Jak samemu odpowietrzyć 5th element ??
Jak samemu odpowietrzyć 5th element ??
hey hey
udało mi się zakupić na gieldzie 5 th elementa za śmieszna cene.
damper podobno był uszkodzony.
rozebrałem go, poczyściłem, wszystko teraz jest ok. zapewne pojdzie na sell.
chciałbym go jednak przetestować przed sprzedażą.
i tu nasuwa sie pytanie. jak samemu dobrze odpowietrzyć ten damper ?
nie interesuje mnie wysylka do serwisów, bo za damper dalem 5 dych a serwis zawoła zaraz ze 4 razy tyle. chciałbym to samemu zrobić
czy ktos tu na forum brał się za coś takiego ? i wie jak się zabrać i w jakiej koleności
każde uwagi będą mile widziane.
pozdr
udało mi się zakupić na gieldzie 5 th elementa za śmieszna cene.
damper podobno był uszkodzony.
rozebrałem go, poczyściłem, wszystko teraz jest ok. zapewne pojdzie na sell.
chciałbym go jednak przetestować przed sprzedażą.
i tu nasuwa sie pytanie. jak samemu dobrze odpowietrzyć ten damper ?
nie interesuje mnie wysylka do serwisów, bo za damper dalem 5 dych a serwis zawoła zaraz ze 4 razy tyle. chciałbym to samemu zrobić
czy ktos tu na forum brał się za coś takiego ? i wie jak się zabrać i w jakiej koleności
każde uwagi będą mile widziane.
pozdr
jak masz wyciagniety glowny tlok i ten plywajacy tlok z komory powietrznej to nalej pelno oleju do komory powietrznej, poloz na nim ten plywajacy tlok (tak zeby nie bylo pod nim powietrza), nastepnie wcisnij go do samego konca, najlepiej zaloz tez od razu ten zaworpowietrzny (niebieska koncowka na klucz) i napompuj ok 100psi. teraz nalej do glownej komory oleju tak do poczatku gwintu i powoli wloz glowny tlok (bedize sie wylewalo dosyc troche oleju), zacznij skrecac go (tzn ta ruchoma czecs na tloku z glowna komora) tylko rob to powoli zeby powietrze jesli jakies jest to zeby wyszlo, jak zostanie ci ok 2mm do wkrecenia to wypusc powietrze z komory powietrznej i skrec amora do konca dosyc mocno ale z wyczuciem (dzieki spouszczeniu powietrza tlok plywajacy tlok podniesie sie na odpowiendia wysokosc
), no i teraz mozesz juz napompowac komore powietrzna tak jak normalnie masz i ciesz sie zalanym i odpowietrzonym damperem 


Sewisujesz go dokładnie tak samo jak swingera , o którym powiedziano tu wszystko. Łącznie , z adresem strony , na której krok po kroku jest ta czynność opisana i sfotografowana. Polecam szukajke.
Serwis chce dwie stówy(fakt, nie mało) za "prawdziwy" serwis , łacznie z wymianą wszystkich uszczelek , czego Ty nie jesteś w stanie zapewnić przyszłemu nabywcy. Nie jest to wiedza tajemna ale mimo wszystko wymaga jakiegoś pojęcia.
Serwis chce dwie stówy(fakt, nie mało) za "prawdziwy" serwis , łacznie z wymianą wszystkich uszczelek , czego Ty nie jesteś w stanie zapewnić przyszłemu nabywcy. Nie jest to wiedza tajemna ale mimo wszystko wymaga jakiegoś pojęcia.
jedynym wymiernym testem jest jazda. Tylko wtedy jesteś wstanie stwierdzić czy damper jest szczelny.conte23 pisze:chciałbym go jednak przetestować przed sprzedażą.
ravfr wszystko da sie zrobic, nawet, co wg cebie jest niemozliwe - wymienic wszystko uszczelki...
conte23 http://mtbshock.com/swinger_5th_shim_mod.htm tu masz opisane jak odpowietrzyc damper (ja robilem na podstawie tego i nie ma w nim nic powietrza
)
conte23 http://mtbshock.com/swinger_5th_shim_mod.htm tu masz opisane jak odpowietrzyc damper (ja robilem na podstawie tego i nie ma w nim nic powietrza

conte23sasquatch dobrze prawi
wedle jego instrukcji nie spieprzysz chociaż takie rozwiązanie ma jedną wadę floating piston czyli ten pływajacy tłok w komorze powietrznej będzie za nisko czyli zrobisz damper bardzo liniowy.
Dwa, że jest jeszcze coś o czym nie wspomniano.
W głównym tłoku jest jeszcze iglica, podczas gdy się rozbierze damper tam sie zbierze powietrze. Wiec na 99% będziesz tam miał powietrze przy tej technice skręcania
Moja technika jest taka:
1. zalewasz dampa po brzegi.
2. wkładasz piston na odpowiednią głębokość
3. wkładasz tłok ale bez włożonej iglicy i ucha dampera dzięki temu damper sie odpowietrzy a piston nie przesunie.
4. wkładasz teraz iglicę i zakręcasz ucho dampera.
do operacji 3 i 4 potrzebne jest coś co przytrzyma tłok bez jego zarysowania.
Po takim złożeniu damper na 100% będzie odpowietrzony chociaż ja jeszcze dodaje w 5th elementach punkt:
3.1 wykręcenie regulacji kompresji i wkręcenie ich gdy damper jest zalany tam sie bardzo często zbiera powietrze a nawet zawsze wiec taka operacja na 100% eliminuje zapowietrzenie w tym miejscu. nawet wystarczy je delikatnie poluzować, zeby tylko powietrze i olej wyciekł.
Głębokości osadzania tłoka nie podam jest to moja słodka tajemnica
Dodam tylko, ze dla każdej długości się różni dość sporo.
Jeśli go serwisujesz to koniecznie sprawdź czy SPV trzyma ciśnienie często jest tak, ze w rękach działa ale po złożeniu i wbiciu powietrza olej przedostaje się do SPV i całość szlag trafia.
W tym wszystkim musisz tylko uważać, zeby zawsze był full stan olej w komorach dampera.

Dwa, że jest jeszcze coś o czym nie wspomniano.
W głównym tłoku jest jeszcze iglica, podczas gdy się rozbierze damper tam sie zbierze powietrze. Wiec na 99% będziesz tam miał powietrze przy tej technice skręcania
Moja technika jest taka:
1. zalewasz dampa po brzegi.
2. wkładasz piston na odpowiednią głębokość
3. wkładasz tłok ale bez włożonej iglicy i ucha dampera dzięki temu damper sie odpowietrzy a piston nie przesunie.
4. wkładasz teraz iglicę i zakręcasz ucho dampera.
do operacji 3 i 4 potrzebne jest coś co przytrzyma tłok bez jego zarysowania.
Po takim złożeniu damper na 100% będzie odpowietrzony chociaż ja jeszcze dodaje w 5th elementach punkt:
3.1 wykręcenie regulacji kompresji i wkręcenie ich gdy damper jest zalany tam sie bardzo często zbiera powietrze a nawet zawsze wiec taka operacja na 100% eliminuje zapowietrzenie w tym miejscu. nawet wystarczy je delikatnie poluzować, zeby tylko powietrze i olej wyciekł.
Głębokości osadzania tłoka nie podam jest to moja słodka tajemnica

Jeśli go serwisujesz to koniecznie sprawdź czy SPV trzyma ciśnienie często jest tak, ze w rękach działa ale po złożeniu i wbiciu powietrza olej przedostaje się do SPV i całość szlag trafia.
W tym wszystkim musisz tylko uważać, zeby zawsze był full stan olej w komorach dampera.
dzięki chłopaki za wszystkie uwagi.
jesteście naprwade spoko.
pudel odnośnie tej gieldy to miejsce miało w Lubinie. Spotkalem kolesia ktory sprzedawał wszystko. zobaczylem u niego 5th i pytam za ile. on ze za 100.
to mowie ze 100 za spręzyne i kawał metalu. udawałem głupa. on zersztą nie znał sie na rowerach ani tym bardziej na częściach. pochodziłem jeszcze z 1,5 godz, zjadłem hamburgera i podszedłem do niego i mowie dam ci za niego 5 dych i ani zeta wiecej. koels mowi masz i spadaj. nara nara i takim sposobem mam damper
)
jesteście naprwade spoko.
pudel odnośnie tej gieldy to miejsce miało w Lubinie. Spotkalem kolesia ktory sprzedawał wszystko. zobaczylem u niego 5th i pytam za ile. on ze za 100.
to mowie ze 100 za spręzyne i kawał metalu. udawałem głupa. on zersztą nie znał sie na rowerach ani tym bardziej na częściach. pochodziłem jeszcze z 1,5 godz, zjadłem hamburgera i podszedłem do niego i mowie dam ci za niego 5 dych i ani zeta wiecej. koels mowi masz i spadaj. nara nara i takim sposobem mam damper

hmmm czy kradziony ?? nie wydaje mi się. aczkolwiek pewności nigdy się nie ma w 1000% procentach.
gość wyglądał na takiego, co jeździ na wystawki do niemiec i sprzedaje dosłownie co się uda. nawet sznurówki używane miał.
poza tym kompletnie nie znał się na sprzęcie rowerowym, baaa śmiem twierdzić ze nie wie co sprzedal !!
mam do ciebie pytanie off_road odnośnie twojej instrukcj odpowietrzania - nie pompujesz powietrza do komory w ogóle ???? dopiero na samym końcu ??
gość wyglądał na takiego, co jeździ na wystawki do niemiec i sprzedaje dosłownie co się uda. nawet sznurówki używane miał.
poza tym kompletnie nie znał się na sprzęcie rowerowym, baaa śmiem twierdzić ze nie wie co sprzedal !!
mam do ciebie pytanie off_road odnośnie twojej instrukcj odpowietrzania - nie pompujesz powietrza do komory w ogóle ???? dopiero na samym końcu ??
bredzisz chłopie , nic takiego nie napisałem. Jeżeli nie rozumiesz o co mi chodzi podam prosty przykład. Kupuję np. pompe paliwa do VW(abstrahuje czy ona tam jest) wiedzac o niej tylko tyle,że coś takiego istnieje. Kupuję bo była tania i mam zamiar ją lunąć z zyskiem. Biorę się ze serwis na podstawie światłych rad forumowiczów. Twierdzisz ,że nie majac zielonego pojecia na jakiej zasadzie działa to urządzenie jestem w stanie zrobić serwis tak samo dobrze jak mechanik?!sasquatch pisze:ravfr wszystko da sie zrobic, nawet, co wg cebie jest niemozliwe - wymienic wszystko uszczelki...
off_road Jesteś mi w stanie podać objętość powietrza jaka znajduje się pomiędzy szpilką a tłoczyskiem(zresztą, spasowanymi do dzięsiątek mm)?Jest pomijalnie mała. Zabawa więc , jaką proponujesz ma na celu tylko zagmatwanie prostej czynności. http://mtbshock.com/swinger_5th_shim_mod.htm spokojnie daje rade , jak ktoś jest megaupierdliwy może zamknąć damper w naczyniu z olejem.
przy skoku dampera pomiedzy 2 a 3 cale różnica w głębokościch osadzenia wynosi 6 mm.Czyli dla poszczególnych długosci skoków wacha się pomiedzy 1 a 2 mm. Do tego dochodzi możliwść regulacji objętości komory. Spierałbym się więc , co do tego "sporo".off_road pisze:Dodam tylko, ze dla każdej długości się różni dość sporo.
bądź konsekwentny jak już zgrywasz Wujką Dobrą Radę to do końca.off_road pisze:Głębokości osadzania tłoka nie podam jest to moja słodka tajemnica
Do tego masz problemy z nazewnictwem:
off_road pisze:sprawdź czy SPV trzyma ciśnienie często jest tak, ze w rękach działa ale
SPV(CVt właściwie bo to 5th)) to zestaw tłok + zawór, nie komora powietrzna! Równie dobrze mógłbyś napisać o "ciśnieniu w spv" w Foxie.
Robi się powoli offtop

A co ja napisałem innego? Przecież SPV to dodatkowa komora powietrzna na głównym tłoku która zależnie od ciśnienia w głównej komorze mocniej sie dociska przez co damper mocniej tłumi...ravfr pisze:SPV(CVt właściwie bo to 5th)) to zestaw tłok + zawór, nie komora powietrzna! Równie dobrze mógłbyś napisać o "ciśnieniu w spv" w Foxie.
NIE MOWIŁEM O GŁÓWNEJ KOMORZE POWIETRZNEJ!! a o komorze SPV!!!
Sorki ale to chyba ty nie czaisz jak to działa. W manitou/5th masz 2 komory, jedna główna a'la fox i reszta damperów oraz SPV w którym sie znajduje powietrze i panuje tam ciśnienie takie samo jak w głównej komorze...
Masz rację tyle, ze ta komora a właściwie poduszka powietrzna znajduje się pod tłokiem w krążku , nie "na głównym tłoku". To kwestia terminologii ale chodzi nam o to samo. Przepraszam ale "komora SPV" brzmi dość jednoznacznie więc nie zrozumiałem o co Ci chodzi.off_road pisze:A co ja napisałem innego? Przecież SPV to dodatkowa komora powietrzna na głównym tłoku która zależnie od ciśnienia w głównej komorze mocniej sie dociska przez co damper mocniej tłumi
Podstawową czynnościa serwisową jest wymiana xringów w "krążku" (czy jak chcesz "komorze SPV") więc nie ma możliwości żeby po prawidłowym serwisie dostawał się tam olej.
ravfr akurat tak się składa, że mam ambicję i chciałbym serwis tego dampa wykonać samemu. Niestety nie mam fachowca pod którego okiem mógłbym dłubać. koszt serwisu w moim przypadku przewyższa znacznie kwote jego zakupu. powiedzmy że inwestuję w wiedzę i na jakimś sprzęcie 3ba zdobyć pierwsze doświadczenie 
odnośnie sprzedaży to źle mnie zrozumiałeś. nie rozważam innej możliwości jak sprzedaż na części albo dopiero po serwisie u doświadczonego mechanika. nie jestem głupi i będę ryzykować cudzego życia na niepewnym sprzęcie
kiedyś ile było problemów np z odpowietrzaniem hampli a teraz ?? robi się to w 5 min, na dodatek popijając browca przy okazji.

odnośnie sprzedaży to źle mnie zrozumiałeś. nie rozważam innej możliwości jak sprzedaż na części albo dopiero po serwisie u doświadczonego mechanika. nie jestem głupi i będę ryzykować cudzego życia na niepewnym sprzęcie
kiedyś ile było problemów np z odpowietrzaniem hampli a teraz ?? robi się to w 5 min, na dodatek popijając browca przy okazji.
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 30 gości