Przenioslem temat do odpowiedniego dzialu jak mi sie wydaje.
A teraz do rzeczy.
Najwazniejsza rzecza dla Ciebie powinien byc sprawny rower, a wiec najpierw doprowadz naped do odpowiedniego stanu. Widze ze jeszcze sie nie okresliles odnosnie dyscypliny, ktora chcesz jezdzic wiec zanim to uczynisz poprobuj wszystkiego- z napedem, a nie z singlem.
Na sam poczatek kup nowa kasete Alivio (HG-50) oraz nowy lancuch tej samej grupy.
Wtedy bedziesz mial spokoj z przeskakiwaniem, o ktorym piszesz.
Poza tym, jesli nic wiecej nie jest w rowerze uszkodzone:
- sprawdz jakie masz detki i ile waza, na 80% za smieszne pieniadze kupisz lzejsze detki o 100-200g a to juz sporo. Jesli masz opony np. 2.3 to zwykle mozesz zastosowac detki do 2.125" i bedzie lekko i fajnie

.
- Korbe zostaw, tylko wyrzuc jeden blat i zaloz napinacz. Najlepiej Truvativ Boxguide lub dartmoor Tracko czy cos w granicach 150zl. Przy Twoim sprzecie nie ma sensu inwestowac w mega napinacz za 300zl, skoro jest wiele innych rzeczy do wymiany. A tansze napinacze tez sa dobre. Wyrzuc oczywiscie manetke z przodu.
- Przerzutka- Wymien na cos z Szosy, najlepiej SORA lub TIAGRA
- Hamulce, dla swojego bezpieczenstwa zostaw oba. Najlepiej zostaw ten, ktory lepiej hamuje i zamontuj z tylu, a do przodu zaloz Avida bb5 lub 7. Nie jestes zaawansowanym riderem, jezdzisz nie tylko na dirtach, wiec drugi hamulec moze uratowac Ci zycie w drodze do sklepu! To nie zart.
- Pedaly: Wybor w granicach 100zl i ponizej 450g jest dosc spory, ale musza byc na maszynach.
- Obrecze: nie kupuj supry, gdyz ona jest az zbyt pancerna jak sadze dla Ciebie. Wybor mocnych lzejszych obreczy jest spory- dartmoor fortrees, sun rimsy MTX33 i inne.
Poza tym uciac sztyce, zacisk siodla i kol na imbusy itp.
Jesli masz jak to zwaz opony, a byc moze znajdziesz do 50zl/szt znacznie lzejsze i lepsze opony.