System zawiechy a damper

casperosensei
Posty: 370
Rejestracja: 16.08.2009 15:12:11
Lokalizacja: Libiąż
Kontakt:

Post autor: casperosensei »

nie wiem czy to cos wniesie do tematu, ale ja mam 5th w signie. Jeszcze jak nie miałem adaptera, to udało mi się go prawie za każdym razem dobić na miejscowych "ugorach" czyli małej górce z miedzami i z tej miedzy na plaskie sie leci ale dosłownie 1,5-2 metrów. Dzialo się tak zarówno z cisnieniem 50 jaki i 140 psi. Kręcąc regulacją powrotu mogę sprawić, że damper po wciśnieciu sie nie odbije, czyli ta regulacja jak najbardziej działa. Regulacje kompresji początku i końca skoku nie daja się wyczuć (nie wiem czy wogóle da się to wyczuć tak na sucho) dodam, że w damperze nie mam odbojnika, i przy pracy wydaje on słyszalne syki (czy jest to objaw zapowietrzenia) Gdy uginałem go w ramie bez spr to przy ciśnieniu 50 uginał się lekko i wracal powoli, z ciśnieniem 150 zdecydowanie twardziej oraz wracał szybciej. Ważę 75, sprężyna 450 lbs. Teraz z adapterem mam sag ok 1,7cm przy skoku 7cm. Jadąc po drodze i bujajac rowerem mogę ugiąć tłok na ok 5,5cm. I teraz pytanie czy zmieniac sprężyne na bardziej miękką? Jakie są objawy zapowietrzenia dampera? Muszę także załozyc odbojnik i nie wiem czy dam radę załozyć go sobie sam? musiałbym rozebrac damper a wtedy się zapowietrzy... i czy można jeździć zupełnie bez powietrza? słyszałem ze w foxach nic się wtedy nie dzieje jak jest z 5th? W miarę możliwości prosze o pomoc
GG 381005
Spaced
moderator
Posty: 16953
Rejestracja: 22.08.2007 23:16:31
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: Spaced »

casperosensei z 5them ci nie pomoge ale z dobijaniem moze - na oko sign ma degresywna charakterystyke wiec jak nie przetłumisz go/nie dasz za twardej sprezyny to niestety ale bedzie dobijac latwiej niz inne biki po prostu. Adapter ci tutaj pomaga bo zbija tej degresji troche (na oko jest prawie liniowo lub nawet lekko progresywnie (nieznacznie wiec liniowo albo lekko degresywnie). Na 25% sagu lepiej pojezdzij chwile i jak ci dobija zadko to dawaj lzejsza sprezyne, jak nie to nie.

Swoja droga ma ktos linka na forum do starego linkage? Moze wrzuc do tamtego swojego signa (da sie z foty) i zobacz jak przelozenie przebiega, czy dalej nie je jest wesoło, czy juz lepiej.
casperosensei
Posty: 370
Rejestracja: 16.08.2009 15:12:11
Lokalizacja: Libiąż
Kontakt:

Post autor: casperosensei »

no tak teraz adapter zmienia zupełnie przełożenie i nie wiem jak to będzie. Narazie nic sie ni potestuje bo zima. Do wiosny pojeżdżę na tej i zobacze co i jak. Dzieki za odp tylko jeszcze jak z tym ciśnieniem i odbojniekiem i czy ten syk nie jest czymś dziwnym? coś takiego jak tu w 2:34 więc juz sam nie wiem.
GG 381005
nooz
Posty: 475
Rejestracja: 27.12.2007 21:06:01
Lokalizacja: Bielsko-Biała
Kontakt:

Post autor: nooz »

casperosensei mi syczał przy powrocie jak nie miałem powietrza, jak napompowałem to przechodziło
Pharaun.ojP!!
Posty: 476
Rejestracja: 09.10.2007 14:59:18
Kontakt:

Post autor: Pharaun.ojP!! »

Mam takie pytanie, nie wiem czy dobrze to sprecyzuje :D ale uj tam...

Jak są ramy, które podczas pracy "uginają damper z 2-óch stron ( ramka naciska na damper z jednej i z drugiej strony, na zasadzi harmonii) To czy w tego typu ramkach jest po prostu mniej skoku niż w "standardowej" konstrukcji, no bo teoretycznie na 1cm ugięcia w "zwykłej" ramce w tej ugina się ileś tam razy razy więcej. Może ktoś ogarnia tę swerę ?? :D

EDIT:
Jest tak chyba w Evilu Revolcie
http://www.pinkbike.com/video/71534/
Kramon
Posty: 640
Rejestracja: 11.05.2009 22:02:24
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: Kramon »

Nie istnieje damper ktory ma 2 mechanizmy tlumiace
topick
Posty: 529
Rejestracja: 29.05.2006 08:04:39
Kontakt:

Post autor: topick »

udało mi się go prawie za każdym razem dobić na miejscowych "ugorach" czyli małej górce z miedzami i z tej miedzy na plaskie sie leci ale dosłownie 1,5-2 metrów. Dzialo się tak zarówno z cisnieniem 50 jaki i 140 psi. Kręcąc regulacją powrotu mogę sprawić, że damper po wciśnieciu sie nie odbije, czyli ta regulacja jak najbardziej działa. Regulacje kompresji początku i końca skoku nie daja się wyczuć (nie wiem czy wogóle da się to wyczuć tak na sucho) dodam, że w damperze nie mam odbojnika, i przy pracy wydaje on słyszalne syki (czy jest to objaw zapowietrzenia) Gdy uginałem go w ramie bez spr to przy ciśnieniu 50 uginał się lekko i wracal powoli, z ciśnieniem 150 zdecydowanie twardziej oraz wracał szybciej. Ważę 75, sprężyna 450 lbs. Teraz z adapterem mam sag ok 1,7cm przy skoku 7cm. Jadąc po drodze i bujajac rowerem mogę ugiąć tłok na ok 5,5cm. I teraz
nie laduj na plaskie z wysokosci 2 m . szkoda zdrowia i ramy

za regulacje dobicia nie odpowiada cisnienie tylko wielkosc komory powietrznej. ta niebieska plaska nakretka na zboriniczku - wkresc ja bardziej -do 6 obrotow.

Zapowietrzony damper nie dziala prawidlowo i jest to tak charakterystyczne, ze wyczułbys . syki to nic groznego chyba , ze to z twojej kieszeni :D
450 przy twoje wadze wyglada na dosc twada. ja przy podobnje wadze ,damperze 215 / i skokum ramy 17cm uzywalem sprezyny od 325 do 350 przy sagu ok 40% ale tez nie skacze z 2m na plaskie
sprzedam rame Santa Cruz Bullit L-ka 04 dodatki . sprzedam roco tst 215 + sprezyna
casperosensei
Posty: 370
Rejestracja: 16.08.2009 15:12:11
Lokalizacja: Libiąż
Kontakt:

Post autor: casperosensei »

no ale na przykład na Zarze na hopie na dole tez mi dobił jak skoczyłem dość daleko. Więc mimo iż będe jeździł dh to i takie troche większe skoki musi wytrzymać. Ok posprawdzam jeszcze te regulacje i jak zejdzie śnieg na co sie zapowiada to sie przebujam :)
GG 381005
Spaced
moderator
Posty: 16953
Rejestracja: 22.08.2007 23:16:31
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: Spaced »

Pharaun.ojP!! pisze:Mam takie pytanie, nie wiem czy dobrze to sprecyzuje ale uj tam...

Jak są ramy, które podczas pracy "uginają damper z 2-óch stron ( ramka naciska na damper z jednej i z drugiej strony, na zasadzi harmonii) To czy w tego typu ramkach jest po prostu mniej skoku niż w "standardowej" konstrukcji, no bo teoretycznie na 1cm ugięcia w "zwykłej" ramce w tej ugina się ileś tam razy razy więcej. Może ktoś ogarnia tę swerę ??

EDIT:
Jest tak chyba w Evilu Revolcie
http://www.pinkbike.com/video/71534/
Damper ugina sie z 2 stron ale kazdy z linków przeciez spokojnie moze przesuwac sie o mniej niz gdyby byl 1 ;) Evil wyciaga 200 skoku ze standardowego 9.5x3 dampera bez problemu ;)

Kramon nawet nie wiesz o co on sie pyta wiec prosze cie, nie próbuj ;)
Pharaun.ojP!!
Posty: 476
Rejestracja: 09.10.2007 14:59:18
Kontakt:

Post autor: Pharaun.ojP!! »

A czy taki system jest w czymś lepszy od zwykłego, bardziej czulszy lub coś ?

I 2 takie pytania co do dampera.
1-Do jakiego stopnia zgniata się gąbka w damperze przy pełnym dobiciu.
2-Czy skok tłoka w airach mierzy się od uszczelki czy od komory głównej, bo uszczelka ma jakieś 4-5 mm a to ma znaczenie.
Spaced
moderator
Posty: 16953
Rejestracja: 22.08.2007 23:16:31
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: Spaced »

Pharaun.ojP!! 2 sensowne teorie slyszalem:
1. Pozwala osiagnac krzywe nieosiagalne dla dampera aktywowanego z 1 strony (ale czy takie krzywe potrzebne beda komukolwiek to juz inna sprawa ;)
2. Brak Mocowania dampera do ramy ergo lzej ale nawet z normalnym wirtualem da sie podobnie zrobic.

A co do 2 pytan to pierwsze - zalezy od gabki ;) A co do skoku tłoka to wydaje mi sie, od komory ale nie dam głowy bo nie mierzylem u siebie sagu daaaaaaawno. Ogólnie to raczej customowych airów nie robia wiec zawsze mozesz zmierzyc eye-to-eye i skok i sprawdzic, który standardowy rozmiar to jest. Robilem tak jak nie bylem pewien i wyszło ok ;)
pietryna
Posty: 3790
Rejestracja: 04.06.2009 15:20:47
Kontakt:

Post autor: pietryna »

http://wyslijto.pl/plik/7f98i0tg50
Tu masz rysunek techniczny DHX 5.0 Air. Myślę że powinien pomóc w mierzeniu skoku tłoka.
Pharaun.ojP!!
Posty: 476
Rejestracja: 09.10.2007 14:59:18
Kontakt:

Post autor: Pharaun.ojP!! »

[img]http://www.pinkbike.com/photo/4557599/

Czy w tym damperze, ta jakże świetnie wkomponowana i ładnie prezentująca się regulacja to blokada skoku czy propedal ?? Ale w sumie to propedalem trzeba ładnie pokręcić żeby coś zaczęło się dziać, a tam jest mała dźwignia, więc czyżby to blokada skoku :shock: ??
pietryna
Posty: 3790
Rejestracja: 04.06.2009 15:20:47
Kontakt:

Post autor: pietryna »

Mi to wygląda na regulator ProPedal przerobiony tak żeby można było kręcić nim z manetki.
http://www.eshop-gorgona.com/catalog/im ... 20Rear.jpg

No chyba że można tą regulacją zablokować skok ale pewnie nie bo w powietrznym tylko pokrętło się różni. Sama budowa tego zaworu jest taka sama(powiedzmy - im dalej od pokrętła tym większe podobieństwo, ale ponad 50% jest identyczna)

Istnieje jeszcze szansa że zaingerował w bebechy zaworu. Ale tego na zdjęciu nie zobaczysz.
Pharaun.ojP!!
Posty: 476
Rejestracja: 09.10.2007 14:59:18
Kontakt:

Post autor: Pharaun.ojP!! »

aa jak tak to na pewno to jest propedal...pierwszy raz widzę dhx z tego typu regulacją, na ale Barrelowi fajnego dynksa zrobili. :D

A tak nawiasem ma ktoś tabele ciśnień do dhx aira pod konkretną wagę?? Szukam szukam, i chyba coś cienko szukam.
Las3k_91 Ldz
Posty: 5216
Rejestracja: 20.08.2007 19:25:20
Lokalizacja: Łódź
Kontakt:

Post autor: Las3k_91 Ldz »

Pharaun.ojP!!, zależy od ramy, sprężyny też nie dobierzesz jednej do każdej ramy.
pietryna
Posty: 3790
Rejestracja: 04.06.2009 15:20:47
Kontakt:

Post autor: pietryna »

Wg mnie można to obliczyć, właściwie przeliczyć ze sprężyny. Tylko wypadałoby chyba znać powierzchnię komory głównej.

Poza tym można chyba jeszcze tak. Bierzesz max i minimalne ciśnienie z jakim może działać damper(to chyba jest podane?). Minimalne traktujesz jako coś dla ludzi 50-60kg(nie wiem może odpowiednio więcej) a maksymalne dla osób 90-100. Wyliczasz z tego sobie wartość dla swojej wagi i potem od tej wartości operujesz żeby uzyskać zadowalający sag.
ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Amazon [Bot] i 2 gości