M6 - Revox - sprężyna

dhzwierzak
Posty: 149
Rejestracja: 20.12.2007 22:18:24
Lokalizacja: Bielsko-Biała
Kontakt:

M6 - Revox - sprężyna

Post autor: dhzwierzak »

Witam wszystkich. Czy ktoś wie jaką twardość sprężyny wybrać do zestawu Manitou Revox ISX + Intense M6 przy wadze ok. 100 kg ? Wg "spring kalkulatora" wychodzi 450 - 500 lbs, ale wiem że to jest niejednoznaczne. Znaczenie ma system zawieszenia i przełożenie. Może znajdzie się na forum osoba, która ma w tym temacie konkretną wiedzę. Nie chcę kupować sprężyny dwa razy (już raz tak miałem). Chodzi mi po głowie zakup sprężyny Ti.
Jest ryzyko, jest zabawa, albo piargi (gleba) albo sława
szymon102
Posty: 1467
Rejestracja: 27.04.2008 09:42:26
Lokalizacja: N.Sącz
Kontakt:

Post autor: szymon102 »

Na pewno nie 450 i 500ibs. Celowałbym raczej ok 700. Niestety nie mam tej ramy i nie wiem jakie ma przełożenie wiec lepiej poczekać na odpowiedzi kogoś, kto jeździł na tej ramie.
S:sztyca CB Joplin,shiver na części,manitou black,sherman 1,5"203mm skoku.
off_road
moderator
Posty: 3532
Rejestracja: 09.06.2006 07:02:09
Lokalizacja: Rymanów
Kontakt:

Post autor: off_road »

Z linage:
380LBS=33% sagu
520LBS=25% sagu

M6 ma jaki zalecany sag?
Ohlins RS Elka DT Marzocchi AvA DSP WP Showa KYB

Serwis:
www.fb.com/BFGsuspension
dhzwierzak
Posty: 149
Rejestracja: 20.12.2007 22:18:24
Lokalizacja: Bielsko-Biała
Kontakt:

Post autor: dhzwierzak »

Według specyfikacji M9 dla damperów i sprężyn Double Barrel: zalecany sag to 34%, przy 9 calach skoku i wadze 95-100 kg sprężyna powinna być 450 - 500 lbs. Tyle że nie mam pojęcia czy specyfikacja dla M9 i M6 oraz DB i Revoxa będzie taka sama.
Jest ryzyko, jest zabawa, albo piargi (gleba) albo sława
Spaced
moderator
Posty: 16953
Rejestracja: 22.08.2007 23:16:31
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: Spaced »

off_road pisze:Z linage:
380LBS=33% sagu
520LBS=25% sagu

M6 ma jaki zalecany sag?
Prosze nie uzywaj linkage. Liczy sie damper no i wiekszosc projektow w linkage jest niedokładna co w przypadku sagu ma znaczenie.
LisuKrakow
Posty: 977
Rejestracja: 14.04.2010 17:28:56
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Post autor: LisuKrakow »

duzo, a wlasciwie wszystko zalezy tez od ramy czy dampera. ja przy wadze ok 90kg mialem sprezyny od 350 do 450.
450 a pozniej 350 mialem w cane corso, 350 byla idealna.
w glorce mialem 400 ti i rowniez swietnie pasowala.
w m3 mialem 450 i zdecydowanie za twardo bylo.
http://www.goride.pl 661, Royal, Dartmoor, Funn najtaniej w PL - POLECAM
dedekFR1
Posty: 539
Rejestracja: 06.01.2009 22:14:34
Kontakt:

Post autor: dedekFR1 »

Powinieneś mieć 450lbs aby było ok, i wiem to ze swojego doświadczenia. Miałem w tej ramie 400lbs ti, to rozkręcona bez dużych kręceń kompresjami, pod wagą 85kg sprawowała sie idealnie. Tak więc szukaj 450lbs, ale raczej na rynku wtórnym będziesz miał problem, bo nawet fabrycznie szły miększe jakby się komuś ostała z ramy. Jakbyś trafił 500lbs to też ogarnie, na pewno nie miększa niż 450 i twardsza niż 500. Jak zamawiasz nową, zamów 475 i ideolo.
dhzwierzak
Posty: 149
Rejestracja: 20.12.2007 22:18:24
Lokalizacja: Bielsko-Biała
Kontakt:

Post autor: dhzwierzak »

Dziękuję za informacje. Wynika mi z tego, że powinienem kupić 450 ti ewentualnie 475 stalową i będzie dobrze.Pozdrawiam
Jest ryzyko, jest zabawa, albo piargi (gleba) albo sława
piotrex
Posty: 6157
Rejestracja: 19.04.2004 16:24:03
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Post autor: piotrex »

dhzwierzak pisze: kupić 450 ti ewentualnie 475 stalową i będzie dobrze
gowno.wiesz co oznacza lbs?funt,jednostke masy.pelne brzmienie tego parametru to lbs/inch czyli funt na cal.tyle trzeba przylozyc na sprezyne zeby sie ugiela-tak w duzym uproszczeniu.wiec niezaleznie od tego czy sprezyna jest stalowa czy tytanowa ten parametr ma byc taki sam.
100km/h to zawsze bedzie 100km/h niezaleznie czy jedziesz maluchem dla ktorego to maks mozliwosci czy ferrari ktore taka predkosc osiaga na pierwszym biegu.

a poza tym,nauczcie sie ludziska,ze nie ma wyczuwalnej roznicy pomiedzy sprezyna stalowa i tytanowa.dla czlowieka,maszyna oczywiscie roznice ywlapie.
Nie udzielam porad przez PW/nie skupuje sprzetu
dhzwierzak
Posty: 149
Rejestracja: 20.12.2007 22:18:24
Lokalizacja: Bielsko-Biała
Kontakt:

Post autor: dhzwierzak »

Wyobraź sobie szanowny Panie piotrex, że wiem czym jest funt i cal. Jednostki miary, wagi jak również wiele innych są mi znane. Sprężyna do konkretnego modelu dampera parametr w postaci ugięcia wyrażony w calach zawsze będzie miała taki sam. Zmienną jest twardość wyrażona w funtach, która to wartość określa siłę, jaką trzeba przyłożyć do sprężyny, aby wywołać wzmiankowane wyżej ugięcie. Dobór twardości uzależniony jest od wagi rowerzysty, rodzaju zwieszenia, preferowanego stylu jazdy etc. - to tak w dużym uproszczeniu. Wiem również co to jest sag i wyobraź sobie, że nawet potrafię go zmierzyć. Co do różnicy między sprężyną stalową i tytanową to stawianie znaku równości nie jest takie oczywiste. Po pierwsze sprężyna stalowa i tytanowa różnią się nieco charakterystyką pracy - widziałem kiedyś wykresy na ten temat. Po drugie w miarę użytkowania tytan minimalnie się utwardza w przeciwieństwie do stali. Zarówno przy 450 i 475 uzyskam ten sam sag (o ile nie będzie jedna i druga zdecydowanie za twarda lub za miękka). Wystarczy lekko dokręcić lub popuścić stosowną nakrętkę regulacyjną na korpusie dampera - ale to chyba wiesz, a może się mylę. Zadałem w tym temacie pytanie o twardość sprężyny do konkretnej ramy, konkretnego dampera przy określonej wadze. Spodziewałem się wypowiedzi osób, które miały już z takim sprzętem do czynienia. Nie spodziewałem się natomiast wulgaryzmów typu "gowno" (rozumiem że chodziło o wyraz "gówno") i mentorsko-kpiarskiego posta pisanego wątpliwej jakości polszczyzną i to do tego w wydaniu administratora portalu. Za tą wypowiedź nie dziękuję.
Jest ryzyko, jest zabawa, albo piargi (gleba) albo sława
piotrex
Posty: 6157
Rejestracja: 19.04.2004 16:24:03
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Post autor: piotrex »

huhuhu,widze ze nadepnalem na jakis odcisk?coz,nie bylo moim celem uzywanie "mentorsko-kpiarskiego" tonu i po ponownym przeczytaniu posta niestety go nei znalalem,czego nie mozna powiedziec o Twoim poscie (solidnie okraszonym sarkazmem i podkresleniem wlasnej wiedzy-chyle czola).
tak sie sklada,ze mialem okazje odbyc kiedys rozmowe z pewnym inzynierem z krakowskiego oddzialu BWI na temat wlasnie tytanowych sprezyn.mial on zaciecie rowerowe,a dzieki zatrudnieniu w tym a nie innym zakladzie pracy mial rowniez zaplecze do porownania sprezyn tytanowych i stalowych.i mimo iz dla Ciebie sprawa nie jest oczywista to dla niego byla.No,ale moze to on sie mylil a Ty masz racje.
piszesz o minimalnym utwardzeniu w miare uzytkowania,jest rowniez minimalna roznica w charakterystyce ugiecie-na tyle minimalna,ze czlowiek jej nie odczuje (oczywiscie wystepuje zjawisko autosugestii,ktora bedzie nam szeptala na ucho ze jest lepiej) dlatego tez dla mnie sprezyna stalowa 450lbs/inch = sprezyna tytanowa 450lbs/inch
pozdrawiam Cie serdecznie.
Nie udzielam porad przez PW/nie skupuje sprzetu
dhzwierzak
Posty: 149
Rejestracja: 20.12.2007 22:18:24
Lokalizacja: Bielsko-Biała
Kontakt:

Post autor: dhzwierzak »

Nie nadepnąłeś na żaden odcisk. Jeśli uważasz, że stwierdzenie "gowno.wiesz co oznacza lbs?" jest adekwatne do sytuacji i stanowi właściwy wstęp do wyjaśnienia czegokolwiek i komukolwiek, to widocznie mamy całkowicie odmienne standardy - stąd mój sarkazm. Jeśli Twoja wiedza w temacie jest odmienna od mojej, to możesz mi to napisać. Z chęcią zapoznam się z każdą opinią. Jeśli coś nie jest dla mnie oczywiste, to nie jest to raczej "podkreślanie własnej wiedzy" a raczej wyrażenie wątpliwości. Posiadasz rzeczową wiedzę w danym temacie, masz ochotę się nią podzielić - zrób to. Temu służyć powinien ten dział. Zadałem w tym temacie konkretne pytanie, wyszła w trakcie kwestia ti versus stal. To w takim razie dlaczego ktoś kupuje wielokrotnie droższą sprężynę tytanową skoro ta niczym się od stalowej nie różni. Czy chodzi tylko o niewielką różnicę w wadze? Pozdrawiam
Jest ryzyko, jest zabawa, albo piargi (gleba) albo sława
off_road
moderator
Posty: 3532
Rejestracja: 09.06.2006 07:02:09
Lokalizacja: Rymanów
Kontakt:

Post autor: off_road »

dhzwierzak pisze:Czy chodzi tylko o niewielką różnicę w wadze? Pozdrawiam
Niewielka powiadasz? ;)
Obrazek
Obrazek

Moja stalowa oryginalna ważyła dokładnie 558g.
Aktualna TI Progressive-a 300x2.25 waży 172g (waga realna)
386g różnicy... Niewiele ;)


Zapraszam tutaj piękne zestawienie wagowe i sprezyn i damperów:
http://weightweenies.starbike.com/listi ... rearshocks
Ohlins RS Elka DT Marzocchi AvA DSP WP Showa KYB

Serwis:
www.fb.com/BFGsuspension
pietryna
Posty: 3790
Rejestracja: 04.06.2009 15:20:47
Kontakt:

Post autor: pietryna »

No trochę przesadziłeś :P 400 jest grubsza od 300 więc różnica będzie mniejsza. Im twardsze obie sprężyny tym ta różnica na korzyść tytanu będzie większa.
off_road
moderator
Posty: 3532
Rejestracja: 09.06.2006 07:02:09
Lokalizacja: Rymanów
Kontakt:

Post autor: off_road »

pietryna pisze:No trochę przesadziłeś :P 400 jest grubsza od 300 więc różnica będzie mniejsza. Im twardsze obie sprężyny tym ta różnica na korzyść tytanu będzie większa.
Wiesz fotki dałem poglądowe.
Miałem 400x3.00 ważace 588g a teraz mam TI ważące 172g.
Pokazałem tylko i wyłączenie moj przypadek wiec nie bardzo rozumiem gdzie przesadziłem ;)

Wiadomo porownujac 400 stal do 400 TI bedzie ok 50% różnicy w masie. U mnie z wiadomych powodów przesiadka dała odpowiednio wiecej roznicy.
Ohlins RS Elka DT Marzocchi AvA DSP WP Showa KYB

Serwis:
www.fb.com/BFGsuspension
pietryna
Posty: 3790
Rejestracja: 04.06.2009 15:20:47
Kontakt:

Post autor: pietryna »

Będzie 50% ale tylko przy twardych.

Przy miękkich sprężynach różnice są sporo mniejsze. Na przykład stal/ti 300/200g.
Przy 550 jak patrzyłem kiedyś dla siebie to było 900/400 około już.
piotrex
Posty: 6157
Rejestracja: 19.04.2004 16:24:03
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Post autor: piotrex »

piotrex pisze:gowno.wiesz co oznacza lbs?f
tam jest kropka,nie stwierdzenie,ze gowno wiesz.
wiesz,temat byl wielokrotnie opisywany na forum,ze 3 razy sam walilem dlugie posty na ten temat i wyszlo po raz kolejny.
dhzwierzak pisze:. Czy chodzi tylko o niewielką różnicę w wadze?
dokladnie tak!z tym,ze nie zgodze sie ze niewielka.fajnie jest to rozpisane na stronie CRC przy ofercie sprezyn Nuke'a (ktore z kolei nei sa najlzejsze):
ergh,no coz,bylo,widac mieli za mala powtarzalnosc i usuneli..zostala tylko krotka wzmianka przy sprezynach vividowych: 2.5" & 2.75" X 300 Lbs = 262g - 150mm • 2.5" & 2.75" X 400 Lbs = 301g - 150mm • 2.5" & 2.75" X 450 Lbs = 360g - 150mm • 2.5" & 2.75" X 500 Lbs = 385g - 150mm • 3" X 300 Lbs = 341g - 175mm • 3" X 350 Lbs = 365g - 175mm • 3" X 400 Lbs = 369g - 175mm • 3" X 450 Lbs = 425g - 175mm • 3" X 500 Lbs = 427g - 175mm.
mam w tej chwili tylko jedna sprezyne do porownania (vividowa) -350 x 3.0, oryginalna RSa,ma 175mm dlugosci i wazy 593g.Sprezyna Nuke'a o tych parametrach wazy 365g,czyli prawie 40% mniej!I za to ludzie placa.A sprezyny Nukeproofa wcale nie sa nalzejsze-najlzejszy bedzie bodaj RCS,ktorego z kolei nie polecalbym bo sprezyna (nowa,kupiona za pelna cene czyli ok 250usd) zbila sie w ciagu jednego sezonu.Ale roznica byla naprawde znaczna.
pozdro
Nie udzielam porad przez PW/nie skupuje sprzetu
dhzwierzak
Posty: 149
Rejestracja: 20.12.2007 22:18:24
Lokalizacja: Bielsko-Biała
Kontakt:

Post autor: dhzwierzak »

Nie chodzi o gówno z kropką, czy bez. Ja jestem po prostu wychowany w innych czasach i nie miewam w zwyczaju rozpoczynać dyskusji z kimkolwiek od wykrzyknika gówno, dupa czy cokolwiek tam jeszcze. Uważam to za niestosowne. Różnica standardów i pokoleń zapewne. Dajmy już temu spokój, szkoda czasu. Wracając do tematu, z tego co piszecie wynika dla mnie rzecz następująca: jeśli nie zależy mi na tym czy razem z rowerem ważę 120 czy 121kg, to kupowanie tytanowej sprężyny nie ma sensu. Charakterystyka pracy, trwałość porównywalne ze stalą a zasadnicza różnica to 200-400g wagi zależnie od twardości (grubości zwoju) i firmy. Czy tak mam to rozumieć? Pozdrawiam
Jest ryzyko, jest zabawa, albo piargi (gleba) albo sława
dedekFR1
Posty: 539
Rejestracja: 06.01.2009 22:14:34
Kontakt:

Post autor: dedekFR1 »

U ciebie niezupełnie. W damperze 267mm sprężyna 3,5" jest na tyle długa że zmiana stalowej na tytanową pozwoli zaoszczędzić min 350g, a to już znaczna różnica przy wstępnym odchudzaniu roweru, bo chyba nie chcesz m6 i wagi całości ok 19kg skoro to tak wylajtowana rama. Ilekroć ktoś będzie tłumaczył że stal i ti to to samo, tylekroć będę miał swoje zdanie, po swoich 'testach' np w vpp i maestro i nadal uważam że zawieszenie na sprężynie tytanowej jest płynniejsze tz. nie przycina skoku. Tak czy siak głównie chodzi o wagę.
ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 4 gości