Pytanie na temat dampera.
Pytanie na temat dampera.
Witam zakupiłem ramę w raz z damperem manitou 5th element i z ciekawości chciałem zobaczyć czy w zbiorniczku znajduje się powietrze więc lekko nacisnąłem na wentyl i powietrze owszem było tylko teraz podczas jazdy brakuje mi trochę tego powietrza co było w zbiorniczku a ja nie umyślnie spuściłem i teraz pytanie czy mogę napompować powietrze kompresorem czy tam normalną pompką nie uszkadzając dampera bo nie specjalnie mam chęć wydawania kasy na specjalną pompkę.Pozdrawiam
-
- Posty: 445
- Rejestracja: 01.09.2011 20:47:11
- Lokalizacja: Kraków
- Kontakt:
Jeśli jeździłeś po wypuszczeniu powietrza to zapowietrzyłeś go. Musisz zrobić serwis. Tam jest powietrza tak mało i tak duże ciśnienie że wciśnięcie wentyla choćby na ułamek sekundy wywali 99%.
Pompować go możesz byle czym co jest w stanie wbić do niego od 7 do 15bar i ma końcówkę pod wentyl AV. Tylko kwestia taka że kompresor wali bez opamiętania więc powinieneś pompować przez reduktor ustawiony na ciśnienie jakie chcesz w nim mieć(z zakresu 7-15 bar). Już pompowanie opon rowerowych zwykłym kompresorem potrafi trwać śmiesznie krótko.
Pompować go możesz byle czym co jest w stanie wbić do niego od 7 do 15bar i ma końcówkę pod wentyl AV. Tylko kwestia taka że kompresor wali bez opamiętania więc powinieneś pompować przez reduktor ustawiony na ciśnienie jakie chcesz w nim mieć(z zakresu 7-15 bar). Już pompowanie opon rowerowych zwykłym kompresorem potrafi trwać śmiesznie krótko.
mój kumpel ma kompresor do 9 barów tylko końcówka się nie mieści na wentyl musiał bym kupić przedłużkę na wentyl w tedy spróbuje jak mówisz że mogę wpompować wszystkim co wbije takie ciśnienie a to że chodziło ci że kompresor wali non stop to chodzi ci o to że trzeba kontrolować ciśnienie?bo jak tak to w typ przypadku zegar jest
a w pobliżu niema żadnego serwisu z pompką 


-
- Posty: 1
- Rejestracja: 31.07.2012 15:47:25
- Kontakt:
Re: Pytanie na temat dampera.
a propo mojego pytania czy mogę jeździć z zapowietrzonym damperem nie uszkadzając go
W jaki sposób po wypuszczeniu powietrza z komory damper może się zapowietrzyć? W jakiej sytuacji wystąpi podciśnienie?
Jeżeli dh_fr nacisnął wentyl na wyprostowanym (nieugiętym) dampetrze, to w komorze przed przeponą ustaliło się ciśnienie atmosferyczne.
Gdy damper jest rozprostowany, komora ma największą objętość i może się ona jedynie zmniejszać w miarę wzrostu ugięcia tłoka (ciśnienie wtedy wzrasta, bo tłok poprzez olej napiera na przeponę, za którą jest powietrze).
W trakcie jazdy ciśnienie będzie zawsze równe lub wyższe od atmosferycznego.
Pietryna, gwizdy i siorbanie słychać praktycznie w każdym prawidłowo funkcjonującym damperze. Efektem dostania się powietrza do przestrzeni z olejem jest "urywany powrót" czyli sytuacja, gdy w trakcie rozprostowania damper w części skoku rozprostowuje się bardzo szybko a pod koniec bardzo wolno i tłumienie powrotu nie pozwala tego wyregulować.

Jeżeli dh_fr nacisnął wentyl na wyprostowanym (nieugiętym) dampetrze, to w komorze przed przeponą ustaliło się ciśnienie atmosferyczne.
Gdy damper jest rozprostowany, komora ma największą objętość i może się ona jedynie zmniejszać w miarę wzrostu ugięcia tłoka (ciśnienie wtedy wzrasta, bo tłok poprzez olej napiera na przeponę, za którą jest powietrze).
W trakcie jazdy ciśnienie będzie zawsze równe lub wyższe od atmosferycznego.
Pietryna, gwizdy i siorbanie słychać praktycznie w każdym prawidłowo funkcjonującym damperze. Efektem dostania się powietrza do przestrzeni z olejem jest "urywany powrót" czyli sytuacja, gdy w trakcie rozprostowania damper w części skoku rozprostowuje się bardzo szybko a pod koniec bardzo wolno i tłumienie powrotu nie pozwala tego wyregulować.
-
- Posty: 5216
- Rejestracja: 20.08.2007 19:25:20
- Lokalizacja: Łódź
- Kontakt:
Praktyczny. Z drugiej strony nie napisał, że spuścił do zera/poniżej minimalnego ciśnienia.=Pietr3k= pisze:W jaki sposób po wypuszczeniu powietrza z komory damper może się zapowietrzyć?
A zapowietrzony damper siobie inaczej niż 100% sprawny.
A propoS. Możesz.dh_fr pisze:a propo mojego pytania czy mogę jeździć z zapowietrzonym damperem nie uszkadzając go
Nie w komorze powietrznej.=Pietr3k= pisze:W jakiej sytuacji wystąpi podciśnienie?
Potraktuj ugięty damper jako układ początkowy. Sprężyna zaczyna go prostować. Tłoczysko wychodzi z korpusu i potrzeba więcej oleju(w samym korpusie) więc zostaje on pobrany z miejsca gdzie był wciśnięty czyli z rezerwuaru. Podciśnienie jakie wytwarza ruch powracającego tłoka zależy od szybkości tego powrotu czyli od nastawy tłumienia i sprężyny. Podniesione ciśnienie w komorze za pływakiem powoduje, raz że zjawisko kawitacji występuje dużo później, dwa popycha tłok ze sporą siłą(przy skręconym bottom out w dhx przy 170psi podstawowego ciśnienia przy max kompresji tam jest 1600psi) wypychając olej z rezerwuaru.
Jeśli pływak tego oleju nie pcha dostatecznie mocno to ciągnący go olej zassie powietrze pod uszczelką. Ponadto wysokie ciśnienie w tej komorze przy okazji dogniata uszczelkę do ścianek i lustra oleju powodując dużo lepsze uszczelnienie przegrody.
W dhx przy normalnym uginaniu nie słychać. Dopiero przy bardzo szybkiej kompresji i jest to naturalne. Powoduje to kawitacja. Im szybszy ruch tym lokalnie większe będą zmiany ciśnień(w tym wypadku spadek) powodujący rozszerzanie się bąbelków gazu zawartych w oleju. Im mniejsze otwory przez które olej się przelewa i większa prędkość tym ciśnienie na skraju tych otworów będzie mniejsze i kawitacja będzie zachodziła tym skuteczniej.=Pietr3k= pisze:Pietryna, gwizdy i siorbanie słychać praktycznie w każdym prawidłowo funkcjonującym damperze.
I będzie za małe po przy kompresji podniesie się niewiele powyżej minimalnego jakie powinno być w stanie spoczynku.=Pietr3k= pisze:W trakcie jazdy ciśnienie będzie zawsze równe lub wyższe od atmosferycznego.
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 25 gości