Odpowietrzanie dampera..
Odpowietrzanie dampera..
Chcialbym sie dowiedziec jak sie odpowietrza dampery ROMICa.. albo ogolnie dampery bez zbiorniczka wyrównawczego... na początek chcialbym zapytac czy otwor do wlewania oleju jest obok trzpienia(tłoka) dampera... bo w moim damperze nie widze innych śrubek które mozna wykrecic aby moc wlac do środka olej... i w jaki spoosb mam go odpowietrzyc? poprostu wyciągnąć tłok na maxa i wypełnic damper olejem az po sam korek? czy jak?
i jeszcze jedno...moj damper przy odbijaniu strasznie syczy..tak jakby mial ciut za malo oleju... dzźwięk jest podobny do tego jak sie Marcoka odwróci "do góry nogami" olej spłynie a potem sie go postawi normalnie i ugnie to tak siorbie olej na początku... i jeszcze jak mam damper(bez sprezyny) ustawiony w pionie tlokiem do góry to w pierwszym centymetrze skoku nie ma tlumienia a jak go ustawie odwrotnie tłokiem w dół to tłumienie jest na początku skoku ale nie ma go na koncu...
czyli z tego wnioskuje ze jest zbyt malo ileju i trzeba wymienic i nalac swiezy..
wiec niech ktos mi wytlumaczy jak sie zabrac za odpowietrzanie tego dampera..
wiem ze na forum bylo wiele razy o odpowietrzaniu dampera ale wszystkie tematy ktore znalazlem dotyczyly damperow ze zbiorniczkiem wyrownawczym a w moim damperze nie ma zbiorniczka wiec raczej tamte manuale nie pomogą mi...
i jeszcze jedno...moj damper przy odbijaniu strasznie syczy..tak jakby mial ciut za malo oleju... dzźwięk jest podobny do tego jak sie Marcoka odwróci "do góry nogami" olej spłynie a potem sie go postawi normalnie i ugnie to tak siorbie olej na początku... i jeszcze jak mam damper(bez sprezyny) ustawiony w pionie tlokiem do góry to w pierwszym centymetrze skoku nie ma tlumienia a jak go ustawie odwrotnie tłokiem w dół to tłumienie jest na początku skoku ale nie ma go na koncu...
czyli z tego wnioskuje ze jest zbyt malo ileju i trzeba wymienic i nalac swiezy..
wiec niech ktos mi wytlumaczy jak sie zabrac za odpowietrzanie tego dampera..
wiem ze na forum bylo wiele razy o odpowietrzaniu dampera ale wszystkie tematy ktore znalazlem dotyczyly damperow ze zbiorniczkiem wyrownawczym a w moim damperze nie ma zbiorniczka wiec raczej tamte manuale nie pomogą mi...
[S] [b]DHX 5.0 241mm stan bdb[/b]
5th Elemen 241mm stan bdb
gg: 9422645
5th Elemen 241mm stan bdb
gg: 9422645
XXX Romic wbrew pozorom ma zbiornik wyrównawczyw głównym korpusie. To jest damper w technologii Twin Tube, co nieco komplikuje sprawę.
Może to cos pomoże:
http://manualer.happymtb.org/romic/Romi ... manual.pdf
Może to cos pomoże:
http://manualer.happymtb.org/romic/Romi ... manual.pdf
aha....
czyli romic to pełnowartościowy damper ze zbiorniczkiem wyrównawczym tyle ze sprytnie scowanym w korpusie dampera po to by nie wystawal i nie udeżał o rame tak jak to bywa w przy damperach ze zbiorniczkiem
ładnie to wymyslili;p
a ma ktos moze jakis opis jak serwisowac to cudo? jak olej wymienic? bo na tym manualu jest tylko wymienione gdzie sie co znajduje w tym damperze a co do serwisu to tylko adres www i numer tel do serisu romica wiec to mi nie pomoze zbytnio..
mam jeszcze pytanie czy w damperze wystarczy odkrecic korek wylac olej i wlac nowy tak jak w amorach marcoka czy trzeba jakis specjalistycznych metod zeby wymienic olej?
bo mi chodzi tylko o wymiane/dolanie oleju bo jak juz pisalem brakuje mi oleju chyba w damperze...
Edit:
postanowilem pokombinowac i odkrecilem tą śrubke o której wspominalem..tą obok tłoka na korpusie..
i wycieklo mi troszke oleju bo tak jakby cisnienie powietrza bylo (w tym damperze nie ma powietrza..bo nie ma nawet wentyla do pompowania)
no to mysle sobie ze na bank tedy sie olej wlewa skoro tedy troszke wylecialo...ale wziąłęm strzykawke z igłą (bo to malutki otwor) i dolewam..wtłoczyłem minimalna ilosc oleju i zaczęło wylatywac wiec mysle sobie damper pełny to zakrecam korek..
no i dalej jest tak samo ze brakuje oleju..
odkrecam wylałem z tego otworu tą ilość oleju którą wtłoczyłem strzykawka i dalej nic nie leci.. nacisne na tlok a olej z dampera nie wylatuje..
i nie wiem co teraz bo ani wylac ani wlac oleju...chyba ze w złe miejsce olej wlewam...ale innych srubek/korkow nie widze;/
tak wiec niech ktos powie którędy sie wlewa olej do dampera?
czyli romic to pełnowartościowy damper ze zbiorniczkiem wyrównawczym tyle ze sprytnie scowanym w korpusie dampera po to by nie wystawal i nie udeżał o rame tak jak to bywa w przy damperach ze zbiorniczkiem

a ma ktos moze jakis opis jak serwisowac to cudo? jak olej wymienic? bo na tym manualu jest tylko wymienione gdzie sie co znajduje w tym damperze a co do serwisu to tylko adres www i numer tel do serisu romica wiec to mi nie pomoze zbytnio..
mam jeszcze pytanie czy w damperze wystarczy odkrecic korek wylac olej i wlac nowy tak jak w amorach marcoka czy trzeba jakis specjalistycznych metod zeby wymienic olej?
bo mi chodzi tylko o wymiane/dolanie oleju bo jak juz pisalem brakuje mi oleju chyba w damperze...
Edit:
postanowilem pokombinowac i odkrecilem tą śrubke o której wspominalem..tą obok tłoka na korpusie..
i wycieklo mi troszke oleju bo tak jakby cisnienie powietrza bylo (w tym damperze nie ma powietrza..bo nie ma nawet wentyla do pompowania)
no to mysle sobie ze na bank tedy sie olej wlewa skoro tedy troszke wylecialo...ale wziąłęm strzykawke z igłą (bo to malutki otwor) i dolewam..wtłoczyłem minimalna ilosc oleju i zaczęło wylatywac wiec mysle sobie damper pełny to zakrecam korek..
no i dalej jest tak samo ze brakuje oleju..
odkrecam wylałem z tego otworu tą ilość oleju którą wtłoczyłem strzykawka i dalej nic nie leci.. nacisne na tlok a olej z dampera nie wylatuje..
i nie wiem co teraz bo ani wylac ani wlac oleju...chyba ze w złe miejsce olej wlewam...ale innych srubek/korkow nie widze;/
tak wiec niech ktos powie którędy sie wlewa olej do dampera?
[S] [b]DHX 5.0 241mm stan bdb[/b]
5th Elemen 241mm stan bdb
gg: 9422645
5th Elemen 241mm stan bdb
gg: 9422645
odkręcasz mocowanie dampa to gdzie jest rebound w nim jest iglica, przy tym jak składasz damper masz go w pionie i wkręcając pokrywę oraz wciskając tłok ewentualne powietrze tamtędy zwiewa, dodatkowo 2 pierścień nie wymaga odpowietrzenia bo przy zalaniu po brzeg przy osadzaniu pływaka nie będzie tam powietrza
to by było na tyle 
Tylko w romic jedna rzecz jest prze**bana odkręcanie głównej pokrywy nie robi się tego zwykłym kluczem jak jest to w przypadku nowych damperów a takim zdziwaczonym z dwoma bolcami.


Tylko w romic jedna rzecz jest prze**bana odkręcanie głównej pokrywy nie robi się tego zwykłym kluczem jak jest to w przypadku nowych damperów a takim zdziwaczonym z dwoma bolcami.
off_road juz wiem o co ci biega
wiesz co? ten klucz jest podobny do klucza do tarcz w szlifierkach kątowych tylko ciut mniejszy rozstaw bolców jest;] zara ide klucz dorobic ;p
dzieki ci za pomoc:))
no i mam problem...
nie moge odpowietrzyc tego dampera;/
ta srubka przy iglicy to odpowietrznik jest..nim powietrze wylatuje...i skrecam korpus z odkrecona tą srubka i jak dokrecam powietrze wylatuje tym odpowietrznikiem... i zakrecam go... zakladam damper do roweru... i dalej syczy...ma inny ton ten syk ale to przez zmiane gestosci oleju chyba..
a wiec co robie nie tak?
wykrecam ten duzy korek z korpusu dampera wlewam do srodka olej wkladam iglice razem z korpusem zakrecam do polowy wciskam tlok do konca zeby nadmiar oleju i powietrze wylecialo dokrecam wszystko i nadal jest zapowietrzony;/

dzieki ci za pomoc:))
no i mam problem...
nie moge odpowietrzyc tego dampera;/
ta srubka przy iglicy to odpowietrznik jest..nim powietrze wylatuje...i skrecam korpus z odkrecona tą srubka i jak dokrecam powietrze wylatuje tym odpowietrznikiem... i zakrecam go... zakladam damper do roweru... i dalej syczy...ma inny ton ten syk ale to przez zmiane gestosci oleju chyba..
a wiec co robie nie tak?
wykrecam ten duzy korek z korpusu dampera wlewam do srodka olej wkladam iglice razem z korpusem zakrecam do polowy wciskam tlok do konca zeby nadmiar oleju i powietrze wylecialo dokrecam wszystko i nadal jest zapowietrzony;/
[S] [b]DHX 5.0 241mm stan bdb[/b]
5th Elemen 241mm stan bdb
gg: 9422645
5th Elemen 241mm stan bdb
gg: 9422645
Witam.
Odświeżę temat bo mam podobny problem i dotyczy on tego samego dampera (Romic).
Otóż zauważyłem dziś że przy powrocie damper siorbie, co wskazuje na małą i lość oleju. Zacząłem kombinować jak olej wlać, i odkręciłem tą nieszczęsną śrubkę koło tłoka (tą którą XXX określił jako odpowietrznik. Wyciekło trochę oleju, ale jak się przekonałem nie da się tamtędy wlać oleju
. Problem dodatkowy w tym że teraz tłok się nie cofie, wciskam go i tak zostaje. Tłumienie powrotu jakoś działa, bynajmniej w takim stopniu że jak skręcę czerwone pokrętło blokuje tłok. Proszę o jakieś wskazówki co teraz zrobić by damper doprowadzić do porządku. Z góry thx.
Odświeżę temat bo mam podobny problem i dotyczy on tego samego dampera (Romic).
Otóż zauważyłem dziś że przy powrocie damper siorbie, co wskazuje na małą i lość oleju. Zacząłem kombinować jak olej wlać, i odkręciłem tą nieszczęsną śrubkę koło tłoka (tą którą XXX określił jako odpowietrznik. Wyciekło trochę oleju, ale jak się przekonałem nie da się tamtędy wlać oleju

-
- Posty: 146
- Rejestracja: 03.11.2009 22:02:34
- Kontakt:
Aby doprowadzić damper do porządku trzeba zrobić wentylek na małą igłę w miejscu tej sróbki co łatwe nie jest.Lepiej oddaj damper do serwisu najlepiej do Kaliego bo jest on jedną z nielicznych osób w Polsce, która podejmuje się serwisu damperów romic http://www.variobike.enic.pl/ , ogólnie to jak już zalejesz damper i go złożysz to musisz go napompować przez ten właśnie otwór, w którym trzeba zrobic wentyl, bez tego damper nie będzie działał tak jak trzeba.
Niestety nie jestem z Krakowa, więc do kosztów serwisu doszłyby jeszcze koszty wysyłki. Poza tym chciałbym spróbować swoich sił. Na razie jestem na etapie kombinowania klucza żeby odkręcić korpus i wyjąć tłok. Gdzieś widziałem manuala jak pompować Foxa przez taki wentyl domowej roboty, muszę poszukać. Pompować kiedy tłok w górze, tak?
Ed/
Przejrzałem instrukcję serwisu Foxa:
http://www.dh-zone.com/forum/viewtopic.php?t=56408
i to jednak to nie ta śrubka o której wspomniałem służy do pompowania. W Romicu jest też druga, w tym samym miejscu co w Foxie z manuala:

a ta koło tłoka:

jest od czego innego, więc raczej powietrze z zbiorniczka wyrównawczego z niej nie uciekło. Zobaczę jak uda mi mi się go odkręcić i zalać.
Ed/
Przejrzałem instrukcję serwisu Foxa:
http://www.dh-zone.com/forum/viewtopic.php?t=56408
i to jednak to nie ta śrubka o której wspomniałem służy do pompowania. W Romicu jest też druga, w tym samym miejscu co w Foxie z manuala:

a ta koło tłoka:

jest od czego innego, więc raczej powietrze z zbiorniczka wyrównawczego z niej nie uciekło. Zobaczę jak uda mi mi się go odkręcić i zalać.
-
- Posty: 146
- Rejestracja: 03.11.2009 22:02:34
- Kontakt:
-
- Posty: 146
- Rejestracja: 03.11.2009 22:02:34
- Kontakt:
Pompuje się nie zbiorniczek wyrównawczy tylko tam gdzie jest śrubka na drugim zdjęciu i właśnie jeżeli nie ma tam ciśnienia to tłok nie wraca, przez co damper mógł się równocześnie zapowietrzyć. Ta śrubka na pierwszym zdjęciu trzyma regulacje żeby nie wyleciała. Romic a vanilla mają zupełnie inną konstrukcję także nie kieruj się manualami fox'a.
No i doopa zbita. Rozkreciłem, zalałem, i teraz wogóle tłumienie przestało działać. Normalnie lipa
. Nie wiecie ile w Vario biorą za zrobienie dampera? Jak nie wykombinuję już nic trzeba będzie pomyśleć o nich...
Ogólnie damper zalałem,nie siorbie już. Natomiast tłumienie wogule nie działa. P skręceniu jest tak jakby tłumienie było ustawione na dość duże, regulacja pokrętłem nie działa. Jak wykręcę czerwone pokrętło do regulacji tłumieniai kilka razy poruszam tłokiem iglica podnosi się do góry i chodzi lżej, ale gdy ją pchnę śrubokrętem w dół to już w dole zostaje (a domyślam się że powinna wrócić).

Ogólnie damper zalałem,nie siorbie już. Natomiast tłumienie wogule nie działa. P skręceniu jest tak jakby tłumienie było ustawione na dość duże, regulacja pokrętłem nie działa. Jak wykręcę czerwone pokrętło do regulacji tłumieniai kilka razy poruszam tłokiem iglica podnosi się do góry i chodzi lżej, ale gdy ją pchnę śrubokrętem w dół to już w dole zostaje (a domyślam się że powinna wrócić).
Nie koniecznie powinna wrócić. Zauważ, że w trakcie normalnej pracy na iglicę działa duże ciśnienie, to że sama nie wraca podczas prób "na sucho" to jeszcze o niczym nie świadczy, podczas jazdy wróci, chyba że jest naprawdę mocno przekoszona, ale nie wiem co by musiało się stać, żeby powstała tego typu usterka. Poza tym z tego co piszesz :
wynika, że wszystko jest OK.sznib pisze:P skręceniu jest tak jakby tłumienie było ustawione na dość duże, regulacja pokrętłem nie działa. Jak wykręcę czerwone pokrętło do regulacji tłumieniai kilka razy poruszam tłokiem iglica podnosi się do góry i chodzi lżej,
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Amazon [Bot] i 3 gości