Defektoskopia -koniec kupowania uszkodzonych ram!

fridge
Posty: 466
Rejestracja: 31.01.2006 23:51:18
Kontakt:

Defektoskopia -koniec kupowania uszkodzonych ram!

Post autor: fridge »

Znajomy znalazł sposób na dokładne sprawdzenie spawów. Technologia ta jest używana głównie w lotnictwie. a efekty są naprawdę zdumiewające... chyba się skończy sprzedawanie popękanych ram:D - link do zdjęć
https://www.facebook.com/dodekbikeservice
"Jak pewnie wiecie odwieczny problem obecnych ram wykonanych ze stopów lekkich to ich pękanie .
Na zdjęciach poniżej zademonstrowałem badanie ramy na okoliczność pęknięć .
Jako demonstratora użyłem tylnego trójkąta ramy Dartmoor street style (obecnie jest to centrownicą do kół).

1. Czyścimy i odtłuszczamy
2. nakładamy środek nr 1
3. dokładnie wycieramy
4. nakładamy środek nr 2
5. widzimy wszystkie niedoskonałości spawów itp.

Całość można przeprowadzać na każdym materiale bez uszkadzania go.
"
KubaLa
moderator
Posty: 3729
Rejestracja: 10.03.2010 15:51:17
Lokalizacja: ŁDZ/Gdynia
Kontakt:

Post autor: KubaLa »

Nie do końca, bo jak już zedrzesz lakier to i tak po ptokach i tak.
Z gówna bata nie ukręcisz.
SeraaX
moderator
Posty: 3578
Rejestracja: 22.11.2005 10:56:48
Kontakt:

Post autor: SeraaX »

Do tego nie trzeba zdzierać lakieru, środek i tak wniknie w szczelinę i tam zostanie.
piotrex
Posty: 6157
Rejestracja: 19.04.2004 16:24:03
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Post autor: piotrex »

dobre,gdzie mozna to kupic i za ile?
Nie udzielam porad przez PW/nie skupuje sprzetu
fridge
Posty: 466
Rejestracja: 31.01.2006 23:51:18
Kontakt:

Post autor: fridge »

Tutaj było na przykładnie zdzierania ale tak jak mówi SeraaX nie ma potrzeby zdzierania lakieru wkrótce kolejne testy na ramach z lakierem zapewne będą az sam sobie moja sprawdzę...

Z dostępnością ciężko on to ma z pracy (lotisko) i raczej tanie to to nie jest. może jakieś hurtownie co zaopatrują lotnisko beda tez sprzedawać poza.. jak coś bede wiedział dam znać
Vin_OSW
Posty: 3652
Rejestracja: 01.12.2008 00:40:00
Lokalizacja: Москва
Kontakt:

Post autor: Vin_OSW »

A co jeśli tylko lakier jest pęknięty? Też będzie pokazywało jako pękniętą ramę?
off_road
moderator
Posty: 3532
Rejestracja: 09.06.2006 07:02:09
Lokalizacja: Rymanów
Kontakt:

Post autor: off_road »

A gdzie tam ciezko... srodek uzywany do defektoskopii za (penetrator i wywoływacz) był wyceniony jak pytałem za 250zł :) Gdzies maila jeszcze mam jak odkopie dam namiary na firmę.
Tyle ze tam była całość na samym końcu podświetlana UV :)
Ohlins RS Elka DT Marzocchi AvA DSP WP Showa KYB

Serwis:
www.fb.com/BFGsuspension
spz
Posty: 514
Rejestracja: 13.07.2010 13:53:23
Lokalizacja: Bielsko-Biała
Kontakt:

Post autor: spz »

Nie spawy, a spoiny ;)
http://spinacz86.pinkbike.com/
piotrex
Posty: 6157
Rejestracja: 19.04.2004 16:24:03
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Post autor: piotrex »

off_road pisze:był wyceniony jak pytałem za 250zł
za jaka ilosc?kurcze,przewija mi sie sporo ram przez rece i fajnie byloby miec taka "magiczna rozdzke"..
Nie udzielam porad przez PW/nie skupuje sprzetu
pietryna
Posty: 3790
Rejestracja: 04.06.2009 15:20:47
Kontakt:

Post autor: pietryna »

A w sumie nie wystarczy jakiś średnio gęsty płyn nałożony na miejsce które podejrzewamy o pęknięcie? Układamy ramę rzekomym pęknięciem do góry, aplikujemy płyn, chwilę czekamy, ścieramy, obsypujemy talkiem czy czymś podobnym i odwracamy.

Warto sprawdzić na prawdziwym pęknięciu.
fridge
Posty: 466
Rejestracja: 31.01.2006 23:51:18
Kontakt:

Post autor: fridge »

tak ale jak lakier jest pęknięty to będzie pokazywać jako pękniecie... wtedy trzeba by lakier zdrapać żeby się upewnić:)
spz... tak spoiny :).
off_road tutaj bez UV się obchodzi w tej technice.
Kondi_GK
Posty: 119
Rejestracja: 16.12.2006 19:35:44
Lokalizacja: Góra Kalwaria
Kontakt:

Post autor: Kondi_GK »

Do zastosowań amatorskich wystarczy spryskać testowany fragment WD-40, następnie wycieramy badane miejsce bardzo dokładnie np papierowym ręcznikiem kuchennym, i posypujemy talkiem (nawet mąka się nada). Odkładamy ramę na jakiś czas i czekamy na pojawienie się ewentualnych przesiąków. Z racji sezonu grzewczego można ramę zostawić w pobliżu źródła ciepła, kaloryfer kominek itp płyn penetrujący będzie rzadszy i szybciej ujawni wady.

Podobnej metody używa lub używało się do badania np wałów korbowych samochodów. Tylko tam dodatkowo badaną część poddawało się kąpieli w gorącym oleju który dokładnie penetrował część, następnie wytarcie, posypanie, studzenie i gotowe widzimy wszystko.
KubaLa
moderator
Posty: 3729
Rejestracja: 10.03.2010 15:51:17
Lokalizacja: ŁDZ/Gdynia
Kontakt:

Post autor: KubaLa »

Skoro jest pęknięcie lakieru to powinno się szukać dalej, samo z niczego nie powstało ;)
Z gówna bata nie ukręcisz.
LestatBiker
Posty: 2075
Rejestracja: 08.10.2008 14:49:06
Kontakt:

Post autor: LestatBiker »

Jest jeszcze metoda badania ramy promieniami rentgena, przynajmniej kolega opowiadał jak budował nowy rower zastosował te metodę na gołej ramie bez lakieru, nie wiem czy to prawda, słyszałem tak tylko.
Back in black
kuklis
Posty: 477
Rejestracja: 07.03.2011 18:39:24
Kontakt:

Post autor: kuklis »

LestatBiker pisze:Jest jeszcze metoda badania ramy promieniami rentgena, przynajmniej kolega opowiadał jak budował nowy rower zastosował te metodę na gołej ramie bez lakieru, nie wiem czy to prawda, słyszałem tak tylko.
ramy motocykli się tak bada przed kupnem - 500 zeta to kosztuje. Kolega jak ściga po małym wypadku kupował to sobie to zlecił.
Puaszei
Posty: 13
Rejestracja: 28.03.2009 13:23:53
Lokalizacja: Zabrze
Kontakt:

Post autor: Puaszei »

W każdym sklepie z artykułami spawalniczymi kupicie owe spray-e, a z tego co pamiętam cena nie jest wcale bardzo wysoka. Tylko obawiam się, tak jak koledzy pisali wyżej, że przy nakładaniu na pomalowaną ramę, pokaże pękniecie ale nie koniecznie musi być to uszkodzenie samej ramy, a jedynie lakieru. Oprócz rentgenu używa się jeszcze bodajże ultradźwięków ale o tym za dużo nie wiem. Pozdrawiam
GgG
moderator
Posty: 5213
Rejestracja: 27.12.2008 22:45:46
Lokalizacja: Lublin
Kontakt:

Post autor: GgG »

Jak będzie pęknięty lakier idealnie na spawie to znaczy, że coś jest nie tak, mimo wszystko.
inq
Posty: 349
Rejestracja: 15.05.2006 22:23:36
Kontakt:

Post autor: inq »

Jest to typowe badanie penetracyjne stosowane w całym obszarze spawalnictwa. Penetrant silnie wchodzi w każda szczelinę, po dokładnym zmyciu - zmywaczem, nakładamy wywoływacz, który "wyciąga" z każdego mikropęknięcia pozostały penetrant. Sposób bardzo dobry i łatwy w użyciu. Penetrant jest najczęściej czerwony a wywoływacz biały, dzięki czemu z łatwością zobaczymy to czego najczęściej nie chcielibyśmy widzieć :P

Można tez stosować naftę gdyż posiada ona również dobre słoności penetracyjne, wyczyścić i posypać kredą - metoda trochę archaiczna.

Jeszcze dokładniejszy jest środek fluorescencyjny i lampa UV.

ps. Jak cos mam pare sztuk penetrantu i wywoławcza dobrej niemieckiej :D firmy Helling. Za 35 zl/ sztuka 500ml.
ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 2 gości