Defektoskopia -koniec kupowania uszkodzonych ram!
Defektoskopia -koniec kupowania uszkodzonych ram!
Znajomy znalazł sposób na dokładne sprawdzenie spawów. Technologia ta jest używana głównie w lotnictwie. a efekty są naprawdę zdumiewające... chyba się skończy sprzedawanie popękanych ram:D - link do zdjęć
https://www.facebook.com/dodekbikeservice
"Jak pewnie wiecie odwieczny problem obecnych ram wykonanych ze stopów lekkich to ich pękanie .
Na zdjęciach poniżej zademonstrowałem badanie ramy na okoliczność pęknięć .
Jako demonstratora użyłem tylnego trójkąta ramy Dartmoor street style (obecnie jest to centrownicą do kół).
1. Czyścimy i odtłuszczamy
2. nakładamy środek nr 1
3. dokładnie wycieramy
4. nakładamy środek nr 2
5. widzimy wszystkie niedoskonałości spawów itp.
Całość można przeprowadzać na każdym materiale bez uszkadzania go.
"
https://www.facebook.com/dodekbikeservice
"Jak pewnie wiecie odwieczny problem obecnych ram wykonanych ze stopów lekkich to ich pękanie .
Na zdjęciach poniżej zademonstrowałem badanie ramy na okoliczność pęknięć .
Jako demonstratora użyłem tylnego trójkąta ramy Dartmoor street style (obecnie jest to centrownicą do kół).
1. Czyścimy i odtłuszczamy
2. nakładamy środek nr 1
3. dokładnie wycieramy
4. nakładamy środek nr 2
5. widzimy wszystkie niedoskonałości spawów itp.
Całość można przeprowadzać na każdym materiale bez uszkadzania go.
"
Tutaj było na przykładnie zdzierania ale tak jak mówi SeraaX nie ma potrzeby zdzierania lakieru wkrótce kolejne testy na ramach z lakierem zapewne będą az sam sobie moja sprawdzę...
Z dostępnością ciężko on to ma z pracy (lotisko) i raczej tanie to to nie jest. może jakieś hurtownie co zaopatrują lotnisko beda tez sprzedawać poza.. jak coś bede wiedział dam znać
Z dostępnością ciężko on to ma z pracy (lotisko) i raczej tanie to to nie jest. może jakieś hurtownie co zaopatrują lotnisko beda tez sprzedawać poza.. jak coś bede wiedział dam znać
Do zastosowań amatorskich wystarczy spryskać testowany fragment WD-40, następnie wycieramy badane miejsce bardzo dokładnie np papierowym ręcznikiem kuchennym, i posypujemy talkiem (nawet mąka się nada). Odkładamy ramę na jakiś czas i czekamy na pojawienie się ewentualnych przesiąków. Z racji sezonu grzewczego można ramę zostawić w pobliżu źródła ciepła, kaloryfer kominek itp płyn penetrujący będzie rzadszy i szybciej ujawni wady.
Podobnej metody używa lub używało się do badania np wałów korbowych samochodów. Tylko tam dodatkowo badaną część poddawało się kąpieli w gorącym oleju który dokładnie penetrował część, następnie wytarcie, posypanie, studzenie i gotowe widzimy wszystko.
Podobnej metody używa lub używało się do badania np wałów korbowych samochodów. Tylko tam dodatkowo badaną część poddawało się kąpieli w gorącym oleju który dokładnie penetrował część, następnie wytarcie, posypanie, studzenie i gotowe widzimy wszystko.
-
- Posty: 2075
- Rejestracja: 08.10.2008 14:49:06
- Kontakt:
ramy motocykli się tak bada przed kupnem - 500 zeta to kosztuje. Kolega jak ściga po małym wypadku kupował to sobie to zlecił.LestatBiker pisze:Jest jeszcze metoda badania ramy promieniami rentgena, przynajmniej kolega opowiadał jak budował nowy rower zastosował te metodę na gołej ramie bez lakieru, nie wiem czy to prawda, słyszałem tak tylko.
W każdym sklepie z artykułami spawalniczymi kupicie owe spray-e, a z tego co pamiętam cena nie jest wcale bardzo wysoka. Tylko obawiam się, tak jak koledzy pisali wyżej, że przy nakładaniu na pomalowaną ramę, pokaże pękniecie ale nie koniecznie musi być to uszkodzenie samej ramy, a jedynie lakieru. Oprócz rentgenu używa się jeszcze bodajże ultradźwięków ale o tym za dużo nie wiem. Pozdrawiam
Jest to typowe badanie penetracyjne stosowane w całym obszarze spawalnictwa. Penetrant silnie wchodzi w każda szczelinę, po dokładnym zmyciu - zmywaczem, nakładamy wywoływacz, który "wyciąga" z każdego mikropęknięcia pozostały penetrant. Sposób bardzo dobry i łatwy w użyciu. Penetrant jest najczęściej czerwony a wywoływacz biały, dzięki czemu z łatwością zobaczymy to czego najczęściej nie chcielibyśmy widzieć :P
Można tez stosować naftę gdyż posiada ona również dobre słoności penetracyjne, wyczyścić i posypać kredą - metoda trochę archaiczna.
Jeszcze dokładniejszy jest środek fluorescencyjny i lampa UV.
ps. Jak cos mam pare sztuk penetrantu i wywoławcza dobrej niemieckiej
firmy Helling. Za 35 zl/ sztuka 500ml.
Można tez stosować naftę gdyż posiada ona również dobre słoności penetracyjne, wyczyścić i posypać kredą - metoda trochę archaiczna.
Jeszcze dokładniejszy jest środek fluorescencyjny i lampa UV.
ps. Jak cos mam pare sztuk penetrantu i wywoławcza dobrej niemieckiej

Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 2 gości