Projekt Ramy rowerowej

mysticar
Posty: 744
Rejestracja: 18.05.2007 00:12:20
Lokalizacja: Zamość/Rzeszów
Kontakt:

Post autor: mysticar »

Czy zginanie, czy skręcanie czy inne rozciąganie, na końcu i tak wyjdzie każdemu ścinanie więc się już nie kłóćcie :D
ciesz się z tego co masz, lub przynajmniej śmiej...
KubaLa
moderator
Posty: 3729
Rejestracja: 10.03.2010 15:51:17
Lokalizacja: ŁDZ/Gdynia
Kontakt:

Post autor: KubaLa »

Jaca pisze:zadania z równi pochyłej bardzo ładnie uczyły jak rozkładać wektor siły na składowe. Wspomniane przez Ciebie "skręcanie" to w tym kontekście nic innego jak moment (siła x ramię), czyli para sił, które dla główki działają na powierzchnie styku misek sterów z główką (belka z utwierdzeniem). Do tej pory fizyka z liceum/technikum.
Punkty przyłożenia są tutaj oczywiste. ale gdzie jest przyłożona siła równoważąca tą? Dokładne miejsce oczywiście. Uwzględnij różne przekroje i spawy.
Jaca pisze:Tu zestaw kierownica-mostek-amortyzator-koło jest izolowany i siły skręcające nie oddziałują na główkę.
EEE, no jak? http://www.pinkbike.com/news/santa-cruz ... t-lab.html
Ten test ok 0:50 tylko poprzecznie. Wg mnie w pewnym momencie musi urwać główkę.
Z gówna bata nie ukręcisz.
Spaced
moderator
Posty: 16953
Rejestracja: 22.08.2007 23:16:31
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: Spaced »

KubaLaPL pisze:EEE, no jak? http://www.pinkbike.com/news/santa-cruz ... t-lab.htmlTen test ok 0:50 tylko poprzecznie. Wg mnie w pewnym momencie musi urwać główkę.
Tak szukam na tym filmie skręcania i dalej nie widze.
KubaLa
moderator
Posty: 3729
Rejestracja: 10.03.2010 15:51:17
Lokalizacja: ŁDZ/Gdynia
Kontakt:

Post autor: KubaLa »

I nie znajdziesz.
Z gówna bata nie ukręcisz.
Spaced
moderator
Posty: 16953
Rejestracja: 22.08.2007 23:16:31
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: Spaced »

KubaLaPL pisze: I nie znajdziesz.
To po co o nim gadasz?
KubaLa
moderator
Posty: 3729
Rejestracja: 10.03.2010 15:51:17
Lokalizacja: ŁDZ/Gdynia
Kontakt:

Post autor: KubaLa »

KubaLaPL pisze:Ten test ok 0:50 tylko poprzecznie. Wg mnie w pewnym momencie musi urwać główkę.
Żebyś przeczytał też dalej. Nie siła skręcająca tylko 'ukręcająca główkę ramy'.
Z gówna bata nie ukręcisz.
Jaca
Posty: 2526
Rejestracja: 19.04.2004 08:16:22
Lokalizacja: Tychy
Kontakt:

Post autor: Jaca »

KubaLaPL pisze:Punkty przyłożenia są tutaj oczywiste. ale gdzie jest przyłożona siła równoważąca tą? Dokładne miejsce oczywiście. Uwzględnij różne przekroje i spawy.
Siły równoważące są przyłożone w miejscach łączenia rur z główką. W uproszczeniu można przyjąć, że mają kierunki i zwroty odpowiednie do sił jakie widelec oddaje główce, ale mają odpowiednio większe wartości. Z racji tego, że połączenia rur nie można traktować jako punktu, siły nie będą jednakowe na całym przekroju i ciężko je wyznaczyć na papierze, ale student Mechaniki (a takim zapewne jest autor), ma z pewnością do dyspozycji jakiś program do modelowania 3d, w którym może przeprowadzić analizę elementów skończonych (co jest wisienką na torcie po uprzednim wyrzeźbieniu ramy) .
KubaLaPL pisze:EEE, no jak? http://www.pinkbike.com/news/santa-cruz ... t-lab.html
Ten test ok 0:50 tylko poprzecznie. Wg mnie w pewnym momencie musi urwać główkę.

to jest właśnie moment - siła (zadana na oś amortyzatora) x (nie "*" bo to iloczyn wektorowy) ramię (długość tego widelca). Moment to nic innego jak para sił o przeciwnych zwrotach wprawiająca ciało, na które oddziałuje w ruch obrotowy, czyli promowane przez Ciebie "siły ukręcające".

Skręcanie ma miejsce, kiedy zablokujesz nogami koło i obracasz kierownicą, bo jest źle ustawiona. koło poprzez oś i haki działa wtedy momentem na widelec, a Ty rękami działasz momentem na kierownicę, ale Ty generujesz moment o przeciwnych do koła zwrotach. Wymuszasz tym samym skręcanie się amortyzatora (jedna goleń "próbuje owinąć się wokół drugiej). W tym przypadku jedynymi siłami, jakie zadziałałyby na główkę są siły ją ściskające, ale dopiero w przypadku, kiedy udałoby Ci się faktycznie skręcić rurę sterową, a tym samym ją skrócić.
KubaLa
moderator
Posty: 3729
Rejestracja: 10.03.2010 15:51:17
Lokalizacja: ŁDZ/Gdynia
Kontakt:

Re: Projekt Ramy rowerowej

Post autor: KubaLa »

Jaca pisze: Z racji tego, że połączenia rur nie można traktować jako punktu, siły nie będą jednakowe na całym przekroju i ciężko je wyznaczyć na papierze, ale student Mechaniki (a takim zapewne jest autor), ma z pewnością do dyspozycji jakiś program do modelowania 3d, w którym może przeprowadzić analizę elementów skończonych (co jest wisienką na torcie po uprzednim wyrzeźbieniu ramy) .
Ło i dokładnie o to mi chodziło, tylko niezbyt mam o tym pojęcie i nie umiałem tego przedstawić.
Jaca pisze:Skręcanie ma miejsce,
Nie rozumiemy się. Nie jeśli skręcasz, a kiedy wyginasz koło w bok.
W załączniku nieudolny rysunek. Kwestia gdzie przyłożyć wektor siły na główce?
Załączniki
rower.jpg
Z gówna bata nie ukręcisz.
Spaced
moderator
Posty: 16953
Rejestracja: 22.08.2007 23:16:31
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: Spaced »

KubaLaPL pisze:Żebyś przeczytał też dalej. Nie siła skręcająca tylko 'ukręcająca główkę ramy'.
Czli zmieniłeś zdanie i nie ma tylko skręcania? ;)
KubaLa
moderator
Posty: 3729
Rejestracja: 10.03.2010 15:51:17
Lokalizacja: ŁDZ/Gdynia
Kontakt:

Post autor: KubaLa »

Spaced pisze:Czli zmieniłeś zdanie i nie ma tylko skręcania?
Dżiz, po prostu na początku źle nazwałem to co miałem na myśli.
Z gówna bata nie ukręcisz.
Jaca
Posty: 2526
Rejestracja: 19.04.2004 08:16:22
Lokalizacja: Tychy
Kontakt:

Post autor: Jaca »

KubaLaPL pisze:Nie rozumiemy się. Nie jeśli skręcasz, a kiedy wyginasz koło w bok.
W załączniku nieudolny rysunek. Kwestia gdzie przyłożyć wektor siły na główce?

tu również działa moment, można tu rozpatrzyć dwa przypadki siła działająca na koło (punkt przyłożenia w miejscu styku koła z nawierzchnią) idzie w parze z naciskiem na kierownicę (głównie koło i amortyzator dostaje wtedy po dupie), główka ma się wtedy stosunkowo dobrze.
W drugim przypadku na koło działa siła w wyniku zadziałania siły na korbę (występuje przy pedałowaniu). Wtedy na główkę działa moment - na powyższym obrazku można go zobrazować przenosząc strzałkę przy główce w okolice górnej miski sterów, a przy dolnej dorysowując strzałkę o przeciwnym zwrocie. Te siły bardziej oddziaływują na główkę, ale są pochłaniane w dużej mierze przez przedni trójkąt ramy. Osobiście nie spotkałem się z przypadkiem zniszczenia ramy w taki sposób.
KubaLa
moderator
Posty: 3729
Rejestracja: 10.03.2010 15:51:17
Lokalizacja: ŁDZ/Gdynia
Kontakt:

Post autor: KubaLa »

Jaca pisze:(głównie koło i amortyzator dostaje wtedy po dupie
Owszem, ale jak zlądujesz ze skręcona kierą to myślę, że na główkę również działa niezły moment. Nie mówię, ze to może rozwalić, ale myślę że jest to jeden z przypadków który bardzo ciężko rozpatrzeć i żaden licealista nie rozpisze takich sił czy momentów.
Z gówna bata nie ukręcisz.
Spaced
moderator
Posty: 16953
Rejestracja: 22.08.2007 23:16:31
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: Spaced »

Jaca pisze: Osobiście nie spotkałem się z przypadkiem zniszczenia ramy w taki sposób.
To jest dość ważne. Boczny strzał jaki na prawdę dla ramy jest groźny to niedokręcone rotacje i whipy ale nic z przodu poza oparciem lagami 2 polki o rame ;)
mebone
Posty: 265
Rejestracja: 29.11.2005 23:14:49
Lokalizacja: ldz
Kontakt:

Post autor: mebone »

Poczytaj o programie ANSYS ... według mnie jest to podstawowe narzędzie do zbadania naprężeń w ramach :P Dzięki niemu można zobrazować gdzie występują największe przeciążenia i można się dowiedzieć jaka siła jest potrzebna do np oderwania główki ramy albo jakie naprężenia działają w czasie zjazdu. Możesz równiez zasymulować zjazd i przedstawić pracę materiału. przykład symulacji: http://www.youtube.com/watch?v=MKxHtJ6J ... re=related
pawel.tulaczko
Posty: 92
Rejestracja: 10.03.2012 07:05:31
Lokalizacja: Bieruń
Kontakt:

Post autor: pawel.tulaczko »

Myślę, że jak odpowiednio się zabierzesz to nie będziesz miał problemu. Mechanike i wytrzymke już pewno miałeś, więc i kratownice nie są dla Ciebie problemem. Pierw odpowiedz sobie na proste pytanie: Dlaczego ramy rowerowe (mówimy o sztywniakach) mają taki kształt, a nie inny? Ponieważ to trójkąt jest konstrukcją nośną - to jest swego rodzaju kratownica. Nie ma ram okrągłych, lub prostokątnych. Więc projekt praktycznie już masz. Rysujesz sobie taką kratownicę na kartkę. Następnie wybierasz sobie profile z których chcesz ją złożyć i obliczasz ich wszystkie badziewia wytrzymałościowe, wybierasz przykładowe obciążenia na główkę, tylną oś i liczysz.
Część obliczeniową masz już raczej gotową. Następnie ściągasz inventora ze stronki polibudy, modelujesz, wrzucasz model do projektu, symulacje obciążenia, rysunki techniczne i projekt gotowy.
mebone
Posty: 265
Rejestracja: 29.11.2005 23:14:49
Lokalizacja: ldz
Kontakt:

Post autor: mebone »

KubaLa
moderator
Posty: 3729
Rejestracja: 10.03.2010 15:51:17
Lokalizacja: ŁDZ/Gdynia
Kontakt:

Post autor: KubaLa »

mebone pisze:https://docs.google.com/viewer?url=http ... FPrez6.pdf nice
Mistrz angielskiego to robił....
- typu downsaide-up
- typu upsaid-down
Mamy mówiące amortyzatory panowie :shock:
Ale fajna prezentacja :)
Z gówna bata nie ukręcisz.
mebone
Posty: 265
Rejestracja: 29.11.2005 23:14:49
Lokalizacja: ldz
Kontakt:

Post autor: mebone »

Ciekawe co miał z obrony:P
KubaLa
moderator
Posty: 3729
Rejestracja: 10.03.2010 15:51:17
Lokalizacja: ŁDZ/Gdynia
Kontakt:

Post autor: KubaLa »

:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Z gówna bata nie ukręcisz.
ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Amazon [Bot] i 4 gości