Coraz większe klocki + tarcze z coraz większymi wycięciami!?

=Pietr3k=
Posty: 390
Rejestracja: 21.12.2011 23:52:33
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Coraz większe klocki + tarcze z coraz większymi wycięciami!?

Post autor: =Pietr3k= »

Nurtuje mnie takie zagadnienie... otóż projektanci zacisków hamulcowych prześcigają się (np. Hayes Stroker Ace i inne 4-tłoczkowce) w budowaniu zacisków z jak największą powierzchnią klocków aby uzyskać dużo większą moc... z drugiej strony nie widać podobnego trendu u producentów tarcz aby zminimalizować ilość wcięć na tarczy. Jest ich wręcz coraz więcej :?:

Oczywiście więcej wycięć = mniejsza waga... ale skoro miałbym wybierać między zaprojektowaniem:
1. Lżejszego zacisku na dwa tłoczki + nieznacznie cięższej tarczy bez fikuśnych wycięć na powierzchni ciernej,
vs
2. dużo cięższego zacisku i podziurkowanej jak ser tarczy, to wybrałbym pierwszy wariant.
Moim zdaniem na zacisku da się zaoszczędzić sporo więcej materiału a tym samym obniżyć koszt produkcji. Tarcza bez wycięć także byłaby mniej kosztowna w produkcji.

Jestem ciekaw co macie do powiedzenia w tym temacie :) :wink:
Las3k_91 Ldz
Posty: 5216
Rejestracja: 20.08.2007 19:25:20
Lokalizacja: Łódź
Kontakt:

Post autor: Las3k_91 Ldz »

Filozujesz... większe klocki wolniej się ścierają, większy zacisk jest sztywniejszy i może być mocniejszy.

Bardziej wycięta tarcza jest lżejsza i szybciej się chłodzi.

PS Siła tarcia = wsp. tarcia x siła nacisku
PS2 zaciski Gustava są ogromne i cholernie mocne, a mają tylko 2 tłoczki.
=Pietr3k=
Posty: 390
Rejestracja: 21.12.2011 23:52:33
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: =Pietr3k= »

Jasne, że filozuję ;) Takiej odpowiedzi oczekiwałem. Intuicyjnie miałem wrażenie, że większa powierzchnia tarcia sprzyja zwiększeniu siły, ale zapomniałem, że ten wzór taki mało skomplikowany jest ;)
GgG
moderator
Posty: 5213
Rejestracja: 27.12.2008 22:45:46
Lokalizacja: Lublin
Kontakt:

Post autor: GgG »

Gucio ma jeden tłoczek proszę Pana :)
SegatiV
Posty: 3016
Rejestracja: 08.09.2005 14:43:17
Lokalizacja: Bytom
Kontakt:

Post autor: SegatiV »

I ja tego trędu nie widzę, jeśli Twoim wyznacznikiem jest dartmoor i ich tarcza to Ok, są tajwańskie tarcze które są tanie jak barszcz.

I bynajmniej nie chodzi im tutaj, aż tak bardzo o wylajtowanie, a o coś bardziej przyziemnego, o koszt produkcji.

Bierze się to z tego, że mniejsza ilość otworów (nawet większych) jest tańsza w produkcji. Stąd tak na prawdę różnice cenowe. Przy tego typu rzeczach liczy się ilość wpałów.

Dlatego też, masz na rynku pełno tanich, superlekkich (wiotkich) tarcz.
Las3k_91 Ldz
Posty: 5216
Rejestracja: 20.08.2007 19:25:20
Lokalizacja: Łódź
Kontakt:

Post autor: Las3k_91 Ldz »

GgG pisze:Gucio ma jeden tłoczek proszę Pana
Oj nie zgodzę się ;)
http://www.skleprowerowy-duda.pl/index. ... ts=product
quilong
Posty: 1678
Rejestracja: 05.08.2004 11:21:08
Lokalizacja: sucha beskidzka
Kontakt:

Post autor: quilong »

Las3k_91 Ldz - czemu to tyle kosztuje?
Generalnie to teraz hamulce zjazdowe (saint, code, V2) są zoptymalizowane pod względem siły/modulacji. Po prostu ten proces trwał i tyle.
Co do wycięć w tarczy, mam w swoim rowerze dwie tarcze avida (te same różnią się tylko rocznikami). Ta nowsza ma dwa razy więcej otworów i nie widzę różnicy w hamowaniu.
http://allegro.pl/listing/user.php?us_id=20382844
pietryna
Posty: 3790
Rejestracja: 04.06.2009 15:20:47
Kontakt:

Post autor: pietryna »

quilong pisze:Las3k_91 Ldz - czemu to tyle kosztuje?
Bo jeśli chodzi o wytrzymałość i siłę jest(był) to chyba najlepszy produkowany w większych seriach hamulec na rynku. Poza tym klepali go w Niemczech.
To jest też dobry wyznacznik różnicy cen dla tych wszystkich jełopów którzy psioczą że produkcje przenoszą się na tajwan i że ludzie w europie i na zachodzie tracą pracę. Takie sainty mimo że unia narzuca absurdalne cła na towar ze wschodu i tak kosztują za komplet na dwa koła tyle ile gustav na jedno.
Spaced
moderator
Posty: 16953
Rejestracja: 22.08.2007 23:16:31
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: Spaced »

pietryna pisze: wytrzymałość
Tu sie nie zgodze. Klamke łatwiej uszkodzic niz np. w formuli czy saincie. Bezawaryjnosc tak ale na glebach łatwiej gutka było uszkodzic.
EZrider
Posty: 2479
Rejestracja: 30.03.2010 21:20:39
Lokalizacja: Los Angeles
Kontakt:

Post autor: EZrider »

Kwestia że jak założysz komplet do Malucha, to też wyhamuje.
Las3k_91 Ldz
Posty: 5216
Rejestracja: 20.08.2007 19:25:20
Lokalizacja: Łódź
Kontakt:

Post autor: Las3k_91 Ldz »

quilong pisze:Generalnie to teraz hamulce zjazdowe (saint, code, V2) są zoptymalizowane pod względem siły/modulacji.
I czasu działania. Code się rozleci po roku, Saint po trzech, może pięciu, Gustavy dziesięcioletnie widuję i działają jak nowe.
pietryna - akurat cenę Sainta amortyzuje trochę, że dystry w Polsce sprzedaje ich części bardzo drogo w porównaniu do ceny sklepowej, po której każe sprzedawać. Code to chińska taniocha.
Ajz
Posty: 1392
Rejestracja: 21.04.2005 23:57:26
Lokalizacja: Zabrze
Kontakt:

Post autor: Ajz »

SegatiV pisze:ja tego trędu nie widzę
sory, ale nie mogłem sie powstrzymać, po prostu padłem na plecy. TRĘD powiadasz...

zeby nie bylo, ze nic nie wnosze: ja zauwazylem pewna ciekawostke z ktora mialem do czynienia w co prawda mechanicznym, ale hamulcu tarczowym. Hayes mx1 ma duze klocki jak w hfxie natomiast mx2 ma male klocki. Co ciekawe po wielu testach w boju to mx2 lepiej hamuje pomimo mniejszej powierzchni klocka. Nie mam pojecia od czego to zalezy.

Na poczatku wprowadzania hydraulicznych hamulców tarczowych tarcze w ogole nie miały otworów ;)
SegatiV
Posty: 3016
Rejestracja: 08.09.2005 14:43:17
Lokalizacja: Bytom
Kontakt:

Post autor: SegatiV »

Ajz 30 batów na plecy już przyjąłem - zadowolony?

A teraz po tych wyczerpujących testach, zastanów się co jeszcze, oprócz powierzchni klocków i zastosowaną tarczą ma wpływ na pacę hamulca - jak i zresztą każdego "czegoś" na świecie.
Las3k_91 Ldz
Posty: 5216
Rejestracja: 20.08.2007 19:25:20
Lokalizacja: Łódź
Kontakt:

Post autor: Las3k_91 Ldz »

Ajz pisze:Na poczatku wprowadzania hydraulicznych hamulców tarczowych tarcze w ogole nie miały otworów
Widziałem kiedyś na pinku tarczę całkiem bez wycięć, tylko na środku na piastę + 6 dziur na śruby dookoła, bardzo fajnie to wyglądało. Ma ktoś linka do zdjęcia może?
SegatiV
Posty: 3016
Rejestracja: 08.09.2005 14:43:17
Lokalizacja: Bytom
Kontakt:

Post autor: SegatiV »

Szukałem troszkę tego, ale nie znalazłem nic co by odpowiadało Twojemu opisowi, ale google pokazało kilka fajnych patentów:

http://www.bikerumor.com/2011/09/08/ash ... pers-more/

Obrazek

http://www.lyndallracingbrakes.com/prod ... iews10.htm

Obrazek

http://www.burkescycles.co.nz/prod/e290/br425_.html

Do streetówki czy dirtówki ta pierwsza jest fajna :D
Las3k_91 Ldz
Posty: 5216
Rejestracja: 20.08.2007 19:25:20
Lokalizacja: Łódź
Kontakt:

Post autor: Las3k_91 Ldz »

Solidsweep... :mrgreen:
Pierwszy raz widzę taki wynalazek fajne.
A te Ashimy - za rok w katalogu Darta?

Poszukam sam w wolnej chwili tamtej foty, jakiś bardzo stary i rzadki hebel to był.
HiPhO
Posty: 129
Rejestracja: 12.02.2008 10:46:02
Kontakt:

Post autor: HiPhO »

Taka mała anegdodtaka co do powierzchni klocka:
czołg wywiera nacisk na podloże podobny do dorosłego mezszczyzn ( w przeliczeniu na centymetr kwadratowy)
A miał moze ktoś z Was taką niklą przyjemnośc, aby laska ważaca 50 kg nadepneła Wam szpilką na stopę?
Morris
Posty: 482
Rejestracja: 15.09.2007 17:29:58
Lokalizacja: Tychy
Kontakt:

Post autor: Morris »

Powierzchnia styku nie wpływa na siłę tarcia, więc nie wiem po co miałby być taki trend. Większy klocek to jedynie lepsze odprowadzanie ciepła.

Tarcie zależy jedynie od siły nacisku i współczynnika tarcia.
pietryna
Posty: 3790
Rejestracja: 04.06.2009 15:20:47
Kontakt:

Post autor: pietryna »

A siła nacisku zależy od powierzchni. Taka sama siła na mniejszej powierzchni wywrze większy nacisk.
HiPhO pisze:czołg wywiera nacisk na podloże podobny do dorosłego mezszczyzn ( w przeliczeniu na centymetr kwadratowy)
Nie wiem skąd to wziąłeś ale ja bym powiedział że nawet mniejszy bo człowiek jednak w błocie się zapada a czołg na szerokich gąsienicach średnio.
ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Amazon [Bot] i 3 gości