[Amortyzator] RS Totem- serwis i regulacja
[Amortyzator] RS Totem- serwis i regulacja
Witam, po skompletowaniu całego roweru wreszcie miałem okazję przejechać się na rowerze z trefnym Totemem o którym był osobny temat. Po przejażdżce męczą mnie pytania na które nie znalazłem odpowiedzi. Otóż:
1) Twardość sprężyny: mam seryjną niebieską, lecz amortyzator wykorzystuje tylko ok.150mm skoku, SAG to ok. 20-25%. Czy to możliwe że przy wadze 73kg występuje taki problem?
2) Zgubione zostało pokrętło od regulacji tłumienia i nie wiem jak to teraz regulować, kręcąc śrubą jedynie odkręca się ona i przykręca.
3) Blokada Gate nie działa, może coś źle robię? Ale po wciśnięciu tego pokrętła nie czuję różnicy.
4) To bardziej przyszłościowe pytanie: Jak wygląda serwis tego amorka? Co, co ile i jak? Jakiego oleju używać, jakich smarów i jak poza tym najlepiej dbać o jego stan.
Z góry dzięki za odpowiedzi.
Pozdrower
1) Twardość sprężyny: mam seryjną niebieską, lecz amortyzator wykorzystuje tylko ok.150mm skoku, SAG to ok. 20-25%. Czy to możliwe że przy wadze 73kg występuje taki problem?
2) Zgubione zostało pokrętło od regulacji tłumienia i nie wiem jak to teraz regulować, kręcąc śrubą jedynie odkręca się ona i przykręca.
3) Blokada Gate nie działa, może coś źle robię? Ale po wciśnięciu tego pokrętła nie czuję różnicy.
4) To bardziej przyszłościowe pytanie: Jak wygląda serwis tego amorka? Co, co ile i jak? Jakiego oleju używać, jakich smarów i jak poza tym najlepiej dbać o jego stan.
Z góry dzięki za odpowiedzi.
Pozdrower
Ja mam 68 kg i mam mniej sagu.miechooo pisze:1) Twardość sprężyny: mam seryjną niebieską, lecz amortyzator wykorzystuje tylko ok.150mm skoku, SAG to ok. 20-25%. Czy to możliwe że przy wadze 73kg występuje taki problem?
Regulujesz małym imbusem (2-3 mm).miechooo pisze:2) Zgubione zostało pokrętło od regulacji tłumienia i nie wiem jak to teraz regulować, kręcąc śrubą jedynie odkręca się ona i przykręca.
Naciskasz > obracasz > puszczasz. Jeśli srebrne pokrętło jest wyżej niż wcześniej to powinna załączyć się blokada skoku. Jeśli nie, to masz wyciągnięte to, żeby Totem był bardziej liniowy i lepiej pracował.miechooo pisze:3) Blokada Gate nie działa, może coś źle robię? Ale po wciśnięciu tego pokrętła nie czuję różnicy.
Serwis jest bardzo prosty.miechooo pisze:4) To bardziej przyszłościowe pytanie: Jak wygląda serwis tego amorka? Co, co ile i jak? Jakiego oleju używać, jakich smarów i jak poza tym najlepiej dbać o jego stan.
137 ml - 5W do tłumika - co rok
po 20 ml - 15W - do goleni od dołu - co 2-3 miechy
na uszczelki Judy Butter, albo wazelina kosmetyczna
A wykorzystuje ci cały skok?Vin_OSW pisze:Ja mam 68 kg i mam mniej sagu
Czyli zablokowany jest jeśli srebrne pokrętło jest wciśnięte a odblokowany jeśli ten "grzybek" wystaje?Vin_OSW pisze:Naciskasz > obracasz > puszczasz. Jeśli srebrne pokrętło jest wyżej niż wcześniej to powinna załączyć się blokada skoku
15W rozumiem?Vin_OSW pisze:po 20 ml - 15 - do goleni od dołu
Tylko na uszczelki czy jeszcze coś jeszcze, ślizgi, między uszczelki itd?Vin_OSW pisze:na uszczelki Judy Butter, albo wazelina kosmetyczna
Sory że tyle pytań ale wcześniej miałem do czynienia tylko z prostymi Marcokami a teraz szok z tą kosmiczną technologią.
Zależy z jakiej wysokości spadam ;Dmiechooo pisze:A wykorzystuje ci cały skok?
Blokada jeśli wystaje bardziej.miechooo pisze:Czyli zablokowany jest jeśli srebrne pokrętło jest wciśnięte a odblokowany jeśli ten "grzybek" wystaje?
Troszkę (żeby było, a nie masa tego) na uszczelki i na ślizgi.miechooo pisze:Tylko na uszczelki czy jeszcze coś jeszcze, ślizgi, między uszczelki itd?
Ja tam nie widzę żadnej kosmicznej technologimiechooo pisze:Sory że tyle pytań ale wcześniej miałem do czynienia tylko z prostymi Marcokami a teraz szok z tą kosmiczną technologią


To akurat łatwo sprawdzić. Wykręć tłumik MC, i sprawdź czy od spodu jest pusty czy zasłonięty takim plastikowym grzybkiem. W którymś z 43ride były zdjęcia. Braku blokady skoku nie uznawał bym za wadę, bez niej jest lepiej. A co do twardości sprężyny to jest raczej typowe, ja ważę 80kg i tez ma 25% sagu i normalnie ugina sie o 150mm ale w stresie amor pracuje calym skokiem.
Ajz po dzisiejszym teście stwierdzam że pracuje całym skokiem. Popełniłem błąd w ocenie amorka, myślę że dlatego że wszystkie poprzednie moje amortyzatory (Marzocchi) bujały się już na parkingu i bardziej było czuć tą "płynność" a po tym jak wsiadłem na Totema wydał mi się trochę zmulony, nie zapadał się i dlatego w moim osobistym odczuciu coś było nie tak.
Dzięki wszystkim za odpowiedzi, rozwialiście moje wątpliwości
Dzięki wszystkim za odpowiedzi, rozwialiście moje wątpliwości

Dziś po odkręceniu śrubek do spuszczania oleju ku mojemu zdziwieniu wypłynęło z nich 2-3 ml oleju, z czego z jednej goleni nie wiem nawet czy można to nazwać olejem- czarna gęsta maź. Po zalaniu nowym olejem 15w po 20ml na lagę, jak radził Vin_OSW jego płynność poprawiła się. Natomiast sądząc po tym co wypłynęło z lag niedługo potrzebny będzie całkowity serwis amorka. I tu moja prośba do was;
Czy ktoś mógłby napisać mi krok po kroku przebieg serwisu Tłumika Mission Control?
edit:
Znalazłem już filmik ilustrujący serwis tego tłumika.
Dzięki wszystkim za pomoc
Czy ktoś mógłby napisać mi krok po kroku przebieg serwisu Tłumika Mission Control?
edit:
Znalazłem już filmik ilustrujący serwis tego tłumika.
Dzięki wszystkim za pomoc

Re: [Amortyzator] RS Totem- serwis i regulacja
Prosta sprawa. Odkrecasz śruby na dole, lekko pukasz w nie młotkiem( nie wykręcaj ich do końca ) po czym odkręć sruby do końca i zdejmij dolne golenie. Wyleci pewnie reszta oleju. Następnie odkręcasz regulacje z góry. Kluczem 24mm odkręcasz po koleji korki i wyciągasz bebechy.( oczywiście będziesz musiał zlać olej z tłumika ) Wszystko czyścisz jakimś środkiem na bazie alkoholu(np. plyn do mycia szyb). Zdejmujesz uszczelki kurzowe z dolnych lag jakimś kluczem płaskim ( dość dużym ok 24 i więcej). Czyścisz wszystko, wkładasz uszczelki w dolne lagi. Smarujesz przestrzeń pomiędzy dwoma uszczelkami ( olejowa a kurzowa ) judy butterem,musisz go tam sporo nawalić( nie polecam innego smaru do rs ) smarujesz także ślizgi i popychacze tłumika/sprężyny oraz wszystkie inne uszczelki. Następnie wkładasz tłumik powrotu/popychacz sprężyny w drugiej ladze, wkladasz sprężyne i zakręcasz korek. Do tłumika nalewasz 137mm oleju 5w,zakręcasz tłumik. Odwracasz amor do góry nogami po czym musisz teraz nałożyć golenie dolne i skręcić amor. Odkręcasz te małe śruby i lejesz tam po 20ml oleju 15w jak uszczelki są mocno styrane,lub jak są w miare nowe to 5w( lepiej działa wg mnie,ale może cieknąć ) Zakladasz i śmigasz.
Nie przejmuj się jak znaczną część tego judy i oleju będzie lać przez 1-sze dni jazdy,to normalne.

Ride 4 Fun ! Biatch !
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 61 gości