Redukcja z qr20 do osi standard - projekt

alzajac
Posty: 200
Rejestracja: 26.07.2009 15:06:34
Kontakt:

Redukcja z qr20 do osi standard - projekt

Post autor: alzajac »

Kupiłem sobie ostatnio za waszą radą używane koło na piaście Da Bomb Head Spin (QR20) z obręczom AlexRims na przód lecz obecnie posiadam jeszcze amora ze standardową osią. Piasta posiada kołnierze które można demontować więc na ich bazie zaprojektowałem sobie tulejki redukcyjne (pomagając sobie projektami które udało mi się wyszperać w googlach) i wynik chcę wam przedstawić byście powiedzieli czy projekt jest OK i czy będzie działało to tak jak powinno (poniżej zdjęcia). Dodam że koło będzie współgrało z Duro DJ.

Przekrój piasty:

Obrazek

Oś:

Obrazek

Tulejka:

Obrazek

No i teraz pytania... Po pierwsze szukając zdjęć tulejek na jakich mógłbym się wzorować zauważyłem że np. w piaście Reborn są same tulejki redukcyjne (z wypustkami) ale bez osi - które rozwiązanie jest lepsze? Obawiam się o sztywność rozwiązania bez osi w środku która przechodzi przez całą piastę i tulejki.
Z czego wykonać oś i tulejki? Czy zwykła stal wystarczy? Zaznaczam że nie zależy mi na wadze a na jak najmniejszych kosztach i dobrej wytrzymałości.
tomek059
Posty: 986
Rejestracja: 24.05.2007 19:38:07
Lokalizacja: Głowaczów, Kielce
Kontakt:

Post autor: tomek059 »

Jeżeli chcesz żeby wyszło jak najtaniej to kup zwykłą oś do przedniego koła, kosztuje niecałe 10zł, a masz nakrętki i bieżnie nakręcane na oś możesz wykorzystać jako nakrętki które utrzymują oś w dobrym położeniu w tulejkach tak aby ci to nie latało. To rozwiązanie które proponujesz nie ma właśnie nic takiego, oś może sobie zasuwać w kołnierz i się obracać. W efekcie po jakimś czasie mogły by się pojawić tam luzy.
alzajac
Posty: 200
Rejestracja: 26.07.2009 15:06:34
Kontakt:

Post autor: alzajac »

Czyli mam rozumieć że tulejki powinny być zablokowane na osi? Jeśli tak to może lepszym patentem będzie nagwintowanie tulejki w środku i nakręcanie obu tulejek na oś?
PoleK
Posty: 1489
Rejestracja: 29.01.2006 19:30:39
Lokalizacja: Kalisz
Kontakt:

Post autor: PoleK »

jak oske i tak toczysz, to zrob na niej takie talerzyki jak na 2 rysunku masz. co da oparcie tulejkom i nie bedzie sie mialo co rozwalic, i pamietaj zeby zrobic tak polaczenie wciskowe, bo na luznym Ci sie zrobi masakra:P

i oczywiscie, z lewej strony musisz miec odpowiednie odleglosci pod tarcza, jesli takowej uzywasz...

ogor chyba niedawno robil taki patent, napisz, moze Ci pomoze;)



i jak wymiarujesz, to przekrecasz wymiary o 90 stopni w lewo z nie w prawo:)
http://www.pinkbike.com/photo/5516869/
http://tnij.com/Sprzedam_stuff :)
alzajac
Posty: 200
Rejestracja: 26.07.2009 15:06:34
Kontakt:

Post autor: alzajac »

Co do ośki to właśnie miała być z tymi talerzykami i właśnie myślałem żeby o to się tulejki opierały. Co do połączenia wciskowego rozumiem że wszystko ma być po prostu ciasno spasowane?
mat13por
Posty: 394
Rejestracja: 12.11.2008 17:36:18
Lokalizacja: Mysłowice
Kontakt:

Post autor: mat13por »

Ja mam takie pytanko. W jakim programie robisz te rysunki? :)
PoleK
Posty: 1489
Rejestracja: 29.01.2006 19:30:39
Lokalizacja: Kalisz
Kontakt:

Post autor: PoleK »

mat13por zrobisz takie cos lajtowo w cadzie...

a ten jeden wyglada jak z Painta:D
http://www.pinkbike.com/photo/5516869/
http://tnij.com/Sprzedam_stuff :)
Orzech55
Posty: 24
Rejestracja: 05.06.2010 21:22:07
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: Orzech55 »

Jak masz autoCad'a to zapisz projekt na materiał kup aluminium zwykłe albo brąz (jest tani jak barszcz a się nie wytrze) idź z tym do jakiejś szkoły technicznej (np samochodowej czy coś w tym stylu) i Ci to wytną za free :). Co do sztywności do jednej z tulejek daj długa wpustkę wchodzącą do piasty i przez cała jej długość.
alzajac
Posty: 200
Rejestracja: 26.07.2009 15:06:34
Kontakt:

Post autor: alzajac »

Ogólnie 2 pierwsze rysunki znalazłem w internecie i zaadaptowałem tylko wymiary a tulejkę robiłem w zwykłym photofiltre (a w cadzie to chyba zacznę się bawić) :) Mam znajomego który zajmuje się toczeniem takich rzeczy więc akurat z kosztami toczenia nie ma problemu ;) Chodziło mi głównie o materiał i patent: ośka + tulejka no i czy sam projekt jest OK :)
alzajac
Posty: 200
Rejestracja: 26.07.2009 15:06:34
Kontakt:

Post autor: alzajac »

Odświeżam bo obmyśliłem nowy patent. A mianowicie zamiast ośki 10mm dam pełną 20mm zakończoną wypustkami 10mm. Obecne tulejki skrócę po 5mm na stronę. Wykonałem projekty i przedstawiam je tutaj. Czy coś takiego będzie lepszym rozwiązaniem? Wydaje mi się że poprawi to sztywność mimo że waga wzrośnie (to nie jest akurat tak istotne). Czy będzie działało jak powinno?

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek
GgG
moderator
Posty: 5213
Rejestracja: 27.12.2008 22:45:46
Lokalizacja: Lublin
Kontakt:

Post autor: GgG »

Piasta na 20mm ma 110mm szerokości, a ta na 10mm chyba 100mm, tak więc nie wiem czy da radę to tak złożyć.
mati0507
Posty: 138
Rejestracja: 27.04.2006 07:01:19
Lokalizacja: Rybnik
Kontakt:

Post autor: mati0507 »

Mam gdzieś taką redukcję z mojej piasty Nope 2-way. Jak znajdę to mogę zapodać foto.
Piasta ma dystanse taki jak na twoich rysunkach. i do tego taką tulejkę z szybkozamykaczem.
http://tiny.pl/5p2t
alzajac
Posty: 200
Rejestracja: 26.07.2009 15:06:34
Kontakt:

Post autor: alzajac »


Piasta na 20mm ma 110mm szerokości, a ta na 10mm chyba 100mm, tak więc nie wiem czy da radę to tak złożyć.
uwzględniłem to. moja po zdjęciu kołnierzy (które najpierw maiłem zastąpić tulejkami a teraz zamierzam je po prostu skrócić) ma 90 mm szerokości (z kołnierzami 110mm) skracam kołnierze po 5 mm co daje 100mm szerokość piasty a zachowuję oś 20mm poprzez zmienienie jej konstrukcji

jak będę miał chwilę czasu zrobię projekt całości (piasty, kołnierzy i osi) w cadzie i pokaże
alzajac
Posty: 200
Rejestracja: 26.07.2009 15:06:34
Kontakt:

Post autor: alzajac »

trochę zabawy w cadzie i zrobiłem przekrój takiej piast z zredukowanymi kołnierzami i moją osią:

Obrazek
PoleK
Posty: 1489
Rejestracja: 29.01.2006 19:30:39
Lokalizacja: Kalisz
Kontakt:

Post autor: PoleK »

alzajac wez pod uwage ze nie kazdy amor "przyjmie" taka piaste, bo jednak miejsce w ktorym przychodzi os od wew. jest ograniczone...
http://www.pinkbike.com/photo/5516869/
http://tnij.com/Sprzedam_stuff :)
alzajac
Posty: 200
Rejestracja: 26.07.2009 15:06:34
Kontakt:

Post autor: alzajac »

PoleK pisze:alzajac wez pod uwage ze nie kazdy amor "przyjmie" taka piaste, bo jednak miejsce w ktorym przychodzi os od wew. jest ograniczone...
przeczytaj mój pierwszy post dokładnie... redukcję robię pod konkretny amor który już wymierzyłem.
PoleK
Posty: 1489
Rejestracja: 29.01.2006 19:30:39
Lokalizacja: Kalisz
Kontakt:

Post autor: PoleK »

alzajac ale Ja widze 1 post, tylko jak zrobisz tak jak mowisz, to masz do oparcia na lagach jakies, 25mm jak nie lepiej, zmiesci sie na pewno? pytam dla tego ze moze przeoczyles, bez cisnien;)

a co do ucinania tulejek, to jak zmienisz amora, bedziesz musial je dotoczyc od nowa, albo kombinowac...

jak juz oske toczyc to tuleje tez, krotsze...
http://www.pinkbike.com/photo/5516869/
http://tnij.com/Sprzedam_stuff :)
alzajac
Posty: 200
Rejestracja: 26.07.2009 15:06:34
Kontakt:

Post autor: alzajac »

tak zmierzyłem i jest zapas dla oparcia się osi :)
a tą tulejkę właśnie toczę dlatego że koło kupiłem okazyjnie i przyszłościowo (następny amor już pod qr20) :)
ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Amazon [Bot], Semrush [Bot] i 2 gości