Czy moge zalozyc inna sprężynę o innej dlugosci?

mas1o
Posty: 559
Rejestracja: 10.04.2008 00:29:32
Kontakt:

Czy moge zalozyc inna sprężynę o innej dlugosci?

Post autor: mas1o »

Mam Swingera X4 i sprężyne 2.5 400lbs. Chodzi naprawde wybornie, ale czasami dobija. Kupilbym sobie 500/550 ale teraz na allegro jest 2.25 a ostatnio byla 2.6 po 100zł I czy mogę taką zalozyc czy cos sie stanie?
Czy trzeba pisac i w centymetrach sie dowiadywac o dlugosc?
SeraaX
moderator
Posty: 3578
Rejestracja: 22.11.2005 10:56:48
Kontakt:

Post autor: SeraaX »

o większym skoku tak, o mniejszym nie.
Zasada jest taka, że do dampera można włożyć sprężynę o skoku równym lub większym skokowi tłoka i o długości takiej aby dało się ją założyć bez ściskania.
p.iwo
Posty: 171
Rejestracja: 25.07.2005 03:49:30
Lokalizacja: opole
Kontakt:

Post autor: p.iwo »

krótsza sprężyna = skrócenie skoku
dłuższą, ale bez przesady możesz założyć, ale musisz liczyć, że dłuższa sprężyna jest cięższa. Ja mam w tłumiku o długości 222 mm sprężynę z tłumika o długości 241 i wchodzi bez problemu, ale różnica w wadze jest wyraźna. Najlepiej poluj na właściwą. Powodzenia
niemłody zapaleniec
SeraaX
moderator
Posty: 3578
Rejestracja: 22.11.2005 10:56:48
Kontakt:

Post autor: SeraaX »


krótsza sprężyna = skrócenie skoku
krótsza sprężyna = sporo prawdopodobieństwo zerwania gwintu przy dobiciu
Wooyek
Posty: 2443
Rejestracja: 26.12.2005 17:09:56
Lokalizacja: Katowice
Kontakt:

Post autor: Wooyek »

SeraaX pisze:krótsza sprężyna = sporo prawdopodobieństwo zerwania gwintu przy dobiciu
Dokładnie, to jest niedopuszczalne.

p.iwo pisze:Ja mam w tłumiku o długości 222 mm sprężynę z tłumika o długości 241 i wchodzi bez problemu
To też zależy od długości konkretnej sprężyny - np. Manitou są zwykle dłuższe od Foxa. Ja w Foxie 222 mm mam sprężynę Manitou (2.75" skoku, więc odpowiednią), którą ledwo udało mi się założyć. Trzeba pamiętać, żeby mieć co najmniej 1 cm gwintu zapasu, żeby było jak włożyć pierścień ograniczający od strony tłoka.

Więc zmierz swoją sprężynę i wymierz, jaki masz zapas przy jej zdejmowaniu. Sprężyna z większym skokiem jak najbardziej się nadaje.
ReplaY
Posty: 373
Rejestracja: 15.11.2006 15:07:48
Kontakt:

Post autor: ReplaY »

Krótszą, niż przewidziana, sprężynę można stosować tylko, jeśli jest wykonana z tytanu. Wówczas między zwojami jest więcej skoku i można wrzucić np. sprężynę 2,75 do dampera o skoku 3 cale.
www.foesracing.com
Steel2
Posty: 3438
Rejestracja: 11.04.2008 13:28:27
Kontakt:

Post autor: Steel2 »

ReplaY - nie można, bo nie o miejsce tu chodzi a o % ugięcia do momentu stracenia własności sprężyny ( czyli trwałego jej odkształcenia, i wcale nie jest to moment gdy zwoje się zetkną )
[url=http://www.weeze.pl/][color=#ff0033][b]weeze.pl[/b][/color][/url]
ReplaY
Posty: 373
Rejestracja: 15.11.2006 15:07:48
Kontakt:

Post autor: ReplaY »

U mnie praktyka wykazywała co innego...
www.foesracing.com
Cubus5
Posty: 1077
Rejestracja: 13.01.2008 19:17:42
Lokalizacja: Kalwaria Zeb.
Kontakt:

Post autor: Cubus5 »

ReplaY u mnie w praktyce wyszło tak samo, ti spring 2,25 zastąpił sprężynę fox'a 2.8 i wszystko jest jak najbardziej ok.

Steel2 możesz swoją tezę poprzeć jakimiś argumentami lub doświadczeniami z odkształceniem sprężyny?
Rajsing 2011 http://www.pinkbike.com/photo/7198816/
gg:1037908
viejo
Posty: 314
Rejestracja: 22.10.2008 13:52:45
Lokalizacja: najpiekniejsze
Kontakt:

Post autor: viejo »

Cubus5 Podstawy materialoznastwa, granica sprzezystosci prawo Hooke`a i te sprawy.
http://pl.wikipedia.org/w/index.php?tit ... d=16150811

To o czym pisal Steel2 jest mozliwe, chociaz w przypadku sprezyn pewnie jest wystarczajacy zapas. Jednak z jakiegos powodu jest to sprezyna o skoku 2,25 a nie 2,8 i to wcale nie dlatego ze tak im sie wymyslilo. Najprawdopodobniej ta sprezyna powyzej 2,25 cala ugiecia staje sie zbyt progresywna i bardzo psuje charakterystyke zawieszenia. Ale jest tez mozliwe zniszczenie drogiej sprezyny w ten sposob wiec robienie tak jest glupota.

Tak czy inaczej:
Jesli sprezyna ma mniejszy "maksymalny" skok niz damper to w koncu zerwiesz gwint lub peknie gdzies rama.
Jesli sprezyna ma mniejszy "dopuszczalny" skok to pogorszysz prace i ryzykujesz jej "scisniecie"
ReplaY
Posty: 373
Rejestracja: 15.11.2006 15:07:48
Kontakt:

Post autor: ReplaY »

Tytan ma odporność na odkształcenia bardzo na zapas, w stosunku do sił, jakie występują w kolarstwie grawitacyjnym. Oczywiście charakterystyka sprężyny jest dostosowana pod konkretny skok, ale stosując krótszą sprężynę tytanową w miejsce stalowej, w praktyce otrzymujemy zawieszenie znacznie bardziej progresywne, niż na stalówce. Oczywiście powinno sie dobierać sprężynę następną z dołu, czyli dla dampera o skoku 3 cale sprężynę tytanową 2,75. To raptem ćwierć cala, czyli jakieś 6mm różnicy. U mnie w ramie taki patent był rewelacyjny i pomimo tego, że sama sprężyna była za miękka (nieznacznie), to zawieszenie wykazywało rewelacyjna progresję powyżej 2/3 skoku.

To oczywiście zabieg "poza podręcznikiem" i ciężko gwarantować takie same efekty dla każdego typu zawieszenia.

Co zaś do sprężyn Foxa, to oczywiście 2,8 u Foxa to normatywne 2,5 cala skoku sprężyny. No ale wszyscy o tym wiemy :)
www.foesracing.com
Wooyek
Posty: 2443
Rejestracja: 26.12.2005 17:09:56
Lokalizacja: Katowice
Kontakt:

Post autor: Wooyek »

ReplaY pisze:oczywiście 2,8 u Foxa to normatywne 2,5 cala skoku sprężyny
2.8" Foxa to 2.75" skoku.
Steel2
Posty: 3438
Rejestracja: 11.04.2008 13:28:27
Kontakt:

Post autor: Steel2 »

ReplaY pisze:Tytan ma odporność na odkształcenia bardzo na zapas, w stosunku do sił, jakie występują w kolarstwie grawitacyjnym
Nie, nie, nie. Standardowym zapasem jest 10% skoku. Na takie wartości sprężyna jest liczona ( uwzględniając w tym i materiał ).

viejo - thx, za wyręczenie mnie :D
[url=http://www.weeze.pl/][color=#ff0033][b]weeze.pl[/b][/color][/url]
ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Ahrefs [Bot], Amazon [Bot] i 1 gość