Sprężyny progresywne - Monster T

MUSZEL
Posty: 4424
Rejestracja: 21.08.2007 10:44:23
Lokalizacja: Rawa Mazowiecka / Łódź
Kontakt:

Sprężyny progresywne - Monster T

Post autor: MUSZEL »

Witam.

Otóż ostatnio rozkminiam nad sprężynami z mojego Monstera T 2003.
Oryginalne sprężyny są progresywne. Dane z Gregorio: 0-50mm skoku-k=2,5; 50-125mm-k=3; 125-225mm-k=3,5. Zdjęcie sprężyny poniżej.

Cała rozkmina polega na tym, iż chciałbym sie dowiedzieć w jaki sposób można uzyskać progresje na sprężynie. Jak widać posiada ona mały odcinek gdzie zwoje są mocno skupione, tam jest najbardziej miękko. Ale reszta ~80% długości sprężyny posiada te same parametry, tj. odległość między zwojami, średnice prętu i średnice zwoju.

Jest więc możliwe by przy stałych parametrach sprężyna była progresywna?

Próbowałem uginać ją w różny sposób i moim zdaniem, prócz bardziej miękkiego początku (4-5cm), to dalej jest ona liniowa. Co więcej, posiadany przeze mnie drugi komplet sprężyn liniowych k=2.5 jest wiele twardszy od tych początkowych centymetrów ze sprężyn oryginalnych, które ponoć powinny mieć współczynnik k również =2,5.

Czekam więc na wasze opinie w tej sprawie, bo może jednak da sie zrobić sprężyne o stałych parametrach fizycznych, ale posiadającą charakterystykę progresywną, bo coś mi te dane z Gregorio "śmierdzą" i wydaje mi sie że jest to spring w większości liniowy z miękkim początkiem (niby progresywny w takim razie, ale nie na całości skoku).
Pzdr.
tutaj widać oryginalne sprężyny Monstera
tutaj widać oryginalne sprężyny Monstera
Załączniki
liniowe springi k=2.5
liniowe springi k=2.5
ari4
Posty: 811
Rejestracja: 20.07.2007 16:25:32
Lokalizacja: Gdańsk - Wrzeszcz/Bydgoszcz
Kontakt:

Post autor: ari4 »

A jak wygląda sprawa z grubością drutu sprężyny. Czy w tym odcinku o większym zagęszczeniu grubość drutu jest mniejsza czy taka sama?
diskordia
Posty: 1847
Rejestracja: 06.05.2004 08:42:33
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: diskordia »

.
MUSZEL pisze:odległość między zwojami, średnice prętu i średnice zwoju
sprawdzałeś to dokładnie??
może działa to na zasadzie proporcjonalności??
pierwsza połowa (25% x k2,5 dodać 25% x k3.0 daje zupełnie inną wartośc sumaryczną niż pozostałe 50% x k.3.5
tak więć masz 3 wartości skokowe - i każa ma inną twardość ugięcia.
nie bierze się pod uwagę każdej z osobna-tylko dodaje kolejno.
nie jesteś przecież w stanie ugiąć jedynie środkowej części-przy normalnej pracy.
tak więc całe 75% może być liniowe o wartości 3.5
nie wiem czy to dobrze wytłumaczyłem-ale dla mnie to oczywiste.

miałem kiedyś taką progresywną sprężynę do dampera - zdaje się że od shockworks'a - i było to najlepsze co mi wpadło w ręce,niestety spring pasował tylko do vanili rc,po zmianie na dhx,musiałem ją zmienić.
MUSZEL
Posty: 4424
Rejestracja: 21.08.2007 10:44:23
Lokalizacja: Rawa Mazowiecka / Łódź
Kontakt:

Post autor: MUSZEL »

ari4 pisze:A jak wygląda sprawa z grubością drutu sprężyny. Czy w tym odcinku o większym zagęszczeniu grubość drutu jest mniejsza czy taka sama?
tak.
diskordia pisze:sprawdzałeś to dokładnie??
jak najdokładniej potrafiłem.
diskordia pisze:pierwsza połowa (25% x k2,5 dodać 25% x k3.0 daje zupełnie inną wartośc sumaryczną niż pozostałe 50% x k.3.5 tak więć masz 3 wartości skokowe - i każa ma inną twardość ugięcia.nie bierze się pod uwagę każdej z osobna-tylko dodaje kolejno.
nie bardzo rozumiem niestety, mógłbyś troszke jaśniej?
diskordia pisze:tak więc całe 75% może być liniowe o wartości 3.5
takie właśnie mam wrażenie, tyle że to zupełnie co innego jak pisze Gregorio :P
ari4
Posty: 811
Rejestracja: 20.07.2007 16:25:32
Lokalizacja: Gdańsk - Wrzeszcz/Bydgoszcz
Kontakt:

Post autor: ari4 »

MUSZEL pisze:tak.
Obrazek
Nie odpowiedziałeś mi xD .
LestatBiker
Posty: 2075
Rejestracja: 08.10.2008 14:49:06
Kontakt:

Post autor: LestatBiker »

Piotrek, weź Ty do cholery idź na ten rower......
Back in black
MUSZEL
Posty: 4424
Rejestracja: 21.08.2007 10:44:23
Lokalizacja: Rawa Mazowiecka / Łódź
Kontakt:

Post autor: MUSZEL »

LestatBiker pisze:Piotrek, weź Ty do cholery idź na ten rower......
po pierwsze Panie Adamie próbuje jakkolwiek sie z Tobą ostatnio spotkać i nie da rady, nie mówiąc już o rowerze, więc przestań narzekać na forum. Z tymi głąbami 15-latkami jeździł nie będe. Poza tym bardzo mnie ciekawi ta sprawa i interesuje, więc czemu nie pytać, skoro od gościa z Gregorio dostałem odp "a skąd ja mam wiedzie...".
MUSZEL pisze:ari4 napisał(a):
"A jak wygląda sprawa z grubością drutu sprężyny. Czy w tym odcinku o większym zagęszczeniu grubość drutu jest mniejsza czy taka sama?"

tak.
sory :mrgreen: miałem na myśli że grubość drutu jest stała na całej długości.
ari4
Posty: 811
Rejestracja: 20.07.2007 16:25:32
Lokalizacja: Gdańsk - Wrzeszcz/Bydgoszcz
Kontakt:

Post autor: ari4 »

Gdyby grubość drutu była inna, to miałbyś odpowiedź na pytanie. Takie coś stosuje się w zawiasach WRC:
Obrazek

Mogę powiedzieć Ci na przykładzie mojego samochodu.
Ja mam Focusa sedana i z tyłu sprężyny w zawieszeniu mam liniowe i mają równe zwoje.
Ojciec ma Focusa kombi i z tyłu sprężyny są progresywne (1/3 długości sprężyny ma gęściej poukładane zwoje.

Z tego wynika, że gęściejsze zwoje są bardziej miękkie od rzadszych.
Możliwe, że sprężyna jest nierównomiernie zahartowana. Tam gdzie gęściej jest mniej zahartowana, a tam gdzie rzadziej jest bardziej zahartowana.

Tu jest coś wytłumaczone, ale nie do końca. Bo nadal nie wiadomo na jakiej zasadzie gęstsze zwoje są bardziej miękkie.
http://eksploatacja-auta.wieszjak.pl/za ... kupic.html
MUSZEL
Posty: 4424
Rejestracja: 21.08.2007 10:44:23
Lokalizacja: Rawa Mazowiecka / Łódź
Kontakt:

Post autor: MUSZEL »

znam ten artykuł, czytałem.
ari4 pisze:Z tego wynika, że gęściejsze zwoje są bardziej miękkie od rzadszych.
Tyle wiem.
Ale w oryginalnych springach tylko pierwsze 4-5cm jest naprawde progresywna (rosnąca odległość między zwojami), a reszta sprężyny ma te same parametry fizyczne, a dane z Gregorio wyglądają tak:
MUSZEL pisze:0-50mm skoku sprężyny-k=2,5; 50-125mm-k=3; 125-225mm-k=3,5.
, co wskazuje na przyrost progresji na całej długości, czego nie widze.
ari4
Posty: 811
Rejestracja: 20.07.2007 16:25:32
Lokalizacja: Gdańsk - Wrzeszcz/Bydgoszcz
Kontakt:

Post autor: ari4 »

MUSZEL pisze:, co wskazuje na przyrost progresji na całej długości, czego nie widze.
Na jakiej podstawie tak twierdzisz? Odczuciu podczas jazdy, czy sprawdzałeś np. na wadze?
diskordia
Posty: 1847
Rejestracja: 06.05.2004 08:42:33
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: diskordia »

masz przyrost progresji / twardosci.
ugięcie 50mm współczynnik k.2,5
następnie zakładam liniowosć sprężyny do samego końca o współczynniku 3.5
ugięcie na 125mm - daję ci średnią ze współczynnika 2.5k oraz 3.5k co daje około 3k. ( wartość nie odnosi się do tego ile sprężyna ma fizycznie na tym odcinku-tylko do tego co można osiągnąć)
dalsze ugięcie powyżej 125mm - współczynnik 3.5k niweluje praktycznie zupełnie-to początkowe 25% ugięcia.

ja to tak tłumaczę-przy czym,tak jak pisałem nie są to wartości posiadane przez sprężynę - tylko wynik z jakiegoś testera.
po prostu przeliczają masę jaką trzeba przyłożyć aby ugiąć sprężynę o podaną ilość mm.
Romo
Posty: 218
Rejestracja: 06.11.2006 17:31:17
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Post autor: Romo »

Ja bym to interpretował w ten sposób, że tam gdzie zwoje są gęściej ustawione działa na nie większa siła zginająca, natomiast gdy zwoje są rzadko poustawiane, to wtedy część siły idzie na ściskanie, a reszta (już mniejsza siła) na zginanie). Wydaje mi się, że dochodzi jeszcze efekt skręcania się sprężyny, ale muszę pogrzebać w książkach czy faktycznie tak jest.
MUSZEL
Posty: 4424
Rejestracja: 21.08.2007 10:44:23
Lokalizacja: Rawa Mazowiecka / Łódź
Kontakt:

Post autor: MUSZEL »

diskordia pisze:masz przyrost progresji / twardosci.ugięcie 50mm współczynnik k.2,5następnie zakładam liniowosć sprężyny do samego końca o współczynniku 3.5ugięcie na 125mm - daję ci średnią ze współczynnika 2.5k oraz 3.5k co daje około 3k. ( wartość nie odnosi się do tego ile sprężyna ma fizycznie na tym odcinku-tylko do tego co można osiągnąć)dalsze ugięcie powyżej 125mm - współczynnik 3.5k niweluje praktycznie zupełnie-to początkowe 25% ugięcia.ja to tak tłumaczę-przy czym,tak jak pisałem nie są to wartości posiadane przez sprężynę - tylko wynik z jakiegoś testera.po prostu przeliczają masę jaką trzeba przyłożyć aby ugiąć sprężynę o podaną ilość mm.
chyba masz racje, rozumiem teraz ten tok :) to mogłoby by być realne, tak tak naprawde progresywny jest tylko początek, reszta liniowa, ale dane liczbowe pochodzą od wyliczania współczynnika średniego całej sprężyny do danego ugięcia.
ari4 pisze:", co wskazuje na przyrost progresji na całej długości, czego nie widze."Na jakiej podstawie tak twierdzisz? Odczuciu podczas jazdy, czy sprawdzałeś np. na wadze?
Na podstawie tego co dostałem od Gregorio, przeczytaj uważnie.
Romo pisze:Wydaje mi się, że dochodzi jeszcze efekt skręcania się sprężyny, ale muszę pogrzebać w książkach czy faktycznie tak jest.
pomijalnie mały efekt.

Czyli chyba sprawa jasna, lecz dalej interesuje mnie:
MUSZEL pisze:Co więcej, posiadany przeze mnie drugi komplet sprężyn liniowych k=2.5 jest wiele twardszy od tych początkowych centymetrów ze sprężyn oryginalnych, które ponoć powinny mieć współczynnik k również =2,5.
Edit:

dobra, rozumiem, widocznie sam początek ma tak naprawde jeszcze mniejszy współczynnik jak k=2,5, ale średnia z tych 50mm tyle wynosi (tam właśnie są zagęszczane zwoje).
Romo
Posty: 218
Rejestracja: 06.11.2006 17:31:17
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Post autor: Romo »

Ma to sens ;)
ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Amazon [Bot] i 1 gość