Hamulec tarczowy - przód. Dlaczego właśnie tak?

mgedzior
Posty: 40
Rejestracja: 10.09.2008 20:30:19
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Hamulec tarczowy - przód. Dlaczego właśnie tak?

Post autor: mgedzior »

Witam.

Zaciekawiło mnie czemu w gotowych rowerach hamulec tarczowy montowany jest właśnie na przód a na tył dawana zwykła vka? Moim zdaniem to tylny hamulec powinien być mocniejszy gdyż częściej go używamy, a użycie mocniejszego przedniego może grozić lotem przez kiere. Czy mógłby mi ktoś napisać na jakiej zasadzie własnie z przodu jest tarczówka?

Pozdrawiam Mgedzior.
wojtasu
Posty: 3540
Rejestracja: 16.04.2008 12:50:13
Lokalizacja: Tarnowskie Góry / Katowice
Kontakt:

Post autor: wojtasu »

na przód jest potrzebna wieksza siła hamowania :) natomiast tylni jest odpowiedzialny za dohamowywanie

Cos mi dzisiaj się klawiatura zacina :D
mgedzior
Posty: 40
Rejestracja: 10.09.2008 20:30:19
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: mgedzior »

Ale przecież w sytuacji ekstremalnej kiedy trzeba szybko wytracić prędkość naciskamy oba hamulce, i jeżeli przedni będzie mocniejszy to wylatujemy do przodu :P
Vermin
Posty: 366
Rejestracja: 29.10.2006 18:50:51
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: Vermin »

To raczej przedniego używamy dużo częściej ;/
Tylny to tylko pomoc i służy czasem do zarzucania.
A użycie mocniejszego przedniego nie grozi lotem przez kiere jeśli się umie hamować.
Nie pamiętam żebym kiedykolwiek przeleciał przez kiere w ciągu ostatnich chyba 7 lat nawet. Ani razu. A w czym jeździsz i ile?
Pozdr ;p
Vermin, Baca.
siwy-84
Posty: 691
Rejestracja: 22.02.2005 00:15:08
Lokalizacja: Kutno
Kontakt:

Post autor: siwy-84 »

mgedzior jak sie umie uzywac hamulcy to sie nie wyleci.
z przodu jest potrzebna wieksza sila zeby kolo wyhamowac/zablokowac, a z tylu to byle guwno ci kolo zablokuje
mgedzior
Posty: 40
Rejestracja: 10.09.2008 20:30:19
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: mgedzior »

XC (wyprawa przez Litwe, objechany Bornholm), a teraz od jakiegoś czasu street i dirt. Hamulców tarczowych nigdy nie miałem :mrgreen:
blackdemon
Posty: 2842
Rejestracja: 13.09.2008 23:34:02
Lokalizacja: Kraków/Ostrzeszów
Kontakt:

Post autor: blackdemon »

w makrokeszach z przodu tarczowka jest montowana na zasadzie szpanu przed kolegami.. to nie jest hamulec tylko zwalniacz
Spaced
moderator
Posty: 16953
Rejestracja: 22.08.2007 23:16:31
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: Spaced »

mgedzior w makrokeszach sie montuje tarcza/v break głownie gotowych. W dobrych bikach raczej jedno lub drugie.

A co do hamowania to 80% sily hamowania z przedniego hampla pochodzi. Chodzi o to jak ci sie siły rozkladaja. Na tylnym kole jest latwiej zerwac przyczepnosc podczas hamowania dlatego gorzej hamuje.
mgedzior
Posty: 40
Rejestracja: 10.09.2008 20:30:19
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: mgedzior »

Ok, dziękować :D
GgG
moderator
Posty: 5213
Rejestracja: 27.12.2008 22:45:46
Lokalizacja: Lublin
Kontakt:

Post autor: GgG »

Rozpędź się do takiej samej prędkości np 15 km/h (jako że jeździłeś w xc pewnie masz licznik) i zobacz jaką drogę hamowania będziesz miał hamując przednim a jaką tylnym hamulcem.
Johnyk
Posty: 1960
Rejestracja: 14.10.2006 20:26:56
Kontakt:

Post autor: Johnyk »

OMG jak umiesz używać hebla to nawet z dużej prędkości nie wylecisz przez kiere przy dobrym przeniesieniu ciężaru. Ja jak nie mam kasy na 2 heble to wole mieć przód niż tył, przodem o wiele szybciej wyhamuje. Dlatego przód potrzebuje mocniejszego hebla bo jest bardziej dociążony. Popatrz na samochody - pród tarcze tył bębny :roll:
Wooyek
Posty: 2443
Rejestracja: 26.12.2005 17:09:56
Lokalizacja: Katowice
Kontakt:

Post autor: Wooyek »

mgedzior pisze:Ale przecież w sytuacji ekstremalnej kiedy trzeba szybko wytracić prędkość naciskamy oba hamulce, i jeżeli przedni będzie mocniejszy to wylatujemy do przodu :P
Zapobiega się temu ucząc się prawidłowego hamowania, a nie montując dupiaty hamulec. Po to masz dwie oddzielne klamki hamulcowe, żebyś nie naciskał obu na chama, z identyczną siłą.

Spaced pisze:A co do hamowania to 80% sily hamowania z przedniego hampla pochodzi.
Właściwie to z przedniego może pochodzić nawet 100% - przy ostrym hamowaniu praktycznie cała masa jest na przednim kole.

Johnyk pisze: Popatrz na samochody - pród tarcze tył bębny
Akurat samochody nie są najlepszym przykładem, bo trudno jest w nich przelecieć przez kierę używając tylko hamulców ;) Ale zasadę widać już np. w motocyklach, ścigaczach - z przodu dwie wielkie, wentylowane tarcze, z tyłu jedna malutka.
motomysz
moderator
Posty: 2254
Rejestracja: 29.04.2004 21:58:29
Kontakt:

Post autor: motomysz »

Wooyek pisze:Akurat samochody nie są najlepszym przykładem, bo trudno jest w nich przelecieć przez kierę używając tylko hamulców Wink Ale zasadę widać już np. w motocyklach, ścigaczach - z przodu dwie wielkie, wentylowane tarcze, z tyłu jedna malutka.
Dawno dawno temu, w pierwszych samochodach nie montowano hamulców z przodu, ponieważ obawiano się, że to może to spowodować właśnie taki samochodowy front-flip.

A tak btw:
http://www.youtube.com/watch?v=eW_1NEMcYIY
agressor
Posty: 1182
Rejestracja: 19.04.2004 07:44:33
Lokalizacja: Rzeszów city
Kontakt:

Post autor: agressor »

zachamujesz tylnym to rower jedzie z gorki a kolo sie ciagnie za toba ;p przydni dopiero zaczyna hamowac :P
ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 2 gości