Tarcze - jaka stal? Jak wysoka temp?

Slizeer
Posty: 105
Rejestracja: 30.04.2007 12:59:56
Lokalizacja: Limanowa
Kontakt:

Tarcze - jaka stal? Jak wysoka temp?

Post autor: Slizeer »

Pytanie do osób znających temat - z jakiego rodzaju stali wykonywane są tarcze hamulcowe? (konkretne oznaczenie stali)
I drugie - do jak wysokiej temperatury nagrzewają się tarcze podczas ostrego zjazdu (chodzi mi o wartości maksymalne jakie występują w czasie hamowania, również nieumiejętnego...)
I od razu bardzo proszę osoby, które odpowiedzi nie znają o nie pisanie czegoś w stylu - "bardzo duże"...
blackdemon
Posty: 2842
Rejestracja: 13.09.2008 23:34:02
Lokalizacja: Kraków/Ostrzeszów
Kontakt:

Post autor: blackdemon »

Accenty robia z SUS410.
SeraaX
moderator
Posty: 3578
Rejestracja: 22.11.2005 10:56:48
Kontakt:

Post autor: SeraaX »

temp: powyżej 800°C
http://www.youtube.com/watch?v=wmuM8GgBxIg

jeśli chodzi o oznaczenia to ashima z filmiku jest robiona z nierdzewki 410 zahartowanej do 42HRC (skala twardości rockwella)
Slizeer
Posty: 105
Rejestracja: 30.04.2007 12:59:56
Lokalizacja: Limanowa
Kontakt:

Post autor: Slizeer »

Ok, dokładnie o to mi chodziło :wink: Dzięki :)
dhcyc
Posty: 6524
Rejestracja: 03.11.2004 23:14:55
Lokalizacja: Kielce
Kontakt:

Post autor: dhcyc »

http://www.youtube.com/watch?v=m1dv_y_3EK0&feature=fvw ten ciekawszy (chociaz troche inna skala :P)
http://dhcyc.pinkbike.com
XkrisX
Posty: 293
Rejestracja: 20.03.2006 20:40:12
Kontakt:

Post autor: XkrisX »

odswieze temat... co sądzicie o tych tarczach "ashima" ? do nowych saintow, dadzą rade? bo takie strasznie wylajtowane wyglądają .
LestatBiker
Posty: 2075
Rejestracja: 08.10.2008 14:49:06
Kontakt:

Post autor: LestatBiker »

XkrisX lepiej kup sainty, ashima to to samo co dartmoor tyle ze droższe, krótko piszac te tarcze są gówniane.
Back in black
Roman_Maxx
Posty: 1499
Rejestracja: 30.08.2004 20:15:40
Lokalizacja: Somerwill
Kontakt:

Tarcze - jaka stal? Jak wysoka temp?

Post autor: Roman_Maxx »

Kolego "XkrisX" wszystko zależy ile ważysz i po jakich trasach jeździsz? (prosty test na odporność termiczną hampli, to wyjazd do Spindlerowego Młyna).
Ma znaczenia z jakiej stali i jak wygląda technologia obróbki a z doświadczenia wiem, że im grubsze tarcze, tym bardziej odporne na przegrzanie. A czym twardsza stal, to dużej się nie radełkują, co wpływa na obniżenie sprawności hamulca.
W niektórych konstrukcjach chłodzenie wspomaga kształt aluminiowego pająka (venti disc), który jest wyprofilowany jak wentylator i siłą odśrodkową zwiększa przepływ powietrza przez tarcze (o roli radiatora nie wspomnę);
Załączniki
Magura venti rotor.JPG
Magura venti rotor.JPG (21.14 KiB) Przejrzano 2424 razy
____________________________________
http://www.pinkbike.com/photo/6535488/
muras
Posty: 662
Rejestracja: 26.02.2006 18:19:38
Lokalizacja: Toruń
Kontakt:

Post autor: muras »

Roman_Maxx chyba nie do końca zrozumiałem Twój post.
Roman_Maxx pisze:że im grubsze tarcze, tym bardziej odporne na przegrzanie
grubosc wszystkoich tarcz to 2 -2.2 mm, przy czym producenci nawet tej grubości nie podają
Roman_Maxx pisze:A czym twardsza stal, to dużej się nie radełkują
na czym polega proces radełkowania sie tarcz ? Przyznam że pierwszy raz słyszę o czymś takim. Poza tym nie wydaje mi się żeby tarcze różnych producentów różniły się istotnie twardością.
Roman_Maxx pisze:W niektórych konstrukcjach chłodzenie wspomaga kształt aluminiowego pająka (venti disc), który jest wyprofilowany jak wentylator i siłą odśrodkową zwiększa przepływ powietrza przez tarcze
Czyli według Ciebie jedyne słuszne tarcze to Magura ? Chyba nikt inny nie robi pająków na krztałt radiatora (poza tym nie sądze żeby miało to rzeczywiscie chłodzacy efekt)
Roman_Maxx
Posty: 1499
Rejestracja: 30.08.2004 20:15:40
Lokalizacja: Somerwill
Kontakt:

Post autor: Roman_Maxx »

muras odpowiadam jak poniżej;

grubość tarcz - niestety tak jest że u nas dużo ludzi jeździ ma różnego typu produktach azjatyckich jak BBB, Aztek itp i tu można się zdziwić bo są cieńsze od firmowych a to z kolei powoduje, że wolnej rozprowadza ciepło i tzw zdolność na przyjmowanie ciepła (akumulacja) się zmniejsza wraz ze zmniejszaniem wagi (pochodna grubości, gdy średnica jest constans). Na cienkich tarczach szybciej pojawią się przebarwienia przy ostrych impulsowych przyhamowaniach, tzw. przypalanie tarczy.

radełkowanie tarcz - występuje w każdym typie hamulca tarczowego (samochód, motocykl także) a objawia się w postaci promienistych nierówności na powierzchni tarczy. Powierzchnia tarczy powinna być idealnie gładka a jak się pojawią radełkowania to spada zdolność hamowania - o powoduje dłuższe docieranie klocków, które muszą się wytrzeć na kształt rowków na tarczy. Rowki na tarczy widać gołym okiem ale można je wyczuć paznokciem.

Co do reszty to rotor pokazany na zdjęciu, pełni dwie role, po pierwsze odbiera ciepło z elementu stalowego i rozprowadza je po radiatorze. Natomiast radiator, ponieważ jest ukształtowany jak wentylator (posiada łopatki) to szybciej schładzana jest tarcza.

Co do Magury to nie jestem fanatykiem żadnej marki, tyle tylko, że z tarcz Hujesowych przesiadłem się na coś takiego a przy mojej nie filigranowej budowie, odczuć dało się od razu poprawę. Jeśli "nie sądzisz żeby miało to rzeczywiście chłodzacy efekt" to pojedz do Bożego Daru, Szpindla czy Szladming a zobaczysz jak grzeją się hamulce - chyba że jesteś na poziomie pierwszej 10 światowego DH i hamulcy prawie na dotykasz na takich trasach. Ja niestety jestem amatorem i hamulce używam intensywnie.
____________________________________
http://www.pinkbike.com/photo/6535488/
Roman_Maxx
Posty: 1499
Rejestracja: 30.08.2004 20:15:40
Lokalizacja: Somerwill
Kontakt:

Tarcze - jaka stal? Jak wysoka temp?

Post autor: Roman_Maxx »

Notabene wszystkie tarcze w sportach motorowych są typu "venti disc", poniżej przykład z hampla FORMULA R1; http://www.youtube.com/watch?v=Arn1Obbq ... re=related
____________________________________
http://www.pinkbike.com/photo/6535488/
ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość