Przy zmianie obręczy na inną trzeba zmienić szprychy??

biker12
Posty: 56
Rejestracja: 09.01.2011 16:33:42
Lokalizacja: Rozdziele
Kontakt:

Przy zmianie obręczy na inną trzeba zmienić szprychy??

Post autor: biker12 »

Witajcie!
Na początku przepraszam jeżeli temat założyłem w złym dziale lub zadaję banalne pytanie, niestety jestem początkującym bikerem.Kupiłem obręcz dartmoor'a. Będę musiał zmienić szprychy?? Jeżeli trzeba będzie zmienić szprychy to jaka długość?? Wiem, że muszę piastę i obręcz zmierzyć suwmiarką. Jak to zmierzyć? Zaplatanie kół jest trudne? Jak polecacie zaplatać?? Na 1 krzyż? Na 2, 4?? Może słoneczko? Jest to koło tylne.

Z góry thx :D
Spaced
moderator
Posty: 16953
Rejestracja: 22.08.2007 23:16:31
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: Spaced »

Nie zaplataj sam kół. Oddaj do serwisu, a koło pozyje dłuzej i koniec konców wydasz mniej, nie wiecej.
Blady214
Posty: 425
Rejestracja: 29.03.2006 13:45:08
Lokalizacja: Gorzów Wlkp
Kontakt:

Post autor: Blady214 »

Jeżeli zadajesz tak podstawowe pytania, to nie podejmuj się zaplotu.

1. Będziesz musiał kupić nowe szprychy.
a) prawdopodobnie długość Twoich stary szprych nie będzie odpowiednia pod nową obręcz
b) Twoje stare szprychy już i tak pewnie swoje przeszły, więc tak czy inaczej wypadałoby je zmienić

2. Jaka długość, albo podaj nam jeszcze jaką masz piastę, albo znajdź program spokeman i sam pomierz, w manualu do programu jest wszystko opisane.

3. Masz zbyt małą wiedzę w kwestii zaplatania kół, oddaj do serwisu.

4. Według mnie najlepiej na 3 krzyże.
sznib
Posty: 343
Rejestracja: 25.07.2009 12:49:45
Kontakt:

Post autor: sznib »

Ja kilka razy zaplatałem na starych szprychach i nic się z kołami nie dzieje. To czy stare Ci przypasują zależy od obręczy nowa musi być podobnej wysokości jak stara. W takim wypadku nawet nie trzeba zaplatać od nowa, luzujesz maksymalnie szprychy odkręcając nyple, przykładasz nową obręcz do tej starej w kole tak aby otwory na wentyl w obu były obok siebie i aby otwory na nyple odpowiednio były (nie są umieszczone symetrycznie, tylko lewa, prawa) Teraz przekładamy szprychy ze starej obręczy do nowej, jeśli nowa obręcz jest po prawej zaczynamy od szprychw otworach po prawej, potem druga strona i gotowe.
Zaplatanie i późniejsze centrowanie to długa i mozolna robota jak się nie ma doświadczenia, łatwo przy tym coś spieprzyć, więc lepiej daj do serwisu. Jak chcesz się nauczyć zaplatać i centrować to najlepiej na jakimś starym kole z makrokesza :).
biker12
Posty: 56
Rejestracja: 09.01.2011 16:33:42
Lokalizacja: Rozdziele
Kontakt:

Post autor: biker12 »

Dziś "poćwiczę" zmianę szprych na innym, starym, niepotrzebnym kole. Jeżeli nie wyjdzie oddam do serwisu. Stare szprychy nie są takie złe. Mają ok pół roku i nie więcej jak 100km. Stara obręcz ma 30mm wysokości a nowa 19mm. W takim przypadku będę musiał koniecznie zmienić szprychy. Jakie kupić?? 10mm dłuższe??
sznib
Posty: 343
Rejestracja: 25.07.2009 12:49:45
Kontakt:

Post autor: sznib »

Na pewno nie 10mm dłuższe. Jest taki programik Spokeman:
http://www.programosy.pl/program,spokeman.html
pobierz i policz.
KaKTuSSS
moderator
Posty: 3709
Rejestracja: 21.04.2005 03:40:21
Lokalizacja: Poznań TEY!!!
Kontakt:

Post autor: KaKTuSSS »

Jeśli szprychy przypasują długością to nie ma problemu. Jedyne zastrzeżenie to aluminiowe nyple, te się stosuje tylko raz.
Serwis amortyzatorów przednich BOS/anodowanie/nietypowe uszczelnienia!
biker12
Posty: 56
Rejestracja: 09.01.2011 16:33:42
Lokalizacja: Rozdziele
Kontakt:

Post autor: biker12 »

Nyple zmienię na 100%. Wczoraj zaplatałem stare koło. Na różne sposoby i dowiedziałem się, że to nie jest takie trudne :D Centrował sam nie będę,oddam do serwisu. Jaki serwis polecacie w Limanowej? Jeżeli szprycha będzie o ok 5mm za krótka to można "nadrobić" nyplem??
sznib
Posty: 343
Rejestracja: 25.07.2009 12:49:45
Kontakt:

Post autor: sznib »

1-2mm góra, 5mm myślę że zdecydowanie za dużo do "nadrabiania nyplem".
KaKTuSSS
moderator
Posty: 3709
Rejestracja: 21.04.2005 03:40:21
Lokalizacja: Poznań TEY!!!
Kontakt:

Post autor: KaKTuSSS »

Ciekawe jak podejdzie do tego centrowania serwis. Jak kiedyś pracowałem jako serwisant i dostawałem koło zaplecione przez kogoś to i tak kasowałem za zrobienie koła całego od nowa bo zazwyczaj centrowanie takiego czegoś było bardziej czasochłonne od budowy nowego koła.
Serwis amortyzatorów przednich BOS/anodowanie/nietypowe uszczelnienia!
biker12
Posty: 56
Rejestracja: 09.01.2011 16:33:42
Lokalizacja: Rozdziele
Kontakt:

Post autor: biker12 »

Witam po długiej przerwie :!:
Na początku chciałbym podziękować, wszystkim którzy się udzielali, bez waszej pomocy na pewno bym nie poradził.
Koło zaplotłem na starych szprychach niestety na 2 krzyże, ale w drodze do mnie są już dłuższe szprychy więc będzie zaplecione na 3 krzyże. Plecienie koła jest banalne :D Gorzej z centrowaniem :| Chyba z 4 godziny siedziałem, by w miarę wycentrować :P Teraz mam inne pytanie: Można malować szprychy?? Sprayem i bezbarwny?? Malowanie proszkowo odpada, gdyż w wiosce nie ma ludzi którzy się zajmują takimi rzeczami.
PoleK
Posty: 1489
Rejestracja: 29.01.2006 19:30:39
Lokalizacja: Kalisz
Kontakt:

Post autor: PoleK »

moc, mozna...

ale czy kolo ma wygladac estetycznie, czy ma byc syfem w kolorku jaki sobei wymysliles? przemysl, bo szprychy malowane sprayem nie wygladaja dobrze... :)

z tym oddawaniem do centrowania to tak jak Kaktus pisze...
Ja zawsze jak jakies kolo mam centrowac, wole je doprowadzic do stanu zero, w wiekszosci robie ze szprych totalne maslo a potem dopiero sie zabieram za "robienie" kola. a Serwisantow tak "niefachowo" zaplecione kolo w wiekszosci strasznie denerwuje:D
http://www.pinkbike.com/photo/5516869/
http://tnij.com/Sprzedam_stuff :)
ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość