
Płyny hamulcowe - co polecacie?
-
- Posty: 148
- Rejestracja: 06.01.2009 20:35:14
- Kontakt:
Płyny hamulcowe - co polecacie?
Siema:) Skonczył mi sie plyn avid'a do hamulcow i przymierzam sie do kupna nowego. Słyszałem ze z plynami roznie bywa: mimo tego ze wszystkie sa dot 5.1 to jeden daje twardsza klamke, a drugi sie mniej przegrzewa... Zapewne to sa tylko mity, ale warto zapytać. TAK WIĘC : Jaki płyn hamulcowy (dot 5.1,) polecacie? Płyn bedzie uzywany w Juicy'siakach i code'ach 5. Zalezy mi na odpornosci na przegrzewanie sie i twardej klamce - chyba oczywiste 

-
- Posty: 148
- Rejestracja: 06.01.2009 20:35:14
- Kontakt:
no tak, ale np. dot 5.1 jest gęstszy od dota 4, a co za tym idzie klamka i tak jest twardsza niz w przypadku zalania 4rka. Owszem grunt to dobre zalanie, ale klamka czesto puchnie przy dluzszym zjezdzie (nawet gdy sie umiejetnie hamuje) i w tym sensie chodzilo mi o twardosc klamki;]dhcyc pisze:twarda klamka=dobre zalanie, płyn nie ma tu nic do rzeczy, idz do sklepu z takimi rzeczami i kup nie najtanszy dot 5.1, da rade
mialem juicy przez 3 lata i nigdy mi sie nie zagotował, na docie 5.1, na 4 też myśle byoby ok. te płyny roznią sie głównie temp wrzenia i to gra tu główna role. Żeby dot 5.1 był gęstrzy nie zauwazyłem, moze chodzi Ci o lepki, jednak wcale taki lepki to on nie jest
a za twarde siadanie klamki biorac pod uwage sam płyn jako medium sciskane odpowiada jego ścisliwosc, która w przypadku cieczy jest b.mała i nie istotna tutaj zupełnie. hamulce potrafią różnie dzialac, nawet te same modele, chcesz twarda klamke wymien przewodu na taki w oplocie stalowym plus dobrze zalej.

http://dhcyc.pinkbike.com
DOT 5.1 jest mniej lepki od 4 - takie są wymogi stawiane nowej generacji płynów. Wszystko po to, by elektroniczne układy kontroli hamowania mogły działać sprawniej.
Zauważyłem, że na 5.1 klamka chodzi nieco lżej, co nie znaczy lepiej. 5.1 ze względu na niższą lepkość ma gorsze właściwości smarujące, przez co w niektórych przypadkach zmiana z 4 na 5.1 powoduje lekko skokową pracę klamki.
Jest to oczywiście wina wadliwych tłoczków w klamkach, ale przykład ładnie pokazuje różnicę między płynami.
5.1 nie musi mieć wyższej temperatury wrzenia od 4. Np. RBF 600 i 660 przewyższają wszystkie płyny 5.1.
Używałem płynu :
- avida 5.1- lipa. Czasem klamka na nim potrafi skrzypieć...
- Shell donax 5.1 - dobry, ale wyostrza wszelkie wady uszczelek- słabo smaruje.
- Organika 4 - zaskakująco dobry
- Motul 600 i 660 - wyraźnie bardziej lepki od Shella. Klamka pracuje baaardzo przyjemnie, masełko. Między jednym i drugim nie widzę żadnej różnicy.
Twardość klamki nie zależy od płynu. Może się wydawać, że klamka na mało lepkim płynie jest twardsza niż na bardziej lepkim. To tylko takie wrażenie.
Zauważyłem, że na 5.1 klamka chodzi nieco lżej, co nie znaczy lepiej. 5.1 ze względu na niższą lepkość ma gorsze właściwości smarujące, przez co w niektórych przypadkach zmiana z 4 na 5.1 powoduje lekko skokową pracę klamki.
Jest to oczywiście wina wadliwych tłoczków w klamkach, ale przykład ładnie pokazuje różnicę między płynami.
5.1 nie musi mieć wyższej temperatury wrzenia od 4. Np. RBF 600 i 660 przewyższają wszystkie płyny 5.1.
Używałem płynu :
- avida 5.1- lipa. Czasem klamka na nim potrafi skrzypieć...
- Shell donax 5.1 - dobry, ale wyostrza wszelkie wady uszczelek- słabo smaruje.
- Organika 4 - zaskakująco dobry
- Motul 600 i 660 - wyraźnie bardziej lepki od Shella. Klamka pracuje baaardzo przyjemnie, masełko. Między jednym i drugim nie widzę żadnej różnicy.
Twardość klamki nie zależy od płynu. Może się wydawać, że klamka na mało lepkim płynie jest twardsza niż na bardziej lepkim. To tylko takie wrażenie.
-
- Posty: 29
- Rejestracja: 04.01.2007 20:37:48
- Lokalizacja: Tajwan
- Kontakt:
Kolego jeśli zależy ci na odporności na przegrzanie i twardej klamce to polecam iść do sklepu motocyklowego i kupić Motula RBF600 jest to płyn, który można zalać zarówno do mineralnych jak i syntetycznych. Jest to płyn używany przez zawodników. Do tej pory nie wymyślono żadnego płynu odbiegającego znacząco od tego motula.
Hmmm troszkę się zastanawiam dlaczego rozmawiacie o tym, że się gotuje. Rozmawiałem o tym z bratem (kierowca rajdowy), dodatkowo rozmawiał z dystrybutorem jakiegoś płynu hamulcowego na Polskę(nie pamiętam teraz nazwy).
Płyny te gotują sie dopiero przy bardzo wysokich temperaturach, których wydaje mi się, że na rowerze nie osiągamy bo zdaje się nie rozgrzewamy tarcz do czerwoności jak to ma miejsce w autach rajdowych czy wyścigowych, nieprawda?
Najlepszym rozwiązaniem moim zdaniem będzie DOT 4 kupiony w dobrym sklepie rowerowym.
Płyny te gotują sie dopiero przy bardzo wysokich temperaturach, których wydaje mi się, że na rowerze nie osiągamy bo zdaje się nie rozgrzewamy tarcz do czerwoności jak to ma miejsce w autach rajdowych czy wyścigowych, nieprawda?
Najlepszym rozwiązaniem moim zdaniem będzie DOT 4 kupiony w dobrym sklepie rowerowym.
http://www.team.hadronsport.com/
-
- Posty: 367
- Rejestracja: 18.05.2009 17:20:27
- Kontakt:
Po pierwsze, zapewne pod tym hasłem kryło się to, iż chodzi mu o utratę właściwości.hcfr pisze:pżeprarzam ale czy kiedykolwiek slyszałesi o tym rzeby cos mlodnialo??
wiec odpowiedz na twoje pytanie bżmi tak taki plyn ruwnierz stażeje sie!!
Po drugie, NAUCZ SIĘ PISAĆ.
S: Deemax Ultimate, Fox 40 2011
-
- Posty: 29
- Rejestracja: 04.01.2007 20:37:48
- Lokalizacja: Tajwan
- Kontakt:
-
- Posty: 29
- Rejestracja: 04.01.2007 20:37:48
- Lokalizacja: Tajwan
- Kontakt:
Moze kogoś zainteresuje:
http://www.sklep.proauto.pl/download/en ... index.html
4.PŁYNY HAMULCOWE
4.1. Płyny do hamulców hydraulicznych
Sprawność i niezawodność działania hamulców stawia duże wymagania płynom hamulcowym, a mianowicie płyn musi mieć:
- dobre właściwości lepkościowo – temperaturowe,
- dostatecznie małą lepkość, aby hamowanie nie wymagało wysiłku,
- lepkość nie może być zbyt mała, gdyż nie zapewniłaby szczelności układu,
- lepkość nie może się zbyt mocno zmieniać z temperaturą, płyn musi mieć duży W.L.
- dobre własności smarne w celu zabezpieczenia cylindrów hamulcowych przed zatarciem,
- niską temperaturę krzepnięcia,
- wysoką temperaturę zapłonu lub być niepalny,
- małą skłonność do pienienia,
- dużą trwałość chemiczną w eksploatacji i przechowywaniu,
- nie mogą wytwarzać osadów,
- nie mogą korodować części metalowych układów hamulcowych,
- nie mogą działać niszcząco na gumę lub inne tworzywa, z których wykonane są tłoczki i uszczelki.
Jako płyny hamulcowe stosuje się:
- mieszaninę oleju rycynowego z alkoholami,
- mieszaninę gliceryny z alkoholami,
- płyny na osnowie glikolu etylenowego,
- lekkie oleje mineralne.
Najlepsze własności eksploatacyjne wykazują płyny hamulcowe oparte na oleju rycynowym. Sam olej rycynowy posiada dużą lepkość i zbyt wysoką temperaturę krzepnięcia i z tego powodu jest mieszany z różnymi alkoholami (etylowy, butylowy, izoamylowy). Zapewnia to dobre własności użytkowe, tym bardziej, że dodaje się jeszcze dodatki w postaci inhibitorów korozji.
4.2. Klasyfikacja płynów hamulcowych
1. Ze względu na zastosowanie:
- płyny do hamulców bębnowych,
- płyny do hamulców tarczowych.
2. Ze względu na skład chemiczny:
- płyny na bazie gliceryny,
- płyny na bazie oleju rycynowego,
- płyny na bazie cieczy syntetycznych.
3. Ze względu na warunki pracy:
- płyny o maksymalnej temperaturze pracy do 190 oC,
- płyny o maksymalnej temperaturze pracy do 205 oC (DOT 3),
- płyny o maksymalnej temperaturze pracy do 230 oC (DOT 4),
- płyny o maksymalnej temperaturze pracy do 260 oC (DOT 5),
Symbolem DOT pochodzącym od nazwy ministerstwa transportu USA (Department of Transportation) i kolejnym numerem określa się klasę płynu uwzględniającą:
- dopuszczalną temperaturę pracy płyn bezwodnego EPRB (Eauilibrium reflex boiling point), - mokry punkt wrzenia (Wet EPRB), który charakteryzuje higroskopijność płynu, poprzez obniżenie temp. wrzenia płynu pod wpływem zawilgocenia,
- lepkość kinematyczną w temp. 100°C i -40°C.
Płyny hamulcowe DOT - 3, 4 i 5 różnią się istotnie składem:
- płyny DOT - 3 są mieszaniną poliglikoli z monomerami poliglikoli, są higroskopijne
- płyny DOT - 4 monomery poliglikolowe oraz estry boranowe. Są one jeszcze bardziej higroskopijne niż płynu DOT - 3, lecz estry boranowe, hydrolizując wiążą swobodną wodę. Sprawia to, że przy tym samym zawodnieniu jak w płynie DOT - 3, wyższa jest temp. wrzenia płynu DOT -4,
- płyny DOT - 5 to specjalna grupa płynów w skład której, wchodzą zmodyfikowane silikony.
4.3. Zamienność płynów hamulcowych
Podstawę zamienności stanowią zalecenia producenta pojazdu. Samodzielnie zamieniając gatunki płynu hamulcowego należy kierować się informacjami producenta płynu. Płyn zastępujący i zastępowany powinny spełniać wymagania tej samej lub wyższej klasy DOT, tj.:
- płyn klasy DOT - 2 można zastąpić płynem klasy DOT - 3, DOT - 4, DOT - 5,
- płyn klasy DOT - 3 można zastąpić płynem klasy DOT - 4, DOT - 5,
- płyn klasy DOT - 4 można zastąpić płynem klasy DOT - 5.
Zmieniając gatunek płynu hamulcowego należy całkowicie opróżnić układ hamulcowy z płynu dotychczas stosowanego. l°
4.4. Wymagania wobec płynów hamulcowych
Płyny hamulcowe muszą posiadać określone własności wynikające ze specyfiki konstrukcyjnej i eksploatacyjnej układu hamulcowego. Do najważniejszych cech płynów zalicza się: wysoka temperatura wrzenia i niska próżność par. Podczas intensywnego hamowania temperatura płynu w pobliżu tłoczków osiąga w hamulcach szczękowych wartość 150°C i wyższą. W hamulcach tarczowych ekstremalna temperatura płynu jest niższa, z uwagi na lepsze warunki chłodzenia. Pod wpływem nagrzewania się płynu może dojść do lokalnego odparowania płynu hamulcowego i utworzenia tzw. korków parowych. Pojazd traci na zdolności i skuteczności hamowania na skutek sprężania korków parowych. Po ostygnięciu płynu układ hamulcowy odzyskuje zdolność hamowania.
Dobra mieszalność z wodą bez radykalnego obniżenia własności użytkowych.
Płyn hamulcowy powinien mieć zdolność wchłonięcia pewnej ilości wody, bez utraty jednorodności. Jednak nadmierne wchłanianie wody powoduje skutki ujemne: obniżenie się temperatury wrzenia i temperatury powstania korków parowych.
Płyny hamulcowe na bazie poliglikoli (DOT 3 - mieszaniny poliglikoli z monomerami
poliglikoli) cechuje znaczna higroskopijność, co bardzo zmniejsza ich walory użytkowe. Płyny hamulcowe na bazie poliglikoli z wprowadzonymi estrami boranowymi (DOT 4) mają nieco większą higroskopijność, lecz skutki uwodnienia są mniej kłopotliwe, gdyż mniej intensywnie spada temperatura wrzenia i temperatura tworzenia korków parowych niż dla płynów DOT 3. Płyny hamulcowe DOT 5 na bazie zmodyfikowanych silikonów mają jeszcze lepsze charakterystyki
4.5. Jak często wymieniać płyn hamulcowy?
Ponieważ zawilgocenia płynu hamulcowego podczas eksploatacji samochodu nie można uniknąć, płyny należy okresowo wymieniać na świeże według dwóch wariantów:
- co dwa lata, lub co 40 tysięcy km przebiegu,
- po stwierdzeniu metodą diagnostyczną osiągnięcia krytycznej wartości temperatury wrzenia i temperatury tworzenia korków parowych.
Zwiększenie agresywności korozyjnej
Diagnostyka eksploatacyjnego stanu płynu hamulcowego obejmuje pomiary temperatury korków parowych, temperatury wrzenia i zmiany przewodności elektrycznej płynu wywołanej głównie przez zawilgocenie. Przyrządy do pomiaru tych wielkości to tzw. „diagnozery”.
Pomiar przewodności płynu hamulcowego
Do zbiorniczka płynu hamulcowego wprowadza się sondę urządzenia pomiarowego tak, aby elektrody w całości zanurzyły się w płynie. Przyrząd wyskalowany jest w procentach zawartości wody. Należy pamiętać, że zawilgocenie płynu w cylinderku jest o 1 - 2 % wyższe niż w zbiorniku.
http://www.sklep.proauto.pl/download/en ... index.html
4.PŁYNY HAMULCOWE
4.1. Płyny do hamulców hydraulicznych
Sprawność i niezawodność działania hamulców stawia duże wymagania płynom hamulcowym, a mianowicie płyn musi mieć:
- dobre właściwości lepkościowo – temperaturowe,
- dostatecznie małą lepkość, aby hamowanie nie wymagało wysiłku,
- lepkość nie może być zbyt mała, gdyż nie zapewniłaby szczelności układu,
- lepkość nie może się zbyt mocno zmieniać z temperaturą, płyn musi mieć duży W.L.
- dobre własności smarne w celu zabezpieczenia cylindrów hamulcowych przed zatarciem,
- niską temperaturę krzepnięcia,
- wysoką temperaturę zapłonu lub być niepalny,
- małą skłonność do pienienia,
- dużą trwałość chemiczną w eksploatacji i przechowywaniu,
- nie mogą wytwarzać osadów,
- nie mogą korodować części metalowych układów hamulcowych,
- nie mogą działać niszcząco na gumę lub inne tworzywa, z których wykonane są tłoczki i uszczelki.
Jako płyny hamulcowe stosuje się:
- mieszaninę oleju rycynowego z alkoholami,
- mieszaninę gliceryny z alkoholami,
- płyny na osnowie glikolu etylenowego,
- lekkie oleje mineralne.
Najlepsze własności eksploatacyjne wykazują płyny hamulcowe oparte na oleju rycynowym. Sam olej rycynowy posiada dużą lepkość i zbyt wysoką temperaturę krzepnięcia i z tego powodu jest mieszany z różnymi alkoholami (etylowy, butylowy, izoamylowy). Zapewnia to dobre własności użytkowe, tym bardziej, że dodaje się jeszcze dodatki w postaci inhibitorów korozji.
4.2. Klasyfikacja płynów hamulcowych
1. Ze względu na zastosowanie:
- płyny do hamulców bębnowych,
- płyny do hamulców tarczowych.
2. Ze względu na skład chemiczny:
- płyny na bazie gliceryny,
- płyny na bazie oleju rycynowego,
- płyny na bazie cieczy syntetycznych.
3. Ze względu na warunki pracy:
- płyny o maksymalnej temperaturze pracy do 190 oC,
- płyny o maksymalnej temperaturze pracy do 205 oC (DOT 3),
- płyny o maksymalnej temperaturze pracy do 230 oC (DOT 4),
- płyny o maksymalnej temperaturze pracy do 260 oC (DOT 5),
Symbolem DOT pochodzącym od nazwy ministerstwa transportu USA (Department of Transportation) i kolejnym numerem określa się klasę płynu uwzględniającą:
- dopuszczalną temperaturę pracy płyn bezwodnego EPRB (Eauilibrium reflex boiling point), - mokry punkt wrzenia (Wet EPRB), który charakteryzuje higroskopijność płynu, poprzez obniżenie temp. wrzenia płynu pod wpływem zawilgocenia,
- lepkość kinematyczną w temp. 100°C i -40°C.
Płyny hamulcowe DOT - 3, 4 i 5 różnią się istotnie składem:
- płyny DOT - 3 są mieszaniną poliglikoli z monomerami poliglikoli, są higroskopijne
- płyny DOT - 4 monomery poliglikolowe oraz estry boranowe. Są one jeszcze bardziej higroskopijne niż płynu DOT - 3, lecz estry boranowe, hydrolizując wiążą swobodną wodę. Sprawia to, że przy tym samym zawodnieniu jak w płynie DOT - 3, wyższa jest temp. wrzenia płynu DOT -4,
- płyny DOT - 5 to specjalna grupa płynów w skład której, wchodzą zmodyfikowane silikony.
4.3. Zamienność płynów hamulcowych
Podstawę zamienności stanowią zalecenia producenta pojazdu. Samodzielnie zamieniając gatunki płynu hamulcowego należy kierować się informacjami producenta płynu. Płyn zastępujący i zastępowany powinny spełniać wymagania tej samej lub wyższej klasy DOT, tj.:
- płyn klasy DOT - 2 można zastąpić płynem klasy DOT - 3, DOT - 4, DOT - 5,
- płyn klasy DOT - 3 można zastąpić płynem klasy DOT - 4, DOT - 5,
- płyn klasy DOT - 4 można zastąpić płynem klasy DOT - 5.
Zmieniając gatunek płynu hamulcowego należy całkowicie opróżnić układ hamulcowy z płynu dotychczas stosowanego. l°
4.4. Wymagania wobec płynów hamulcowych
Płyny hamulcowe muszą posiadać określone własności wynikające ze specyfiki konstrukcyjnej i eksploatacyjnej układu hamulcowego. Do najważniejszych cech płynów zalicza się: wysoka temperatura wrzenia i niska próżność par. Podczas intensywnego hamowania temperatura płynu w pobliżu tłoczków osiąga w hamulcach szczękowych wartość 150°C i wyższą. W hamulcach tarczowych ekstremalna temperatura płynu jest niższa, z uwagi na lepsze warunki chłodzenia. Pod wpływem nagrzewania się płynu może dojść do lokalnego odparowania płynu hamulcowego i utworzenia tzw. korków parowych. Pojazd traci na zdolności i skuteczności hamowania na skutek sprężania korków parowych. Po ostygnięciu płynu układ hamulcowy odzyskuje zdolność hamowania.
Dobra mieszalność z wodą bez radykalnego obniżenia własności użytkowych.
Płyn hamulcowy powinien mieć zdolność wchłonięcia pewnej ilości wody, bez utraty jednorodności. Jednak nadmierne wchłanianie wody powoduje skutki ujemne: obniżenie się temperatury wrzenia i temperatury powstania korków parowych.
Płyny hamulcowe na bazie poliglikoli (DOT 3 - mieszaniny poliglikoli z monomerami
poliglikoli) cechuje znaczna higroskopijność, co bardzo zmniejsza ich walory użytkowe. Płyny hamulcowe na bazie poliglikoli z wprowadzonymi estrami boranowymi (DOT 4) mają nieco większą higroskopijność, lecz skutki uwodnienia są mniej kłopotliwe, gdyż mniej intensywnie spada temperatura wrzenia i temperatura tworzenia korków parowych niż dla płynów DOT 3. Płyny hamulcowe DOT 5 na bazie zmodyfikowanych silikonów mają jeszcze lepsze charakterystyki
4.5. Jak często wymieniać płyn hamulcowy?
Ponieważ zawilgocenia płynu hamulcowego podczas eksploatacji samochodu nie można uniknąć, płyny należy okresowo wymieniać na świeże według dwóch wariantów:
- co dwa lata, lub co 40 tysięcy km przebiegu,
- po stwierdzeniu metodą diagnostyczną osiągnięcia krytycznej wartości temperatury wrzenia i temperatury tworzenia korków parowych.
Zwiększenie agresywności korozyjnej
Diagnostyka eksploatacyjnego stanu płynu hamulcowego obejmuje pomiary temperatury korków parowych, temperatury wrzenia i zmiany przewodności elektrycznej płynu wywołanej głównie przez zawilgocenie. Przyrządy do pomiaru tych wielkości to tzw. „diagnozery”.
Pomiar przewodności płynu hamulcowego
Do zbiorniczka płynu hamulcowego wprowadza się sondę urządzenia pomiarowego tak, aby elektrody w całości zanurzyły się w płynie. Przyrząd wyskalowany jest w procentach zawartości wody. Należy pamiętać, że zawilgocenie płynu w cylinderku jest o 1 - 2 % wyższe niż w zbiorniku.
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 2 gości