Technologia w amortyzatorach

3,143k4r2
moderator
Posty: 1900
Rejestracja: 19.04.2004 07:13:39
Lokalizacja: DresoLandia
Kontakt:

Technologia w amortyzatorach

Post autor: 3,143k4r2 »

:arrow: MARZOCCHI

SSV - Speed Sensitive Valve
Tłumik SSV to wykonany z wysokowytrzymałego tworzywa, uszczelniony tłok. Występuje w dwóch rodzajach, z regulowaną od środka wartością tłumienia i bez regulacji. Na korpusie tłoka znajdują się otwory, przez które z oporem przeciska się olej, tłumiąc kołysanie widelca. Regulowany SSV pozwala po rozebraniu widelca wyregulować kluczem imbusowym wielkość otworów i zmienić tym samym wartość tłumienia. W niektórych widelcach Marzocchi druga wersja SSV jest stosowana jako układ uzupełniający w drugiej goleni. Jedynie w widelce Dirt Jump III i Junior T zaopatrzone są w nieregulowane tłumiki SSV w obu goleniach. W takim wypadku tłumienie można regulować jedynie poprzez zmianę gęstości zastosowanego oleju. Choć wydaje się to niewygodne, tak naprawdę jest dobrym rozwiązaniem, szczególnie dla tych, którzy nie boją się pracy nad sprzętem. Po ustaleniu metodą prób i błędów odpowiedniej gęstości, tłumienie utrzymuje wymaganą wartość. Wszystkie tłumiki SSV mają taką samą konstrukcję, choć w zależność od modelu widelca różnią się długością i średnicą.

SSVF - Speed Sensitive Valve Floating
Tłumik SSVF jest rozwinięciem technologii SSVF. Tka jak SSV wykonany jest z termoplastycznego wysokoudarowego tworzywa. Pozwala jednak regulować wartość tłumienia pokrętłem umieszczonym na zewnątrz. Ale ważniejszą różnicą jest to, że zawór tłumiący nie jest prostym otworem, ale aktywuje go sprężyna. Dzięki niej, gdy prędkość przepływu oleju przez zawór jest mała, otwór jest stosunkowo duży, a tłumienie słabsze. Kiedy prędkość z jaką przemieszcza się olej rośnie, zawór zamyka się zwiększając w pewnym stopniu siłę tłumienia. To dlatego widelec jest bardziej czuły na małych nierównościach, automatycznie - przy szybszej jeździe w zadowalającym stopniu tłumi szybkość z jaką widelec się prostuje.

HSCV - High Speed Compresion Valve
Najbardziej wyrafinowany tłumik w rodzinie Marzocchi to HSCV. To już nie jest tylko system otworków, przez które przeciska się olej. Stanowi nierozbieralny, sprasowany fabrycznie, metalowy kartusz uszczelniany o-ringami. Jego wnętrze skrywa wyrafinowany system cieniutkich blaszek, które w zależności od prędkości i kierunku przepływu oleju, a także stopnia ugięcia widelca regulują siłę tłumienia. Siła tłumienia płynnie zmienia się. Jest niewielka kiedy widelec pod wpływem małych nierówności szybko ugina się w początkowej fazie skoku. Pozwala jednak na błyskawiczne rozprężenie się widelca po to, by w razie nagłego potężnego ugięcia wykorzystać pełnię skoku. Siła tłumienia powrotu i kompresji rośnie gdy widelec ugina się wolno w połowie wartości skoku maksymalnego. Kiedy jednak prędkość uginania się rośnie, wartość tłumienia powrotu wzrasta zmniejszając siłę tłumienia kompresji, żeby bardziej gładko pochłonąć nierówność. Przy wysokiej prędkości uginania się wzrasta, a widelec cały czas ugina się grożąc dobiciem, blaszki zaworu automatycznie zwiększają siłę tłumienia kompresji żeby temu zapobiec. To prawdziwy mechaniczno-hydrauliczny komputer analizujący sytuację i dopasowujący do niej działanie tłumika.

ETA - Extension Travel Adjustment
ETA to nic innego jak zmodyfikowany tłumik HSCV przeznaczony do widelców ze sprężyna zwojową. Jest tak przekształcony żeby całkowicie blokować przepływ oleju. Po przestawieniu dźwigni do oporu i ugięciu widelca nie prostuje się on utrzymując zadaną długość. Umocowana na końcu tłumika sprężyna pozwala zablokowanemu widelcowi uginać się. Skok nie jest duży (ok. 30 mm), ale wystarczający nawet na technicznie trudnych podjazdach.

ECC 5 - Extension Control Cartrige 5
ECC 5 to druga wersja tłumika kontrolującego wysokość widelca. ECC 5 przeznaczony jest wyłącznie do widelców powietrznych. Zapewnia możliwość dopasowania wartości tłumienia za pośrednictwem pięciopozycyjnego regulatora. Piąty stopień całkowicie blokuje przepływ oleju przez tłumik, po ugięciu widelca nie prostuje się on utrzymując zadaną długość. Pozostałe stopnie tłumienia pozwalają dobrać optymalne dla masy i stylu jazdy parametry.

TST5
W systemie tym używa się elastycznego zbiornika z gumy w, którym gromadzi się olej.Kartusz TST5 wyposażony jest w regulator siły tłumienia powrotu (umieszczony u dołu goleni widelca) oraz pięciopozycyjny regulator siły tłumienia kompresji (umieszczony na szczycie goleni).Przekręcenie go w pozycje piątą blokuje skok widelca.

TST2
Zamknięty lecz serwisowalny kartusz z dwupozycyjnym regulatorem tłumienia kompresji umieszczonym na szczycie goleni.W pozycji "open" widelec pracuje normalnie, w pozycji "close" następuje blokada skoku.U dołu goleni znajduje się regulator siły tłumienia powrotu.

TST Micro
System TST Micro jest owocem ewolucji systemu TST5. Pozwala dowolnie ustawiać wartość tłumienia w zależności od rodzaju trasy. Mikroregulator znajdujący się na szczycie goleni pozwala na zmianę zakresu tłumienia kompresji z wartości minimalnej do pełnego zablokowania

ATA - Air Travel Adjust
System ATA oferuje użytkownikom wszelkie korzyści sprawdzonego systemu Doppio Air wraz z możliwością zmiany wartości skoku.Osiem obrotów pokrętłem zmienia wartość ugięcia widelca o 40mm.Sprężyna pneumatyczna automatycznie dostosowuję progresję twardości do zmian skoku.Do dyspozycji użytkownika jest jeszcze komora dobicia, a zmieniając w niej ciśnienie, można wpływać na progresję twardości widelca pod koniec skoku.

Air Travel Adjust 2 - ATA2
Uproszczona wersja ATA posiada zintegrowaną podwójną sprężynę powietrzną oraz regulowany skok w zakresie 40 mm. Ta bezkompromisowa technologia tłumienia Marzocchi posiada tylko jeden zawór powietrzny kontrolujący twardość sprężyny na początku skoku.

RC2
System tłumienia pozwalający na niezależną regulację tłumienia kompresji i powrotu za pomocą dwóch zewnętrznych regulatorów.Pozwala też na regulację naprężenia wstępnego.

RC2X
Rozwinięcie systemu RC2, RC2X uzupełniony jest o specjalny kartusz X w lewej goleni widelca.Za jego pomocą można regulować tłumienie kompresji przy maksymalnym ugięciu.

RC3
Najbardziej zaawansowana technologia Marzocchi. System RC3 pozwala na dostosowanie widelca do warunków zawodniczego ścigania się oraz uprawiania freeride'u. Pokrętło tłumienia powrotu reguluje powrót widelca, lewe centralne pokrętło odpowiada za Position Sensitive Compression. Tłumienie szybkiej i wolnej kompresji kontrolowane są automatycznie poprzez dolne pokrętło zmieniające zakres tłumienia. W przypadku widelca 888 odpowiada także za regulację objętości powietrza w wewnętrznej komorze, by zwiększyć poziom oleju.

VA
Pozwala regulować naprężenie wstępne bez konieczności wymiany sprężyn czy rozbierania widelca.Zmiana następuje w wyniku przekręcenia pokrętła redukującego objętość powietrza w goleni, co wpływa na zmianę progresji twardości.

RV - Rebound Valve
Rebound Valve wpływa na tłumienie kompresji i powrotu w zależności od stopnia ugięcia widelca.W zależności od modelu widelca wartości te można modyfikować oddzielnymi regulatorami umieszczonymi na zewnątrz lub wewnątrz widelca.

RCV - Rebound Compression Valve
Rebound Compression Valve wpływa na tłumienie kompresji i powrotu w zależności od stopnia ugięcia widelca.Wartości te można modyfikować oddzielnymi regulatorami umieszczonymi za zewnątrz widelca.

SFA - Single Function Air
Single Function Air unikalny zawór pozwala na jednoczesną regulację naprężenia w głównej komorze pneumatycznej oraz w komorze negatywnej.Za pomocą zaworu PAR można regulować progresję twardości widelca pod koniec jego skoku.

CV
System CV jest rozwinięciem bardzo niezawodnego systemu SSVF. Nowy CV jest łatwy w użyciu i pozwala na regulacje tłumienia kompresji i kontrolę stopnia kompresji utrzymując styczność koła z podłożem w każdych warunkach.

LO - Lock Out
Tłumik Lock Out pozwala zablokować skok widelca, podczas jazdy w niewyboistym terenie.

Niklowane golenia
Niklowane powierzchnie goleni są dostępne w topowych modelach; porównywalne z anodowanym wykończeniem zapewnia lepszą wytrzymałość na czynniki zewnętrzne.

:arrow: ROCK SHOX

Motion Control
System tłumienia Motion Control to wejście na nowy
poziom technologii tłumienia - zaprojektowany
dla rowerów górskich przez kolarzy górskich.
Oferuje najszerszą skalę regulacji.
Superaktywny w najcięższym terenie, niezwykle skuteczny
podczas najcięższych zjazdów.
Nieznany dotąd komfort i kontrola - taka jakiej
pragniesz. Bez kompromisów..
Eleganckie,precyzyjne i modułowe wykonanie
Motion Control, oferuje skuteczny sposób tłumienia,
który nawet na najdłuższych zjazdach zachowuje niezmienną
charakterystykę pracy.
Modułowa konstrukcja umożliwia dokonywanie w prosty
sposób up-garde'ów - bez konieczności dokonywania
krwawiących olejem operacji.
Solidna konstrukcja gwarantuje znacznie dłuższą
wytrzymałość ,aniżeli przewidywana długość życia kolarza
górskiego. Znakomite wykonanie.

System poplock
Zablokuj....odblokuj w przeciągu jednej krótkiej chwili.
Najnowszy system regulacji, dzięki manetce,którą
możesz zamontować w dowolnym miejscu,umożliwi ci
precyzyjną i szybką zmianę ustawień.

Floodgate
Klucz do systemu Motion Control.
Płynna regulacja ustawienia "lock" zapobiegająca
odbijaniu i gwarantująca lepszą kontrolę
w agresywnym terenie.
Możesz wybrać ustawienie "lock"przy którym
widelec powinien odbijać i uaktywniać się,
podejmując walkę z nierównościami.
W pozycji "lock" maksymalne ustawienie floodgate
generuje minimalną pracę widelca,podczas gdy
ustawienie floodgate na minimum zwiększa aktywność
amortyzatora.
Działanie systemu objawia się tym, że amortyzator mimo jego zablokowania, w wypadku wystąpienia znacznych nierówności terenu, będzie się uginał. System Floodgate pozwala regulować to, jak silne drgania, mają powodować zwolnienie blokady amortyzatora. System Floodgate jest regulowany, w zależności od modelu, wewnętrznie (przy pomocy klucza imbusowego 2.5 mm) lub zewnętrznie, złotym pokrętłem GATE. Im wyższy jest poziom Floodgate, tym większa siła drgań jest potrzebna, aby zwolnić blokadę amortyzatora.

2-Step Air™
Regulacja skoku nigdy nie była tak łatwa. System 2-Step Air pozwala w czasie jazdy górskiej i Freeride zmieniać skok widelca. Wystarczy przekręcić pokrętło regulacyjne o 60 stopni w kierunku zgodnym z ruchem wskazówek zegara, a następnie ugiąć widelec, a skok widelca zmniejszy się o 45mm. Jeżeli chcesz powrócić do pełnego zasięgu skoku, przekręć pokrętło regulacyjne o 60 stopni w kierunku przeciwnym do ruchu wskazówek zegara i odciąż widelec lub po prostu jedź dalej.

All-travel - skok
System pozwalający na zmianę skoku za pomocą znajdującej się wewnątrz tulei, którą można ustawić skok 60 mm, 80 mm, 100 mm np.:
SID ustawianie 60 mm – 80 mm i odwrotnie
- 1 tuleja z lewej strony,
PILOT 80 mm – 100 mm i odwrotnie
- 2 tuleje po 1 z każdej strony,
BOXXER Race 178 mm – 152 mm i odwrotnie
- 2 tuleje po 1 z każdej strony.

Amortyzacja IsoLite
Jest to nowa, opatentowana przez RockShox technologia sprężyny amortyzatorów tylnych. Amortyzacja IsoLite pozwoliła uzyskać: określoną dla skoku kompresję i tłumienie powrotu.
Zalety amortyzacji IsoLite w porównaniu ze sprężyną powietrzną: mniejsze drgania, łatwiejsza konserwacja, prostsze ustawianie

BlackBox
Technologie powstające w ramach Programu BlackBox Racing to wynik wspólnej pracy naukowców i zawodników. Celem programu jest tworzenie produktów umożliwiających zawodnikom osiąganie najlepszych wyników. Produkty są testowane przez najlepszych zawodników na świecie.
BlackBox SpeedStack - technologia ta występuje w amortyzatorach Boxxer WorldCup. SpeedStack to dodatkowa kontrola ciśnienia kompresji, która znajduje zastosowanie w zawodach downhillu. SpeedStack zmienił funkcję FloodGate.
Korona z rurą sterową BlackBox - tworzy wraz z rurą sterową jedną część, co minimalizuje wstrząsy i wibracje. Korona z rurą sterową, wykonana w technologii BlackBox, zbudowana ze sztywnego i lekkiego karbonu.

Blokada TurnKey
Blokada TurnKey jest prostym i efektywnym rozwiązaniem zastosowanym w widelcach Judy J3 i J4. TurnKey umożliwia dwie pozycje ustawiania blokady „włączona” i „wyłączona”. Blokada TurnKey może być zastosowana z manetką PopLoc i PopLoc Dual. System TurnKey wyposażono w opatentowany mechanizm otwarcia blokady i uginania się widelca, pod wpływem silnego uderzenia, który chroni zarówno widelec, jak i rowerzystę w przypadku nieoczekiwanych zdarzeń.

Dual Air
Lekki system pozwalający na wszechstronne ustawianie amortyzacji. Dwie niezależne powietrzne komory umieszczone w lewej goleni widelca.

Hydra Coil 2 (HC2)
Umożliwia bardziej optymalną regulację tłumienia z minimalnym nakładem konserwacji.

Integration
Nowa przelotka do przewodu hamulca tarczowego. Umożliwia pewne zamocowanie linki na boosterze amortyzatora. Zapobiega jej otarciom lub zerwaniu.

PURE De Lite
System tłumienia z jednym tłumikiem, wspomagany komorą powietrza, pozwalającą na regulację komfortu jazdy (płynność systemu: twarda – miękka amortyzacja).
Komora powietrzna - nacisk (regulacja ciśnieniem powietrza z góry) 20-60 psi.
Tłumik dolny – tłumienie powrotu (regulacja pokrętłem „królik - żółw”).

Solo Air
Solo Air jest to łatwy do ustawienia system sprężyny powietrznej, który znalazł zastosowanie w widelcach Tora, Recon i Boxxer. Dzięki jednej sprężynie powietrznej, gdzie negatywna i pozytywna komora powietrzna są jednocześnie pompowane przez jeden wentyl, system Solo Air jest bardzo łatwy w regulacji, lekki i skuteczny.

System Maxle
Nowa sztywna 20 mm oś Maxle. Udoskonalony, bardzo prosty w obsłudze system blokady.

System uszczelek XXX
System XXX – potrójna uszczelka. Nowym elementem tego systemu jest okrągła uszczelka z gąbki, która jest nasączona olejem, dzięki czemu górne golenie są dobrze nasmarowane, a amortyzator pracuje sprawnie.

U-Turn
Ręczna regulacja skoku sprężyny o 45mm przy pomocy zewnętrznego pokrętła. Twardość sprężyny pozostaje bez zmian niezależnie do zmiany skoku.

U-Turn AIR
System amortyzacji U-Turn AIR, oferuje wszystkie korzyści systemu Dual Air oraz dodatkowo możliwość zewnętrznej regulacji skoku. 6 obrotów pokrętła regulacyjnego zmienia skok o 30 mm. Twardość sprężyny pozostaje bez zmian niezależnie do zmiany skoku.


:arrow: MANITOU

SPV Evolve [stosowany w: Sherman,Nixon,Minute,Black,Skareb]
SPV Evolve jest udoskonaleniem rewolucyjnego systemu tłumienia
Stable Platform. Nowy SPV Evolve jest czulszy na małe nierówności,
ma zwiększoną regulację,jednocześnie stał się bardziej wydajny
na podjazdach i skuteczniejszy na zakrętach.
Podczas gdy gorsze dampery uzyskując lepszą wydajność
pedałowania kosztem pogoszenia kompresji, SPV EVolve
jest jedynym systemem ,który poprawia pracę zawieszenia zarówno
na podjazdach jaki zjazdach.


SPV [Swinger]
Technologia,która zapoczątkowała rewolucję w systemach tłumienia.
SPV umożliwia zewnętrzną regulację "pedaling platform",
posiada regulację progresywności tłumienia i specjalny zawór
stabilizacyjny.SPV eliminuje niepożądane "bujanie" zawieszenia.
Dzięki SPV możesz szybko i sprawnie ustawić efektywność dampera
przy pomocy pompki.

TPC LOCKOUT [Axel,Slice, Black,Skareb]
Tłumienie TPC bazuje na dwóch niezależnych tłoczkach, z których
jeden odpowiada za optymalne tłumienie,drugi za kompresję oraz lockout.
Nowa regulacja Quick Range umożliwia szybką zmianę ustawień dampera za pomocą
półobrotu pokrętła.

TPC [Nixon, Sherman]
Niskociśnienionwy system tłuemienia. System opiera się na dwóch tłoczkach:
pierwszy odpowiada za tłumienie,drugi za kompresję. Obydwa posiadają
odrębne regulacje. Żaden inny system tłumienia nie wygrał tylu edycji Pucharu Świata.

TPC Remote Lockout
Nowy system lockoutu sterowany za pomocą manetki -jednym szybkim ruchem.
Kombatybilny ze wszystkimi systemami TPC. Zestaw obejmuje manetkę,
kabel,damper. Dostępny dla prawo i lewo ręcznych.

FLUID FLOW DAMPING
FFD jest hydraulicznym systemem tłumienia z odrębnymi tłokami
kompresji i odbicia. FFD posiada możliwość regulacji odbicia
w większości modeli.

PLATFORM PLUS
Nowy na sezon 2005. PP jest unikalnym system zaworowym,zaprojektowanym
w celu zwiększenia efektywności pedałowania, a jednocześnie eliminacji efektu "bujania".

RA
Technologia "odwrotnej podkowy" gwarantuje większą sztywność i
wzmocnienie newralgicznych punktów. Wielkość podkowy amortyzatora
została zoptymalizowana, podobnie jak sztywność,poprawiając radykalniE sterowność.

OnePointFive
Jest to nowy standard grubości rury sterowej,który poprawia
siłę konstrukcji,kontrolę i wytrzymałość.
OnePointFive poprawia wtrzymałość o 44% ,a o 138% zwiększa sztywność
w stosunku do konstrukcji opartych o standard 1 1/8".
OnePointFive pozwala na uzyskanie lekkim widelcom, długości skoku 170mm, wymaganego przy ekstremalnej jeździe.

INFINITE TRAVEL
IT pracuje, bazując na przesyle powietrza pomiędzy negatywną i pozytywną komorą.Dzięki manetce montowanej na kierownicy możliwa jest zmiana ustawień za pomocą kliknięcia, bez konieczności zmian twardości spręzyn.

RTWD
Regulacja skoku pozwalająca rowerzyście na zmianę długości skoku poprzez
regulację zewnętrzną bez koniecznościzmiany twardości sprężyn.
Wskaźnik długości skoku jest bardziej funkcjonalny od innych systemów,
oferując 30mm więcejskoku w każdym z modeli.

RAPID TRAVEL II
RT II umożliwia zmianę długości skoku za pomocą przełącznika, obniżając przód i usztywniając amortyzator by poprawić pracę na podjazdach.
Szybkie użycie przełacznika pozwala na błyskawiczny powrót do normalnej płynnej pracy amortyzatora na zjazdach (40mm więcej).
n0 ridE n0 fUN
AveFreeride
Posty: 695
Rejestracja: 09.11.2011 20:21:58
Lokalizacja: Siedlce
Kontakt:

Post autor: AveFreeride »

Zgłębiając tajniki RST natrafiłem na to. Może komuś się przyda ;]

OCR Open-bath Compression Rebound Damping System
Fully adjustable hydraulic compression damping with lock-out, as well as externally adjustable rebound. This technology has been race proven and refined on the world circuit. Obrazek
OCR2 Open-bath Compression Rebound II
OCR2 has all of the same adjustments as the original OCR system, but refined to use less oil in the fork. This allows us to make our cross country forks extremely light without sacrificing any performance! Obrazek
AIR Spring
An air spring is used to achieve maximum performance as well as saving weight over using a steel coil spring. With air you can achieve an infinitely adjustable spring rate that feel much more natural and sensitive than a traditional fork. Obrazek
RL Remote Lock-out
This feature is available on any model featuring Compression/Lock-out adjustments. The remote has aluminum levers and a barrel adjuster on the cable to fine-tune your set up. Obrazek
TNL Turn & Lock-out
hydraulic cartridge damping system with compression adjustment and lock-out. Obrazek
RA Rebound Adjustment
A hydraulic adjustable cartridge that lets you externally set the forks rebound. Obrazek
ML Mechanical Lock-out
Mechanical lock-out system (not hydraulic). Obrazek
T Turn Pre-load
An adjustable top cap that lets a rider adjust the pre-load of the spring depending on rider weight and desired feel. Obrazek
TQC dropout Thru-axle OR Convertible Drop-outs
Insert for Storm and Space models that allow a rider to run a standard QR hub with 20mm Thru-axle drop outs. Obrazek

Nie marudzić, że bez sensu to pisze:) Moż komuś będzie akurat potrzebne ;) Przepraszam tylko, że nie po Polsku :|
PB: http://tnij.org/s49y
Rwr: http://tnij.org/p6pm
TO JEST KROSS NA TYM JEŹDZI KAŻDY PROS
ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 2 gości