Honda gearbox - cała prawda

Zaborowski1
Posty: 1952
Rejestracja: 04.10.2006 21:33:47
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Post autor: Zaborowski1 »

w sumie to jak ten cały "gearbox" miał by za mnie przerzucać biegi automatycznie to jakoś bym wolał zamiast wydawać na ramę z tym systemem kupić świetny napęd na przerzutce SRAM X.0 i sam sobie zmieniać wtedy kiedy potrzebuje. A po drugie
Digas pisze:Wydaje mi się że mimo wszystko to śmiga automatycznie
to już by była masakra bo jak byś jechał np. ostro w dół to by ci wrzucał wysoki bieg a napewno zdażyło a jednak lepiej mieć niższy bieg nawet podczas szybkiego zjazdu bo masz w każdym momencie kontrole nad rowerem nawet jak błyskawicznie zwolnisz i będziesz musiał dokręcić , nie tracąc czasu na zmianę biegu na niższy. A po trzecie "gearbox" miał ten + że nie trzeba było kręcić żeby zmieniać biegu...
GG:13430637
http://weeze.pl/ [S] mostek Straitline 2010 28mm
Zaborowski1
Posty: 1952
Rejestracja: 04.10.2006 21:33:47
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Post autor: Zaborowski1 »

Zaborowski1 pisze:a napewno zdażyło
sorrki za błąd , czytajcie zamiast tego przecinek.
GG:13430637
http://weeze.pl/ [S] mostek Straitline 2010 28mm
emhyr
Posty: 1495
Rejestracja: 18.08.2005 20:34:41
Kontakt:

Post autor: emhyr »

wystarczylo edytowac posta...
muras
Posty: 662
Rejestracja: 26.02.2006 18:19:38
Lokalizacja: Toruń
Kontakt:

Post autor: muras »

system hondy nie jest automatyczny. widzialem kiedys dokladne zdjecie tego roweru i tam na 100 % byla manetka.
EDIT o !! jest ;)

Obrazek
B.Z.
Posty: 1467
Rejestracja: 21.10.2007 09:24:08
Kontakt:

Post autor: B.Z. »

Zaborowski1: jesteś pewien, że zmienia to-to biegi bez kręcenia? Mi się nie wydaje, takie przyjemnosci to w przekładniach planetarnych i tradycyjnych skrzyniach biegów, takich jak w samochodzie, w konstrukcji skrzyni Hondy nie widać nic ponad tradycyjną przerzutkę.

W profesjonalnym, wyczynowym DH zresztą taka opcja nie wydaje się koniecznością, raczej nie osiaga się tak niskiej kadencji, żeby nie dało się zmienić biegu.

Poza tym taki patent w odróżnieniu od np skrzyni zbudowanej na Nexusie czy Rohloffie w mojej opinii lepiej nadaje się do sportu. Najważniejsze zalety istotne z punktu widzenia profesjonalnego DH zachowuje - nic się w taką przerzutkę nie wkręci, nie telepie na wybojach, nie urwie się, linka jest krótsza i nie jest prowadzona po wahaczu, przez co na pewno pracuje precyzyjniej, nie podnosi masy nieresoworanej, w dodatku jest to patent lżejszy niż Nexus czy Rohloff, które same z siebie ważą sporo, a jeszcze trzeba by je wzmocnić na potrzeby DH. Czego więcej potrzeba do DH? Chyba już nic. Mimo wszystko nie wróżę szybkiego sukcesu tego typu patentom, niezależnie od tego, czy oparte będą na przekładni planetarnej czy łańcuchowej, a to dlatego ze takie coś w każdym rowerze który ma mieć możliwość podjeźdżania to gleba. Znaczne większe są opory takich wynlazków, w Hondzie są az trzy łańcuchy, cały zestaw gdyby miał zapewnić podobny zakres przełożen jak tradycyjne przerzutki z choćy dwoma blatami z przodu to musiałby ważyć znacznie więcej. Tego typu produkty jeszcze długo pozostaną więc niszowe i drogie.
Spaced
moderator
Posty: 16953
Rejestracja: 22.08.2007 23:16:31
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: Spaced »

quake zastanawialem kiedy sie wypowiesz skoro jest temat o Hondzie ;) Jak poszukam to moze to MBA znajde z tym artykułem.
Ale szczerze nie rozumiem, czemu wszyscy podniecaja sie akurat gearboxem w tym baju. Jest cała masa ciekawszych rzeczy w nim, a akurat ten gearboxx w porównaniu z innymi wypada troche słabiej (chociaz duzej konkurencji na rynku nie ma).
ArthurGreen
Posty: 5817
Rejestracja: 19.09.2007 11:55:19
Lokalizacja: Kasina Wielka
Kontakt:

Post autor: ArthurGreen »

Honda RN01

"RN01 to maszyna do DH. „RN” jest skrótem od Racing and Nature. Rama i system zawieszenia zostały opracowane w firmie Kayaba Industry Co, hamulce powstały we współpracy z prestiżową Akebono Brake Industry Co. Sama rama to typowy jednozawias, więc co czyni ją taką wyjątkową? Rzeczą wyjątkową jest tu gearbox, czyli "skrzynia biegów". Patent już stosowany przez takie firmy jak Nicolai, GT czy RB, jednak nie używany z powodzeniem w zjazdówkach z racji dużej wagi - cały rower Hondy waży natomiast 18kg. W załącznikach możecie zobaczyć jak owe cudo wygląda od środka i zasadę jego działania. Zaletą takiego rozwiązania jest minimalizacja masy nieresorowanej zespołu tylnego zawieszenia i lepsza praca na nierównościach terenu. Dodatkowo możliwa jest zmiana przełożenia bez pedałowania i płynność zmiany przełożeń. Oczywiście nie będę wspominał o braku możliwości urwania przerzutki, złamaniu haka itp Niestety jak wspomniałem wcześniej rower jest nie dostępny dla mas, zresztą i tak byłaby to tylko wąską grupa ludzi których stać na kupno roweru za ponad 20 000zł. Najlepsi mają od tego sponsorów "

Proponuję również zajrzeć w Bike-Board
http://BiotopRacing.com Problemy z hasłem? pisz - arthurgreen@wp.pl 

http://bicyklon.pl - mój ulubiony sklep! - dystrybutor http://oneindustries.com/bike
quake
moderator
Posty: 2111
Rejestracja: 19.04.2004 14:55:53
Lokalizacja: Sosnowiec/Warszawa
Kontakt:

Post autor: quake »

B.Z. pisze:jesteś pewien, że zmienia to-to biegi bez kręcenia?
Tak, biegi mozna zmieniac bez krecenia. W Hondzie jest ostre kolo z tylu ;-) wolnobieg jest dopiero gdzies w "pudelku".

Na reszte pytan w miare wiedzy i mozliwosci odpowiem po pracy...jak w koncu przeczytam caly temat.

Spaced:
... :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
ArthurGreen
Posty: 5817
Rejestracja: 19.09.2007 11:55:19
Lokalizacja: Kasina Wielka
Kontakt:

Post autor: ArthurGreen »

quake racja, nawet widać to na filmie który wstawiłem.. Wystarczy by się koło kręciło, ponieważ wtedy łańcuch jest cały czas w ruchu ..
http://BiotopRacing.com Problemy z hasłem? pisz - arthurgreen@wp.pl 

http://bicyklon.pl - mój ulubiony sklep! - dystrybutor http://oneindustries.com/bike
B.Z.
Posty: 1467
Rejestracja: 21.10.2007 09:24:08
Kontakt:

Post autor: B.Z. »

quake - nie chodzi o umiejscowienie wolnobiegu tylko o rodzaj przekładni. Trzeba przełożyć łańcuch z jednej zębatki na drugą a żeby tego dokonać zębatki musza się KRĘCIĆ.

Faktem jest, że jeśli wolnobieg przełożymy na zębatkę bezpośrednio połączoną z korbami to nie trzeba kręcić pedałami żeby zmienić bieg, ale musi się toczyć tylne koło, jeśli np zabolujesz je hamulcem albo zbyt mocno wytracisz prędkość, nie mówiąc już o sytuacji, kiedy stoisz w miejscu to nie zmienisz biegu, co jest jak najbardziej możliwe w przekładniach planetarnych. Jedyna korzyść w stosunku do zwykłej przerzutki to taka, że nie musisz machać pedałami jak zmieniasz, bieg, ale to przecież nigdy nie kosztuje wiele wysiłku, jeśli rower jedzie odpowiednio szybko, ot, pól obrotu korbami...

Poza tym z tym ostrym kołem to też troszkę upśledzony patent, koło oprócz tego że samo musi się toczyć cały czas napędza to całe żelastwo, które jest źródłem dodatkowych oporów. Oczywiscie znów trzeba przyznać ze w DH to nie ma aż takiego znaczenia, ale to pokazuje jak mało uniwersalne jest to rozwiązanie i raczej nie ma co liczyć na jego upowszechnienie się w tej postaci.

Na pewno jednak nietrudno coś w tym stylu można wykonać samemu w garażu, myślę że to jest dobra inspiracja dla downhillowców, o ile u kogoś rama pozwoli na instalację czegoś takiego to może sam zakombinować.
ArthurGreen
Posty: 5817
Rejestracja: 19.09.2007 11:55:19
Lokalizacja: Kasina Wielka
Kontakt:

Post autor: ArthurGreen »

B.Z. niebawem paten suntoura będzie dostępny, bo podobno oni są najbliżej sfinalizowania..(jeśli już nie są) Proszę zobaczyć Suntour V-BOXX..

lub http://www.ridemonkey.com/forums/showth ... 295&page=5

Honda prace z skrzynią CVT zarzuciła, ponieważ była tak skomplikowana, że tylko mechanicy Hondy G-cross mogli ją serwisować, co przeważnie i tak kończyło się wymianą całego "patentu"..
Wielkim plusem jest hermetyczność tego napędu, aczkolwiek błota z zawsze się dostanie z łańcuchem do "boxa" ..
Może następne posunięcie to wał kardana, lub co już widziałem- Łańcuch prowadzony wewnątrz wahacza..
http://BiotopRacing.com Problemy z hasłem? pisz - arthurgreen@wp.pl 

http://bicyklon.pl - mój ulubiony sklep! - dystrybutor http://oneindustries.com/bike
Zaborowski1
Posty: 1952
Rejestracja: 04.10.2006 21:33:47
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Post autor: Zaborowski1 »

a tak poza tematem to ile kosztował ta seryjna honda RN01 i czy wogóle była jakoś w sprzedaży ??
GG:13430637
http://weeze.pl/ [S] mostek Straitline 2010 28mm
ArthurGreen
Posty: 5817
Rejestracja: 19.09.2007 11:55:19
Lokalizacja: Kasina Wielka
Kontakt:

Post autor: ArthurGreen »

Zaborowski1 Nie była, lecz planowana była sprzedaż.. Cena za seryjny baj miała oscylować w granicach 20 tyś zł.. Ale to wszystko przypuszczenia.. Jednak program zawieszono, jeśli nie skasowano.. Rowery pozostały jako prototypy.. Zgodnie z polityką firmy - Powinny zostać w firmie, bądź zniszczone..
http://BiotopRacing.com Problemy z hasłem? pisz - arthurgreen@wp.pl 

http://bicyklon.pl - mój ulubiony sklep! - dystrybutor http://oneindustries.com/bike
B.Z.
Posty: 1467
Rejestracja: 21.10.2007 09:24:08
Kontakt:

Post autor: B.Z. »

ArthurGreen - zwróc uwagę na masę tego Suntoura. Szpeje, które ten patent zastępuje z reguły nie ważą więcej niż 2 kg. No, ale to może rzeczywiscie być pierwszy krok w kierunku popularyzacji prawdziwych skrzyń biegów. Na pewno pomogłaby specjalna konstrukcja ramy, wykorzystująca obudowę takiej skrzyni jako element nośny, do tego może jeszcze karbonowa obudowa samej skrzyni i może z masą nie byłoby tak źle. Na razie zakładajac hipotetycznie, ze założyłbym to do mjego enduraka to wylądowalbym z masą całosci powyżej 20 kg i choć wcale nie uważam że rower powinien być lekki to tutaj jednak wyższa cena i wyższa masa by sprawiły że bym się dlugo zastanawiał.

Co natomiast jest dużym plusem skrzyni Suntoura - zakres przełożeń. Od 1:0,63 do 1:3, to jest taki sam zakres jaki oferują napędy z dwoma blatami z przodu, tak więc da radę tym podjeżdżać, tak więc po ogarnięciu tematu masy tego ustrojstwa ma to szansę stać się w przyszlosci nowym standardem.

Co do wału kardana - w Hondzie zębatka która przekazuje napęd na tylne koło jest przecież poza obudową, nie ma sensu tego zamieniać na wałek. Przekładnia zębata jest droższa i daje większe tarcie od łącuchowej zauważ, że zawsze takie przekładnie wymagają kapieli olejowej. Rozwiążesz problem relatywnie taniego łańcucha (który pracując wyłącznie w linii prostej nie będzie się tak szybko wyciągał jak łańcuch katowany przerzutkami), ale napytasz sobie biedy z uszczelnieniem, a do tego jeszcze z przegubami i materiałem na taki wałek. Jeśli nie ma być cieższy od łańcucha, a jednocześnie żeby miał odpowiednią wytrzymałość to wypadałoby, żeby był karbonowy, pamętaj, że przekładnie, przeguby i wielowypust pozwalający na rozciąganie takiego wałka (konieczne w fullach) będą same z siebie dużo ważyć, nawet jeśli bedą wykonane z tytanu.

Co do CVT - sama w sobie nie jest skomplikowana i bez względu na tłumaczenia Hondy nie sadzę, żeby tylko kilku ludzi na świecie było w stanie ten patent ogarnąć. CVT stosuje sie w samochodach (Audi, Nissan, Honda, w latach 60tych także DAF) i ogarniają je wszystkie serwisy na całym świecie. Wydaje mi się że problem leży gdzie inddziej - to jest przekładnia PASOWA, a pasek jest typu klinowego a nie zębatego, więc potencjalnie jest ona mało trwała, wymagająca użycia bardzo szerokich i masywnych kół oraz pasa. W materialach Audi określili to jako "pas łacuchowy", cokolwiek by to nie znaczyło w większości taki pas składa się ze stali, co to oznacza dla masy nietrudno się domyślić.
ArthurGreen
Posty: 5817
Rejestracja: 19.09.2007 11:55:19
Lokalizacja: Kasina Wielka
Kontakt:

Post autor: ArthurGreen »

B.Z. Widzę że kolega studiował, lub studiuje na "polibudzie" lub podobnej uczeli...

Jak piszesz - Wszystko się zgadza.. Waga mnie też przeraziła.. 5.4 kg, jest to 1/3 wagi topowych lekkich bajów do DH.. Więc tragedia.. Lecz patrząc też na producenta, który jeszcze nie zasłyną z komponentów z "górnej pólki", można mieć nadzieję, że u bardziej
renomowanych marek, waga ta spadnie... Lecz nie liczył bym na cuda...
Co do zakresu przełożeń. . Przeoczyłem :oops: Jest to kolejny plus tego typu napędów...
Skrzynie typu CVT nie są żadną nowością (mówię o motoryzacji). Już w latach 60', saab stosował tego typu przekładnie (pasowe) w swoich samochodach.. Lecz wiem że do teraz patent się nie sprawdza.. Np. łańcuchowy multitronic w audii.. Po pierwsze ograniczenia co do momentu obrotowego - Max 300nm.
Po drugie, trwałość..
Moja żona ma warsztat samochodowy (tak nie pomyłka, żona), i wiem co nieco o tym..
Konstrukcyjnie bardzo proste - 2 koła pasowe, zmieniające swą średnicę..
Exploatacyjnie - Nie tak piękne jak konstrukcyjnie...
http://BiotopRacing.com Problemy z hasłem? pisz - arthurgreen@wp.pl 

http://bicyklon.pl - mój ulubiony sklep! - dystrybutor http://oneindustries.com/bike
qunick
Posty: 265
Rejestracja: 29.12.2007 17:01:28
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Post autor: qunick »

http://www.bikeboard.pl/index.php?d=sprzet&g=13&art=737 to jest wedlug mnie tez bardzo ciekawe roywiazanie napedu w rowerze
SeraaX
moderator
Posty: 3578
Rejestracja: 22.11.2005 10:56:48
Kontakt:

Post autor: SeraaX »

przecież napęd pasowy to jest np w skuterkach czy tzw "przyspieszacz" w kombajnach :lol:
jak dla mnie patent hondy jest od tego lepszy.
raz lżejszy, dwa mniejsze straty. Pasek klinowy zawsze stawia większy opór od łańcucha
ArthurGreen
Posty: 5817
Rejestracja: 19.09.2007 11:55:19
Lokalizacja: Kasina Wielka
Kontakt:

Post autor: ArthurGreen »

SeraaX No tak.. Ale przy CVT masz do dyspozycji teoretycznie nieskończoną ilość przełożeń.. Oczywiście ma się to, do samochodów, w których można to zaprogramować .. Niestety nadal więcej na minus niż na plus, jesli chodzi o MTB..
http://BiotopRacing.com Problemy z hasłem? pisz - arthurgreen@wp.pl 

http://bicyklon.pl - mój ulubiony sklep! - dystrybutor http://oneindustries.com/bike
SeraaX
moderator
Posty: 3578
Rejestracja: 22.11.2005 10:56:48
Kontakt:

Post autor: SeraaX »

ArthurGreen ale czy potrzebne Ci nieskończona ilość przełożeń to już inna sprawa.
A w rowerze jakakolwiek strata na przełożeniu to tragedia. No i im lżej tym lepiej przecież ;)
ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 2 gości