
Sprezyna do Dampera - POMOCY!
-
- Posty: 12
- Rejestracja: 16.02.2013 15:47:58
- Kontakt:
Trolu internetowy idź stądKlimatyzator pisze:off road i diskordia mieli racje tyle ze off byl w stanie to wyjaśnić wytlumaczyć a disk sie napioł i troche zagubił w tych kosmicznych podróżach ;p ale i tak cie kochamy diskordia czego nie można powiedziec o tym motoryzacyjnym specu hahahahahahhaha aż mnie krtań ze smiechu boly ;p
http://www.youtube.com/watch?v=sTSA_sWGM44
http://pl.wikipedia.org/wiki/Modu%C5%82_Younga
Biorąc przybliżone wartości niektórych materiałów widzimy, że E zależy od rodzaju użytego materiału. Czyli diskordia ma rację.
Ale czy ta wartość ma istotne znaczenie? Wątpię. Czyli off_road ma rację.
Ktoś wcześniej mówił o elastomerach. No tutaj nie możemy porównywać materiału bo elastomery to polimery, które zachowują się zupełnie inaczej od stopów.
Biorąc przybliżone wartości niektórych materiałów widzimy, że E zależy od rodzaju użytego materiału. Czyli diskordia ma rację.
Ale czy ta wartość ma istotne znaczenie? Wątpię. Czyli off_road ma rację.
Ktoś wcześniej mówił o elastomerach. No tutaj nie możemy porównywać materiału bo elastomery to polimery, które zachowują się zupełnie inaczej od stopów.
Z gówna bata nie ukręcisz.
-
- Posty: 728
- Rejestracja: 15.12.2011 21:18:49
- Lokalizacja: Dębe Wielkie
- Kontakt:
Spinacie sie o byle gówno... Typ sie pyta czy sprężyna mu podejdzie a wy wypisujecie jakieś głupoty o szybkości rozprężania się sprężyn... I kto mnie kurw* pouczał że tacy jak ja psują forum...
Specialized BIGHIT III +888RCV
http://www.dh-zone.com/forum/viewtopic.php?f=10&t=72997
http://www.dh-zone.com/forum/viewtopic.php?f=10&t=72997
Pozwolę sobie zreasumować cały temat:
diskordia pisze:na tym samym damperze i takich samych ustawieniach-(pomijając różnice w rzeczywistej twardości) sprężyna manitou ma znacznie wolniejszy powrót,w porównianiu do sprężyn foxa - ja oceniam to na ok 20%. różnica jest wyrażnie odczuwalna.
po prostu drut z którego jest zrobiona- ma gorsze właściwości.
diskordia pisze:zapewniam cię że czuć różnicę - nie chodzi o pojedynczy skok sprężyny,a raczej całościową ocenę.
różnica jest mniej więcej taka jak 1/2 kliknięcia regulacją tłumienia. na fox dhx5. a to przecież jesteś w stanie wyczuć.
dotychczas posiadałem sprężyny;
5TH,progresywną SHOCKWORKS,FOX,progresywną MANITOU,zwykłą MANITOU.
i zdecydowanie manitou wypadają najgorzej,pod względem pracy i wagi.
najfajniejsza była shockworksa ze zmienną twardością ugięcia 480/650lbs.
off_road pisze:Jest wiele parametrów pomijalnych chociażby siły tarcia wewnętrzne sprężyny,bo sprężyna się skręca.
Jest drut podczas sciskania czy rozprężania, ale są one w miarę stałe dla wszystkich sprężyn. Nie można powiedzieć, że manitou są toporne a fox np. nie, gdyż moim zdaniem nie ma takiego parametru co by na to wskazywał.
off_road pisze:Dobra dobijam gwóźdź do trumny bo juz sie wystarczająco pośmiałem
Niedoskonałość sprężysta zależy od wielu czynników m.in. od składu chemicznego materiału, obróbki cieplnej i mechanicznej, wartości naprężeń, sposobu obciążania, temperatury itp. Jak dotychczas, ze względu na skomplikowany charakter zachodzących zjawisk, nie istnieją ogólne zależności analityczne umożliwiające ilościowe obliczanie niedoskonałości sprężystej. Dokładne dane na ten temat można uzyskać tylko na podstawie doświadczeń. Niedoskonałość sprężysta powoduje, że teoretyczne charakterystyki elementów różnią się od rzeczywistych nieznacznie, rzędu ułamka procenta. Z tego też wzglądu nie rozpatruje się jej w przypadku projektowania sprężyn."
Ułamek procenta kolego diskordiaCzułe masz 4 litery jak dajesz rade ogarniać różnice rzędu jednego promila
![]()
off_road pisze:Staram sie wydumać z czego mogły by wynikać różnice między sprężynami i było by to czuć na powrocie.
Jedyne na co mój ciemny umysł wpadł to właśnie błąd i staranność wykonania spręzyn dla przykładu:
(uwaga wartości z dupy)
IDEAŁ 350lbs -> na prawdę 350lbs (brak różnic w powrocie)
FOX 350lbs -> na prawdę 380 (powrót szybszy)
MANITOU 350lbs -> na prawdę 400 (powrót szybszy)
CC: 350lbs -> na prawdę 340 (powrót wolniejszy)
Co za tym idzie, jesli zalozymy je do tego samego dampera wszystkie skręcając na 1mm dostaniemy rozne efekty pracy ale... też rózny sag np na jednej 30% na drugiej 34% a na trzeciej 28%.
Wedle tego co Diskordia pisałeś miałes ten sam setup czyli sag musiał byc równy powiedzmy 30% na kazdej spręzynie, pomijam regulatory mogę uwierzyć, ze kazdy był tak samo we wszystkich testach.
Dla osiągnięcia sagu 30% na każdej sprężynie (mimo rzeczywistych różnic) trzeba ją różnie skręcić, wiec jeśli nie zachowałeś SAG-u Twoje badanie jest po prostu z d**y
Jesli sag był równy czyli skręcenie każdej z nich się różniło ale zostało 30% wtedy jedynym parametrem różniącym jest NIEDOSKONAŁOŚĆ SPRĘŻYSTA.
diskordia pisze:sens ma to co napisałeś o faktycznych różnicach w oznaczeniach.
czy jednak te niewielkie przekłamania miałyby taki duży wpływ??. i czy faktycznie spręzyny manitou są nieco twardsze od foxów? -
to nie był dokładny test- a jedynie zaobserwowany efekt (sag był podobny-mógł się różnic o jakiś tam drobny procent)- nie zastanawiałem się dlaczego tak się dzieje?
jeśli uważasz że sprężyny o takim samym oznaczeniu (zakładając ideał)
powinny zachowywać się tak samo?-to czym uzasadnisz to ,że średnica użytego drutu jest zupełnie inna? zmienia się i masa i sprężystość - przecież na logikę ,cieńszy drut będzie bardziej plastyczny od grubego pręta.
off_road pisze:Cytat jest odnośnie kopi spręzyn ale w przypadku rozważania teoria-praktyka.
Zasadę stosuje sie do kazdej sprezyny wszak masz tam zapis odnosnie materialu obróbki itp.
Ze względu na użyty materiał i obróbkę zakładając cel 350lbs faktycznie zwój moze być grubszy (manitou), cieńszy i rzadszy (tytanówki) lub sredni (stalowe np fox, marzocchi) ale docelowo mają mieć te same parametry.
Całość naszej dyskusji sprowadza się do błędu produkcyjnego który może dochodzić do 50lbs. Co za tym idzie zmienia nam sag więc ustawienia zawieszenia są diametralnie inne i faktycznie owe różnice jak najbardziej są wyczuwalne to nie podlega jakiejkolwiek dyskusji.
Jeśli już bym miał coś stwierdzać to fakt, ze manitou z tego badania ma bardzo dużą tolerancję na produkcji
off_road pisze:Ani diskordia ani ja pewnie się tu udzielać nie będziemy ponieważ problem został ROZWIĄZANY w logiczny i prosty dla wszystkich sposób.
Winę ponosi nieadekwatna do nadrukowanej wartość sprężyny różna nawet o 50lbs (sprawdzone).
Po co ciągnąć dalej rozwiązany problem?
Jest jeszcze jedna bardzo znacząca przyczyna tego, co diskordia opisuje i jeszcze nie pojawiła się ona w tym temacie, więc ją podaję...
Ustawiłem kiedyś swoją ramę na bardzo duże przełożenie ~3.8:1. Damper miał sprężyny Manitou: 500 i 650lbs, oraz jedną innej firmy z wytartymi oznaczeniami. Raczej innej firmy, bo o ile twardość była podobna do 650, to wymiary nie odpowiadały analogicznym do Manitou.
Na takim przełożeniu testowałem wszystkie 3 sprężyny i wszystkie przynajmniej raz domknąłem na sporych dropach na płasko. W jednym przypadku strzeliła wręcz górna rura
Po wymontowaniu z ramy obydwa Maniciaki zmniejszyły swoją długość o ok. 5-6mm, natomiast trzecia sprężyna niecałe 2mm. Było to na tyle odczuwalne, że odkręcałem sprężyny Manitou lżej, niż wkręcałem na korpus.
Uważam, że "otępienie pracy" sprężyn Manitou wynika właśnie z ich dużego zbicia zwłaszcza przy ostrym katowaniu. Doświadczenie dotyczy sprężyn z lat 2005-2007.
Kolejną istotną rzeczą jest wyżej wspomniana niedokładność twardości podawanej na sprężynach.
Jeżeli chodzi o kwestię różnej średnicy zwojów, to podana przez producentów twardość "nie zastanawia się" nad geometrią zwojów, tylko mówi z jaką siłą cała sprężyna reaguje na nacisk. Diskordia dobrze intuicyjnie próbował to rozważać, ale jest to uwzględnione w całościowej ocenie sprężyny, jaką jest twardość. Z założenia sprężyna w całym zakresie swojego skoku powinna być sprężysta, a jak sam sprawdziłem, traci część swojej sprężystości przy dobiciu i efektem tego jest zbicie


Ustawiłem kiedyś swoją ramę na bardzo duże przełożenie ~3.8:1. Damper miał sprężyny Manitou: 500 i 650lbs, oraz jedną innej firmy z wytartymi oznaczeniami. Raczej innej firmy, bo o ile twardość była podobna do 650, to wymiary nie odpowiadały analogicznym do Manitou.
Na takim przełożeniu testowałem wszystkie 3 sprężyny i wszystkie przynajmniej raz domknąłem na sporych dropach na płasko. W jednym przypadku strzeliła wręcz górna rura

Po wymontowaniu z ramy obydwa Maniciaki zmniejszyły swoją długość o ok. 5-6mm, natomiast trzecia sprężyna niecałe 2mm. Było to na tyle odczuwalne, że odkręcałem sprężyny Manitou lżej, niż wkręcałem na korpus.
Uważam, że "otępienie pracy" sprężyn Manitou wynika właśnie z ich dużego zbicia zwłaszcza przy ostrym katowaniu. Doświadczenie dotyczy sprężyn z lat 2005-2007.
Kolejną istotną rzeczą jest wyżej wspomniana niedokładność twardości podawanej na sprężynach.
Jeżeli chodzi o kwestię różnej średnicy zwojów, to podana przez producentów twardość "nie zastanawia się" nad geometrią zwojów, tylko mówi z jaką siłą cała sprężyna reaguje na nacisk. Diskordia dobrze intuicyjnie próbował to rozważać, ale jest to uwzględnione w całościowej ocenie sprężyny, jaką jest twardość. Z założenia sprężyna w całym zakresie swojego skoku powinna być sprężysta, a jak sam sprawdziłem, traci część swojej sprężystości przy dobiciu i efektem tego jest zbicie


ekhem...
MUSZEL pisze:gdzieś czytałem że błąd twardości może dochodzić do 10%, także to też trzeba uwzględnić
off_road pisze:Muszel ale zakładając, ze masz sag na wszystkich powiedzmy 30% i nie patrzysz czy sprezyne skręcałeś czy nie. Wtedy błąd można pominąć
i kto miał racje już na pierwszej stronie tematu, no kto? ;poff_road pisze:Winę ponosi nieadekwatna do nadrukowanej wartość sprężyny różna nawet o 50lbs (sprawdzone).
odpuścilem już sobie.
zwróciłem uwagę na to co zaobserwowalem-a wy żądacie żebym to udowodnił wzorami- skoro nie potrafe? to znaczy, że nie jest tak jak twierdzę.
tok takiego rozumowania jest żenujący-lekko mówiąc. jedyny, który podjął temat i użył jakichś argumentów (podobnie jak w moim przypadku,niektóre są sensowne, inne nie) i kilku kretyn..ów ,którzy poza tym że się uśmiali-nie mając nic do powiedzenia w temacie.
dno mentalne..
tu po prostu nie ma z kim rozmawiać. a już na pewno nie na tematy teoretyczne.
może kiedyś znajdzie się ktoś kto faktycznie mial do czynienia ze sprężynami manitou/fox i opisze rzetelnie swoje wnioski.
choć watpię żeby po przeczytaniu tego tematu,chciał się ujawniać.
zawsze znajdzie się paru baranów- którzy nie rozumiejąc o czym gadka-będą chcieli dolożyć swoje 5 groszy w postaci wyśmiewania.
ja wymiękam- szkoda czasu.
zwróciłem uwagę na to co zaobserwowalem-a wy żądacie żebym to udowodnił wzorami- skoro nie potrafe? to znaczy, że nie jest tak jak twierdzę.
tok takiego rozumowania jest żenujący-lekko mówiąc. jedyny, który podjął temat i użył jakichś argumentów (podobnie jak w moim przypadku,niektóre są sensowne, inne nie) i kilku kretyn..ów ,którzy poza tym że się uśmiali-nie mając nic do powiedzenia w temacie.
dno mentalne..
tu po prostu nie ma z kim rozmawiać. a już na pewno nie na tematy teoretyczne.
może kiedyś znajdzie się ktoś kto faktycznie mial do czynienia ze sprężynami manitou/fox i opisze rzetelnie swoje wnioski.
choć watpię żeby po przeczytaniu tego tematu,chciał się ujawniać.
zawsze znajdzie się paru baranów- którzy nie rozumiejąc o czym gadka-będą chcieli dolożyć swoje 5 groszy w postaci wyśmiewania.
ja wymiękam- szkoda czasu.
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 5 gości