[Damper] Serwis Fox Vanilla R

B.Z.
Posty: 1467
Rejestracja: 21.10.2007 09:24:08
Kontakt:

[Damper] Serwis Fox Vanilla R

Post autor: B.Z. »

Zgodnie z obietnicą rzuconą wcześniej obfociłem proces serwisowania Vanilki R. No to jazda...

1. Na początek musimy dorobić dwie takie śmieszne rzeczy jak na zdjęciu:

Obrazek

Igła? banał. Wziąłem lekarską/narkomańską szprecówę o średnicy 0,7mm i wkleiłem ją w zawór ze starej dętki. W zasadzie jest to tylko korpus zaworka, bo sam zaworek trzeba było wykręcić, żeby dobrze móc wkleić igłę. Trudniej było z kluczem imbusowym.

Obrazek

Kupiłem TANI kluczyk 4mm z miękkiego metalu, łatwo było go skrócić i przewiercić wzdłuż, tak,żeby przechodziła przez niego igła.

Oprócz tego potrzeba pompki do amortyzatorów, imadła, klucza nastawnego, naczynia na zużyty olej (przypominam o przepisach, które nakazują oddać zużyty olej do utylizacji) i rolki papierowych ręczników. Wszystko jest łatwo dostępne.

2. Robotę zaczynamy od wyczyszczenia dampera. Nie musi być idealnie czysty, ale nie mogą dostać się żadne syfy do środka. Jeśli już mamy czysty damper to wydłubujemy z niego plastikową zaślepkę:

Obrazek

naszym oczom ukazuje się taki widok:

Obrazek

Odkręcamy tą śrubkę imbusem i o ile gaz nie wyleci sam to wbijamy w dziurkę na dole śrubki naszą igłę

Obrazek

Teraz już na pewno pozbyliśmy się całego gazu, możemy rozkręcać.

3. Rozkręcanie może być trudniejsze niż się wydaje. Szczególnie jeśli damper jest dobrze zakręcony, a my mamy klucz nastawny. Korek Foxa jest miękki, klucz potrafi "odjechać" zostawiając takie brzydkie rzeczy jak na tym zdjęciu:

Obrazek

Skoro góra nie przyszła do Mahometa to musi przyjść Mahomet do góry. Trzeba to zrobić tak:

Obrazek

Chwycić imadłem za nacięcia na korku i kręcić kluczem za jarzmo. Tutaj dwie uwagi - zdjęcie jest tylko POGLĄDOWE. Tam, gdzie robiłem ten damper nie miałem odpowiedniego światła, dlatego odtworzyłem w chacie jak ta cała "konstrukcja" ma wyglądać. Imadło może być takie małe (aczkolwiek musi być dobrze przymocowane), natomiast takim małym kluczem nastawnym jak na tym zdjęciu to sobie można krzywdę zrobić. Musi być to klucz który złapie całe jarzmo, w praktyce 30 cm długości.

Druga uwaga - sprawa też prosta i oczywista - tylko ruszyć to w ten sposób, nie odkręcać. Inaczej olej poleje się na buty.

4. Wylewanie oleju. Jak już mamy odkręcony korek to nie wyciągamy całego tłoka, tylko OSTROŻNIE przesuwamy korek w górę i spuszczamy tyle oleju ile wyleci:

Obrazek

Niczego nie szarpiemy, wszystko robimy ostrożnie i delikatnie, bo inaczej zassiemy i przestawimy membranę/przegrodę oddzielającą główny cylinder od zbiorniczka wyrównawczego.

Jak już wycieknie trochę oleju i dalej kapać nie chce to dopiero delikatnie wyciągamy cały tłok i wylewamy CAŁY olej...

Obrazek

... a raczej zupę...

5. Czyszczenie. Żeby wszystko dokładnie wyczyścić musimy jeszcze wyciągnąć membranę/przegrodę (zwał jak zwał) oddzielającą główny cylinder od zbiorniczka wyrownawczego.

Obrazek

Zanim to zrobimy o ile nie wiemy jak było wczesniej MIERZYMY jak głęboko siedzi.

Obrazek

Zapisujemy lub dobrze zapamiętujemy tą wartość. nie sugerujemy się tym, co widać na zdjęciu, u mnie ta membrana jest wepchnięta głębiej niż powinna być, zrobiłem tak celowo, żeby damper dostał bardziej progresywnej charakterystyki.

kolejnym krokiem jest przykręcenie naszej igły do pompki

Obrazek

i wydmuchanie membrany/przegrody

Obrazek

Tutaj kolejna uwaga - nie dmuchać od razu energicznie, bo zrobicie sobie spray z resztek oleju. Trzeba delikatnie wydmuchać membranę na samą górę, wysuszyć ręcznikiem papierowym i dopiero wtedy dmucnąć kilka razy energicznie, żeby wyskoczyła.

Obrazek

Tak wygląda sama przegroda:

Obrazek

A tak damper bez niej:

Obrazek

Jeśli będzie tam jakiś olej, to oznacza to,że membrana słabo trzyma. Trzeba w takiej sytuacji wymienić oring uszczelniający membranę, najlepiej na vitonowy.

Wszystko dokładnie czyścimy, wnętrze tłoka smarujemy cieniutką warstewką smaru do amortyzatorów, np RST. Możemy zacząć wszystko składać.

6. Zaczynamy od membrany. Zanim ją wepchniemy musimy wsadzić najpierw naszą igłę w damper, bo inaczej sprężające się powietrze nie pozwoli na prawidłowe jej ustawienie. Ustawiamy ją oczywiście na taką głębokość jaką zmierzyliśmy wcześniej.

Uwaga - ona z jednej strony jest plaska, a z drugiej ma wgłębienie. To wgłębienie nie jest od parady, chowa się w nim śruba mocująca tłok, dlatego trzeba koniecznie wsadzić ją tym wgłębieniem do góry.

7. Mając ustawioną membranę wyciągamy igłę i nalewamy olej:

Obrazek

Tutaj kolejna uwaga - ta metoda wymaga lekkiej wprawy. Można w ten sposób zamknąć w damperze powietrze, choć jeśli będziescie uważać to i w ten sposób da radę złożyć wszystko prawidłowo. Prostsza metoda to zalanie olejem jakiegoś naczynia i złożenie dampera zanurzonego w nim. Trzeba jednak mieć do tego dużo oleju i uważac, żeby nie zasyfić tego oleju.

8. Montujemy tłok. Działamy odwronie jak przy demontażu. Podciągamy korek i najpierw wpychamy samo tłoczysko, BARDZO POWOLI I BARDZO OSTROŻNIE, żeby nie popchnąć całości razem z membraną. Jeśli to się zdarzy to trzeba wylać olej, wypchnąć pompką membranę do pożądanej głębokości i zalać jeszcze raz.

Dopiero jak powoli zanurzymy całe tłoczysko i wylecą z tłoczyska wszystkie bąbelki powietrza opuszczamy korek i wkręcamy.

Obrazek

Cały czas musi się przelewać olej, inaczej zamkniemy powietrze. Przykręciwszy korek na ile się da kluczem wracamy do naszego imadła, mocujemy całość tak jak na wczesniejszym zdjęciu i dokręcamy mocno, ALE Z WYCZUCIEM.

POD ŻADNYM POZOREM NIE WCISKAMY TŁOKA DO ŚRODKA, ZANIM NIE NAPOMPUJEMY ZBIORNICZKA WYRÓWNAWCZEGO. Inaczej zapowietrzymy główny cylinder.

9. Teraz to co spędza sen z powiek użytkownikom Vanilli R czyli pompowanie. Wkładamy nasz przewiercony imbus, smarujemy igłę olejem do amortyzatorów i przebijamy się igłą i zakręcamy śrubkę zaworka. Mocno, ale z wyczuciem, nie z całej siły, ale igła nie moze się ruszać.

Obrazek

Na to wszystko nakręcamy pompkę i pompujemy 6-7 barów.

Obrazek

Jeśli "syczy", jeśli powietrze ucieka to mocniej dokręcamy śrubkę.

10. Wyciągamy igłę.

Obrazek

Nie odkręcamy pompki, tylko wyciągamy jak jest. Jeśli igła w ogóle nie chce się ruszyć to MINIMALNIE luzujemy śrubkę. Igła powinna wychodzić z BARDZO DUŻYM OPOREM, po milimetrze. Jeśli wychodzi lżej to dokręcamy śrubkę, bo w ostatniej fazie wyciągania igły może wylecieć powietrze z dampera. Na początku będzie wychodzić bardzo opornie, a później coraz łatwiej. Żeby nie było zbyt łatwo :wink: a przede wszystkim dlatego, żeby nie stracić powietrza ze zbiorniczka wyrównawczego cały czas dokręcamy śrubkę, cały czas musi wychodzić z dużym trudem.

Jeśli już wyciągniemy igłę to usłyszymy głośny syk. Spokojnie, jeśli dobkręcaliśmy cały czas śrubkę to nie straciliśmy zawartości zbiorniczka, to zeszło ciśnienie z pompki (jak wiadomo w pompce podłaczonej do zbiorniczka panuje takie samo ciśnienie jak w nim samym). Pozostaje dokręcić śrubkę "na sicher" (można posłużyć się lepsym kluczem niż ten nasz przewiercony, dokręcać trzeba oczywiście mocno ale z wyczuciem), wetknąć tą biała plastikową zatyczkę, zamontować damper do roweru i jeździć.

Obrazek

Całość jest bardzo prosta, jak ktoś jeszcze nie rozumie to z góry przepraszam, nie wiem jak to wyjaśnić jeszcze prościej :wink: .

Pozdro!
SOTER
Posty: 28
Rejestracja: 27.07.2006 09:22:37
Lokalizacja: _Dzierżoniów_
Kontakt:

Post autor: SOTER »

Jezu Panie! Padam na kolana! :)

Czegoś takiego szukałem 100 lat.

Może posiadasz jeszcze wiedzę tajemną na temat Vanilli RC? Szczególnie poziomy oleju, głębokość posadowienia membrany?
°°° Norma Jean + Ion Dissonance + the Dillinger Escape Plan°°°
B.Z.
Posty: 1467
Rejestracja: 21.10.2007 09:24:08
Kontakt:

Post autor: B.Z. »

Nie podam, bo nigdy tego nie serwisowałem. Ale ustawienie membrany to nie jest duży problem. Zrób tak jak tutaj, zmierz jak jest i ustaw tak samo. No, chyba że się zapowietrzyło, wtedy metoda prób i błędów lub wykołowanie danych.

Dwie sprawy - nie wiem czy w RC jest taki sam wentyl, ktoś kiedyś coś wspominał o zaworku jak w piłce do kosza. Nie wiem, nie robiłem. Do RC jendak dużo łatwiej można dorobić zawrór Schroeder, nie będzie przeszkadzał w zakładaniu sprężyny jak ma to miejsce w Vanilli R. Druga sprawa - RC trzeba zalewać przez zbiorniczek wyrównawczy.

Poziom oleju - zalewa się do pełna, w zależności od preferensji 5 do 10W... Jedyne co trzeba wiedzieć to jak napompować i ustawić membranę.
crossfader18
Posty: 445
Rejestracja: 01.09.2011 20:47:11
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: [Damper] Serwis Fox Vanilla R

Post autor: crossfader18 »

A ja mam takie pytano nie wiesz może co może się mi tłuc w ty damperze??? Niektórzy mowią ze może to przez to ze jest such ale ja nie wiem bo tłumienie mi działa??? Proszę bardzo o pomoc :D
crossfader18
Posty: 445
Rejestracja: 01.09.2011 20:47:11
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: [Damper] Serwis Fox Vanilla R

Post autor: crossfader18 »

NO muszę wam się pochwalić że po raz pierwszy rozbierałem jakikolwiek damper (i od razu trafiłem na toporną w serwisie vanille) Podczas wyżej wymienionych operacji nie miałem większych problemów, lecz w sumie musiałem te czynności powtarzać kilka krotnie gdyż zawsze zamykałem troszeczke powietrza w komorze:D Dzisiaj podjąłem kolejną próbę i w końcu udało się :) Wedle informacji damper ten powinien mieścić powietrza w granicach 8 BAR to jest ok 120 PSI. Pod moją wagą 64kg pracuje idealnie nabrał ładnej charakterystyki pracy :D Dzięki wielkie za "manual" :D :D :D
filipecki
Posty: 26
Rejestracja: 28.07.2012 12:28:50
Kontakt:

Post autor: filipecki »

Przepraszam za odkop, ale mam pytanie dot serwisu. Po pierwsze, czy jeżeli nie działa tłumienie powrotu(strzela jak z armaty niezależnie od ustawienia pokrętła) to wystarczy go przeserwisować, czy problem jest w czymś innym? I druga sprawa, gdzie dorwać takiego imbusa zdatnego do przewiercenia, bo poszło się je*** 5 wierteł, a przewierciłem ze 2mm może...
pietryna
Posty: 3790
Rejestracja: 04.06.2009 15:20:47
Kontakt:

Post autor: pietryna »

Najtańszy jak się da imbus.

Objaw o którym mówisz to może być wina braku oleju albo jakichś uszkodzeń obwodu tłumienia.
crossfader18
Posty: 445
Rejestracja: 01.09.2011 20:47:11
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Post autor: crossfader18 »

przypuszczam ze zapowietrzony, tak jak kolega pisze kup najtańszy imbus jak będziesz odkręcać zawór to najpierw go delikatnie poluzuj jakimś mocnym imbusem. Dopiero potem weź "wynalazek". przy dokręcaniu najpierw nim a potem w ostatniej fazie znowu twardym :)
filipecki
Posty: 26
Rejestracja: 28.07.2012 12:28:50
Kontakt:

Post autor: filipecki »

Już dawno przeserwisowany i działa bardzo dobrze, razem z tłumieniem :) Odkręciłem na chama tą śrubę, oczywiście nie było ani oleju ani powietrza :) Zalałem olejem, później kompresorem napiłem komorę powietrzną (żadnych końcówek ani nic, na chama pchałem pistolet) i później skręciłem i wszystko działa jak należy.
heb89
Posty: 24
Rejestracja: 23.02.2011 15:26:04
Kontakt:

Post autor: heb89 »

czym wklejaliście igłę w zawór? jakim klejem?
bg_sz
Posty: 32
Rejestracja: 01.02.2011 12:43:59
Kontakt:

Post autor: bg_sz »

Ja kleiłem różnymi klejami, nawet super mocnym, szybkoschnącym Uniflexem, ale przy takim ciśnieniu i tak powietrze ulatywało.
Kupiłem pompkę Rockridera do amorów i dostałem adapter do wentyla, jak na zdjęciu:

Obrazek

Na adapter nakręciłem igłę aż do tej małej uszczelki i na wszelki wypadek "obsmarowałem" klejem miejsce styku.

Obrazek

Klej ten powinien po zaschnięciu przypominać gumę, żeby nie zniszczył uszczelki i dobrze uszczelniał połączenie. Plastikową końcówkę igły trzeba delikatnie podgrzać nad ogniem, bo może stawiać opór przy wkręcaniu. Podgrzać delikatnie i wkręcać na siłę! Tym sposobem mamy profesjonalnie wyglądający przyrząd do pompowania Vanilki ;-)

PS.
Chodzi o to, żeby nie używać szybkoschnącego kleju, bo raz, że zniszczy uszczelkę, a dwa, że sklei nam igłę na amen. Niestety, może być tak, że igła się skrzywi podczas używania i trzeba będzie kleić nową, dlatego lepiej nie używać mocnych klejów cyjanoakrylowych.
heb89
Posty: 24
Rejestracja: 23.02.2011 15:26:04
Kontakt:

Post autor: heb89 »

super. pożyczę od kogoś adapter i nakleję igłę. a ktoś inny jak wkleił igłę? samą igłę w zawór od dętki
xKaNiOnx
Posty: 70
Rejestracja: 25.07.2011 13:37:51
Kontakt:

Post autor: xKaNiOnx »

Na początek mała uwaga do głównego posta tego tematu - przed rozpoczęciem należy wszystkie pokrętła na maksa wykręcić tj. ustawić minimalne tłumienie kompresji i minimalne tłumienie powrotu.

Dodatkowo dla posiadaczy Vanilli RC (w sumie ten fragment dotyczy 90% damperów na rynku i nie ma znaczenia, czy masz DHX'a czy Rocco czy innego Stingera - kroki poniżej są analogiczne:

"Wlewasz olej do dużego jakieś 2/3, do małego jakaś polowe, zakrywasz ręką mały zbiornik, wkładasz tłok do dużego zbiornika (powoli aż dotknie warstwę oleju) i dalej zakrywając mały zbiornik wciskasz go dalej(powoli) do końca, powinieneś zobaczyć bąbelki w małym zbiorniczku, zalej jeszcze trochę oleju do głównego żeby było tak chociaż z pół, następnie zalej mały na maxa (aż się wylewa) i połoz biały tłok na oleju (posmaruj uszczelkę na białym tłoku (IFP) (płaską strona w dół) - nie chcesz mieć pod IFP żadnego powietrza!!! Następnie wciśnij IFP do małego body do końca, powoli wyjmij tłok z dużego body, poczekaj aż wszystkie babelki wypłyną na powierzchnie, potem zalej na maxa duże body (w małym masz IFP na samym dole), ustaw zakrętkę głównego tłoka tak ze jest jak najbliżej tłoka (full travel, wyciągnięte na maxa) trzymając palcem IFP do dołu powoli wciśnij główny tłok do body, a jak dojdzie do gwintu to przestań naciskać IFP i wkręć zakrętkę do dużego body

Teraz zakręć małe body i nabij powietrza (300Psi)
i przetestuj bez sprężyny (ściśnij w rekach, zobacz czy rebound działa)
i miejmy nadzieje ze zadziała".
xKaNiOnx
Posty: 70
Rejestracja: 25.07.2011 13:37:51
Kontakt:

Post autor: xKaNiOnx »

Jeszce jedna ciekawostka - igła do Vanilli wg FOX'a to:
25G 5/8"
0.5 x 16 mm
FilipECki1
Posty: 137
Rejestracja: 29.10.2013 20:31:39
Kontakt:

Post autor: FilipECki1 »

Mam pytanie, bo nie znalazłem żadnego manuala. Czy Roco R Coil bez piggybacka serwisuje się podobnie do tego Foxa?
Ubuv
Posty: 68
Rejestracja: 05.02.2014 11:31:38
Kontakt:

Post autor: Ubuv »

Mam kilka pytań co do tego damper'a:

1 - Ile skoku ma damper?
2- Ile może kosztować taki damper w stanie bardzo dobrym?

Dzięki za pomoc!
ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 2 gości