tarciem X. Nie wiem tylko co to ma wspólnego z oporami aero.
2. Opór toczenia _opon_ przy kilku kW* mocy ciągnących Cię na dół to pryszcz. Opory toczenia wynikłe z korzeni, przeszkód poprzecznych, uskoków bardziej by mnie martwiły tbh. Co to ma do oporów aero przy 36/h?

Opory powietrza nie zależą od kierunku działania grawitacji oraz powierzchni po której jedziesz. Chociaż prawda - jadąc po trudnym terenie przy 36/h gros energii idzie na pokonanie przeszkód oraz opory aero.
Dalej nie idzie to w rozpędzanie kół.

Swoją drogą - to wykaż gdzie na wiki jest błąd. jest tam sporo formuł i mądrych wzorów, a Ty jako boss od fizyki bez problemu znajdziesz w nich nieścisłości.

Spaced: wybacz, z całym szacunkiem, ale ludzkie doświadczenia nie są dobrą metodologią. Mogę Ci przedstawic pęczki ludzi którzy doświadczali róznych rzeczy - od rozmów ze świętymi przez ufo do potęgi Feng-Shui.

Jeżeli moje założenia są błędne, to twoja działka, aby je skorygowac, chętnie mój model poprawię.

Opory powietrza nie zależą od rodzaju opony. Zresztą nie wiem co chcesz udowodnic? Że opory masy rotowanej zalezą od ciśnienia w oponie? Przyznam dośc rewolucyjne podejście.

*cyferka z dupy, nie chce mi się liczyc
tobo
Posty: 106
Rejestracja: 14.08.2008 20:48:42
Kontakt:

Post autor: tobo »

Spaced pisze:tobo moze nie odczujesz tej masy ale to mamy odchudzac rower tylko kiedy kupujemy 10 czesci na raz, a jedna po drugiej to juz nie ma sensu? Moze efektu z pierwsa nie poczujesz ale wraz z kolejnymi zmianami na pewno.
oczywiscie ze zdejmujac z 10 czesci po sto gram roznica jest znacząca - jednak zalozyciel tematu mowi tylko o przednim kole, a nie o dalszych poczynaniach odchudzających (no chyba ze nie doczytalem).
sam systematycznie w ciagu roku zszedlem z wagi calkowitej roweru 17 kilo do 11,5, oczywiscie zmiany byly radykalne wlacznie z typem roweru i przeznaczeniem wszystkich czesci.
Acidusss
Posty: 137
Rejestracja: 15.11.2008 21:41:41
Kontakt:

Post autor: Acidusss »

Zamień model na rower i wszystko Ci się ułoży.

btw skoro podajesz opory w % to zmiana dowolnych innych oporów ma wpływ.

Jak dla mnie koniec tematu. Po dalsze nauki zapraszam do szkoły średniej na zajęcia z fizyki.
tobo
Posty: 106
Rejestracja: 14.08.2008 20:48:42
Kontakt:

Post autor: tobo »

uzurpator pisze:Opory powietrza nie zależą od rodzaju opony. Zresztą nie wiem co chcesz udowodnic? Że opory masy rotowanej zalezą od ciśnienia w oponie? Przyznam dośc rewolucyjne podejście.
jestes pewien ze łysa opona slick szosowa 1 cal a opona dh 2,5 z klockowatym bieznikiem - to dla oporow powietrza nie ma znaczenia?
Spaced
moderator
Posty: 16953
Rejestracja: 22.08.2007 23:16:31
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: Spaced »

tobo ale chyba nie musi nam zdradzac swoich planów na najblizsze 2 lata zeby sie pytac o lekkie koło ;) Odchudzi sie reszte z czasem.
Opory powietrza nie zależą od rodzaju opony. Zresztą nie wiem co chcesz udowodnic? Że opory masy rotowanej zalezą od ciśnienia w oponie? Przyznam dośc rewolucyjne podejście.
Człowieku mysl troche. Wiesz dobrze, ze chodzi tutaj o % całkowitych oporów jakim jest opór powietrza. Opór powietrza staje sie mniej wazny kiedy opory toczenia sa znacznie wieksze to chyba dość prosta matematyka. W podstawówce uczyli.
A nie opór masy rotowanej zalezy od cisnienia tylko opór toczenia. Sugerujesz, ze opona nabita na 1 i 5 bar toczy sie tak samo? Stary ty zyjesz w innym wymiarze. Serio.

Pomijam fakt., ze problemem z ciezka masa rotujaca jest to, ze wpływa ona własnie w wiekszym stopniu niz nie rotujaca masa wlasnie na wazne kwestie w dh jak mozliwosc podrzucania bika czy szybkosc reakcji w zakretach.
Rodzer
Posty: 147
Rejestracja: 17.11.2008 22:01:38
Lokalizacja: Orzesze (Wroni Kąt :D)
Kontakt:

Post autor: Rodzer »

Heh narazie skladam kola :D potem pomysle o czyms innym.
Ja tam jednak z doswiadczenia wiem ze im lzejsze kola tym lepiej sie prowadzi rower:)
viejo
Posty: 314
Rejestracja: 22.10.2008 13:52:45
Lokalizacja: najpiekniejsze
Kontakt:

Post autor: viejo »

Rodzer pomijajac tematy fizyczne i te raczej "metafizyczne" ;) to jednak nie zawsze jest tak jak mowisz.. lzejsze kola moze sie i lepiej prowadza ale jak zalezy ci na komforcie to dodatkowe 1,5kg na oponie 200g na detce i 500g na obreczy sprawia ze jedzie sie jak amerykanski krazownik szos..:D moze i wolniej i mniej skretnie ale za to jak to polyka krawezniki na miescie :D
tobo
Posty: 106
Rejestracja: 14.08.2008 20:48:42
Kontakt:

Post autor: tobo »

viejo pisze:ale jak zalezy ci na komforcie to dodatkowe 1,5kg na oponie 200g na detce i 500g na obreczy sprawia ze jedzie sie jak amerykanski krazownik szos.. moze i wolniej i mniej skretnie ale za to jak to polyka krawezniki na miescie
w jakim sensie? akurat na taki dodatek komfortu to wplywa cisnienie w oponie, jej szerokosc a jeszcze bardziej wysokosc.
czy przyjemnosc z jazdy polega na celowaniu w krawezniki?
Spaced
moderator
Posty: 16953
Rejestracja: 22.08.2007 23:16:31
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: Spaced »

tobo nie złapałeś ironii ;)
tobo
Posty: 106
Rejestracja: 14.08.2008 20:48:42
Kontakt:

Post autor: tobo »

hm nnno tak mozliwe heh
moze dlatego ze zazwyczaj ironia jest uzywana na twardoglowych oczoklapkich :)
brooce
Posty: 1714
Rejestracja: 06.12.2007 20:08:11
Kontakt:

Post autor: brooce »

Kombinujecie z fizyką jak łyse konie pod górę...


"opory powietrza to 90% oporów działających na rower - np na oponach szosowych. Opony do DH mają powiedzmy 20% większe opory niż szosówki, a więc z tych 90% powietrza, robi się już dużo mniej. Dodaj do tego wyboje - może się uda zejść do 50%.

Nie mówię że 200g na kole względem masy roweru robi wielką różnicę - ale dla nóg, tak. Jeśli Ty nic nie czujesz, to przykro mi - choć może to dlatego że jeździsz na fullu i tylne zawieszenie pochlania dużo energii - wtedy faktycznie te 200g nie robi (choć 1kg już tak), na HT czuć wszystko. I pamiętaj że są ludzie bardziej i mniej wyczuleni na takie rzeczy, jak sprawność napędu. Mi na przykład robi ogromną różnicę, czy łańcuch jest już brudny czy świerzo nasmarowany - ale to pewnie tylko zboczenie rowerowe...
http://brooce.pinkbike.com
SeraaX
moderator
Posty: 3578
Rejestracja: 22.11.2005 10:56:48
Kontakt:

Post autor: SeraaX »

....
Wszedłem w temat, juz myślałem że po tylu postach wiadomo już co i jak w sprawie obręczy, ale widzę że pomyliłem fora :]
Idę na forum fizyczne, tam pewnie będą wiedzieć lepiej.

A serio. Skończcie pierdzielić o oporach ( ja dodam tylko, zgodnie z prawem Ohma "Powyżej kolan opór maleje, a napięcie rośnie" :) )Nie lepiej podyskutować o najbardziej opłacalnych obręczach i od dobrym współczynniku wytrzymałość/masa w określonych granicach cenowych, powiedzmy do 100, 150, 200zł
Acidusss
Posty: 137
Rejestracja: 15.11.2008 21:41:41
Kontakt:

Post autor: Acidusss »

SeraaX a nad czym byś chciał dyskutować ? Przecież doskonale wiadomo co się opłaca, do czego i za ile. Temat był wałkowany wielokrotnie aż do bólu.

A tak przynajmniej się czegoś więcej dowiesz.
SeraaX
moderator
Posty: 3578
Rejestracja: 22.11.2005 10:56:48
Kontakt:

Post autor: SeraaX »

Acidusssza przerposzeniem ch... się dowiem. A przedstawianie czysto teoretycznych obliczeń i liczb ma taki sens jak uczenie się PI na pamięć do n-tej liczby po przecinku. Można ale po co.

Wolałbym już przeczytać czy nowe mtxy (33 jako zastępstwo s-type) są rzeczywiście kiepskie czy nie albo gdzie są teraz jakieś ciekawe ceny na dane modele.

Wolałbym też jakby pary ludzi wymieniło jakie obręcze są wg mnich najlepsze do dh w wymienionych przedziałach cenowych niż marnowali kb na serwerze
Acidusss
Posty: 137
Rejestracja: 15.11.2008 21:41:41
Kontakt:

Post autor: Acidusss »

Wybacz ale postów z odpowiedziami na Twoje pytania było już mnóstwo. W różnych tematach. Szukanie nie boli.

A czasem warto dowiedzieć się czegoś więcej, choć by po to,żeby nie zakładać kolejnego tematu z serii mam 100 zł jaka obręcz ? Samemu też można podjąć decyzję jak się wie trochę więcej niż dobra/zła.

Ba, nawet można podjąć decyzję pozornie złą, która się świetnie sprawdzi. No ale to wymaga zrozumienia istoty tematu.
brooce
Posty: 1714
Rejestracja: 06.12.2007 20:08:11
Kontakt:

Post autor: brooce »

SeraaX - Ty pytasz o rzeczy już dawno wyjaśnione na tym forum w paru powtarzających się tematach. A tak przynajmniej jest ciekawie, nawet jeśli jest to bez sensu. Przynajmniej większość ludzi tu piszących używa interpunkcji i nie robi błędów :D
http://brooce.pinkbike.com
viejo
Posty: 314
Rejestracja: 22.10.2008 13:52:45
Lokalizacja: najpiekniejsze
Kontakt:

Post autor: viejo »

To przynajmniej sobie podyskutowalismy kulturalnie :D, choc nie widze dalszego sensu ciagniecia tego tutaj bo bez dokladnych wyliczen lub doswiadczen nie dojdziemy do niczego i kazdy bedzie stal przy swoim.
Ze wszystkich wypowiedzi (takze kolegi uzurpatora :D )wynika jednak, ze wplyw ciezaru kol na jazde jest i temu sie nie da zaprzeczyc. Pozostaje jedynie okreslic czy jest to wplyw duzy, znaczacy czy tez pomijalny :)

Ja tylko dodam od siebie, ze kiedys zlozylem baardzo ciezkie kola na takich w cholere szerokich dartmoorach bo chcialem cos niezniszczalnego i tanio. Oczywiscie ciezar odczulem a obrecze pokrzywilem. Teraz mam lekkie kola na dp20 i piastach xt oraz ns i sie trzymaja dobrze, a rower prowadzi sie lepiej.
yasiuuu
Posty: 1953
Rejestracja: 27.05.2004 10:21:31
Lokalizacja: Krk
Kontakt:

Post autor: yasiuuu »

Acidusss Spaced viejo uzurpator - trzeba Was wszystkich wysłać na forum magazynu Science Magazine! Kiedyś też "byłem dobry" z fizyki, ale już mam przez Was mętlik w głowie;-)
Niektórzy zburzyli teorie istniejce od lat, inni dodali pare bonusów - ogolnie chciałbym się zapytać autora tematu "co sdzisz o tych informacjach przy wyborze obręczy, czy zdecydowałęś się już na jakś?" :P

P.S.1. - Zrobiliście mi wodę z mózgu...

P.S.2. - Sugerowałbym zastanowić się nad obręczami DT SWISS E540. Mam ciężki zadek, a obręcz nic sie nie dzieje... Oczywiście z założenia sa słabsze od EX729, ale sa tez sporo lzejsze. Jezdziłem już na wielu obręczach, i do wielu nie mam zastrzezen, ale E540 moge smiało polecić zwg. na wagę:-)
uzurpator
Posty: 576
Rejestracja: 17.07.2008 07:56:29
Kontakt:

Post autor: uzurpator »

tobo:

troszeczkę się zapędziłem :)
Opory aero zależą od szerokości opony - nieznacznie co prawda, ale zależą (aczkolwiek bawi mnie rozpatrywanie szosowców różnic oporó aero opon 622x22 od 622x23). Nie zależy natomiast od ciśnienia w danej oponie, gdyż opona _generalnie_ utrzymuje swój kształt.

Spaced:

Będzie teraz grubo, mam nadzieję, że się nie pogubię.

Przy 36/h 83% oporu na płaskim, na slikach zależy od aero. To oznacza, że 17% oporu pochodzi z całego roweru - tzn łożyska, łańcuch i opory toczenia. Ustalmy, roboczo, że całe te 17% jest z opon.

Jeżeli zmiana opon na klocki spowoduje, że ten procent zmieni się dramatycznie, to jadąc po płaskim osiągniemy dramatycznie niższą prędkość. Z empirii wiem, że tam gdzie na slikach ciągnę ~34/h na klockach dam gdzieś ~30/h. (czas TT15 na slikach ma 28 minut, TT15 na klockach 2.1" mam circa 33 minuty).

Pobawmy się zatem modelem:

http://www.kreuzotter.de/english/espeed.htm

Moc - 300W, rower unsuspended MTB, defaultowy rider
opony 1.75" klocek -> Współczynnik tarcia opon: 0.00460, prędkość 32/h
opony HP slick -> 0.00330, 35/h

Ergo: opony mają duży wpływ na efektywną prędkośc, ale nie aż tak dramatyczny jak postulujesz, są circa 30% większe w przypadku opon z przykładu, dajmy na to 100% większe dla opon 2.5".
Ergo2: kamulce i inne przeszkody terenowe w wersji HC mają największy wpływ ale...

Jadąc z góry, wg tego modelu z 20%, nasz rower na oponach off-road zapodaje 81/h. Jeżeli chcemy jechac wolniej, reszta idzie w hamulec (obviously).

Ergo - opory toczenia są w przypadku jazdy z góry trzecie kolejce za hamulcem i aerodynamiką. Co więcej - rozpędzenie koła (tej strasznej masy rotowanej) jest jeszcze bardziej marginalnym problemem. Jeżeli chodzi o sam teren, to lokalnie jakiś rock garden stanowi spory opór toczenia, ale nie aż taki aby wyrzucic hampel i aerodynamikę (gdyby było inaczej, nagła zmiana oporów wywaliłaby Cię z siodła)

Co do ciśnienia w oponach - sam sprawdź jak bardzo zmiana ciśnienia wpływa na jazdę. Jakoś wątpię, aby 1 bar w oponach zwalniał nas z korzystania z hamulca.

Mój wniosek: wpływ masy jako takiej jest i masa akurat w kołach nie różni się specjalnie od masy gdzie indziej.

BTW - chętnie posiłkowałbym się danymi nt oporów toczenia opon, ale poza testem Greenspeeda (gdzie klockowe opony stanowią

----

Yasiuu: Na logikę. Masz X kasy. W cenie X obręcze lżejsze są mniej wytrzymałe od obręczy cięższych. W cenie X markowego producenta zykle są dostępne obręcze za cenę X*0.50 producenta niemarkowego o podobnych właściwościach. Chcesz markową, kupujesz markową, chcesz po prostu obręcz, kupujesz niemarkową.
ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 2 gości