1) Dystrybutorem jest firma MUD-SERWIS
www.mudserwis.com
2) Z tego co wiem, bo od półtorej roku już w Mud-Serwisie nie pracuje, to w chwili obecnej strona Enduro Polska jest w trakcie zmian czyt. nie ma jej.
3) Anglojęzycznych zapraszam do lektury strony oryginalnej, aby poznać wszelkie różnice łożysk enduro od łożysk "standardowych".
http://www.enduroforkseals.com/id172.html
Opis dotyczy jedynie łożysk MAX, ponieważ ENDURO robi WIELE RÓZNYCH rodzajów łożysk.
4) Łożyska Enduro MAX są tańsze od SKFów.
5) W chwili obecnej coraz więcej firm pakuje do swoich ram łożyska Enduro np. INTENSE, SANTA CRUZ, IRON HORSE, SPECIALIZED - tak najwiekszy koncern na świecie !, NORCO i wiele wiele innych których nie sposób wymienić.
6) Uszczelnienia są inne.
7) Ktoś napisał, jeśli dobrze doczytałem, że łożyska w rowerach mniej dostają po dupie, gdyż nie kręcą się w kółko, tylko mają bardzo ograniczony zakres ruchu. Od razu odpowiem, że inne łożyska się stosuje do "obracania się" a inne do pracy "wahadłowej".

Jakieś pytania ?
A dla niektórych dorzucę szybkie tłumaczenie:
What Does 'MAX" Mean? "MAX" is our trademark for "full complement" bearings. These are application-specific bearings which have no retainers, allowing more balls to be packed inside of the cartridge. Compared to their caged counterparts, MAX bearings have an increased load capacity of 40% or more. They are ideally suited to high-load, low rotation applications (such as suspension pivots). MAX-E bearings are made to the same specifications, but the "E" designates a special extended inner race to eliminate the need for spacers.
THE BALLS are made from chromium steel. These high precision Grade 10 balls are 10/1,000,000” from exactly round in sphericity. For comparison, Shimano and Campagnolo use grade 25 balls in their top-level components. When talking ball grade, the smaller the number, the "rounder" the ball. And remember--MAX means extra balls for greater strength.
THE RACES are vacuum de-gassed 52100 high carbon chromium alloy steel, hardened to Rockwell C-62.
NO RETAINERS. Remember, that's the whole point with MAX bearings: More balls for greater strength in low rotation, high load applications.
THE SEALS are "LLU" medium/high contact labyrinth type, with 2 sealing lips which fit into a matching groove on the inner race. The outer sealing lip repels dirt and water while the inner sealing lip retains the grease. When the bearing is first turned, you will notice some grease will come out of the seals. This fills the chamber between these 2 sealing lips, forming a “hydromatic seal.” In MAX bearing applications, such as suspension pivots, we are more concerned about keeping contaminants on the outside and lubrication on the insided than we are about reducing seal friction. This makes the LLU a perfect match.
PO NASZEMU:
1) Po krótce, chodzi o to, że w łożyskach jest więcej miejsca, kosztem cieńszych "bieżni" dzięki czemu, kulki są o 40% większe niż w innych łożyskach tych samych rozmiarów. Takie łożyska są zaprojektowane specjalnie do dużych obciążeń przy małym zakresie pracy (np. punkty obrotu).
2) Kuleczki. Chodzi tu o dokładność. Kuleczki w łożyskach Enduro Max, maja maksymalnie 10/1 000 000" odchylenie od "idealnej kuli" Smile Podczas gdy kulki Shimano i Campy maja to odchylenie 25 / 1 000 000". Czyli kuleczki enduro są okrąglejsze.
3) Materiał z jakiego wykonane są bieżnie.
4) Ponownie, o braku zbędnego materiału w bieżniach, czyli większe kulki = większa wytrzymałość.
5) Uszczelnienia. Generalnie chodzi o to, że uszczelki w enduro mają DWIE a nie jedną WARGĘ. Normalnie jedna warga zatrzymuje zabrudzenia z zewnątrz i powstrzymuje smar przed wydostaniem się na zewnątrz. Tutaj są dwie oddzielne wargi, dzięki czemu tworzy się miedzy nimi wolna przestrzeń, która dodatkowo wypełniona smarem tworzy dodatkowe zabezpieczenie. - i o to chodziło panu Roman_Maxx. Teoretycznie, można by rzecz, że w "standardowym" łożysku nasz jedno uszczelnienie, a w Enduro aż TRZY, dwie wargi + bardzo mała ilość smaru pomiędzy nimi. Bo pamiętajcie, że w normalnym łożysku cząsteczka wody pokonuje 1 wargę i już jest w środku, w smarze ! A w enduro najpierw jedna warga, potem smar i kolejna warga... prościej się nie da... Smile
Pozdrower
----------
EDIT:
Strona INTENSE CYCLES podaje, że standardowe łożysko ma "wytrzymałość" na skręcanie, czyli chodzi tutaj o siłę działająca na bok łożyska, tak jak przy lądowanie z whipem, wynoszącą 304 lbs, podczas gdy łożysko enduro ma tą granicę na poziomie 505 lbs. Co wynika właśnie z powiększonej średnicy kulek.